Wat betekent het getal T in electro motoren

Hallo,

Wat betekent nu eigenlijk een 12T, 15T... motor zowel in brushed als brushless uitvoering?

Mvg,

Turns, of ook wel wikkelingen. Even zoeken en de technische info vliegt om je oren (=veel gestelde vraag)

Dat is het probleem juist. Ik lees vanalles en veel tegenstrijdigheden! Daarom mijn vraag. Ik veronderstel hoe meer wikkelingen hoe trager de topsnelheid maar wel een duurzamere motor? (info opgzocht via google)

Weer behulpzaam zeg
Iemand steld n vraag en er word weer geroepen ga maar zoeken

De aantal turns /wikelingen staat voor het aantal slagen om een rotor van een brushed motor en om een spoel van een brushless
Minder turns maakt een motor met meer vermogen maar ook met meer accu verbruik.
Een 4t loopt dus als basis veel harder als een 10t motor maar trekt je accu ook veel sneller leeg,

Het lezen van FAQs zou veel forumvragen schelen, vooral die vervelende vragen als "waarom werkt het niet (meer)?", of "waarom mijn ... gecrashed/uitgefikt/kapot?". Dure vragen die vermeden hadden kunnen worden door wat gestructureerder aan hobby te beginnen, inlezen dus.
Daarom, permanent vastgepind bovenaan in het Electro auto's subforum, samen met nog een paar andere nuttige FAQs (frequently asked questions):
Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Kv is een veel beter motorgetal dan turns, en voor turns geldt hetzelfde als voor Kv ...
A motors Kv constant says nothing about a motors max.power, max.current and rpm.
The Kv constant (motors have just one Kv, not say 1100Kv), is not a rating, not a figure of merit. More windings will give lower Kv, less windings will give higher Kv, that's all there is to it, no big deal, anyone can do that.

Meer leesvoer
Zoeken: Zoekterm(en): turn OR turns ; Forum: Model elektronica of Auto's en andere voertuigen en onderliggende forums

Laatst bewerkt:
Dat is het probleem juist. Ik lees vanalles en veel tegenstrijdigheden! Daarom mijn vraag. Ik veronderstel hoe meer wikkelingen hoe trager de topsnelheid maar wel een duurzamere motor? (info opgzocht via google)

Welke tegenstrijdigheden?
Meer wikkelingen -> minder toeren en verbruik maar meer koppel
Minder wikkelingen -> meer toeren en verbruik maar minder koppel
Je zult met tandwielen moeten spelen als je een grote verandering in motor maakt. (vergelijk het met een versnellingsbak voor een diesel en een benzine auto, daar waar een Diesel op 2000 toeren 100km/u rijdt doet een benzine dat op 3500 toeren omdat een diesel minder toeren maar met meer koppel draait)

Weer behulpzaam zeg
Iemand steld n vraag en er word weer geroepen ga maar zoeken

De wens op dit forum is dat men zelf eerst zoekt en dat is sinds de afgelopen weken weer erg moeilijk. De meest simpele vragen worden gesteld zonder enige teken van een eigen onderzoek zoals ook deze doet overkomen. Als TS nu ook zijn gevonden tegenstrijdigheden had beschreven toont dat een teken van een eigen onderzoek en hadden we de verwarring weg kunnen halen. De simpele vraag waar turns voor staat is al vele malen gevraagd en beantwoord en zou dus geen nieuwe vraag mogen kennen.

Ik mis nog een beetje het aantal polen in het verhaal. Een 4 pool brushless motor zal, ondanks dat hij hetzelfde aantal wikkelingen als een 2 pool heeft, toch langzamer lopen, maar met veel meer koppel. Wat dat betreft ga ik mee met Ron, dat je beter op kv kan letten.

Volgens mij duiden ze Kv en turns bij brushless motoren en Alleen turns bij brushed?
Of vergis ik me?

Bij brushed wordt er meestal maar met 3 polige motoren gewerkt, en kan alleen de timing en aantal draden dat gewikkeld wordt verschillen, dus double wind, etc. Dus geldt over het algemeen dat een motor met minder turns sneller loopt, en is het niet echt nodig om per motor de kv te vermelden. Maar kv geldt ook voor brushed, elke motor heeft een bepaald aantal toeren per volt wat hij onbelast zal willen gaan draaien.

Bij brushless kan de motor ster of delta gewikkeld zijn, en ook meer dan 2 polen hebben. Dan zegt het aantal turns niet altijd wat over de toeren, een 10T 4 pool kan dan langzamer draaien dan een 12T 2 pool. Maar heeft wel veel meer koppel.

Voor een goede vergelijking zou bij een motor eigenlijk het vermogen, rendement, koppel en kv moeten staan, dan heb je een aardig beeld van wat een motor kan. Meestal zie je alleen turns en eventueel kv en vermogen.

... Meer wikkelingen -> minder toeren en verbruik maar meer koppel ...
Vollediger: een hoger koppel per ampere ( = Kt = 1/Kv, in SI eenheden).
Desondanks, als je Kv verlaagt, zal het geleverde koppel afnemen, want het toerental neemt af.

Ik mis nog een beetje het aantal polen in het verhaal. Een 4 pool brushless motor zal, ondanks dat hij hetzelfde aantal wikkelingen als een 2 pool heeft, toch langzamer lopen, maar met veel meer koppel. ....
Aantal polen, magneetsterkte en -geometrie, ruimte tussen magneten, ruimte tussen magneten en stator, soort statorijzer, soort rotorijzer, #magneetpolen <> #statorpolen, geometrie van de stator, statorlengte, statordiameter ...

Volgens mij duiden ze Kv en turns bij brushless motoren en Alleen turns bij brushed? ...
Brushless motoren zijn borstelmotoren waarbij de mechanische commutator vervangen is door elekronische commutatie (de regelaar). Beide typen motoren hebben dan ook hetzelfde motormodel/formule, de nullaststroom Io negeer ik even:
rpm = Kv × (accuspanning- accustroom × motorweerstand)

... dus double wind ...
Zo lang er evenveel koper in de motor zit, maakt het niet uit of je met enkele, dubbele of honderdvoudige draad wikkelt (
RC motoren hebben sowieso geen last van skin-effect). Een grotere koperdoorsnede zorgt voor lagere inwendige weerstand, dat zorgt voor motor met hoger rendement, en dus meer vermogen. Het enige voordeel van meervoudige draad is dat het makkelijker te wikkelen is, ten koste van kopervolume. Zelfwikkelaars gebruiken dan ook enkele draad, voor (veel) meer vermogen en/of lagere temperaturen, en pijnlijke vingers :mrgreen: Hoe meer koper in de stator geperst, hoe beter
Motoren (her)(ver)wikkelen - MBF

Efficiency governs power/weight ratio
Higher efficiency does not only mean that the motor makes better use of the batteries' power, it also means the motor is able to handle a higher power input before hitting its maximum temperature mark i.e. a the power/weight ratio will be higher.

An example
Say the motor has an efficiency of 70% and it can handle 50Watt input. That means it can get rid off 30%*50=15Watt excess heat. Now, by cramming in thicker wire (and/or using better stator-iron, segmented magnets), efficiency increases to say 75% (I'm a bit optimistic here). The motor's ability to loose those 15Watts has not changed (by radiation, convection and conduction). This means the motor now can handle 60Watt before it hits the 15Watt (25%*60Watt) losses mark. An efficiency increase of 5% gives an increase in the power to weight ratio of 20% (from 50Watt to 60Watt). That's why efficiency plays such an important role, in any motor design: efficiency governs maximum power. The motors weight may have increased a bit due to more copper.
A rather extreme example, just for calculation's sake/fun: going from 80% to 90% efficiency would increase the input power the motor can handle by a factor two (a.k.a. 2).

... Bij brushless kan de motor ster of delta gewikkeld zijn ...
Beter: ster of delta geschakeld, want ster- of delta-schakeling staat los van het wikkelschema (doorgaans ABC of LRK).

Voor een goede vergelijking zou bij een motor eigenlijk het vermogen, rendement, koppel en Kv moeten staan ...
Vermogen is eigenlijk niet zo'n inzichtgevend getal, maximum stroom is veel belangrijker.

Laatst bewerkt:
Zo lang er evenveel koper in de motor zit, maakt het niet uit of je met enkele, dubbele of honderdvoudige draad wikkelt (
RC motoren hebben sowieso geen last van skin-effect). Een grotere koperdoorsnede zorgt voor lagere inwendige weerstand, dat zorgt voor motor met hoger rendement, en dus meer vermogen. Het enige voordeel van meervoudige draad is dat het makkelijker te wikkelen is, ten koste van kopervolume. Zelfwikkelaars gebruiken dan ook enkele draad, voor (veel) meer vermogen en/of lagere temperaturen, en pijnlijke vingers :mrgreen: Hoe meer koper in de stator geperst, hoe beter
Motoren (her)(ver)wikkelen - MBF

Vermogen is eigenlijk niet zo'n inzichtgevend getal, maximum stroom is veel belangrijker.

Toch maakt het wikkelen wel uit, althans in het brushed tijdperk. Een handgewikkeld anker, presteerde, ondanks dezelfde dikte draad, vaak beter dan machine-gewikkeld, om maar iets te noemen. Toch verwacht ik niet dat er dan ineens veel meer koper op het anker zal zitten, hooguit wat netter gewikkeld, maar als het puur om de hoeveelheid gaat, zou dat niet mogen uitmaken.

En het "karakter" van een motor verandert ook met het aantal draden dat samen wordt gewikkeld. De hoeveelheid koper die je fysiek op een anker van bijvoorbeeld een 540 klasse borstelmotor kwijt kan, is beperkt. Voor een single wind wordt dan meestal dikker draad gebruikt, voor een triple dunner draad, immers zou je hetzelfde dikkere draad gebruiken als bij de single, dan past het gewoonweg niet. Ik betwijfel of er dan veel verschil zal zitten in de hoeveelheid koperdraad op het anker bij als hij triple of single is gewikkeld, maar er zit wel een duidelijk verschil in prestatie als je een 13 single zou gaan vergelijken met een 13 triple bijvoorbeeld. Dus niet alleen de hoeveelheid koper, maar ook hoe strak en netjes er is gewikkeld, en met hoeveel draden, speelt een rol, lijkt me

Stroom zegt niet alles, zonder spanning, en rendement, weet je weinig. Je kan 2 motoren hebben die allebei een stroom van 10A laten lopen, maar de ene zit op 80% rendement, en draait lekker, en de andere haalt een rendement van 60%. De laatste motor zal sneller warm worden, en minder bruikbaar vermogen afgeven, maar puur op basis van de stroom zouden ze gelijk presteren.

Een goed met de hand gewikkeld anker zal minder koper bevatten. Door het netjes wikkelen is de lengte van de koperdraad minder en dus de weerstand lager. Er kan (bij gelijke spanning) een hogere stroom lopen, met als resultaat een sterkere motor.

Zowel bij brushed als brushless: zoveel mogelijk koper bij een gewenst Kv. Dus zo dik mogelijke draad bij gegeven/gewenst aantal windingen, of zo veel mogelijk draadjes tegelijk.

@Ron, waarom geven ze het aantal Watt’s niet meer aan bij de brushless motoren (of nog maar zelden), oa bij het maximaal vermogen zoals in het verleden gewoon was bij de brushed motoren, of eigenlijk beter gezegd, men geeft eigenlijk bijna helemaal geen data meer bij de brushless motoren, is hier een reden voor???

Lijkt tegenstrijdig wat Ron en NPS zeggen, maar ik denk dat ik het snap. Hoe dikker de draad of hoe meer parallel lopende draden per wikkeling ("meer koper") hoe meer stroom er kan lopen, en dus een motor die meer presteert, en tegelijk, hoe korter elke wikkeling, dus strakker om het anker, hoe lager de weerstand ("minder koper") hoe sterker de motor ook weer is.

Back