Vic Smeed Tomboy

Of misschien universeel...

Arhur & Vic Smeed's
etc

Want als er iemand is die mooie logo's kan maken dan is het wel onze Fransje..

Het wordt een Tomboy ontworpen door Vic, getekend door Arthur, met CAD van files van Ton en met RC aanpassingen van Max. :D

Ik zie dat de Tomboy met floats op de cover staat dus die doe ik er ook bij, is er een goede brede sloot bij OHA?

Aeromodeller_1950.jpg

Vanmiddag lekker gevlogen met de Tomboy. Bij 3 Bft en redelijk veel turbulentie en zonder enige thermiek zomaar tijden van rond de 5 minuten met de MP-jet. Veranderen van de prop van 7x3 naar 6x4 en iets krappere afstelling gaf ca. 30 sec. meer motorloop en hogere klim.

Starthoogte 60 meter, vliegtijd 24 minuten. Hoezo geen thermiek? Locatie Elspeet/ Uddel. Model Helios_2. Onverwachte mooie dag, zwakke wind en rustige belletjes.

Hoe hebben diegene die hem al gebouwd hebben het zwaartepunt goed gekregen? De neus lijkt me erg kort.

Hoe hebben diegene die hem al gebouwd hebben het zwaartepunt goed gekregen? De neus lijkt me erg kort.
Daarom heb ik de 2s accu direct achter het motorschot zitten, verticaal, dus nog vóór de voorruit. de regelaar ligt onder de voorruit, vóór F3, de kabels gaan door de opening tussen de 'restanten' van F1. Het is een beetje een Houdini-act om die er in te krijgen. Servo's en ontvanger zo ver mogelijk vooraan, staart en aansturing HR en RR zo licht mogelijk (2 mm carbon+1 mm staaldraad voor HR, pull-pull met dunne nylon draadjes voor RR). Litespan bekleding.

Er zijn van de Tomboy 2 vleugel versies (36" en 44") met hun eigen stabilo versies, volgens de beschrijving behorend bij 0.5-1cc en 1.3-1.5 cc. ook zijn er 2 neus versies. Volgens mij zie ik ze op de foto's ook door elkaar, welke versie heeft de voorkeur?

De Senior is een vernieuwde opgeblazen versie, het origineel is er ook in 2 versies waarbij alleen de vleugels met 2 ribben extra verlengd zijn. Als ik het goed zie als die van Jef hierboven.
Als je de wedstrijd limiteert tot 36" sluit je een waarschijnlijk een paar al gebouwde uit.

verlengd.jpg

Jitze..geen folie doen joh...maak er spanvlies van...heel vintage en zeer sterk..ideaal voor de To mboy..mag ik je in de deelnemerslijst zetten voor de MayFly?
Met mijn bouwtempo moet ik niet teveel hobbels onderweg creeren en spanvlies is zo'n hobbel. Ondanks dat ik het veel mooier vind heb ik inmiddels toch maar de folie besteld.
De MayFly duurt nog even maar lijkt me wel leuk om bij te zijn volgend jaar voor de Tomboy en de zweeftaak.

Met mijn bouwtempo moet ik niet teveel hobbels onderweg creeren en spanvlies is zo'n hobbel. Ondanks dat ik het veel mooier vind heb ik inmiddels toch maar de folie besteld.
De MayFly duurt nog even maar lijkt me wel leuk om bij te zijn volgend jaar voor de Tomboy en de zweeftaak.

Voor degene met tijd, budget en spanvlies hobbels komt er ook een Ebeneerzer versie. :)

bij de weg....... is er nog iemand die een paar meter spanvlies kan missen of wordt er misschien weer een nieuwe bestelling van voorbereid.... (kwam het niet ergens uit het oosten vandaan?) zou ook graag eens een kistje bekleden met dat wonderspul.
Heb op DOW volgens mij heel wat kisten gespot met dat vlies.

Als de 36 inch en ook de grotere versie van de vleugel van de Tomboy worden toegelaten voor de competitie is dat wel meten met 2 maten gezien het verschil in vleugelbelasting.

Back