Vragen aan Stoompomp.

Beste fanaat,
Wanneer stop je met het vervuilen van mijn draadje en verstopt persoons gericht commentaar. Voor uitleg. lees het onderstaande citaat, naar aanleiding wat ik heb geschreven over het gemis van het commentaar van Baggerraar.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/vragen-aan-stoompomp.255910/page-16#post-3933768
Citaat, omdat je dit in mijn eerder bericht niet heb kunnen invoegen:
Vakinhoudelijk commentaar, zeker over stoommachines die al meer dan 1 00 jaar bestaan ,daar heeft een modelbouwer weinig aan en bouwers
die dat nog niet weten kunnen beter met googelen het opzoeken! Met de modelbouw zijn de belangrijkste dingen, veel geduld, het is je hobby, en het project waar je mee bezig bent moet er zo keurig mogelijk.

Antwoord, het principe van een stoommachine is sinds mijnheer Newcomen niet veranderd, lees onderstaande link:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stoommachine_van_Newcomen
.
Je hebt de pech, dat ik vele leerboeken over stoomtechniek heb, de oudste is uit 1927, en misschien heeft Baggeraar nog oudere en meerdere en is beter gedocumenteerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou geen reactie hebben durven geven, indien ik geen ervaring met een dergelijke manometer zou hebben.
Op de onderstaande foto staat de test opstelling van de ketel niveaubewaking met de stoompomp als voedingspomp.
Je ziet op deze foto een manometer met kunststof huis, die ik uit een oude CV heb gesloopt.
Bekijk bijlage 309319
Het rode vlakje heb ik zelf aangebracht.
Met deze opstelling heb ik vele testen uitgevoerd met betrekking tot de branderregeling en de diverse methodes van ketelwater regeling.

Samengevat: geen probleem, maak een mooie sifon, of anders nog beter een "varkensstaart" of krulpijp, zie onderstaande foto.

Bekijk bijlage 309320
Het mooiste is natuurlijk, dat je een manometer vindt met een onder aansluiting.
Indien nog vragen, dan hoor ik dit wel.
Succes.

Als je een beetje op schaal wil blijven...........................ze zijn er al voor 10,- euro ...............alleen moet je ff de tijd nemen om te zoeken op internet :eek:

https://www.echtdampfwelt.de/manometer-0-6-bar-226.html

Hartelijk bedankt, ga eens rondneuzen.

Bespaart mij weeral wat geld.
 
Beste stoompomp,
ik voeg even een citaat van je in:
"Beste fanaat,
Wanneer stop je met het vervuilen van mijn draadje en verstopt persoons gericht commentaar. Voor uitleg. lees het onderstaande citaat, naar aanleiding wat ik heb geschreven over het gemis van het commentaar van Baggerraar.".


Vraag (niet om het een of ander) maar WAAR GAAT DIT OVER?

Nu even voor alle lezers/volgers van dit interessante draadje: hou nou allemaal eens op met dat gelazer!!!!!!, over en weer. Kappen!!!

vraag 2:
- kun je bij een achteraansluiting op een manometer ook een varkensstaart maken?
a) wat is het voordeel van een varkensstaart,
b) zijn er alternatieven?
c) wat als je gewoon een 'recht pijpje' eraan knupt?
 
Beste Peter,

Gebruik van manometers:
Mag ik nog een keer toelichten?

- kun je bij een achteraansluiting op een manometer ook een varkensstaart maken?
Bij achter, zij of onderaansluiting manometers bedoeld voor stoom is het gebruikelijk om een waterslot toe te passen.
Dit waterslot bijvoorbeeld in de vorm van een varkensstaart beschermd door het ingesloten koud water je manometer.
In plaats van een varkensstaart kan natuurlijk ook de sifonvorm of als het iets meer mag kosten een membraan element.
Een recht pijpje zonder membraan werkt mogelijk slecht als waterslot.

Als je wil kan ik nog een keer een eerdere publicatie posten ter verduidelijking.
Ik hoor wel...


a) wat is het voordeel van een varkensstaart,
b) zijn er alternatieven?
c) wat als je gewoon een 'recht pijpje' eraan knupt?[/QUOTE]

Willum
 
Laatst bewerkt:
Moet je eigenlijk een syphon opgieten met water voordat men de eerste keer gaat stoken. Anders kan er direct stoom aan de manometer komen met eventuele beschadiging tengevolge
 
newbie, post:
Moet je eigenlijk een siphon opgieten met water voordat men de eerste keer gaat stoken.
Anders kan er direct stoom aan de manometer komen met eventuele beschadiging ten gevolge.


Tuurlijk anders is het geen sifon/waterslot.
Het water(slot) is de isolatie tussen stoom en de kwetsbare manometer.
Zonder water heeft het weinig zin.

Willum
 
Moet je eigenlijk een syphon opgieten met water voordat men de eerste keer gaat stoken. Anders kan er direct stoom aan de manometer komen met eventuele beschadiging tengevolge

Ik heb nog nooit het sifon van mijn manometers op de stoommodellen vooraf gevuld met water.
De inkomende stoom zal direct condenseren in het sifon.
het sifon wordt dus "vanzelf" gevuld, immers, het sifon hangt in de buitenlucht dus er zal altijd begin condensatie zijn.
 
Ik heb nog nooit het sifon van mijn manometers op de stoommodellen vooraf gevuld met water.
De inkomende stoom zal direct condenseren in het sifon.
het sifon wordt dus "vanzelf" gevuld, immers, het sifon hangt in de buitenlucht dus er zal altijd begin condensatie zijn.

Ik heb zelf ook nog nooit de sifon/krulpijp gevuld. Hoe wil je dit doen in een leiding doorlaat 2mm?.
Willum ging uit van manometers in het grootbedrijf en dat is een geheel andere situatie.
 
oke, bedankt voor de uitleg allemaal.

juist bericht gekregen dat de manometer stoomolie ,veiligheidsventil, brunniermiddel zijn verstuurd vanuit duitsland;

Dunz zijn tip : https://www.echtdampfwelt.de/manometer-0-6-bar-226.html

De Birchwood kende ik al van vroeger , maar de inhoud van de potjes zijn wat klein om grote kannons in te brunnieren.

Daarom nu eens een halve liter besteld via deze shop en kijken of dit product meevalt.
 
Ik zag iets voorbij komen over de Newcomen machine eerder in dit topic.
hier een filmpje van mijn Newcomen / Watt engine (aparte condensor) vorig jaar in de tuin.
Hier was de ketel net af en provisorisch met siliconen slangen de noodzakelijke verbindingen gemaakt.
 
Sifon vooraf vullen of niet?

Nog eens ergens een bestaande tekst geënterd:
De sifon wordt rechtstreeks op de manometer of
op de manometerkraan gemonteerd.

In de sifon wordt een isolerend condensaat gevormd,
die verhindert dat het medium in de manometer terechtkomt.

Het verdient aanbeveling de sifon te vullen met een koelende vloeistof
alvorens de leiding, waarop deze gemonteerd is, onder druk te zetten.

Bij extreem hoge temperaturen dient de leiding naar de sifon voldoende lang te zijn.
De verschillende soorten (krulstaart en U-vorm) hebben dezelfde koelende werking en verschillen alleen in vorm.

"Het verdient aanbeveling de sifon te vullen."

Of je dat doet ja of nee?
Dat is helemaal aan je zelf.

Veel modelbouwplezier
Willum
 
Laatst bewerkt:
Je hebt een zuiger/cilinderboring van 16mm.
De teflonstaf draai je voor de zuigerveer af op buiten diameter 16,5 -0+0,1 mm.
De elementdikte 3 mm geeft een kamer diameter in de zuiger 16-((3+overmaat zuigerveer 0,3 mm)x 2) = 10,2mm.
De binnendiameter van het teflonstaf boor je uit op 10,5mm.
Ik heb de draadsnijbreedte ingesteld op 0,5mm
.

Henk,
geweldige informatie, bedankt.

De elementdikte, heb je die uit ervaring op 3 mm gezet?
Ik heb volgens tekening van stuart een groefdiepte van 2 mm.
Die kan ik zo laten en dan een smallere veer maken uit teflon, maar als je zegt 3 is pas sterk genoeg, steek ik liever twee nieuwe groeven in de zuigers.
 
De elementdikte, heb je die uit ervaring op 3 mm gezet?

Soms moet je leren van een andere modelbouwer, dit keer uit België..
Ik heb getest met de diepte van de spiraal veren,
Eigenwijs als ik ben, eerst gemaakt met diepte 2 mm. Totaal geen veerkracht.
Vervolgens met diepte 4 mm. Niet met geweld in de groef van de zuiger, binnen de cilinder diam. te krijgen.
Vervolgens in 3mm diepte gemaakt.
Beide machines, stoompomp en scheepsmachine werken al vele uren lang op de gekozen diepte.
 
eerst gemaakt met diepte 2 mm.
Bedankt voor de les.
Ik ben bezig met 2 stuart compounds voor in de baggermolen.
De in jouw "voorbeeld" genomen 3 mm zal vast ook bruikbaar zijn voor de 19 mm hogedrukzuiger.
Voor mijn 31.8 mm lagedrukzuiger zal ik dan eerst nog wat teflon probeersels maken om er aan te voelen.
Misschien is dan wel 3.5 mm nodig.
Alleen nog op jacht naar iemand die teflon in kleine hoeveelheden kan/wil verkopen.
Ik heb een andere compound en die lust veel smering met alles van gietijzer, dat geeft veel mogelijk moeilijk te scheiden olie van het water dat hergebruikt moet worden.
 
Back
Top