Hallo bouwers en lezers,
Nu de "Stijn" bijna klaar is op de letters na, de "Lynx" nog lekker in winterslaap ligt en de "Mowe" even op de lange baan word geschoven, wilde ik mijzelf in een nieuwe uitdaging storten.
Het is een schip, nou ja, noem het maar bootje, wat een graag geziene gast is in en rond de havens van Terneuzen, Gent en Vlissingen.
Je kunt haar meestal vinden langzij grote zeeschepen als zij haar taak uitoefent.
Ook ligt ze regelmatig bij een binnenvaart schip langszij om drinkwater te bevoorraden.
De reden waarom ik deze boot wil bouwen is, omdat ik er zelf nog op gewerkt heb als matroos.
En, ik vind het gewoon een verschikkelijk mooi bootje.
Even wat gegevens er bij pakken:
De Viking is in 1939 gebouwd in opdracht van Olie Handelsvereniging NV uit Rotterdam. De Scheepswerf waarop ze gebouwd is de inmiddels gesloten "De Hoop" in Hardinxveld.
Dit schip werd eerst gebouwd als olieboot, later is ze omgebouwd naar waterboot.
Eerst werd ze met een Rennes 80 Pk motor uitgerust, later is er een 220 Pk Volvo ingezet.
Deze motor is inmiddels al een keer in elkaar gedraait en vervangen door een nieuwe zelfde Volvo motor.
De lengte is 31,74 meter lang, ze is 5,45 meter breed en heeft een diepgang van 2,02 meter.
Als ze volledig geladen, dus de tankhoofden vol, ligt ze zo diep dat het water in het midden over het dek heen loopt.
De "Schelde" en de "Watergeus" waren ook twee waterboten, waarop ik toen gewerkt heb.Zij waren toen ook eigendom van de huidige eigenaar dhr. Hamelink uit Terneuzen.
Ik meen dat de huidige eigenaar mij vertelde dat de "Schelde" naar de sloop is gebracht, en de "Watergeus" is verkocht en verbouwd tot woonschip.
Zij ligt in Brugge in Belgie in de haven daar ergens.
De "Viking" doet gelukkig nog steeds dienst als waterboot, en heeft er een grote broer bijgekregen, de "Olivier"
Deze "Olivier" was eerst ook een olieboot waar ik ook nog op gewerkt heb.
Nu is ze onlangs omgetoverd tot waterboot en heeft ze een bunkergiek waaraan een slang hing.
Vroeger ging daar eerst de olie doorheen, nu word die giek alleen nog maar gebruikt om aan boord van schepen te komen of goederen zoals olievaten aan dek te hijsen.
Dit word mijn eerste echte zelfbouw houten spanten schip, dus ik ben enorm benieuwd wat mij allemaal te wachten staat.
De schaal word 1:50, dit houd in dat ze 63 cm lang word, 11 cm breed en 4 cm diepgang heeft.
Ik sta open voor elk commentaar, zowel positief als negatief, en ik hoop dat jullie dit project gaan volgen.
Helaas woon ik zo'n anderhalf uur rijden van Terneuzen, dus elke keer ernaar toe rijden om iets op te meten of foto's van te maken is niet echt haalbaar. (Hopelijk is er iemand op dit forum die me af en toe een handje wil toereiken
)
Goed, ik begin even met wat foto's neer te zetten, anders word het helemaal zo'n grote lap droge tekst (dat is het al denk ik).
Foto's:

Volledig afgeladen onderweg naar Gent

Onderweg van Vlissingen naar Terneuzen

Samen met de Watergeus (rechts) hangend onder een kont van een zeeschip.

Aanzicht stuurhut

Origineel leidingplan (geen spantenplan!) maar toch een mooie zij en bovenaanzicht. Het spantenplan wat ik heb is van een modelbouwtekening van de Janna Helena, deze heeft ongeveer dezelfde bouw. Foto volgt nog.

Kontje!

Koppie!

Dekaanzicht.
Hopelijk snappen jullie nou waarom ik het een verschrikkelijk mooi bootje vind
Nu de "Stijn" bijna klaar is op de letters na, de "Lynx" nog lekker in winterslaap ligt en de "Mowe" even op de lange baan word geschoven, wilde ik mijzelf in een nieuwe uitdaging storten.
Het is een schip, nou ja, noem het maar bootje, wat een graag geziene gast is in en rond de havens van Terneuzen, Gent en Vlissingen.
Je kunt haar meestal vinden langzij grote zeeschepen als zij haar taak uitoefent.
Ook ligt ze regelmatig bij een binnenvaart schip langszij om drinkwater te bevoorraden.
De reden waarom ik deze boot wil bouwen is, omdat ik er zelf nog op gewerkt heb als matroos.
En, ik vind het gewoon een verschikkelijk mooi bootje.
Even wat gegevens er bij pakken:
De Viking is in 1939 gebouwd in opdracht van Olie Handelsvereniging NV uit Rotterdam. De Scheepswerf waarop ze gebouwd is de inmiddels gesloten "De Hoop" in Hardinxveld.
Dit schip werd eerst gebouwd als olieboot, later is ze omgebouwd naar waterboot.
Eerst werd ze met een Rennes 80 Pk motor uitgerust, later is er een 220 Pk Volvo ingezet.
Deze motor is inmiddels al een keer in elkaar gedraait en vervangen door een nieuwe zelfde Volvo motor.
De lengte is 31,74 meter lang, ze is 5,45 meter breed en heeft een diepgang van 2,02 meter.
Als ze volledig geladen, dus de tankhoofden vol, ligt ze zo diep dat het water in het midden over het dek heen loopt.
De "Schelde" en de "Watergeus" waren ook twee waterboten, waarop ik toen gewerkt heb.Zij waren toen ook eigendom van de huidige eigenaar dhr. Hamelink uit Terneuzen.
Ik meen dat de huidige eigenaar mij vertelde dat de "Schelde" naar de sloop is gebracht, en de "Watergeus" is verkocht en verbouwd tot woonschip.
Zij ligt in Brugge in Belgie in de haven daar ergens.
De "Viking" doet gelukkig nog steeds dienst als waterboot, en heeft er een grote broer bijgekregen, de "Olivier"
Deze "Olivier" was eerst ook een olieboot waar ik ook nog op gewerkt heb.
Nu is ze onlangs omgetoverd tot waterboot en heeft ze een bunkergiek waaraan een slang hing.
Vroeger ging daar eerst de olie doorheen, nu word die giek alleen nog maar gebruikt om aan boord van schepen te komen of goederen zoals olievaten aan dek te hijsen.
Dit word mijn eerste echte zelfbouw houten spanten schip, dus ik ben enorm benieuwd wat mij allemaal te wachten staat.
De schaal word 1:50, dit houd in dat ze 63 cm lang word, 11 cm breed en 4 cm diepgang heeft.
Ik sta open voor elk commentaar, zowel positief als negatief, en ik hoop dat jullie dit project gaan volgen.
Helaas woon ik zo'n anderhalf uur rijden van Terneuzen, dus elke keer ernaar toe rijden om iets op te meten of foto's van te maken is niet echt haalbaar. (Hopelijk is er iemand op dit forum die me af en toe een handje wil toereiken

Goed, ik begin even met wat foto's neer te zetten, anders word het helemaal zo'n grote lap droge tekst (dat is het al denk ik).
Foto's:

Volledig afgeladen onderweg naar Gent

Onderweg van Vlissingen naar Terneuzen

Samen met de Watergeus (rechts) hangend onder een kont van een zeeschip.

Aanzicht stuurhut

Origineel leidingplan (geen spantenplan!) maar toch een mooie zij en bovenaanzicht. Het spantenplan wat ik heb is van een modelbouwtekening van de Janna Helena, deze heeft ongeveer dezelfde bouw. Foto volgt nog.

Kontje!

Koppie!

Dekaanzicht.
Hopelijk snappen jullie nou waarom ik het een verschrikkelijk mooi bootje vind
