Vic Smeed Tomboy

Met een romp opgebouwd uit sticks bouw je gewoonlijk twee zijkanten. De stokjes in het staart gedeelte zorgen voor dat de zijkant in vorm blijft. Vooral de onder en bovenste gording. Dan de voorzijde het rechte deel met spantjes/stokjes samenbouwen. Staart samen brengen en stokjes op maat boven en onder erin zetten. Zo heb je steeds maar een vlak met buigingen.

Hoe doe je dat met de spantjes?????

Mijn idee is eerst de doosconstructie aan de voorkant plat te bouwen en dan de spanten er 3d tussen te zetten, ik heb er een buigmal in triplex bijgedaan wat dat hopelijk vergemakkelijkt. Min of meer zoals bij de staart van de Impuls.
 
Voor alle mensen, die niet zo streng in de leer zijn een volgende suggestie. Als je een Tomboy hebt of gaat bouwen en hebt zowel richtingroer als hoogteroer kan het handig zijn een tweede vleugel te bouwen met minder V-stelling dan het origineel. Ik heb voor mijn Tomboy vooral als er wat meer wind is een tweede vleugel met minder V-stelling. 55 mm onder de tip i.p.v. het origineel met 88 mm. Vliegt veel minder wiebelig bij wind.
Tomboy vleugel 1.jpg
Tomboy vleugel 2.jpg
 
Handige methode met redelijk eenvoudige middelen.
Bij de Tomboy heb je daarbij ook nog de onder en bovenkant te richten.
Voor een simpel rompje zoals dat van de Tomboy redelijk viel aufwand.
Denk dat je een bouwdoos redelijk simpel moet kunnen bouwen.
Maar we gaan het zien.
 
Verzoekje of we het Tomboy - E reglement wat verder kunnen uitwerken.

Lijkt me leuk om op ons veld ook wat tijden neer te zetten.

Electric-RC duration reglement Dagwedstrijd , misschien ook voor Tomboy-E met welke spanwijdte dan ook bruikbaar ?

- Opgenomen vermogen maximaal 0,2 Watt/gr startgewicht
Welke voltage van de Lipo gaan we aanhouden neem aan de nominale voltage 3.7V om de Wattjes te kunnen omrekenen naar Amp dat op de wedstrijd ook te controleren valt.
Mijn Tomboy met 3S is 340 gr * 0,2 = 68 watt / (3x3,7) = corrective moet 6,12 Amp zijn, dat ook meetbaar is op het veld met een Ampere tang.

- Duur motorloop notk
Wat dachten we van bijv 30 sec motorloop.

- 10 minuten Max.

Lijkt me prima maar haalbaar denk nooit, hoewel met een flinke thermiek bel is het te doen
 
Laatst bewerkt:
Handige methode met redelijk eenvoudige middelen.
Bij de Tomboy heb je daarbij ook nog de onder en bovenkant te richten.
Voor een simpel rompje zoals dat van de Tomboy redelijk viel aufwand.
Denk dat je een bouwdoos redelijk simpel moet kunnen bouwen.
Maar we gaan het zien.

Het idee van de volle spantjes is juist dat het simpeler en sneller te bouwen moet zijn, als het niet werkt gaan ze er weer uit. Het kan ook dat er een een extra triplex hulpstuk moet worden komen, ik hoor het wel!
 
bij bv 340 gram *0,2= 68 watt

Gebruik je een 3S= 11,1 volt op vol gas....dan mag je 68/11,1= 6,12 A trekken.

Dat is lastig instellen...( prop/motor combi).

Volgens mij moet je dat voor een bepaalde kist geldende wattage dus afregelen met de gasstick en de spanning en het amperage meten bij een bepaalde stick stand...beter gezegd een bepaalde eindpositie instelling....en die spanning x amperage mag dus niet meer zijn dan het toegestane wattage.

Wat voor een accu je er in hebt is dan niet van belang.

Maar..ik heb geen verstand van E motoren..
Oeps ja dom was even een rijkreken momentje denk ik, was al helemaal :banana:van de 11,1 maar ja moet 6,12 A zijn bedankt Henk voor het narekenen.
Ja mee eens niet veel keuze zal een stick setting zijn voor de max Amp instelling:thumbsup:
 
Volgens mij is het vermogen aardig te limiteren door een maximum gewicht en en maximum aantal cellen voor te schrijven. Of we maken een lijstje van een paar standaard motoren in een redelijke prijsklasse.
 
Een andere mogelijkheid voor een E Tomboy is niet het wattage maar het vermogen te begrenzen.

Wanneer we 0,2 Watt/gram startgewicht een goede waarde vinden en het gemiddeld gewicht van een Tomboy op 340 gram zetten dan zou een Tomboy aardig moeten klimmen met 68 Watt

En wanneer 30 seconden motorloop gevoelsmatig een prima hoogte geeft dan heb je 68 x 30= afgerond 2000 Joule opgenomen vermogen verbruikt

welnu..

Wanneer we 2000 Joule als grens stellen dan ben je helemaal vrij in accu/motor/prop/motorloop

Je gaat vliegen en zoekt uit wat voor jouw Tomboy en passend bij wat je zelf als optimum ziet een goede accu/motor/prop is.

Dan meet je bij die volgas stand je spanning en amperage en deelt dat op 2000...dan weet je hoeveel seconden je motor mag lopen.

Die motorlooptijd zet je op je model.

Dit systeem was in gebruik bij de Vrije Vlucht F1Q..tot het moment waarop het allemaal te serieus werd en er een dure Limiter in moest.

Zo'n ding kost 100 euro en dat gaan we natuurlijk niet bij een fun klasse als de Tomboy doen...

Lijkt jullie deze methode watt? ( met 1 t)

En nu is het makkelijk..vinden we dat 2000 Joule veel te laag of te hoog gaat...dan passen we het vermogen aan..je motorloop tijd pas je aan...en iedereen met een E tomboy ongeacht accu/motor/prop toepassing heeft evenveel brandstof te verstoken.


Ps een F1Q heeft 3 Joule/gram en zit rond de 3 x 500= 1500 Joule
Lijkt me ook zeker een prima optie zeker als het al gebruikt werd en prima te doen was.
Moeten het wel zo eenvoudig mogelijk maken misschien is er nog een reken tooltje te maken of een overzicht waar je de vliegtijd voor jouw model zo kan aflezen.
In ieder geval leuk om mee te stoeien, heb alleen twijfel bij volt en amp meten velen kunnen dat niet eens of weten hoe ze dat moeten doen en meet je dat belast of onbelast

Is vandaag ook goed weer voor om te testen, windkracht 4 met vlagen van 6 , misschien regen en absoluut geen thermiek hoe gunstig wil je het hebben voor een Tomboy
 
Volgens mij is het vermogen aardig te limiteren door een maximum gewicht en en maximum aantal cellen voor te schrijven. Of we maken een lijstje van een paar standaard motoren in een redelijke prijsklasse.
I natuurlijk ook een prima optie maar er zijn er al die vliegen en daarvoor een motor kopen is ook weer zoiets
 
I natuurlijk ook een prima optie maar er zijn er al die vliegen en daarvoor een motor kopen is ook weer zoiets

Of we voegen die toe aan het lijstje. Het is mij er om te doen dat er geen hele dure wedstrijd motoren gebruikt worden, maar ik kan me niet voorstellen dat de nu al gebouwde zo'n soort motor hebben.
 
Of we voegen die toe aan het lijstje. Het is mij er om te doen dat er geen hele dure wedstrijd motoren gebruikt worden, maar ik kan me niet voorstellen dat de nu al gebouwde zo'n soort motor hebben.
Ja kan ook en klinkt goed en ja verwacht dat de meeste die nu of gaan vliegen gewoon een HK motortje hebben.
Een lijstje met motortjes kan ook voor sommige weer handig zijn om te selecteren.
 
Kunnen ook nog zeggen dat het de 100W klasse is dan kunnen ook andere modellen met het formaat van de Tomboy meedoen.

Want er zijn nog zoveel andere leuke modellen die je in deze klasse kun vliegen.
 
100W. Daar kan je aardig iets meer omhoog trekken.
Andere insteek. Max propeller maat, 6x3. Max toerental 12000 omw/min.
Maakt het niets meer uit wat voor motor of accu je erin stopt. Meten is super simpel.
 
Back
Top