Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Ook dat loopt wel los. Begin dit jaar heeft mijn zoontje z'n enkel gebroken toen hij van een hekje (in een speeltuintje) sprong maar een broekspijp achter een spijl van het hek bleef haken.
Ja, het had vast voorkomen kunnen worden door de gemeente maar wij houden het op "domme pech en volgende keer beter opletten als je ergens afspringt". met vallen en opstaan leer je (in dit geval letterlijk:(). Gelukkig denken de meeste mensen zo :wink:
Helemaal mee eens, zie hierboven, chapeau
Groet Marc
 
Holco begrijpt wat ik bedoel. De wereld is minder zwart/wit dan jij aangeeft. Dat wilde ik met mijn berichtje aangeven.

Ik heb er juist voor gepleit de zaken wat genuanceerder te bekijken, en vanuit verschillende gezichtspunten. Ik kan nu niet zeggen dat dit geldt voor opmerkingen als:

Punt is dat als je de eisen voor een ultra-light gelijk stelt aan die van een Boeing 747 je dingen uit het verband trekt

Dat is de zaken opkloppen en stemmingmakerij. De werkelijkheid ligt hier verre van. Het getuigt er ook van dat er geen enkel benul is van wat erbij komt kijken om een nieuw type vliegtuig de lucht in te krijgen.

Dus strakkere regelgeving OK maar die regels die er nu liggen gaan erg ver.

Niet vergeten dat die regels gelden voor toestellen die voor commerciële doeleinden worden gebruikt. Over de regels daarvoor wordt gediscussieerd in de "Commerciële vluchten" discussie. Commerciële vluchten worden (mits met toestemming) uitgevoerd op plaatsen waar hobbymatig vliegen uit veiligheidsoverwegingen verboden is. Vandaar de strengere eisen aan betrouwbaarheid.
Dat je geen 100% veiligheid kunt bereiken bewijst de praktijk wel. De Bijlmerramp was het gevolg van het falen van een onderdeel dat onterecht niet als kritisch was aangemerkt.

Even een hint voor de ontwikkelaars van FPV en AUV apparatuur
Ik vraag me af of dat veel in Nederland gebeurt. Wel zaken assembleren met elders aangeschafte componenten, maar complete UAV systemen ontwikkelen niet.
Wat jij wilt is denk ik in het topsegment al voor een deel gerealiseerd, het prijsverschil moet ergens vandaan komen. Voornamelijk is dat software ontwikkeling en gebruik maken van betere sensor technieken. Wetenschappelijke ontwikkelingen op het gebied van de theorie van besturing van dit soort systemen heeft veel aandacht omdat dit veel verder gaat dan alleen het beperkte multicopter wereldje, met name in de robotica. Ontwikkelaars van systemen houden uiteraard die ontwikkelingen scherp in de gaten.

Groet,

Ad Bakker
 
Sinds wanneer is melden dat iets uit verband getrokken is stemmingmakerij :confused: Als dat van jou niet mag of jou niet bevalt wat doe je hier dan? forums zijn er juist voor om meningen/oplossingen te delen zodat er uiteindelijk misschien wat positiefs uit kan rollen waar men wat aan heeft.
Je laat duidelijk merken dat zo als het nu uitpakt je er volledig achter staat en het maar geslikt moet worden, elk weerwoord/voorstel daarop druk je met jouw kennis de grond in, relativeer nu eens en kijk waar het hier werkelijk om gaat, een bloempot die aan een balkon reling hangt op 10 hoog komt ook wel eens naar beneden, moeten we die ook gaan certificeren?

I
Dat is de zaken opkloppen en stemmingmakerij. De werkelijkheid ligt hier verre van. Het getuigt er ook van dat er geen enkel benul is van wat erbij komt kijken om een nieuw type vliegtuig de lucht in te krijgen.
Groet,

Ad Bakker
 
wel ff dingen in het goede perspectief houden: don't shoot the messenger...

Wat de wetgever wil, is wel eens anders dan wat wij willen.
Je kan iemand aanvallen omdat hij probeert de visie van de wetgever uit te leggen, maar dat heeft geen nut.
wet blijft hetzelfde. en anderen nemen gewoon het stokje over.

Feit is, als je het goed wilt doen, moet je de wet volgen.
daar is dit draadje voor.
rest alleen de uitleg van de wet. maar dan moet je dus niet commercieel en hobby door elkaar gaan gebruiken, dat zijn echt 2 losse dingen.

zodra je een bedrijf bent, hakt de overheid er lekker op in. Ze gaan er van uit dat je toch tonnen tegelijk verdient of iets dergelijks.
daarnaast moet de overheid zich indekken, dus wordt de wet een beetje strak gezet.

kijk naar vuurwerk, wat daar in is veranderd de laatste paar jaar.
veel leveranciers zijn er al mee gestopt om het te verkopen, omdat ze de belachelijke eisen niet meer op kunnen brengen. Waarschijnlijk wil men hier naar een vuurwerkloos nederland, waar alleen grote gecertificeerde bedrijven af mogen steken.


Puntje bij paaltje, dit zie je bij de meeste grove wetswijzigingen.
ze zetten er maar wat in, wat dan later in de praktijk uitgewerkt wordt, en leefbaar wordt gemaakt voor degenen die er mee om willen gaan.

voor de hobbymatige vlieger was de wet juist wat makkelijker geworden, als mijn lhs zich goed heeft ingelezen....
heb ik zelf niet gedaan nl..
 
Veel meer als dit is er echt niet nodig.

Manueel kunnen vliegen (KNVVL heli brevet)
In line of sight vliegen
Octocopter ivm de redundantie
Max AUW 15Kg
Dubbel ontvanger systeem ivm redundantie
Flight controller met ingebakken hoogte restrictie van 50m max
Verzekering

Ik kan gezond verstand ook nog aanhalen maar dat geldt uiteindelijk voor alles;)
 
Laatst bewerkt:
Feit is, als je het goed wilt doen, moet je de wet volgen.
daar is dit draadje voor.
rest alleen de uitleg van de wet. maar dan moet je dus niet commercieel en hobby door elkaar gaan gebruiken, dat zijn echt 2 losse dingen.

Daar ga je dus volledig de mist in. Het heeft geen zin om in deze discussie te gaan schermen met termen als goed-beter-best, aangezien we hier niet kwalitatief zaken aan 't vergelijken zijn.

Het kernwoord in deze wet- en regelgeving is 'veiligheid' en de waarborg daarvan. De wet- en regelgeving laat zien dat men op meerdere punten deze veiligheid ABSOLUUT niet kan waarborgen omdat b.v. zelfs de eis een model manueel te kunnen besturen er niet in voorkomt.

De modelbouwer, maar ook de kritische UAS vlieger, is dus met reden bevreesd voor ongelukken die juist zullen resulteren uit deze hiaten in de wet- en regelgeving. Men stuurt dan eerder aan op een totaalverbod, dan een versoepeling, want zo werkt 't normaliter in Nederland als blijkt dat er toch ongelukken gebeuren.

Uiteraard zal men als ministerie, of betrokken ambtenaren, nimmer de verantwoordelijkheid nemen voor niet passende, of falende, wet- en regelgeving, daar men op dat moment aansprakelijk gesteld kan worden en door middel van een civiele procedure voor 't gerecht gedaagd kan worden.

Misschien is het handig dat je je dat realiseert voordat je klakkeloos termen als 'goed wilt doen' hanteert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
+1 :D

Daar ga je dus volledig de mist in. Het heeft geen zin om in deze discussie te gaan schermen met termen als goed-beter-best, aangezien we hier niet kwalitatief zaken aan 't vergelijken zijn.

Het kernwoord in deze wet- en regelgeving is 'veiligheid' en de waarborg daarvan. De wet- en regelgeving laat zien dat men op meerdere punten deze veiligheid ABSOLUUT niet kan waarborgen omdat b.v. zelfs de eis een model manueel te kunnen besturen er niet in voorkomt.

De modelbouwer, maar ook de kritische UAS vlieger, is dus met reden bevreesd voor ongelukken die juist zullen resulteren uit deze hiaten in de wet- en regelgeving. Men stuurt dan eerder aan op een totaalverbod, dan een versoepeling, want zo werkt 't normaliter in Nederland als blijkt dat er toch ongelukken gebeuren.

Uiteraard zal men als ministerie, of betrokken ambtenaren, nimmer de verantwoordelijkheid nemen voor niet passende, of falende, wet- en regelgeving, daar men op dat moment aansprakelijk gesteld kan worden en door middel van een civiele procedure voor 't gerecht gedaagd kan worden.

Misschien is het handig dat je je dat realiseert voordat je klakkeloos termen als 'goed wilt doen' hanteert.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen.
 
eens...

De wet gaat allang niet meer over veiligheid in mijn ogen.
Het is grotendeels een kastje/muur verhaal, om zichzelf in te dekken.

En als ze dan een keer echt veilig willen zijn, verbieden ze het gewoon ipv het via doordachte regelgeving veilig mogelijk te maken.

maar je vangt me nu op 1 regel, die misschien iets netter uitgeschreven had kunnen worden.
Volgens mij is de strekking van de rest duidelijk..


Ook hier meld ik even wat ik in het andere topic heb geplaatst:
We gaan weer normaal discussieren, dus zonder op de man acties en ander fraai spul.
Eerste keer dat ik het zie, is een waarschuwing.
2e keer is bankzitten.

Als iemand hier iets over wil zeggen, mijn pb box is gewoon toegankelijk...
 
kijk naar vuurwerk, wat daar in is veranderd de laatste paar jaar.
veel leveranciers zijn er al mee gestopt om het te verkopen, omdat ze de belachelijke eisen niet meer op kunnen brengen. Waarschijnlijk wil men hier naar een vuurwerkloos nederland, waar alleen grote gecertificeerde bedrijven af mogen steken.

Dat illustreert eigenlijk wel een beetje wat ik zei over de hoeveelheid ernstige incidenten; we hebben een vuurwerkramp van mega proportie gehad, elk jaar zeer veel ongelukken rond oud en nieuw, zelf regulering bleek niet te werken. Ok, dán kan ik me een strenge regelgeving wel voorstellen. Helaas blijkt dat veel bedrijven die "veilig" vuurwerk verkochten nu stoppen. De mensen die toch al onverstandig met vuurwerk omgingen halen het nu eens te meer uit Belgie of elders. Tuurlijk, die worden ook wel eens bij de grens gepakt. Maar er komt nog erg veel binnen. Dus in dit geval op zich best verdedigbaar dat er strenge regels zijn gekomen. Maar uiteindelijk met twijfelachtig netto resultaat. En dat is waar volgens mij veel beoefenaars van onze hobby bang voor zijn. Dat een enkele cowboy, commercieel dan wel hobbyist, die misschien wel eens wat stoms zou kunnen gaan doen, er voor de overheid reden toe is onze leuke hobby door overregulering onmogelijk te maken.
Vriendelijke groeten Marc
 
Precies +1
En dat is waar volgens mij veel beoefenaars van onze hobby bang voor zijn. Dat een enkele cowboy, commercieel dan wel hobbyist, die misschien wel eens wat stoms zou kunnen gaan doen, er voor de overheid reden toe is onze leuke hobby door overregulering onmogelijk te maken.
Vriendelijke groeten Marc
 
+1 We hebben maar 1 regel nodig....laat de hobbyisten hun gang gaan zolang ze niets of niemand schaden, dus niet vliegen in bebouwd gebied of boven mensenmassa's en verbiedt commercieel gebruik ! probleem opgelost ! en ook gelijk een hoop problemen hier op t forum !

Tot zover mijn vrijheid van meningsuiting !;)
 
Er zijn twee draadjes binnen dit forum die 1 op 1 gerelateerd zijn aan commercieel gebruik. Er zijn daarnaast honderden draadjes die daar niet aan gerelateerd zijn.

Dat is kul. Dit draadje gaat wel zeker over hobbymatig vliegen, namelijk ook over de Regeling Modelvliegen die uitsluitend voor hobbyisten is. Aanleiding waren filmpjes die op het net rondzwerven waarbij mensen op een onverantwoorde en vaak ook ondeskundige manier met multicopters in de openbare ruimte omgaan.

De claim dat deze discussie uitsluitend over commercieel vliegen gaat is volkomen onterecht. Ik zou eerder andersom zeggen: de commeciele vliegers hebben hun DARPAS discussie, de hobbyisten kunnen hier terecht.
 
Binnen dit forum zijn er op multi-rotor nivo slechts 2 draadjes waarbinnen een relatie ligt met wet- & regelgeving.....

Zoeits Ad?

Ach, maakt me niet zoveel uit. Ik denk dat het helderder zou zijn als de ene discussie over de wet- en regelgeving voor commerciële toepassingen gaat, en de andere over de Regeling Modelvliegen voor hobbyisten.
Maat ik realiseer me ook wel dat dit binnen de anarchie van een forum moeilijk te handhaven is.
Ik heb hier zelfs nog een reactie staan op Sander waarvan ik echt niet meer weet waar ik die zou moeten plaatsen. Ik ga hem nog maar eens doorlezen:D.

Groet,

Ad
 
Ach, maakt me niet zoveel uit. Ik denk dat het helderder zou zijn als de ene discussie over de wet- en regelgeving voor commerciële toepassingen gaat, en de andere over de Regeling Modelvliegen voor hobbyisten.
Maat ik realiseer me ook wel dat het binnen de anarchie van een forum dat moeilijk te handhaven is.
Ik heb hier zelfs nog een reactie staan op Sander waarvan ik echt niet meer weet waar ik die zou moeten plaatsen. Ik ga hem nog maar eens doorlezen:D.

Groet,

Ad

Dag Ad,
mijn beleving is dat we twee draadjes hebben rondom wet- & regelgeving. 1 draadje is vanuit de TS gestart met de vraag waar men nu allemaal aan dient te voldoen indien men commercieel vliegt. Dat draadje is dus 100% gerelateerd aan commerciële wet- & regelgeving en heeft niets met hobbymatig vliegen te maken. Het gaat in dat draadje niet over of men het er mee eens is maar alleen maar over de vraag waar je aan dient te voldoen...

Dit draadje, het draadje waar wij nu in posten, betreft het vraagstuk 'waarom er regelgeving' dient te komen. Dit draadje is dan ook meer omvattend. Het gaat hier over regelgeving in de breedste zin des woords en daar vallen dan ook zowel het hobbymatig alsmede het commerciële aspect onder.
In dit draadje ligt dan ook de open discussie terwijl het andere draadje een gesloten discussie zou moeten zijn daar men daar alleen vraagt waar men aan moet voldoen ;)
 
Regelgeving is er al mensen.

Voor degene die het nog niet wist: in het volgende draadje aanpassingen-regeling-modelvliegen
stond de link https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-17149.html

zover ik het dus begrijp is de nieuwe regeling er voor de recreant al dus voordat jullie elkaar verder nog in de haren vliegen..................
Voor de clubs waar deze regeling niet zo goed uitkomt is de KNVvL al mee bezig dus................. wat is het probleem? ;)

En nu ga ik weer even met de eigenlijke hobby bezig: modelbouw ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dit draadje, het draadje waar wij nu in posten, betreft het vraagstuk 'waarom er regelgeving' dient te komen. Dit draadje is dan ook meer omvattend. Het gaat hier over regelgeving in de breedste zin des woords en daar vallen dan ook zowel het hobbymatig alsmede het commerciële aspect onder.
In dit draadje ligt dan ook de open discussie terwijl het andere draadje een gesloten discussie zou moeten zijn daar men daar alleen vraagt waar men aan moet voldoen ;)
zelfs op dit forum is er al regelgeving, betreffende de discussie over de regelgeving... :cool:

ik vond het 'oude' draadje al niet meer te volgen, laat staan 2 verschillende die wel erg veel op elkaar lijken.
 
Back
Top