Wat info gezocht over outdoor shocks

  • Topicstarter Topicstarter aviador
  • Startdatum Startdatum
Weer een beetje nieuws, 2 dagen geleden is het pakketje verzonden vanuit hongkong.
Hopelijk komt hij deze week binnen zodat bas en ik zaterdag kunnen bouwen.
Ook even creatief bezig geweest, ik ben van plan dit schema te gebruiken (Met stift op het depron tekenen.):
6311510156.jpg


Greets oscar.
 
Hey Oscar,

flitsend kleurschema :D!
Mooi, nog niet eerder gezien geloof ik, maar dat maakt het juist leuk.

Ik wacht nog even op m'n zwagertje met de tekeningen, maar dan ga ik ook van start hoor. In de tussentijd blijf ik jullie vorderingen volgen ... :(

Geduld ...

Grtz,
Menno
 
Weer wat geleerd.

Oei.. Staal! Zwaar!

iets betere oplossing, geleerd van mijn allereerste depron/carbon modelletje (Ultimate):

Als je carbon op een punt verwarmd met een soldeerbout, smelt de hars, maar blijven de vezels in tact.. als de hars is weg gesmolten, kun je het carbonstokje op die plek buigen zonder de vezels te breken. Vervolgens in een hoek van 45 graden fixeren met knijpers of tape, paar druppels CA lijm op de gebogen vezels, een tijdje rustig hard laten worden, en de vezels zijn gefixeerd en heb je een ijzersterk landingsgestel stokje met asje voor het wieltje. Het landingsgestel wat ik zo had gemaakt voor de ultimate leeft voort op de shocky die ik nu heb.. is nog steeds goed.

Stuk lichter en handiger dan zo'n stuk gebogen staaldraad. Is ook helemaal niet moeilijk om te maken en is zo klaar. Je moet alleen wel geduld hebben met het drogen van de lijm, die moet echt helemaal uitgehard zijn, als je te snel gaat belasten, dan springt het weer los.

Marco

Ik ga vanavond gelijk aan de slag, bedankt voor al jullie tips
 
Buitensjok, hebben jullie de neue heiten van MPX al gezien? De parkmaster
 
Oei.. Staal! Zwaar!

iets betere oplossing, geleerd van mijn allereerste depron/carbon modelletje (Ultimate):

Als je carbon op een punt verwarmd met een soldeerbout, smelt de hars, maar blijven de vezels in tact.. als de hars is weg gesmolten, kun je het carbonstokje op die plek buigen zonder de vezels te breken. Vervolgens in een hoek van 45 graden fixeren met knijpers of tape, paar druppels CA lijm op de gebogen vezels, een tijdje rustig hard laten worden, en de vezels zijn gefixeerd en heb je een ijzersterk landingsgestel stokje met asje voor het wieltje. Het landingsgestel wat ik zo had gemaakt voor de ultimate leeft voort op de shocky die ik nu heb.. is nog steeds goed.

Stuk lichter en handiger dan zo'n stuk gebogen staaldraad. Is ook helemaal niet moeilijk om te maken en is zo klaar. Je moet alleen wel geduld hebben met het drogen van de lijm, die moet echt helemaal uitgehard zijn, als je te snel gaat belasten, dan springt het weer los.

Marco
Die 5cm staal van 1.5mm valt wel mee minder als 0.5gram maar deze methode ga ik ook eens proberen.
Overigens werken deze landings gestellen ook goed op volle rompen.
Gewoon erdoor prikken en op de juiste plaats aan de binnenkant wat versterken.:)
 
Laatst bewerkt:
Mooi ontwerp Oscar!

Vanmiddag ben ik nog even langs de bruna geweest voor die stiften.
Maar helaas hadden ze alleen rood, zwart en blauw...
Mischien dat ik hier thuis nog wel gewone paarste stift heb, maar ik weet niet
of dat goed blijft zitten op depron.

Hier is ook mijn ontwerp:





Waarschijnlijk rood voor de bovenkant en zwart voor de onderkant (of andersom)
zodat het tijdens het vliegen nog enigzins duidelijk is wat boven en onder is.

Het is de bedoeling om de "flaps" hetzelfde te doen als de rest van de vleugel,
maar aangezien ik niet zo'n paint wonder ben heb ik het hier maar bij gelaten.

Over hoe de rest van de romp toegetakeld gaat worden ben ik nog aan het nadenken...

Gr. Bas
 
Nice bas, erg origineel!

Dat het geen paars is maakt niet zo uit hoor, met bv blauw ziet het er ook wel leuk uit denk ik.

We kijken wel gewoon, soort tekenmiddag :P haha
 
Vanavond maar eens de schade proberen te herstellen.Eventueel door de romp te gaan verstevigen door er depron naast te kleven met wat epoxy.en genoeg koolstof aanbrengen en dit weekend nog maar eens proberen,als het weer het toelaat.
 
Shockie is klaar, was erg leuk moet ik zeggen het bouwen. Opzich allemaal erg simpel en snel te doen, maar om een spelingvrije aansturing te maken en alles stevig te houden namen sommige dingen toch nog veel tijd in beslag.

Gisteren bij bas hadden we alleen het knippen, snijden en kleuren kunnen doen. De plannen klopten namelijk voor geen meter, niet in a4 getilded dus alles was echt veel te klein > upscalen. hierdoor niet meer echt een extra 330 maar iets wat er op lijkt :)

Totaal gewicht RTF is 315 gram geworden, met een lipo van 1000mah 3s 20/30 C van 91gram.. best netjes toch?

Ook al met een gas lopen klooien in mijn kamer, steeds even loslaten als ie aan de prop hangt (al bij half gas!). Kan niet wachten op lekker weer hehe :D

En dan nu de fotoooo's:

6813051234.jpg

6813051273.jpg

6813051219.jpg

6813051257.jpg

6813051227.jpg

6813051386.jpg
 
shock ...

Hoi Aviador & Fabian,

flink tempo Aviador :D ! Ziet er leuk uit, wanneer is de maiden-vlucht ?
Eerst moet zeker het weer een beetje meewerken he ?

Fabian, is ook een outdoor shock. Mag dan toch wel iets meer wegen :confused:

Aviador, welke motor heb je gebruikt ?

Grtz,
Menno
 
Deze motor zit er in: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SCM 3223 1200kv Brushless Outrunner $15.10

leuk motortje voor het geld, trilt een beetje maar dat merk je toch niet met zo'n langzaam draaiende prop. Als het een speed model was had ik belangrijker gevonden..
Het kv klopt trouwens niet op de site, een 8x4 prop met 1200kv op 3s vraagt echt geen 13A (volgas gemeten), eerder 1600kv denk ik daar is de thrust ook naar :)

Maiden zodra het lekker weer is, komende week dus Niet! :(

Gewicht voor deze shock staat op 350gram, dan is 315 dus goed te doen. Span is 90cm dus net wat groter dan een indoor shock, maar omdat de vleugel natuurlijk kwadratisch groter is is de vleugelbelasting nog niet eens zo veel meer hoger.

shockiefly: een indoorshock buiten vliegen kan alleen met héél weinig wind, dat is ook gelijk het verschil tussen een indoor en outdoorshock ;)
 
Hij is mooi geworden Oscar!
Veel mooier dan die van mij in ieder geval...

Mijne is inmiddels ook bijna af. Op dit moment is het wachten
tot de lijm waarmee de motor vast zit droog is.

Dan nog even het CG bepalen en dan is hij ook zo goed als klaar :)

Foto's heb ik nog niet gemaakt.

Ben heel benieuwd hoe/(of) het vliegt.

Gr. Bas
 
.

shockiefly: een indoorshock buiten vliegen kan alleen met héél weinig wind, dat is ook gelijk het verschil tussen een indoor en outdoorshock ;)

nee joh. Hoe meer wind hoe leuker. als je dat hovert waait ie mooi weg.
of Knife edge voor je zelf stil laten hangen. om een hollenrde harier voor je neus zonder dat je kist vooruit komt. das nog eens vliegen,

Nja. Sucseven met de maiden
 
@ Aviador

Zou je je vleugel niet gaan verstevigen vooraan met een koolstoflatje.Heb ik ook gedaan op aanraden van een medemodelbouwer.Dat maakt de vleugel nog stijver.
 
Leuk dat niemand de ligger in de vleugel heeft ontdekt :) De vleugel is 2 keer 3mm op elkaar met een 4mm koolstof staaf erin. Hierdoor is de vleugel enorm stijf.
Als je de vleugel op de foto ziet zie je heel vaag de ligger zitten.
 
Back
Top