Waterboot "Viking"

Hallo bouwers en lezers,

Nu de "Stijn" bijna klaar is op de letters na, de "Lynx" nog lekker in winterslaap ligt en de "Mowe" even op de lange baan word geschoven, wilde ik mijzelf in een nieuwe uitdaging storten.

Het is een schip, nou ja, noem het maar bootje, wat een graag geziene gast is in en rond de havens van Terneuzen, Gent en Vlissingen.
Je kunt haar meestal vinden langzij grote zeeschepen als zij haar taak uitoefent.
Ook ligt ze regelmatig bij een binnenvaart schip langszij om drinkwater te bevoorraden.

De reden waarom ik deze boot wil bouwen is, omdat ik er zelf nog op gewerkt heb als matroos.
En, ik vind het gewoon een verschikkelijk mooi bootje.
Even wat gegevens er bij pakken:

De Viking is in 1939 gebouwd in opdracht van Olie Handelsvereniging NV uit Rotterdam. De Scheepswerf waarop ze gebouwd is de inmiddels gesloten "De Hoop" in Hardinxveld.
Dit schip werd eerst gebouwd als olieboot, later is ze omgebouwd naar waterboot.

Eerst werd ze met een Rennes 80 Pk motor uitgerust, later is er een 220 Pk Volvo ingezet.
Deze motor is inmiddels al een keer in elkaar gedraait en vervangen door een nieuwe zelfde Volvo motor.
De lengte is 31,74 meter lang, ze is 5,45 meter breed en heeft een diepgang van 2,02 meter.
Als ze volledig geladen, dus de tankhoofden vol, ligt ze zo diep dat het water in het midden over het dek heen loopt.

De "Schelde" en de "Watergeus" waren ook twee waterboten, waarop ik toen gewerkt heb.Zij waren toen ook eigendom van de huidige eigenaar dhr. Hamelink uit Terneuzen.
Ik meen dat de huidige eigenaar mij vertelde dat de "Schelde" naar de sloop is gebracht, en de "Watergeus" is verkocht en verbouwd tot woonschip.
Zij ligt in Brugge in Belgie in de haven daar ergens.

De "Viking" doet gelukkig nog steeds dienst als waterboot, en heeft er een grote broer bijgekregen, de "Olivier"
Deze "Olivier" was eerst ook een olieboot waar ik ook nog op gewerkt heb.
Nu is ze onlangs omgetoverd tot waterboot en heeft ze een bunkergiek waaraan een slang hing.
Vroeger ging daar eerst de olie doorheen, nu word die giek alleen nog maar gebruikt om aan boord van schepen te komen of goederen zoals olievaten aan dek te hijsen.

Dit word mijn eerste echte zelfbouw houten spanten schip, dus ik ben enorm benieuwd wat mij allemaal te wachten staat.
De schaal word 1:50, dit houd in dat ze 63 cm lang word, 11 cm breed en 4 cm diepgang heeft.

Ik sta open voor elk commentaar, zowel positief als negatief, en ik hoop dat jullie dit project gaan volgen.
Helaas woon ik zo'n anderhalf uur rijden van Terneuzen, dus elke keer ernaar toe rijden om iets op te meten of foto's van te maken is niet echt haalbaar. (Hopelijk is er iemand op dit forum die me af en toe een handje wil toereiken ;) )

Goed, ik begin even met wat foto's neer te zetten, anders word het helemaal zo'n grote lap droge tekst (dat is het al denk ik).


Foto's:




Volledig afgeladen onderweg naar Gent



Onderweg van Vlissingen naar Terneuzen



Samen met de Watergeus (rechts) hangend onder een kont van een zeeschip.



Aanzicht stuurhut



Origineel leidingplan (geen spantenplan!) maar toch een mooie zij en bovenaanzicht. Het spantenplan wat ik heb is van een modelbouwtekening van de Janna Helena, deze heeft ongeveer dezelfde bouw. Foto volgt nog.



Kontje!



Koppie!




Dekaanzicht.

Hopelijk snappen jullie nou waarom ik het een verschrikkelijk mooi bootje vind ;)
 
Reactie

Mooi bootje man, met inderdaad een mooi koppie!
Ben benieuwd hoe je dat allemaal aanpakt.
Mij is dat alles nog een bootje te ver.
Voor jou zo te lezen gelukkig niet.
Ik neem een abo op je boot dus doe je ding.
Succes.
 
Hoi Marc,
Mooi bootje, erg slank dus hou het zwaartepunt zo laag mogelijk. Over dat beckerroer zou ik me niet te druk maken, lukt het zelf niet dan is het ook te koop bijv. : Modelwereld

Succes
Luc
 
Hoi Marc
Hier een terneuzenaar
Stuur me je e mail maar , als je iets wilt weten ga ik wel voor je meten
Kijk voor mijn e mail maar in je pb
grt Ko
 
Hoi Marc
Hier een terneuzenaar
Stuur me je e mail maar , als je iets wilt weten ga ik wel voor je meten
Kijk voor mijn e mail maar in je pb
grt Ko


Hoi Ko, dat is heel erg aardig van je, bedankt!

Ik zag je email adres in mijn pb box staan, als ik ze nodig heb dan ga ik je zeker mailen.

Groetjes van deze ex-Terneuzenaar ;)
 
Ziezo, de eerste uitdaging heb ik zojuist overwonnen.

Ik heb jullie gisteren al verteld dat ik geen originel spantenplan heb van de Viking, maar wel van een motorschip, de Janna Helena. Het zogenaamde leidingplan, waar alle leidingen voor het laden en lossen op getekend staan, is voor het gemak op schaal 1:20

De kont van deze Janna zoals ik haar vanaf nu even ga noemen, is naar mijn idee qua spanten wel gelijk.
De kop, die is wel anders van vorm, deze loop namelijk recht naar boven, en bij de Viking loopt deze onder een hoek schuin.

Om even een idee te geven van de tekening van de Janna:



Volledig overzicht.



Close up van de kont.



Close up van de kop, je ziet dat deze recht omhoog gaat.



En de dwarsdoorsnede van de spanten.

Inmiddels heb ik deze dwarsdoorsnede al een keer of 20 gekopieerd, zodat ik deze dadelijk spant voor spant kan uitknippen en plakken.


Hoe krijg je de rechte kop nou schuin?

Ik heb een spant opgezocht op beide tekeningen die op de tekening ongeveer op de zelfde plek stonden. Ter hoogte van de waterlijn heb ik de afstand gemeten van het leidingplan van dat spant tot buitenkant kop.


Uploaded with ImageShack.us

Dit was op het leidingplan 7.2 cm.
Omgerekend op werkelijke grootte is dit dan 1 meter 44 oftewel 1440 cm.
Als je dit omrekend naar 1:50 is dit 28,8 mm.

Zet je dit uit op de Janna ter hoogte van de waterlijn kom je een stukje buiten de kop.
Als je dan vanaf het vlak naar boven een lijn trekt, dan heb je dezelfde schuinte als de kop van de Viking.

Dit nagemeten met de gradenboog bleken ze allebei op 103 graden te staan.
Wat een toeval! Het is me gelukt :D

Maar goed, even een tweetal foto´s erbij:




Uploaded with ImageShack.us


Wauw! en dat voor een leek... :rolleyes:
 
Helaas is de laatste foto gedraait, maar wat ik ook probeer, ik krijg em niet goed op het scherm.

Jullie zullen even op zijn kop moeten gaan staan of je scherm omdraaien hahahaa!!
 
Hé Mark,

Ziet er veelbelovend uit :thumbsup:

En de laatste foto zonder het beeldscherm om te hoeven draaien :wink:

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Marc
Ik heb de Janna Helena ook gemaakt in 1:50
En om de romp een beetje body te geven is de romp 1 cm verhoogd
anders werd het zo,n plank
De mijne is als statisch model uitgevoerd
Wordt die van jou rc ? , dan heb je daar alleen maar voordeel van
grt Ko
 
Marc
Ik heb de Janna Helena ook gemaakt in 1:50
En om de romp een beetje body te geven is de romp 1 cm verhoogd
anders werd het zo,n plank
De mijne is als statisch model uitgevoerd
Wordt die van jou rc ? , dan heb je daar alleen maar voordeel van
grt Ko

Ko,
Hij word zeker RC.
Ik heb vanmorgen al een nieuwe schroefas gekocht speciaal voor dit project.
Heeft u daar fotos van gemaakt tijdens het bouwen?


Je zal wel de waterlijnen opnieuw moeten stroken bij de kop en de twee daaraan volgende spanten.

Hierbij even de de uitleg van Harm over het stroken van de kop ;)


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us


Uploaded with ImageShack.us
 
Laatst bewerkt:
Lekker knippen <3

Bedankt allemaal voor jullie complimenten.

Oudejaarsdagupdate:

Aangezien vrouwlief aan het werk is en zoonlief effe op ligt te laden toch nog even wat gedaan.
De voorkant van de spanten moet ik nog even aanpassen maar de kielbalk en de achterzijde wel alvast uitgeknipt.
Het is nog niet veel maar begin is er.
Het mooie is, dat je gelijk al vormen ziet, en dat is toch anders als op tekening.

full
full


Ondertussen is buiten WO 3 uitgebroken.
Toch jammer dat mensen dit allemaal de lucht in knallen.

Je kunt het beter in de modelbouw stoppen zeg ik maar.

Mensen, een voorspoedig uiteinde en een gezond 2013 !

Groetjes, Mark, Tamara en Stijn ;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top