Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Dat is het probleem juist. Ik lees vanalles en veel tegenstrijdigheden! Daarom mijn vraag. Ik veronderstel hoe meer wikkelingen hoe trager de topsnelheid maar wel een duurzamere motor? (info opgzocht via google)
Weer behulpzaam zeg
Iemand steld n vraag en er word weer geroepen ga maar zoeken
Vollediger: een hoger koppel per ampere ( = Kt = 1/Kv, in SI eenheden).... Meer wikkelingen -> minder toeren en verbruik maar meer koppel ...
Aantal polen, magneetsterkte en -geometrie, ruimte tussen magneten, ruimte tussen magneten en stator, soort statorijzer, soort rotorijzer, #magneetpolen <> #statorpolen, geometrie van de stator, statorlengte, statordiameter ...Ik mis nog een beetje het aantal polen in het verhaal. Een 4 pool brushless motor zal, ondanks dat hij hetzelfde aantal wikkelingen als een 2 pool heeft, toch langzamer lopen, maar met veel meer koppel. ....
Brushless motoren zijn borstelmotoren waarbij de mechanische commutator vervangen is door elekronische commutatie (de regelaar). Beide typen motoren hebben dan ook hetzelfde motormodel/formule, de nullaststroom Io negeer ik even:Volgens mij duiden ze Kv en turns bij brushless motoren en Alleen turns bij brushed? ...
Zo lang er evenveel koper in de motor zit, maakt het niet uit of je met enkele, dubbele of honderdvoudige draad wikkelt (... dus double wind ...
Beter: ster of delta geschakeld, want ster- of delta-schakeling staat los van het wikkelschema (doorgaans ABC of LRK).... Bij brushless kan de motor ster of delta gewikkeld zijn ...
Vermogen is eigenlijk niet zo'n inzichtgevend getal, maximum stroom is veel belangrijker.Voor een goede vergelijking zou bij een motor eigenlijk het vermogen, rendement, koppel en Kv moeten staan ...
Zo lang er evenveel koper in de motor zit, maakt het niet uit of je met enkele, dubbele of honderdvoudige draad wikkelt (
RC motoren hebben sowieso geen last van skin-effect). Een grotere koperdoorsnede zorgt voor lagere inwendige weerstand, dat zorgt voor motor met hoger rendement, en dus meer vermogen. Het enige voordeel van meervoudige draad is dat het makkelijker te wikkelen is, ten koste van kopervolume. Zelfwikkelaars gebruiken dan ook enkele draad, voor (veel) meer vermogen en/of lagere temperaturen, en pijnlijke vingersHoe meer koper in de stator geperst, hoe beter
Motoren (her)(ver)wikkelen - MBF
Vermogen is eigenlijk niet zo'n inzichtgevend getal, maximum stroom is veel belangrijker.