Vraag: Waarmee en waarin mengen jullie epoxy?

• Topicstarter Topicstarter Phoenix
  • Startdatum Startdatum
P

Phoenix

Guest
:?: Ik vroeg me af hoe jullie epoxy mengen en waarin. Ik gebruik meestal sateprikkers en als roerbakje wat ik maar voorhanden heb.

En dan nog een vraag:
:?: Waarmee brengen jullie de epoxy aan op het model? Ik gebruik ook hier een sateprikker voor, maar dit is niet altijd even handig.

En nog een:
:?: Als de epoxy is uitgehard in je mengbakje, is het er dan nog uit te krijgen? Zodat het bakje opnieuw te gebruiken is (hangt natuurlijk af van het materiaal van het bakje, maar bijv. een borrelglaasje...hips.).

Wat voor epoxy en waarvoor wil je het gebruiken?
Normale 'stroperige' 30min epoxy meng ik gewoon zoals je plamuur ook mengt. Dus een stukje afvalhout en mengen maar. Als het om grote hoeveelheden gaat dan gewoon zo'n bakje voor een verfroller gebruiken.

Lamineer-epoxy (veel dunner) meng ik vaak in plastic mengbekers (eerst afwegen op de weegschaal) en gewoon met roerstokjes van de doe-het-zelf zaak.
Met plastic bekers moet je wel oppassen...want als de epoxy door de chemische reactie teveel verhit....heb je een probleem met je pastic bakje.
Ik weet niet waar het door komt, maar deze verhitting heb ik eigenlijk alleen als ik ook microballoons toevoeg. :?

Overigens 'breek' je de epoxy simpel weg uit dit soort bakjes, omdat het niet hecht aan plastic. :)

Het aanbrengen doe ik trouwens, afhankelijk van de hoeveelheid natuurlijk, ook gewoon met stukjes afvalhout. Een latje vuren, of wat balsa...

Een borrelglaasje zal de epoxy denk ik aan blijven hechten...tenzij je het goed vetvrij maakt met wat ammoniak natuurlijk...

Verfbakje, daar heb ik nog niet aan gedacht! M'n garage ligt er vol mee. De vraag was inderdaad bedoeld voor 5 en 30 minuten epoxy. Lamineer epoxy heb ik nog nooit gebruikt. Voor de zabarak heb ik destijds 30 min epoxy gebruikt en een klein verfrollertje. Voor het volgende bouwproject ga ik wel de lamineer epoxy gebruiken. Waar is dat eigenlijk te krijgen?

Voor het mengen van kleinere hoeveelheden epoxy kun je beter injectiespuiten nemen dan het afwegen met een weegschaal. Weegschaal is te onnauwkeurig. Voor het lamineren van een vleugel maak ik nooit meer dan 16ml waarvan dus 4ml harder. Weeg dat maar eens af! Voordat de schaal van 3 naar 4 gram gaat heb je al heel wat harder toegevoegd.

Deze week in de aanbieding bij de Aldi LATEX HANDSCHOENEN!!

Een paar dingen waar ik op wil antwoorden:

Weegschaal: Zelf gebruik ik hier op mijn werk een weegschaal welke een nauwkeurigheid heeft tot 0,01 gram. (dit tot 5 kg). Nauwkeurigheid is voor mij dus geen probleem. Is echter wel een prijzig geval.
Als je een weegschaal gaat kopen, 2 tips: Die van Ikea (met inschuifbare display) is waardeloos. Deze schakelt zichzelf veel te snel uit. Zelfs terwijl je aan het afwegen bent...
Zoek een weegschaal welke minimaal een nauwkeurigheid heeft van 1 gram. Veel weegschalen hebben een nauwkeurigheid van 2 of 5 gram, daar heb je weinig aan.

Het verbranden van epoxy komt door de warmte. Deze kan makkelijk oplopen tot 200 graden en meer. Door microballoons bij te voegen, maak je een mengsel met een betere isolatiewaarde. Daardoor kan de warmte moeilijk uit het mengsel, en kan het verbranden. Ook vocht speelt hierin een rol (enerzijds door versnelling van de epoxy, anderzijds door het koken boven 100 graden.)

Op volume afmeten: Let er wel op dat je dan nog wel de goede mengverhouding neemt. Het soortelijk gewicht van de epoxy en de verharder kan behoorlijk van elkaar verschillen. En daarmee maak je dus ongemerkt makkelijk een meetfout. Ik heb epoxy in het assortiment welke op gewicht een mengverhouding hebben van 100:40, en op volume 100:50... Vraag dus bij je leverancier het soortelijk gewicht, en reken de mengverhouding om!
In de regel heeft hars een soortlijk gewicht van ongeveer 1,1 tot 1,15, en de verharder kan varieren van 0,9 tot 1,1 (en dan zit je al snel 20% mis...)

Gereedschap om aan te brengen kan vanalles zijn: Oude kwast, lepel, spatel, etc. Voor het coaten van grote oppervlakken kan je mohairrollers gebruiken. Eventueel met een kwast natrekken om luchtbellen te verwijderen. Schoonmaken van gereedschap: eerst zoveel mogelijk eraf schrapen, dan in thinner spoelen.

Voor kleine hoeveelheden heb je inderdaad een nauwkeurige weegschaal nodig...dus dan zijn injectie-spuiten beter ja. Maar Theo heeft het ook over DLG's denk ik. Voor het maken van een plug, of het lamineren van grotere oppervlakten voldoet een weegschaal met een resolutie van 1g voor mij prima.

Waarvoor wil je de lamineerepoxy eigenlijk gebruiken? Voor iets anders dan lamineren, kan je dan beter de 30 min nemen. Knap trouwens dat je deze met een verfroller hebt kunnen aanbrengen. Dat spul is zo dik als wat. :lol:

Lamineerepoxy kan je o.a. krijgen bij:

www.composite-models.nl
www.polyservice.nl
www.r-g.de

Maar de plaatselijke modelbouwwinkel moet, als het goed is, ook wel lamineer-epoxy van Wilsor in het assortiment hebben. Hou er wel rekening mee dat elke epoxy zo zijn eigen verhouding hars+harder heeft.

Waarvoor wil je de lamineerepoxy eigenlijk gebruiken? Voor iets anders dan lamineren, kan je dan beter de 30 min nemen. Knap trouwens dat je deze met een verfroller hebt kunnen aanbrengen. Dat spul is zo dik als wat.

Geloof me het kost heeeel veel epoxy en het meeste blijft op de roller zitten, maar het resultaat was bevredigend. Destijds was ik niet op de hoogte van lamineer epoxy.... :oops:

Mengen voor kleine hoeveelheden: doosjes van filmrolletjes. Voor grotere hoeveelheden yoghurtpotjes of zo iets.
Om te mengen: friscostokjes of zoiets

Mengen op een plastic dekseltje van een Melihongingpot, dat is lekker flexibel om achteraf de overschot eraf te krijgen.

En oude kapotte schroeven zijn goede 'mengstokjes'

Kris

kleine hoeveelheden op glaspaatjes 10x10 cm , grote hoeveelheden in bekertjes die je vind bij koffie automaten.
de meng verhouding doe ik een op het oog, begrijp dus dat dit niet de bedoelling is als ik het hier voorgaande posting lees.
Lex

Mengen: 5min en 24 uurs epoxy 3M post-it blaadjes, alle andere epoxy in transparante plastic bierbekers. Roeren en mengen met stokjes van ijslolly's. Meestal in grote hoeveelheden te verkrijgen in de afvalbak van een ijssalon, even afspoelen met water en laten drogen.

ik doe de epoxy op een stuk karto, van dat 'geverfde'verpakkingskarton en dan ook met satéprikkers roeren en daarna het stuk karton in de prullenbak gooien

Pringel doppen werken ook fijn voor het mengen van kleine hoeveelheden. Zijn makkelijk te buigen, en dan valt het epxoy er zo van af.

Ik gebruik voor mijn vrachtwagenmodellen epoxyplamuur van Susex.Deze wordt gemaakt door Nelf verffabriek.Beroepsmatig kan ik aan deze plamuur komen via mijn baas.
Dit spul is behoorlijk elastisch,makkelijk te verwerken en goed schuurbaar.Alleen duurt het echt 24 uur voordat het droog is.
Opbrengen doe ik met plamuurmessen.Gewone messen,maar ook hele smalle.Rubbertjes gebruik ik ook voor rondingen e.d.
gr Marcel.

De 5 min epoxi meng ik altijd op een klein schrijfblokje met reclame.
Uitgehard =volgende blaadje.
De 24 uurs in een doorzichtig fotorolkokertje. de hoeveelheid kun je met een schuifmaat krassen aan de buitenkant.

pringel-koker-doppen zijn idd prima, maar ik gebruik ook dekseltjes-van-boter-kuipjes met een houten wasknijper deel om te roeren en aan te brengen.

pringles.jpg

once you pop...

Back