Met kloppen bedoelde ik meer duffe vergissingen zoals "te vroeg" en "te laat" verwisselen....
Ik meet de boel met een graden-markering op de koeltunnel waaraan ik de hoek voor top kan aflezen.
De grove afstelling doe ik dan met het LED-je in de stekker, dat gaat (als je de motor langzaam in de normale draairichting tornt) uit, en weer aan. Het moment waarop het weer aan gaat is de vonk, en dat lees ik af op de schaalverdeling.
Bij lopende motor doe ik dan de fijnafstelling met stroboscoop, en dat werkt het zuiverst, omdat je een flits hebt op het moment van de werkelijke vonk. Daar valt dus niks verkeerd te meten of wat dan ook: je ziet een "stilstaand" beeld van de fan in de positie van de vonk.
Uiteraard, je kunt niet zuiverder afstellen dan je schaalverdeling. Hoe beter die is, hoe beter het resultaat. Ik kan alleen met de beste wil van de wereld niet zeggen of dat gedoe met een strobo bij een T-rex ook practisch uitvoerbaar is.
Bij een SkyFox werkt dat echt voorbeeldig....
De ontsteking "verloopt" niet noemenswaard vanaf de werkbank naar in de heli (ik neem aan dat jij de sensor afgesteld hebt met de motor buiten de heli), maar het is natuurlijk wel altijd mogelijk dat je tegen het beugeltje gestoten hebt of zo. Dat is en blijft een beetje een instinkertje.
Qua toptoeren, als de ontsteking te laat staat, toert de motor domweg niet op (als je de boel op 10 graden voor top zet, komt hij met veel moeite aan een verhoogd stationair....) maar ik doelde eigenlijk op topvermogen.
Eerst maar eens zonder governor vliegen tot je zeker bent dat de carburateur goed staat. Dan kom je er daarna vlot genoeg achter....
Ik ben heel benieuwd naar je verdere ervaringen... (ik weet al hoe de mijne zijn.... wil weten of de jouwe overeenkomen

)
EDIT: het mag logisch heten, dat iedere graad verdraaiing van de sensorbeugel, rechtsstreeks een graad vervroeging/verlating van het ontstekingstijdstip betekent.
Je zou dus eventueel een schabloontje of schaalverdeling achterop je carterdeksel maken. Wordt wel heel inimienie allemaal, maar een aflezing op 5 graden moet moeiteloos mogelijk zijn. WWeet je in elk geval "ongeveer" wat je doet, als je op het veld "een tikkie" verstelt....
Aanraden doe ik het niet (i.v.m. dat jij weinig ervaring met motoren met ontsteking etc hebt) maar zo deed ik het aanvankelijk wel....
Groet, Bert