Goh, alweer een maand niets gepost... dan is het weer tijd voor een mini-interview!
"En meneer Vink, heeft u nog wat beleefd, geknutseld of gekraakt de afgelopen maand?"
Ik heb de afgelopen tijd bij het ongebruikelijk mooie weer vrij veel gevlogen, bijna dagelijks. Veel dingen geprobeerd of extra op gelet tijdens vliegen, ik blijf zoeken naar manieren om hoger te gooien (met beperkt resultaat) en om efficiënter bij allerlei weertypes te vliegen. Met dat tweede ben ik wel wat stappen aan het maken, ik merk dat mijn gemiddelde vliegtijden toenemen en dat het aantal echt korte vluchtjes flink is afgenomen. Dat is fijn met de wedstrijd aankomende zondag in het vooruitzicht. En natuurlijk heb ik er nog altijd vooral veel lol in, ook als het een keer wat minder gaat. Ik vlieg meestal met mijn nieuwere oranje Flitz 2, die is toch wat meer allround en wat robuuster als de groene Light.
Het was vorige week af en toe echt raar weer, ik kwam soms nogal buitengewone omstandigheden tegen zoals wel warm maar bijna geen lift en ook een keer een half uur lang geen zuchtje wind, geen lift van betekenis in de wijde omgeving, alleen maar sink! Het is nu wel weer echt herfstweer, ik hoop dat het zondag bij de All Up Last Down wedstrijd een beetje redelijk wordt want de voorspellingen op dit moment zijn nogal knudde met vooral veel regen en lage temperatuur.
"
Dat klinkt allemaal goed, maar is er nog geknutseld?"
Jawel hoor, maar vooral veel reparaties

. Ik ben nog van plan één van mijn transportcases om te bouwen zodat mijn beide Flitzen er samen inpassen maar ik treuzel daar nogal mee omdat ik nog steeds niet de beste manier heb gevonden om alles erin te krijgen. Misschien kan ik beter de zender achterwege laten, dat geeft wat meer lucht. Maar ik heb er geen haast mee, dat is meer voor het volgende wedstrijdseizoen als het echt zinvol is om een backup vliegtuig mee te hebben.
"REPARATIES? Dus u bent weer aan het kraken geslagen?"
Ja, dat lukt me de laatste tijd ook weer uitstekend!

Na wekenlang schadeloos vliegen had ik de afgelopen twee weken ineens weer een periode met allerlei panne.
Eerst had ik een niet eens zo harde maar iets abrupte landing door een windvlaag en dat leverde een lichte vouw op in de buurt van de boom aan één kant van de vin. Tegenwoordig repareer ik dat door er tape op te plakken, met een naald door de tape gaatjes te prikken langs de vouw en er daarna dunne secondenlijm in te laten zuigen. Iets laten uitharden, even in de klemmen tot het ook binnenin is uitgehard en daarna tape verwijderen. Dat levert relatief strakke reparaties op die bijna niks extra wegen.
Maar, de eerste sessie na dit ongevalletje lette ik niet goed op en vernaggelde ik een handcatch, moest snel de case die naast me op de grond lag ontwijken en kwam ongelukkig neer, waarbij de lijmverbinding tussen vin en boom faalde. Op zich goed nieuws want daardoor nauwelijks schade aan de vin en teruglijmen (met dunne CA) ging goed.
Daarna lanceerde ik een keer een deel van de antenne van mijn zender mee met mijn DLG, het beschermkapje (in de vorm van een pijpje) vloog eraf tijdens een worp. Natuurlijk niet meer te vinden in het gras dus ik heb maar een nieuwe antenne gekocht. Voordeel is dat de nieuwe een beter knikmechanisme heeft zodat ie mooier haaks staat. En geen losse onderdelen meer dus dit was hopelijk een eenmalig WTF-moment.
Een paar sessies later, in relatief ruig weer, was ik een keer wat laat met het intrekken van de flaps tijdens een landing. Daarna stond een flaperon een halve mm up uit neutraal in Speed mode. Dat leek me gek dus even zorgvuldige inspectie en niet meteen weer gooien... Dat was maar goed ook want beide vleugelservos zaten los! Ik had deze vrij minimalistisch met balsa wigjes en dunne CA in de vleugel gelijmd, maar blijkbaar ietsje te minimalistisch, hoewel ook hier weer het falen van een lijmverbinding verdere schade heeft voorkomen. Om deze cruciale verbinding toch wat steviger te maken heb ik de servos met epoxy en microballoons teruggelijmd.
Daarna dacht ik het wel weer even gehad te hebben maar de Vloek van Vin(k) stak weer de kop op. Ik dacht dat ik ondertussen wel alle manieren om een DLG-vin te kraken kende en op zijn minst één keer vakkundig had uitgevoerd, maar gisteren heb ik toch weer een nieuwe manier ontdekt. Tijdens oefeningen om mijn werparm tijdens rotatie verder naar achter te houden ben ik erin geslaagd om tijdens een lancering de vin met mijn zender een flinke mep te geven. Die vond dat natuurlijk niet zo prettig... met een flinke hap eruit die dwars op de vliegrichting stond, waggelde de arme Flitz luid fluitend onder protest omhoog. Ik had meteen door wat er was gebeurd dus kleppen vol uit en meteen landen. Dat zag er niet fraai uit maar het goede nieuws was dat er geen materiaal was losgekomen, en ik met wat geduld, voorzichtig terugbuigen, gefriemel met een speld en de genoemde tape/gaatjes/cyano-truc de boel weer mooi in elkaar heb geknutseld, opnieuw bij verwaarloosbaar gewicht en nagenoeg onzichtbaar.
Ik hoop dat daarmee mijn DLG Demolition Derby weer even achter de rug is. Al met al valt het allemaal wel mee als ik het relateer aan hoeveel vlieguren ik maak, het is ook allemaal prima te repareren maar omdat ik steeds minder vaak panne heb is de schade aan het ego des te groter als er weer eens iets kapot gaat.
"Nou wat een verhaal weer meneer Vink. Is u verder nog wat opgevallen in het nieuws de afgelopen tijd?"
Ja van alles, maar laten we het bij DLG houden. Ik las op RCGroups dat er in de USA een hoogtebeperking van 400ft wordt ingevoerd door de FAA voor alles wat onbemand vliegt, wat veel RC piloten daar zorgen baart. "De dood van de modelvliegerij!" roepen allerlei mensen. Anderen zijn boos op de AMA die zij verwijten dat hun lobby om traditionele modelvliegerij buiten beschouwing te laten in hun ogen heeft gefaald. Deed me een beetje denken aan de discussie die hier ook gaande was/is. Die wil ik hier niet oprakelen maar ik ben erg blij dat de 50m restrictie die ons enige tijd boven het hoofd hing lijkt te zijn losgelaten en dat vooralsnog 120m is toegestaan boven niet als modelvliegveld aangemerkt terrein, waar ik als niet-clubvlieger ook gebruik van maak. Voor DLG beschouw ik een maximum hoogte van 120m niet als ideaal maar zeker als werkbaar voor oefenen en recreatief vliegen. Dan maar wat eerder uit een bel stappen en op zoek naar een nieuwe.
Verder zag ik genoemd dat er een deelbare vleugel-versie komt van de momenteel populaire en succesvolle CX-5 DLG komt. Ik kon verder geen details vinden maar ben benieuwd hoe de deling precies is gerealiseerd. Goed nieuws voor vliegers zoals ik die baat hebben bij een compact te transporteren competitie-DLG, meer keuze! En nee, niks voor mij, ik ben in alle opzichten tevreden met de Flitz 2.
"Wilt u nog iemand de groeten doen?"
Niemand in het bijzonder maar tot zondag

voor wie ook komt vliegen in Deventer!