Voyager of the Seas

Dag allemaal,

Ik kom uit België en ben reeds jaren modelbouwer van radio gestuurde modellen. Ik heb al zowat alles gebouwd, slepers, yachten, speedboats,... maar omdat het allemaal zowat hetzelfde is, wou ik wel eens wat anders bouwen.
Mijn aandacht ging opeens naar een mooie foto van een cruiseschip in een etalage. Ik ben spontaan binnen gegaan en wat brochures gevraagd, en een jaar later begonnen met de bouw van een cruise schip. Het was niet echt 100% juist en dat stoorde me. Ik wat wat oplossingen gevonden voor goede foto's en tekeningen, en zo heb ik respectievelijk gebouwd;

De Splendour of the Seas (Royal Caribbean) 200cm lang
De Enchantment of the Seas (Royal caribbean) 207cm lang
enchantment-1.jpg

De Seabourn Legend (Seabourn Cruise lines) 200cm lang
De Disney fantasy. (fantasy model. Tekeningen waren niet te krijgen, dus model gebaseerd op de Fred. Olsen Bramaer) 165cm lang
DSCN1431-1.jpg

Allemaal radio bestuurd. Ik heb er al eerste prijzen mee gewonnen, op TV geweest, magazines geweest, uitgenodigd door de rederijen, uitgenodigd in het droogdok,... wel heel interessant allemaal.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met de bouw van de Voyager of the seas van Royal caribbean. De romp is 245cm lang. Het heeft heel wat tijd gekost om de romp te bouwen en azipods te ontwikkelen (schottels onder het schip voor voortstuwing en sturen) Momenteel ben ik bijna zo ver om te beginnen aan het pooldeck. Ik schat nog een jaar werk te hebben.
Dit voorjaar zal ik de eerste proefvaarten gaan doen.
DSCN6324.jpg

Ik zal nog wat foto's zetten als ik wat verder gevorderd ben. Momenteel moet ik de dekken nog wat trimmen. Het bovenste dek nu zichtbaar moet nog 5mm omhoog. Het model is deelbaar in 2 stukken, anders kan ik het niet vervoeren, en maakt het niet makkelijker. maar om het perfect te krijgen is er nog heel wat afwerking nodig.

groetjes,
Jan

Nounou Jan,

Heel imposant.
Zou je nog wat foto's kunnen plaatsen van de andere schepen ?
Ik neem zo maar aan dat het geen bouwpakketten zijn, maar de opbouw op de laatste foto doet anders vermoeden, of is dat een eigen gietsel ?
Zier er prachtig uit. !!

Groet, Cees

Thanks guys,

Het zijn inderdaad geen bouwdozen, daar ben ik al jaren mee gestopt.
Het model van de Voyager is helemaal volgens plan gebouwd. Ik had een doos vol gekregen van enkel de Voyager van de cruiseline (nadat ze mijn Enchantment of the Seas hadden gezien) en ik heb de plannen zelf digitaal gekregen.

Ik ben wel iemand die liever modellen bouwt dan er mee te varen. Ze zijn nogal groot, en het neemt nogal wat tijd inbeslag. + er mag niet te veel wind staan, want ze zijn nogal windgevoelig omdat ze zo hoog zijn.
Als ik ga varen doe ik dat meestal in houthalen op een surfplas. Meestal op momenten dat er niet gesurft wordt. Ik ga uitzonderlijk wel eens varen op de molenvijver te Genk (stadspark) maar dat doe ik bijna niet meer. de vissers hebben daat de hele vijver zowat ingepalmd en komen heel aggresief over naar modelbouwers (roepen en tieren dat we zg de vissen wegjagen) Houthalen is van BLOSO en is heel rustig. Ik heb een kaart om met de auto tot bij de waterlijn te rijden. Ik heb ook een model van een zeilyacht, daar ga ik frequenter mee. Maar in heel 2011 ben ik geen 3 keer gaan varen. Ik wil dat wel terug opdrijven.

enchantment10.jpg

enchantment12.jpg

enchanment8.jpg

enchantment6.jpg

hier nog een foto van de Seabourn Legend
legend.jpg

P1270030.jpg

En om een idee te hebben van de grootte van de Voyager;
P1020639.jpg

Hier was de romp juist klaar en zijn de zijkanten (openingen van de hutten) gefreest maar nog niet opgebouwd.

Jan

Die met die groen getinte ramen vind ik echt schitterend. Niet dat de andere slecht zijn, maar voor mij springt die er wel uit.

Beste Jan,
je zegt dat je last had op de molenvijver in Genk. Dit is nochtans het officiële vaarwater van de Model Yacht Club Limburg. Een deel van de molenvijver is praktisch voorbehouden voor deze club. De club heeft er zelfs een aanlegstijger. In dat deel van de vijver is het trouwens absoluut verboden om te vissen. Een goede raad, sluit aan bij deze club, dan heb je een schriftelijke toelating van de gemeente om daar te varen. Als de vissers je daar lastig vallen bel je gewoon de politie en dan zie je heel vlug wie er aan het kortste eind trekt. Op volgende link vindt je al de contact gegevens van de MYCL ; Welkom
Groetjes, Jos

Complimenten voor je bouwkunsten, Jan. Héél mooie modellen, ondanks dat ik die moderne cruiseschepen lelijke gedrochten vind. (Het zijn appartementencomplexen met wisselend uitzicht);)

Wat dit type schepen betreft,smaken verschillen,ik zie ook liever de klassieke lijnen en rondingen.

Wat deze modellen betreft:

MODELBOUW met hoofdletters,prachtig werk!

gr Herman

Cruisen

Hallo;

Machtig mooi, zien we u ook op de werkschependag in Hoogvliet.
Ik weet ook wel dat een werkschependag voor werkschepen is, maar dit is een plaatje, een aanwinst voor varende modelbouwer..

Ben benieuwd naar de volgende..

Grt, B.K

Beste Jan,
je zegt dat je last had op de molenvijver in Genk. Dit is nochtans het officiële vaarwater van de Model Yacht Club Limburg. Een deel van de molenvijver is praktisch voorbehouden voor deze club. De club heeft er zelfs een aanlegstijger. In dat deel van de vijver is het trouwens absoluut verboden om te vissen. Een goede raad, sluit aan bij deze club, dan heb je een schriftelijke toelating van de gemeente om daar te varen. Als de vissers je daar lastig vallen bel je gewoon de politie en dan zie je heel vlug wie er aan het kortste eind trekt. Op volgende link vindt je al de contact gegevens van de MYCL ; Welkom
Groetjes, Jos

Hoi Jos,

Ik denk dat wij ons al gezien hebben. Ik ken jullie club natuurlijk wel, er zitten daar zeer mooie modellen tussen. Mijn probleem is dat ik meer een bouwer ben dan iemand die vaar. Ik heb me thans voorgenomen daar iets aan te doen, want met 1x per jaar te gaan varen is het zonde. Maar ik wil dat meer gaan doen. Ik dacht dat jullie vaardagen uithangen, ik kom eens kijken. Staan jullie een gast toe voor een dag?

Groetjes,
jan

Beste Jan,
Het vaarseizoen begint voor ons eigenlijk maar in maart, als ik zo de voorlopige kalender bekijk. Maar we komen wel maandelijks samen, ook in de wintermaanden. Als je een mailtje stuurt naar de voorzitter, dan zal die je wel een uitnodiging sturen. Mocht je interesse hebben voor de club, dan kan het zijn dat hij je al uitnodigt voor de volgende vergadering. De vergaderingen gebeuren elke laatste zaterdag van de maand om 19.30 u in Houthalen-Helchteren. Je kan hem natuurlijk ook bellen. De gegevens om hem te contacteren vindt je op de website. Je kan me ook je contact-gegevens sturen per PB dan kan ik eventueel ook rechtstreeks verbinding met je opnemen.
Groetjes, Jos

hallo jan

gemaks halve heeft jos vergeten te melden dat er meer dan 1 club in Genk vaart
wij hebben 4 vaardagen in genk op de dieplaan 2 achter het stads huis
het voordeel is dat er op deze vijver haast niet gevist wordt
Belgium.Model Ship Association is de naam van de club
steeds welkom als gast op deze dagen
geen verplichtingen, geen vergaderingen en geen lidgeld
voor de vaardata kan je steeds terecht op de site en op het forum kan je vragen stellen dat werkt net zoals hier
Home
wil je op het forum dan eerst een mailtje naar bmsa@telenet.be
dan krijg je een inlog en kan je daarna alles zelf aan passen
niets moet veel mag als het vooral maar plezant blijft
wedstrijden zijn bij ons niet vantoepassing ,de enige boei die je bij ons in het water ziet liggen zijn kardinaals boeien om een gevaar onderwater aan te geven (er liggen pompen )
hulp om je model in het water te leggen word vanzelf sprekend aangeboden
groetjes raf

ik ken de voyager of the seas.

heb hier een documentaire over ''superschepen'' waarin men daar een kijkje achter de schermen op dat schip neemt. :)

suc6 met de bouw :D

groet,
Tomos19

@Raf,
Beste Raf, in alle vriendschap, je kan een goed georganiseerde en gestructureerde club die meer dan vijf en twintig jaar bestaat met een vaarwater van 70 m x 330 m, niet vergelijken met BMSA, een club zonder regels en een vaarwater van 70m x 40 m.
Groetjes, Jos

hallo jos

mij moet je niet vertellen hoe mycl werkt ik ben er mee een van de stichters van geweest
en heb tot 2009 mycl mee opgebouwd tot wat ze geworden is
mycl heeft trouwens jaren op de dieplaan gevaren
B.MSA vzw heeft zeker wel regels alleen bij u mischien niet bekend
jullie hebben geen regels maar wedstrijd reglementen en dat is helemaal iets anders

wij hebben geen probleem met MYCL jullie wel met B.MSA vzw
maar dit moet hier niet uitgevochten worden dit gaat over jan zijn bouw van zijn voyager of the seas
als hij bij jullie lid wordt dan sluit hij aan bij een van de betere wedstrijd clubs van belgië
wenst hij bij ons te komen varen op een van de dagen dan is hij vrijblijvend welkom
om een dagje relax te varen onder gelijk gezinden in welke club hij daarbij ook is

gr raf

Laatst bewerkt:
Beste Raf, het is fijn dat je inziet dat we dit topic niet moeten vervuilen met een discussie die hier niet thuis hoort. Je zal ook wel weten dat ik helemaal geen probleem heb met BMSA. Eerlijkheidshalve, er zijn regels op de molenvijver opgelegd door de gemeente Genk. We varen immers in het mooie stadspark. Deze regels zijn echter wel in het voordeel van MYCL. In onze club worden inderdaad ook wedstrijden gevaren. s' Morgens wedstrijden en in de namiddag vrij varen. Dat weet je inderdaad heel goed. Dus geef Jan de vrijheid, zodat hij met de juiste informatie de keuze kan maken die het beste bij zijn wensen aansluit.
Groetjes, Jos

Laatst bewerkt:
Back