Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Ik kwam deze site tegen
http://www.aeret.nl/wp-content/uploads/2015/11/flyer-veilig-vliegen-drone-workshop.pdf
en daar staat: "Kijken via een FPV (video) bril, of ‘op een scherm’ is verboden"
Is dat niet gewoon onzin?
En elders word er ook gezegd dat je ten alle tijden zelf visueel de drone moet kunnen zien. Maar ik heb een camera aan boord, dus zie ik de drone zelf wel niet,
maar wel waar hij uithangt, dus dan kan ik dat toch ook als visueel contact zien?
Als m'n drone op de toegestane 120m hoogte zit, dan zie ik een stip, dus dan zou ik nooit op
120 meter hoogte kunnen vliegen.

In principe moet je als je FPV vliegt, een spotter bij je hebben, die het vliegend object in de gaten kan houden, in geval dat je het contact met je videosignaal verliest. Nu is er wel een groot verschil in het risico als je het beeld kwijt raakt, afhankelijk van waar je gaat vliegen. Op het eerder aangehaalde open veld, met geen ander mens binnen afzienbare afstand, heb je voldoende tijd om te kijken of je, in geval van een storing met het videosignaal of je bril, de quad zelf nog kan zien. Zeker als er goede verlichting op zit, zoals mijn persoonlijke voorkeur, een paar heldere leds aan de voorkant. Zelfs al zit je op een afstand dat het lastig is om nog snel vast te stellen welke kant de neus op wijst, heb je binnen een volledige draai het licht gezien (letterlijk) en kun je de multirotor zonder problemen terug sturen naar jouw positie.

Lukt dat niet, dan wat gas terugnemen, als je een beetje ervaring hebt met vliegen met je multirotor, dan weet je bij welke stand van het gas hij daalt of klimt, en als het goed is weet je ook ongeveer hoe hoog je zat voordat het beeld uitviel, dus kun je waarschijnlijk een redelijk zachte landing maken, en dan je UAV opzoeken met behulp van de buzzer, als je die tenminste erin hebt zitten.

Of, als je de bovenstaande methode niet vertrouwd, gas dicht, en je quad ligt vanzelf binnen een paar seconden op de grond, en kan het zoeken beginnen. In geen van de scenario's zonder extreme risico's voor anderen. En aangezien veiligheid toch wordt aangevoerd als DE reden voor het aanscherpen van de regels, zou op een dergelijke manier FPV vliegen toch als veilig moeten worden gezien.

Met camera zie je alleen vooruit en niet rondom.
Dus altijd met een tweede iemand er bij die de omgeving in de gaten houd.

En denk maar niet dat je het speeltje niet kwijt raakt door de oriëntatie te verliezen.

Strict gezien staat inderdaad dat je zicht moet houden op het toestel. Als ik nu heel erg ga muggenziften, wat de regelgeving ook doet in feite, als de FPV camera dan de draaiende props of een stuk van mijn quadcopter constant in beeld heeft, dan heb ik in feite constant zicht op mijn toestel. Het is natuurlijk niet wat de regel bedoelt, maar de regelgeving op zich schiet ook zijn doel voorbij gezien dat de insteek het zorgen voor veiligheid zou zijn.

Dat je met een camera per definitie niet de omgeving in de gaten kan houden, is niet helemaal correct. Met een wide angle FPV camera heb je zelfs een beter overzicht dan het menselijk oog. Orientatie houden is met een goed gekozen camera wat betreft de beeldhoek, en de juiste hoek tov de horizontaal, zodat je zowel in hover de horizon in beeld houdt, en als je vooruit vliegt eveneens, niet bepaald moeilijk.

Ik heb lang het FPV vliegen afgehouden, vanwege die eerder genoemde bezwaren dat de oriëntatie heel lastig zou kunnen zijn, maar elke FPV vlieger die ik persoonlijk heb gesproken, gaf juist aan dat ze meer moeite hadden met op zicht vliegen, en dat ze het vliegen zoals ik laat zien op mijn Youtube kanaal, bijvoorbeeld met de EB185, nooit zouden kunnen, terwijl ik toch echt geen "ace" ben. En toen ik begon met FPV vliegen, uiteraard op een locatie waar ik niemand ooit tot last zou kunnen zijn, of gevaar zou kunnen opleveren voor anderen, bleek het inderdaad veel makkelijker dan op zicht vliegen. Het is ook minder vermoeiend voor je ogen, je hoeft niet steeds te focussen op een snel in alle richtingen bewegend object, maar kan rustig naar een scherm kijken. Enige wat in het begin wat wennen kan zijn, is inschatten van de hoogte. Tijdens 1 van de eerste vluchten kwam ik een keer te laag, props raakten wat grassprietjes, en dat was voor mij het teken om het gas dicht te gooien. Ik wist wel gelijk in welk deel van het veld de quadcopter moest zijn geland, en vond deze binnen een paar minuten weer terug. Nadat ik op het onthouden van de laatst bekende positie al dicht in de buurt was gekomen, was een paar keer de beeper aanzetten via de zender, genoeg om de fpv quad kort daarna uit het gras te kunnen vissen. Ik heb vaker, en langer moeten zoeken als ik tijdens op direct zicht vliegen de oriëntatie kwijt was geraakt, of bijvoorbeeld tijdelijk verblind was geraakt door in de zon te kijken.

Dus even ongeacht de regels, die nogal beperkend zijn, onder het mom van veiligheid, is het maar zeer de vraag of in de praktijk de veiligheid er echt mee is gediend, of alleen een schijnidee van veiligheid geeft, omdat het lijkt alsof alles goed is dichtgetimmerd. Alleen in sommige gevallen zo goed, dat je niet meer naar binnen kan, in het "veilig gemaakt huis".

Mijn vader heeft de 2e wereldoorlog zeer bewust meegemaakt, zelfs een langdurige treinbeschieting door geallieerde vliegtuigen overleefd (ze zagen een trein vol NL burgers aan voor een "strategisch militair doel") en zijn mening over de toename aan regeltjes is duidelijk. Mensen worden kort gehouden, onder het mom van veiligheid, en vaak zien ze niet eens hoe ze meer en meer aan vrijheid inleveren, in ruil voor een vaak vals gevoel van veiligheid. Als er straks een regel komt dat je alleen nog maar klassiek mag luisteren in de auto, omdat bepaalde andere soorten muziek tot agressiever rijgedrag kunnen leiden, gaan we dan ook als makke schapen akkoord met deze manier om de wereld "weer een stukje veiliger te maken" of gaan we weer zelf nadenken? Ik durf er geen geld op te zetten...

Laatst bewerkt:
Ik ga verder geen discussie aan, regels laten geen 'ja maar' en 'als dan' situaties toe. De wet verbied het, jij kunt er van alles van vinden en bijhalen, maar de wet veranderd niet. Het blijft dus niet mogen!!!

Persoonlijk ben ik op het gebied van FPV het ook niet met de wetgever eens. Maar ik maak de regels niet, er wordt wel van mij verwacht dat ik mij daar aan conformeer.

In principe moet je als je FPV vliegt, een spotter bij je hebben, die het vliegend object in de gaten kan houden, in geval dat je het contact met je videosignaal verliest. Nu is er wel een groot verschil in het risico als je het beeld kwijt raakt, afhankelijk van waar je gaat vliegen. Op het eerder aangehaalde open veld, met geen ander mens binnen afzienbare afstand, heb je voldoende tijd om te kijken of je, in geval van een storing met het videosignaal of je bril, de quad zelf nog kan zien. Zeker als er goede verlichting op zit, zoals mijn persoonlijke voorkeur, een paar heldere leds aan de voorkant. Zelfs al zit je op een afstand dat het lastig is om nog snel vast te stellen welke kant de neus op wijst, heb je binnen een volledige draai het licht gezien (letterlijk) en kun je de multirotor zonder problemen terug sturen naar jouw positie.

Lukt dat niet, dan wat gas terugnemen, als je een beetje ervaring hebt met vliegen met je multirotor, dan weet je bij welke stand van het gas hij daalt of klimt, en als het goed is weet je ook ongeveer hoe hoog je zat voordat het beeld uitviel, dus kun je waarschijnlijk een redelijk zachte landing maken, en dan je UAV opzoeken met behulp van de buzzer, als je die tenminste erin hebt zitten.

Of, als je de bovenstaande methode niet vertrouwd, gas dicht, en je quad ligt vanzelf binnen een paar seconden op de grond, en kan het zoeken beginnen. In geen van de scenario's zonder extreme risico's voor anderen. En aangezien veiligheid toch wordt aangevoerd als DE reden voor het aanscherpen van de regels, zou op een dergelijke manier FPV vliegen toch als veilig moeten worden gezien.

Als ik m'n drone kwijt raak, dan druk ik gewoon op de rth knop en ga dan een bakkie thee inschenken terwijl de drone onderweg naar huis is. Daarom is het kolder dat ik een spotter nodig zou hebben, want die kan helemaal niks doen, voegt dan ook niks toe en heeft gewoon totaal geen nut, en dat is dan ook een regel waar ik gewoon maling aan heb, want ik ga er geen geplande onderneming van maken waarbij ik dan vrienden zou lastig moeten vallen of ze weer of uberhaupt een middag op de uitkijk willen gaan staan voor mijn plezier. Hahaha, alsof er ook maar 1 drone bezitter is die zo te werk gaat. Als een vliegtuigje op hol slaat, dan stort hij een keer neer als de brandstof/accu op/leeg is, en als een drone op drift raakt, dan "ziet" de drone zelf wanneer de juice op raakt en land dan vanzelf netjes zonder neer te storten. De nieuwste zijn dan ook geen multikopters meer maar echte drones, want een drone is pas een drone als deze geheel zelfstandig een route kan afleggen en dan van start tot landing, en in geval van nood gewoon terug keert naar de plek waar hij opsteeg, of gewoon netjes land vóórdat de accu te leeg raakt om in de lucht te kunnen blijven, en dat is nu dus al de gewoonste zaak op menig drone, en dan heb ik het niet eens gehad over het ontwijken/omzeilen van objecten, dus de multikopter is nu dan eindelijk een echte drone geworden, dus die regel van een spotter te moeten hebben, vind ik net zoiets als een antieke wet uit de tijd dat er net auto's in opmars kwamen
en na de eerste paar dodelijke ongelukken, de wet voorschreef dat een persoon voor de wagen diende vooruit te lopen met een rode vlag in de hand om zo de mensen en paard met wagens te waarschuwen dat er een auto aankomt. Nee, dit is geen grap, maar een wet die heel even echt bestaan heeft, en is dan ook net zo belachelijk dat een volwassen drone nog een spotter nodig heeft of in elk geval in het zicht van de bestuurder moet blijven.

't is heel simpel, FPV is verboden in de buitenlucht.

Dit antwoord geeft mijn mening niet weer.

En alle drones worden tegenwoordig met camera en monitor uitgevoerd en gaan als warme broodjes over de toonbanken, en geen drone bezitter die
er een moer om geeft wat deze antieke wet zegt, en geen politie die kan handhaven, want daar hebben ze geen tijd voor.
Stel je woont op een boeren erf en je zit in de tuin en je vliegt lekker met je drone, maar de tuin is omsloten, dus kunnen ze jou niet zien zitten.
Hoe gaan ze dan controleren of jij dan niet stiekum op je tablet of smartphone zit te kijken? Hahaha, die wet is net zoveel waard als de wet op
vloeken, want daar gaat ook geen agent z'n tijd aan verdoen, want het valt gewoon niet te controleren. Daarom, op de schop met die antieke
betuttelende regeltjes, alleen snapt de roverheid dat nog niet, maar ja, wat wil je met een overheidsapparaat dat nog op windows xp draait en
dat alleen al aangeeft van hoe hopeloos ze achter de vooruitgang aan loopt te sukkelen.

Ik ga verder geen discussie aan, regels laten geen 'ja maar' en 'als dan' situaties toe. De wet verbied het, jij kunt er van alles van vinden en bijhalen, maar de wet veranderd niet. Het blijft dus niet mogen!!!

Persoonlijk ben ik op het gebied van FPV het ook niet met de wetgever eens. Maar ik maak de regels niet, er wordt wel van mij verwacht dat ik mij daar aan conformeer.

Op zich een prima instelling, wet is wet. Maar het geeft precies weer hoe een wet zijn boekje te buiten kan gaan. Stel er komt er wet dat je geen muziek meer mag luisteren in de auto, omdat is aangetoond dat een deel van de bestuurders er minder alert door gaat rijden. Zet je dan nooit meer je radio aan tijdens het rijden, omdat de wet het vereist? Of als er een wet zou komen die je verplicht om ten allen tijde 2 handen aan het stuur te houden, omdat dit in theorie veiliger is, en iedereen verplicht, op eigen kosten, zijn auto moet laten ombouwen naar een volautomatische transmissie? Gaan we dan ook zeggen, "ja, het is nu eenmaal de wet..."

Ik denk dat als wetten zich gaan bemoeien met iets wat voor een deel privé is, zoals het uitoefenen van een hobby, er voorzichtigheid zou moeten worden betracht door de wetgever. Is de veiligheid in het gedrang, zoals met vliegen bij een luchthaven, of meevliegen met auto's op de snelweg, en andere duidelijk aantoonbare onveilige situaties, dan is er geen discussie mogelijk. Hard aanpakken en streng handhaven!

Maar vlieg je boven een verlaten veld, en zal je "drone" al automatisch landen omdat hij buiten bereik van de zender komt voordat hij ook maar enigzins in de buurt van de bewoonde wereld kan komen, en je bovendien ook niet de grenzen van je zenderbereik gaat opzoeken, dan is er geen sprake van een risico voor de veiligheid. En is het gewoon nutteloze spierballentaal om met harde regels te komen als maximaal 100m ver, niet zwaarder dan 250 gram, of een beperking op de hoeveelheid mAh in je accu, want hoe groter de accu, hoe meer kans op brand bij een harde crash waarbij de accu wordt beschadigd. Misschien willen ze nog wel een krappere "bubbel" instellen waarbinnen je mag vliegen, dat je op een gegeven moment net zo goed de multirotor in je hand kan nemen, en ermee rond kan lopen, doen alsof je vliegt...

Ik denk dat het tijd is voor een goed onderbouwd tegengeluid, ipv weggezet te worden als een zeer gevaarlijke activiteit, die alleen onder zeer zware regeldruk onder controle kan worden gehouden. Pak liever de excessen aan, zoals het vliegen in no-fly zones, waar een zeer reëel gevaar is op ongelukken met grote gevolgen, en laat mensen die wel met verantwoordelijkheidsgevoel hun hobby uitoefenen, en niemand een strobreed in de weg leggen, zoveel mogelijk met rust.

De slogan rond de campagne over regels en "drones" luidt "vliegen met drones, daar horen regels bij". Dat suggereert een aanvulling, iets toevoegen, om het vliegen veiliger te maken. Maar de huidige regels, en concepten waar elders over gesproken wordt, zoals het max gewicht van 250 gram, waar "Europa" mee dreigt te komen, zijn geen toevoeging meer of aanvulling, maar eerder een overname. Niet om anti-EU gevoelens aan te wakkeren, maar wel iets om wellicht over na te denken...

@retep: Er schuilt wel een gevaar in vertrouwen op functies als RTH etc. Het is niet onfeilbaar. Er zijn gevallen bekend waarbij de "drone" op een dermate lage hoogte terug wilde keren (schijn je te kunnen instellen, maar wie leest tegenwoordig nog de handleiding?) dat hij toch tegen een gebouw crashte, en er is ook een kans dat de GPS lock even weg is, zie je bij mijn auto navigatie ook wel eens, en wat dan?

Ik vrees dat een dergelijke insteek van "wat kan me gebeuren? Dat ding vliegt in principe zichzelf wel" juist 1 van de aanleidingen is voor mensen om te pleiten voor een nog strengere regelgeving. De techniek is mooi, en op zich zeer betrouwbaar, maar absoluut niet onfeilbaar. Als je denkt dat je niets kan gebeuren, en met die insteek je hobby beoefent, ligt het nemen van extra risico, immers je verwacht dat de techniek in alle gevallen de situatie kan redden, dicht binnen handbereik. Vertrouwen is goed, maar overmatig ergens op vertrouwen kan gevaarlijk zijn...

Laatst bewerkt:
Nemen de wet serieus en gaan er tegenin, hierdoor is de kans aanwezig dat de wet aangepast wordt en de regels soepeler.

De andere categorie doet niets, blijft de wet willens en wetens overtreden en zorgen er met zijn allen voor dat de wet verder wordt aangescherpt.

Soms is het handig om de wet serieus te nemen en hem in jouw voordeel proberen te buigen door vragen te stellen in de politiek.

Nogmaals, ik sta niet achter deze toekomstige paniek wetten, maar maak mij wel zorgen als iemand zegt dat FPV vliegen een stuk makkelijker is dan op zicht vliegen. Om dit soort mensen gaat het met deze paniek wetten.

Nemen de wet serieus en gaan er tegenin, hierdoor is de kans aanwezig dat de wet aangepast wordt en de regels soepeler.

De andere categorie doet niets, blijft de wet willens en wetens overtreden en zorgen er met zijn allen voor dat de wet verder wordt aangescherpt.

Soms is het handig om de wet serieus te nemen en hem in jouw voordeel proberen te buigen door vragen te stellen in de politiek.

Nogmaals, ik sta niet achter deze toekomstige paniek wetten, maar maak mij wel zorgen als iemand zegt dat FPV vliegen een stuk makkelijker is dan op zicht vliegen. Om dit soort mensen gaat het met deze paniek wetten.

Goede punten, het gaat om het houden van een open discussie, zonder paniekvoetbal.

Om mensen die FPV vliegen makkelijker vinden dan op zicht vliegen neer te zetten als "het soort mensen dat de paniek-wetten in de hand werkt" vind ik te kort door de bocht. Mensen die FPV vliegen hebben niet allemaal de instelling van "ach, dat doe ik wel eventjes... en wat kan me gebeuren? De techniek redt me wel...". Daar ben ik ook fel op tegen, RC vliegen is niet iets wat je zo even tussen neus en lippen door doet, tenzij je misschien een supertalent bent, en kan vliegen met de zender op je rug houdend. En dan nog is het altijd zaak om je bewust te blijven van de mogelijke gevaren. Dat staat niet ter discussie wat mij betreft.

Eerst kon ik het me totaal niet voorstellen dat FPV vliegen (dan heb ik het niet over allerlei stunts, en supersnel door poortjes razen, daar is veel meer voor nodig) niet veel en veel moeilijker zou zijn dan op zicht vliegen. Ik verklaarde elke FPV piloot die dat tegen me vertelde bijna voor gek. Op zicht vliegen ging me vrij goed af, met af en toe een incident met de oriëntatie (ik vloog veel met quadcopters van 30 gram of lichter, en die zijn al snel een stipje op een meter of 30 afstand) maar FPV was een hoge berg, die bijna onmogelijk te beklimmen leek.

Totdat ik het voorzichtig ging proberen, en er letterlijk een wereld voor me open ging. Met een groothoekcamera heb je bijna 180 graden zicht naar de zijkanten, meer dan je eigen ogen. En je draait de quadcopter 180 graden en je ziet wat er achter je zit. Ook naar onder en boven heb je in dat geval veel overzicht. Ik ben met FPV vliegen nog geen 1 keer de orientatie kwijt geweest, terwijl met op zicht vliegen, zeker met de meer vierkant gevormde quadcopters, dus X-frame, en geen heldere verlichting op de voorkant, dat anders is geweest. Met FPV ben ik 1 keer gecrasht, althans, ik zat toen wat laag, en had niet door dat er een klein stukje gras wat hoger was. Puur uit voorzorg heb ik toen het gas op 0 gezet, omdat ik bang was dat anders een motor misschien geblokkeerd zou raken, en kon doorbranden. Toen viel de quad weliswaar 50cm of zo, op het zachte gras. Niet bepaald gevaarlijk, en ik wist precies op welk deel van het veld ik was, en waar ik moest zoeken. De schade was beperkt tot een paar sprietjes gras op het frame, en het grasveld had ook geen blijvende schade, of het moet zijn geweest van dat ik er met maatje 43 overheen was gelopen. ;-)

Met op zicht vliegen, zeker met de kleinere quadcopters, of met de grote X-frames, zonder heldere verlichting, heb ik vaak genoeg momenten gehad dat ik het even niet meer kon zien, en moest proberen met korte stuurbewegingen in 1 richting, weer helder te krijgen welke kant de voorkant was. Daarom vlieg ik tegenwoordig alleen op zicht met modellen die een herkenbare vorm hebben, zoals de EB185, met de voorste armen onder een hoek van 90 graden met het frame, en de achterste onder een hoek van 45 graden of zo, of met duidelijke navigatieverlichting die ook op een heldere dag goed zichtbaar blijft, of bij voorkeur een combinatie van deze, wat de eerder genoemde EB185 bijvoorbeeld heeft. Sindsdien ben ik niet meer gecrasht met op zicht vliegen.

Maar de wet vereist geen heldere verlichting en/of duidelijk herkenbare vorm van het frame, terwijl dat juist dingen zijn die enorm kunnen helpen om veilig op zicht te vliegen. Dat is dus ook weer een kwestie van leren van ervaringen met dingen die niet zo goed werken, en je daarop aanpassen, ongeacht of er een wet is die dit vereist, of dat je zonder die aanpassingen perfect aan de wet voldoet, maar merkt dat je niet met maximale betrouwbaarheid op zicht kan vliegen. Wat is dan belangrijker, je verantwoordelijkheid nemen en zelf aanpassingen doen waarvan je merkt dat ze de veiligheid verbeteren, of puur de wet volgen, en daarmee denken dat je voldoende hebt gedaan om veilig te vliegen?

Dus ik durf op basis van die inmiddels jarenlange ervaring met op zicht vliegen, en de wat kortere ervaring met FPV, te stellen dat het, onder de genoemde voorwaarden van rustig vliegen, geen laag boven de grond racen, en een mooi open veld, zonder aanwezigheid van mensen of bezittingen die schade kunnen oplopen bij een technisch probleem met je drone, FPV vliegen beslist niet lastiger hoeft te zijn dan op zicht vliegen. En die onderbouwde ervaring wegzetten als een oorzaak voor paniekwetgeving, terwijl er juist op verantwoorde wijze wordt gevlogen, vind ik niet terecht.

Let wel, FPV vliegen is niet voor iedereen, sommige piloten worden misselijk van het kijken naar het beeld op een FPV scherm of bril, en dan is op deze manier vliegen geen optie, laat staan dat het eventueel makkelijker kan zijn vergeleken met op zicht vliegen. Het is aan te raden om, voor het zelf te proberen, eens mee te kijken naar het videosignaal van een andere FPV vlieger, en op die manier te ervaren hoe je op het kijken naar het beeld van de FPV camera reageert. Bij mij gaf dat totaal geen problemen, zelfs niet toen de ervaren FPV piloot rolls en flips ging maken. Dat gaf mij de bevestiging dat gewoon rustig rondjes vliegen met mijn eigen FPV quad, haalbaar moest zijn, zonder dat het tot rare situaties zou leiden. Ik kon ook perfect volgen waar de quad op het veld was, dus de "klik" was er wat dat betreft. Onder die voorwaarde, en ook dat er gevlogen werd op een veilige locatie, zie ik geen buitensporige gevaren om FPV te vliegen, of redenen om nog extremere regels noodzakelijk te achten. Dan is iemand die op zicht door zijn straat vliegt om even wat te testen, of met GPS waypoints boven zijn wijk een rondje maakt voor de mooie beelden, eerder een probleem om de focus op te richten met wetgeving en handhaving.

Veiligheid eerst, in alle gevallen, maar de veiligheid zit hem vaak meer in de instelling van de piloot, en niet per definitie in wat je vliegt, of de gebruikte technologie. Het grootste probleem is waar wordt gevlogen, de eerder genoemde mensen die even een vluchtje boven hun wijk willen maken, en daarmee extra risico nemen maar dit niet als een risico zien, want "hun drone kan niet crashen, omdat er van alles aan GPS etc ingebouwd zit". Of die zeggen, "ik blijf toch op 100m van dat naderende vliegtuig, dus wat is het probleem, ik zie het niet...?" Als we met de wetgeving de focus vooral op de multirotor zelf leggen, of een bepaalde manier van vliegen, zoals FPV, dan komen we weer snel op het vlak van "een drone van 350 gram is veel gevaarlijker dan eentje van 250 gram" geneuzel. Wat totaal niet van toepassing is als je je verantwoordelijkheid neemt en vliegt op plekken waar je per definitie niemand tot last kan zijn. En het enige verschil is dat de klap bij een crash misschien een decibel harder is bij een iets zwaardere "drone", en dat misschien nog niet eens.

Laatst bewerkt:
@retep: Er schuilt wel een gevaar in vertrouwen op functies als RTH etc. Het is niet onfeilbaar. Er zijn gevallen bekend waarbij de "drone" op een dermate lage hoogte terug wilde keren (schijn je te kunnen instellen, maar wie leest tegenwoordig nog de handleiding?) dat hij toch tegen een gebouw crashte, en er is ook een kans dat de GPS lock even weg is, zie je bij mijn auto navigatie ook wel eens, en wat dan?

Ik vrees dat een dergelijke insteek van "wat kan me gebeuren? Dat ding vliegt in principe zichzelf wel" juist 1 van de aanleidingen is voor mensen om te pleiten voor een nog strengere regelgeving. De techniek is mooi, en op zich zeer betrouwbaar, maar absoluut niet onfeilbaar. Als je denkt dat je niets kan gebeuren, en met die insteek je hobby beoefent, ligt het nemen van extra risico, immers je verwacht dat de techniek in alle gevallen de situatie kan redden, dicht binnen handbereik. Vertrouwen is goed, maar overmatig ergens op vertrouwen kan gevaarlijk zijn...

Een modelvliegtuig kan ook op hol slaan, en die zal dan niet netjes binnen het terrein van een mvc op de grond vallen, dus geheel zonder risico is er helemaal niks in het leven.
En ik ben ooit ook begonnen met goed eigenwijs een vliegtuig te gaan kopen en denken dat ik dat wel even zou kunnen. Nou, na 12 seconden storte m'n vliegtuig al neer
en was het gedaan met de pret. Handleiding lezen? Vond ik ook niet nodig, en daar heb ik dan ook de prijs voor betaald. Mijn drone heeft 1300 euro gekost, en voordat
ik die kocht, heb ik eerst wekenlang wel 200 filmpjes zitten kijken en via pdf heel wat gebruiksaanwijzingen doorgenomen, en zodoende weet ik dat ik dus eerst
de emu moet kalibreren, dan het kompas kalibreren, de rth point instellen en de hoogte waarop die dan moet vliegen zodat hij niks raakt als hij terug moet vliegen
zonder mijn hulp, en zodoende is mijn drone dan ook nog steeds helemaal heel na nu een jaar vliegen. En de techniek is al aardig onfeilbaar en word praktisch
helemaal onfeilbaar, want de dji mavic schijnt nu gewoon 2 processors te hebben voor als er 1 uit zou vallen, dus word het net zo veilig als een zelfrijdende
auto. Nooit 100% veilig, maar wel een benadering van zo veilig mogelijk, en dat laatste procentje risico is dan een aanvaardbaar risico.
En dan nog even over een spotter. Wat wil die nou doen als je vliegtuig of drone op hol slaat? Je reinste onzin dus, en een antieke regel die in deze tijden
niet meer opgaat, in elk geval niet in het geval van drones imo.

En dan komt er zo'n getrainde roofvogel en die pakt m dan uit de lucht omdat je waarschijnlijk nogsteeds de regels aan je laars lapt en dus ergens in de rondte fladdert waar je niet rond hoort te fladderen

@retep,
Wat mij opvalt in je verhalen is het feit dat je door eigenwijsheid financieel schade hebt geleden door geen handleiding e.d. te lezen.
Nu heb je €1300,- geïnvesteerd en heb je alles gelezen wat maar kan voorkomen dat schade aan je investering zou kunnen brengen.

Ik heb een tip voor je, ga eens alles lezen waarmee je kan voorkomen dat je schade aan de reputatie van je medevliegers kunt voorkomen met de daaruit voortvloeiende beperkingen.

Ik dacht dat ik eigenwijs was, maar jij?

...
En dan nog even over een spotter. Wat wil die nou doen als je vliegtuig of drone op hol slaat? Je reinste onzin dus, en een antieke regel die in deze tijden
niet meer opgaat, in elk geval niet in het geval van drones imo...

Pfff...wat heb jij een hoop letters nodig om een nietszeggend betoog te voeren zeg.

Ik beperk mij dan ook maar even tot bovenstaande quote want die behoeft wat extra aandacht...

Een spotter is niet bedoelt als iemand die 'iets' doet als je machine op hol slaat.
Begrijp dan ook niet geheel wat je exact wilt zeggen in relatie tot een 'antieke' regel in welke zin dan ook.

Spotters zijn bedoelt in de zin van het informeren van de Piloot in geval van naderend gevaar. Naderend gevaar in de zin van bijvoorbeeld een HEMS (trauma Heli) die jouw kant op komt.

Wellicht een idee je wat meer te verdiepen in waar het nou echt om gaat zodat er op inhoud gediscussieerd kan worden. Daar is een forum nl voor bedoelt.

@retep,
Wat mij opvalt in je verhalen is het feit dat je door eigenwijsheid financieel schade hebt geleden door geen handleiding e.d. te lezen.
Nu heb je €1300,- geïnvesteerd en heb je alles gelezen wat maar kan voorkomen dat schade aan je investering zou kunnen brengen.

Ik heb een tip voor je, ga eens alles lezen waarmee je kan voorkomen dat je schade aan de reputatie van je medevliegers kunt voorkomen met de daaruit voortvloeiende beperkingen.

Ik dacht dat ik eigenwijs was, maar jij?

Schade aan de reputatie. Kun je niet er een nog groter drama van maken, zEvert?

Back