vlag canadese boot

Nu ik een canadese werkboot heb gemaakt, vraag ik me af welke vlag die voeren.
Is dat de gewone Canadese vlag ?
Of valt Canada onder Engels bewind , en moet er zo'n engels exemplaar op.
Da's dan toch zo'n rode met de engelse vlag in de hoek ?

Help me out.

ben zelf bezig aan de tsekoaII van model slipway : (een canadese boeienlegger) en daar zitten "eikenbladeren" op de zijkanten van de schoorstenen
ivm vlaggen moet ik het ook eens nazien ,er zit er alleszins geen bij in het bouwpakket

groeten

ps wat voor onderzoeksboot bouw je?

@ Zinnia

Daar vind ik alleen maar de natievlag.
Er wordt geen melding gemaakt van koopvaardijvlag of marine vlag.

Volgens hetgeen ik kan zien op een paar foto's lijken de canadese boten ook het eikenblad en de twee rode banden als vlag te voeren...

smartje, dat heb ik ondertussen ook gezien, dat wil zeggen dat er geen specifieke koopvaardij- of marinevlag is. Hetzelfde dus als de nationale vlag.

smartje268 zei:
....Da's dan toch zo'n rode met de engelse vlag in de hoek ?

Help me out....

Nee, da's de 'gevechtsvlag' die gehesen werd op het moment dat een oorlogsschip het gevecht inging. Alleen voor marineschepen dus.
(Lees Douglas Reeman er maar eens op na)

Roel, ik vrees dat ik je moet corrigeren.
De 'rode vlag met de Engelse in de hoek' is de Red Ensign, en is de vlag van de Britse koopvaardijschepen. Wordt gewoon zo gedragen, om te tonen dat het schip onder Britse vlag vaart.
Verder is er nog de White Ensign, de vlag van de Royal Navy, de Britse Marine, en bestaat uit een Engelse vlag (rood St-George Cross op een zilver, wit dus, veld) met een Union Jack in het linker bovenveld.
Als derde kan je nog de Blue Ensign tegenkomen, een blauwe vlag met een Union Jack in de linker bovenhoek. Deze vlag wordt gedragen door schepen in Brits staatseigendom, maar die niet tot de marine behoren.
Hogere officieren van de Britse Strijdkrachten mogen deze ook dragen op hun privéjacht.
De Canadese Marine gebruikt, net zoals de Canandese koopvaardij, de Nationale vlag, met de Maple Leafer op. (De Maple leaf is Canada, de twee rode vlakken zijn de twee oceanen waartussen Canada ligt.)
Op Canadese oorlogsschepen tot '45 kon je naast de White Ensign wel nog een groene Maple Leaf zien, meestal op de schouw geschilderd.

Groetjes, Johan

Jan Vos zei:
Voor Canada de vlag met Eikebladeren.
Foei, dit is helemaal fout. Ik hoop dat de Canadezen geen Nederlands kunnen lezen want anders zou je wel eens ruzie kunnen krijgen. :lol:
Op de Canadeese vlag staat de Maple Leaf. De Nederlandse naam is Esdoorn blad. Dat is toch een duidelijk ander blad dan een eikenblad. Daar komt nog bij dat het maar één blad is en geen bladeren! :wink:

Een esdoornblad, zoals ik 2 postings hiervoor al zei.
Voor een leek is het wel moeilijk onderscheid te maken tussen een esdoorn-, plataan-, en amerikaanse eikenblad.

Back