Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Interessant vraagstuk (vond ik) waar ik afgelopen week even aan moest denken:
Stel ik heb een leuk hotelletje.. en ik vlieg daar omheen om opnames te maken (prive). Later verwerk ik die beelden in de website. is het dan commercieel of niet?

Interessant vraagstuk (vond ik) waar ik afgelopen week even aan moest denken:
Stel ik heb een leuk hotelletje.. en ik vlieg daar omheen om opnames te maken (prive). Later verwerk ik die beelden in de website. is het dan commercieel of niet?

Als het beeld op de website van het hotel word geplaats is het idd commercieel.
En je moet 150 meter van het hotel vandaan blijven .

Raar die regels
Kan de logica niet bevatten: dan maak je wat stills met je Phantom en zegt: hoogwerker gehuurd

Klaar :)
Vind er niets raars aan.
Als jij een pool illegaal je huis laat stuken kan hij ook een boete verwachten.

Maar komt jou neefje vrijwillig helpen dan mag dat gewoon.

Als je aan het vliegen bent en de luchtvaart politie komt dan moet je toch maar uitleggen dat doe witte Phantom eigenlijk een hoogwerker is. [emoji16]

Ballon mag wel
Zelfs daar heb je wetgeving voor en een ballon die een camera moet dragen overschrijdt de maximale grootte. En zelfs met een klein ballon mag je niet overal mee vliegen.
Kortom niks mag :D

Artikel 2. Kabelvliegers en kleine kabelballon s

Een kabelvlieger of kleine kabelballon wordt niet gebruikt:

a. boven een hoogte van 100 meter boven grond of water;
b. binnen een afstand van 3 km van de grens van luchthavens en zweefvliegterreinen;
c. binnen een afstand van 5 km van de grens van gecontroleerde luchthavens;
d. binnen burger laagvlieggebieden, militaire laagvlieggebieden en binnen een afstand van 5 km van militaire laagvliegroutes.

Maar het 'dubbele' is dan wel: als je de foto's in het familiealbum stopt is het goed, plemp je ze op de website had je achteraf een vergunning moeten hebben. Het enige verschil is dus het gebruik van de foto's, niet het vliegen op zich.

Het is maar hoe je het beestje noemt ,
Ik heb vanochtend filmpje gemaakt voor kennis met boerderij ( wou graag z'n land een keer van boven zien, ook is ie zeer ge interesseert in de techniek om z'n gewas in de gaten te kunnen houden )

Hij heeft er misschien , later.. financieel belang bij.

Ik niet, voor mij was het gewoon een goed excuus om even rondjes te vliegen.

Hij had al eens rond geïnformeerd om dit door een bedrijf te laten doen, dit was voor
hem financieel niet haalbaar.
( zou d'r m'n werk van moeten maken, als je die offerte's ziet ! ) .. caaachhinnnggg

* let op, dit waren foto's met een vliegtuigje, drone's had ie nooit aan gedacht.

Voor mij word het pas commercieel als HIJ , mij er voor vergoed.
Van vrienden wil ik geen geld, opgelost :)

Uiteraard ben ik wel zo handig om dit niet op youtube te zetten , daar zal ook
wel het verschil in zitten.

Voor mij word het pas commercieel als HIJ , mij er voor vergoed.
Van vrienden wil ik geen geld, opgelost :)

Helaas werkt dat niet zo.
Als er financieel belang bij is ben je in overtreding.
Maakt niet uit WIE er belang bij heeft.

Dat de officiële drone bedrijven zoveel geld vragen hebben we allemaal te danken aan de huidige regelgeving.

Het kost nu duizenden euros om je certificering voor elkaar te krijgen.

Sterker. Zoals de meeste weten maak ik lucht beelden met een kraan.
Ik kan dit op dit moment goedkoper aan bieden dan de meeste drone bedrijven die komen vliegen.
Zoveel geld word er al gevraagd om de kosten te kunnen dekken.

Het is raar maar waar. Maar de hele regelgeving is totaal doorgeslagen.

Back