ron van sommeren
Forum veteraan
/* Oops. Wrong planet. */
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Zijn er ook voor hoor. Alleen F-16's hebben een bodem van 300ft[emoji6][emoji6
Wat ik bedoelde is dat de ondergrens van het gebied 30mtr is. de F-16's hebben inderdaat hun eigen ondergrens
Is dat al ingevoerd? Ik dacht dat er nog overleg was.
In militaire laagvlieggebied mag je wel modelvliegen. Echter niet alleen je moet een spotter naast je hebben.
De maximale vlieghoogte is al jarenlang 300m, en 150m in militaire laagvlieggebieden zoals hier in Maas en Waal.
Die hebben een convenant met de luchtverkeersleiding inclusief hoogtebeperkingen en meer beperkingen. verder moeten ze eerst met de LVL contact opnemen voordat ze mogen vliegen die dag en aan het einde ook weer afmelden. en zo zijn er meer restricties....
Wat mij het meeste stoort aan de (aankomende) regels is dat het gewoon totaal niet logisch is. Als ik in de middle of nowhere zit met rondom een paar km niks om me heen dan mag ik niet hoger en verder als 50 en 100 meter. Echter ik mag wel in een speeltuin vol met kinderen vliegen.
Mijn mening is dat ze het vliegen net zo behandelen als artikel 5 van de Wegenverkeerswet... Als je een bedreiging vormt door in een bewoond gebied te vliegen of in een nofly zone bezig bent, dan ben je gewoon de sjaak.
Precies! En die afspraken noemen ze met een iets duurder woord " convenant", Peter.retep zei:Ik ben anders 20 jaar geleden lid geweest van een mvc die in een no fly zone ligt, en in die dagen mochten we alleen in het weekend vliegen
en op woensdagavond, maar voor die woensdag moest er wel even gebeld worden met de verkeersleiding in gilze rijen, en hebben we nooit
te horen gekregen dat het op zo'n avond niet kon of mocht,
Tja... hoe ver kun je je toestel nog onderscheiden? Oh, een grote zwever op behoorlijke afstand, vast wel. Maar een "doorsnee kist" zal ook in die tijd nooit zo gek ver hebben gevlogen. Niet alleen omdat hij anders uit het zicht was, maar ook vanwege de toen gebruikte apparatuur.retep zei:en van hoogte restricties of afstand hadden we nooit gehoord en vlogen we net zo ver as we ons toestel nog konden zien, en dat was dus wel een eind verder dan de 50 meter hoogte en 100 reikwijdte
die de staatssecretaris nu voor drones in de planning heeft.
Correctie: dat mag je niet. Iets met "binnen aaneengesloten bebouwing" en "grote mensenmassa's" weet je wel?Wat mij het meeste stoort aan de (aankomende) regels is dat het gewoon totaal niet logisch is. Als ik in de middle of nowhere zit met rondom een paar km niks om me heen dan mag ik niet hoger en verder als 50 en 100 meter. Echter ik mag wel in een speeltuin vol met kinderen vliegen.
Dus is het helemaal niet zo onredelijk: immers vliegen in/boven bewoond gebied (officieel "aaneengesloten bebouwing") is simpelweg te stom voor woorden. Evenals het vliegen in een no fly-zone. Degenen die dat deden (en nu nog steeds doen!) zijn de kl**tzakken die het voor de normale vliegers met gezond verstand verpest hebben.probaco zei:Mijn mening is dat ze het vliegen net zo behandelen als artikel 5 van de Wegenverkeerswet... Als je een bedreiging vormt door in een bewoond gebied te vliegen of in een nofly zone bezig bent, dan ben je gewoon de sjaak.
WVW zei:Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.
Beter is het ook om bepaalde velden of plekken in gemeentes open te stellen voor de "Drone" vliegers, zo hou je alles beter beheersbaar en controleerbaar op 1 plek.
Nu ga je er vanuit dat ik film, dat doe ik dus niet. Misschien is het veldje wel groter dan je denkt. Ook vlieg ik daar met vleugels en ben niet de enige die met een multicopter en vleugels vliegt. Het mooie van het geheel is dat er een behoorlijke discipline onderling is ontstaan over het gebruik van het luchtruim en eventuele gebruikers die het veld ook claimen.
Het blijkt dat samen recreëren wel kan zonder dat je op een club aangewezen bent.