Goh, alweer een maand geleden sinds mijn laatste bericht! Laat ik de(ze) draad maar weer eens oppakken. Allereerst met het goede nieuws: sinds een week heb ik het eindelijk weer helemaal voor elkaar, beter dan ooit. Ik heb nu twee goed vliegende Flitz 2 modellen en heb mijn eerdere problemen met beperkte reikwijdte die me bijna mijn model hebben gekost kunnen oplossen. Dus eindelijk kan ik weer met vol vertrouwen lekker aan de gang en zonder raar gevoel ver van me afvliegen. Maar dat heeft wel even wat tijd en moeite gekost.
Na wat heen en weer emailen met Andrey van aeromodelis.lt kreeg ik een week of drie geleden vanuit Litouwen mijn nieuwe Flitz 2 model en een verse romp + staartvlakjes voor mijn gekraakte groene binnen. Aan de slag dus, het was toch te warm om te vliegen

Om te beginnen heb ik me geconcentreerd op het weer goed vliegend krijgen van mijn ouwe vertrouwde groene, om daarna pas de bouw van de nieuwe op me te nemen. Dus eerst de wat gehavende vleugel maar eens onder handen genomen.
Door de crash waren er een paar delaminaties ontstaan aan de onderzijde van de vleugel in de buurt van de servo uitsparingen. De flaperons waren allebei in de buurt van de roerhevels parallel aan de romp doorgebroken. Verder waren de flaperon scharnieren aan beide kanten deels door de klap doorgescheurd. Ik heb de flaperons en de delaminaties gerepareerd door ze te injecteren met lamineer-epoxy en onder druk te laten drogen. Helaas pakte dat klusje wat minder mooi uit dan me wel eens eerder is gelukt, vooral omdat door de hoge temperatuur de hars als een malle uithardde en de werktijd wat aan de korte kant was geworden. Daardoor is er iets teveel hars op sommige plekken blijven hangen waar het normaal door de druk weer onder de huid vandaan wordt geperst. Dus op twee plekken zit aan de onderkant een lichte opstaande plek. Beetje balen maar tja, het is wat het is en het valt erg mee, ik was vooral geïrriteerd omdat zo'n belangrijke reparatie minder mooi was gelukt. Het zit gelukkig aan de onderkant, hij zal er niet of niet veel minder door vliegen en in de lucht zie je het toch niet. De flaperons zaten wel weer mooi aan elkaar en netjes in vorm maar de scharnieren moesten wel weer gerepareerd. Na wat nadenken besloot ik ze aan de onderzijde op de juiste plek te tapen, in remstand te fixeren en daarna een dun laagje siliconenkit uit te smeren in de scharnieropening. Dat heeft goed gewerkt, ze zitten weer muurvast en op hun plek. Daarmee was de vleugel weer luchtwaardig!
Omdat ik een nieuwe romp ging gebruiken had ik ook de kans om eens goed na te denken over de componenten en indeling. Ik wilde graag mijn twee parallel geschakelde 350mAh accu's vervangen door een enkele om het gebruiksgemak te verbeteren, dat scheelt met laden en een accuwissel is makkelijker en sneller. Tegelijk wilde ik proberen om de ontvanger voor de servo's in de neus te krijgen. Dat was wel even puzzelen met het zoeken naar de juiste maat accu en het vinden voor een plek voor de toch wel wat grote Multiplex RX6-Light ontvanger, die zelfs beroofd van alle pinnen en contacten bijna net zo hoog is als de romp. Uiteindelijk vond ik een vrij slanke Tattu 600mAh gumstick accu die voldoende ruimte liet voor de ontvanger ernaast, met als concessie dat het servoplankje een centimeter naar achteren moest. Netto plaatst de nieuwe indeling het zwaartepunt wat verder naar voren met dezelfde componenten en een bijkomend voordeel van deze indeling is dat de bedrading wat korter werd. Verder heb ik de houder voor de ballast wat steviger uitgevoerd met een extra laagje multiplex op de tray en wat beter verlijmd aan de romp. Ook heb ik voor de tray nog twee balsa "wangen" ingelijmd om de voorkant verder te versterken, weegt bijna niets maar is zeer effectief. Het idee van de snel los te koppelen elevatorlijn heb ik gehandhaafd, heeft nooit gefaald (zat zelfs na de megacrash nog netjes vast!) en het scheelt me veel tijd en gepruts met monteren en demonteren van de elevator. Verder besloot ik een nieuwe vin en elevator te gebruiken. Uiteindelijk weegt ie nu getrimd (op 70mm zwaartepunt) 215g, op de gram precies hetzelfde als toen ik hem net had. Niet gek! Op de foto's de indeling, weliswaar van mijn nieuwe model maar ze zijn identiek gebouwd.
Maar lief dagboek, ik vergeet bijna te vermelden dat ik mijn zender ook nog heb gesloopt!

Ik had, twijfelend over de effectieve reikwijdte, maar eens goed de aansluiting van module en antenne in de zender gecontroleerd en daarna weer de achterste deksel gesloten. Helaas per ongeluk met de + draad vanaf de accu over een metalen poort met scherpe rand, die door het sluiten van de behuizing contact hebben gemaakt. Ik merkte het door de karakteristieke geur van een elektronisch component dat tot spontane zelfontbranding overgaat

. Ik kon na openen de miniscule diode zien zitten die een mooi kratertje om zichzelf heen had gebrand. De zender leek nog wel soort van te werken maar de accuspanning vloog alle kanten op en de zender bleef zichzelf resetten. Dat gaf een avondje balen en nadenken over nieuwe zenders, de almaar oplopende kosten sinds de crash en zwarte scenario's over of de zender te redden was. Gelukkig de volgende dag weer bij mijn verstand gekomen, contact opgenomen met Multiplex Service Nederland oftewel
@Corrien en lang verhaal kort voor een paar tientjes werkt ie weer en is ie meteen voorzien van de laatste update en goed getest. En dat met exact een week omlooptijd! Petje af voor deze service, ik was en ben dolgelukkig dat het meeviel.
Nu ik verzekerd was van een goede en geteste zender wilde ik goed opletten dat ik met voldoende bereik verder zou vliegen, om herhaling van de eerdere kostbare crash te voorkomen. Omdat de antennes van de oorspronkelijke ontvanger waren gekneusd en gebroken en het ding nogal hardhandig door de kevlar romp heen naar buiten was gedrukt wilde ik die ontvanger niet meer gebruiken, dus maar een verse erin gezet, antennes redelijk haaks en daarna kritisch op reikwijdte getest. Helaas bleek die echt aan de lage kant, waar MPX 45m als afstand over de grond quote als voldoende haalde ik misschien net de 20m onder gesputter. Na wat gepruts met de antennes kreeg ik er maar een paar meter erbij. Dat zat me niet lekker

. Ik kon er wel op testvliegen maar merkte al dat soms op redelijke hoogte en afstand de (nu wel ingestelde) failsafe met vol remmen aansloeg. Irritant, riskant en onacceptabel. Dus maar eens gericht ingelezen op het onderwerp en vooral op RCGroups naar voorbeelden van antenneplaatsing gezocht. Na nog een saai maar leerzaam uur reikwijdte testen met verschillende plaatsingen sprong er een uitvoering met kop en schouders boven de rest uit, die eenmaal ingebouwd in de romp in teflon tubes helemaal goed presteerde. De antennes liggen nu naar achter wijzend links en rechts ter hoogte van de servo's, de ene 45 graden naar beneden gericht en de ander 45 graden omhoog. Dit leverde een test op van 60m zonder een enkele fout en 75m voordat de failsafe er definitief inhakte. Dat lijkt er meer op!
Terwijl dit allemaal gaande was heb ik ook mijn nieuwe Flitz 2 vliegklaar gemaakt en er de afgelopen week voor het eerst twee sessies mee gevlogen. De nieuwe is een Standard uitvoering met weer deelbare vleugel, verstevigde vin, KST X08's in de vleugel (mijn trofeeën uit Bergeijk eindelijk ingezet, nogmaals dank aan de wedstrijdorganisatie!), Bluebird A10s in de romp en een zeer zichtbaar fluorescerend oranje kleurenschema. Ik heb de romp hetzelfde gebouwd met een iets verstevigde servotray en hij is inclusief ingebouwde werphoogte-logger op 235g uitgekomen. Ik zal er in een volgende post wat meer over zeggen maar terwijl hij grotendeels vertrouwd aanvoelt lijkt hij toch wel wat anders te vliegen dan mijn groene Light versie, ook met 20g ballast voor een identiek gewicht. Ik vermoed dat dit komt door het veel gladder vleugeloppervlak (mijn groene was altijd al ruwer en heeft in de loop van de tijd een licht bobbelige textuur op de vleugel ontwikkeld) en de andere massaverdeling. Anders is niet beter of slechter trouwens, ligt aan de condities. Ik ben alleen maar blij dat ze verschillen, dat was de bedoeling tenslotte.
Tenslotte nog een eind-goed-al-goed foto van de nieuwe bij windstil weer op woensdagavond. Bijna vliegen op trims, vaak net de drie minuten halend op flauwe afstraling van het nagloeiend asfalt. Het was zo kalm dat ik mijn zender op de grond kon leggen om een actiefoto te schieten.