Welke boot is dit??

Allemaal nostalgie Bas! We lagen benzine te lossen bij de VTG in Duisburg. De WSP kwam regelmatig cotroleren of je je wel aan de regels hield. "Dood" schip, dus geen motoren of verwarming aan. Op een ponton stond een electrisch aangedreven pomp, die de lading uit het schip zoog. Lekker rustig, maar het lossen duurde ons veel te lang. Je mocht geen warm eten of drnken maken aan boord. Aan de wal waren, als ik me goed herinner, wel voorzieningen om daar iets te brouwen. Mijn jongste broer was toen 1,5 jaar, dus net van de fles. Het was nog in de tijd zonder AD(N)R en bekeuringen bestonden ook in de vorm van een betaalde waarschuwing. Dan meldden de Polizisten zich meestal met de kreet: "Der Staat braucht Geld!" Gezien de ongedwongen houding denk ik dat het hier om een normale controle ging. Gr. Klaas.
 
De WSP kwam regelmatig cotroleren of je je wel aan de regels hield. "Dood" schip, dus geen motoren of verwarming aan.

:D tegenwoordig breekt juist de pleuris uit als je zwart licht hebt tijdens laden of lossen.....
 
Hier een zusterschip...
Is als verwaarloosd schip in Nederland verkocht, lijkt nu geheel opgeknapt te zijn, gangboord verhoogd. Maar geeft nog een goede indruk van de opbouw...

http://www.kustvaartforum.com/viewtopic.php?f=13&t=662&p=128688

wasserschutzpolizei1080jb7.jpg


12920104.jpg


dscn3414.jpg


De site met deze info...
http://chmiel.de/galerie/gast-bilder/graupner-wasserschutzpolizeiboot-v-werner-fischer.php

WS 14 als Bauplan
http://shop.vth.de/url-key-66/schiffsmodelle/motoryachten/ws-14.html
 
Laatst bewerkt:
Ja Peter, Als je weet waar je moet zijn is het geen zoeken meer. Beetje flauw zo'n antwoord, want daar kun je winig mee. Wat wel een heel stuk helpt is een langdurige interesse in een bepaald soort schepen, je eigen achtergrond, beetje kennis van (in dit geval) de Duitse taal. Veel lezen over het onderwerp en dan met je vragen naar Mr. Google. Kijken wat er gebeurt met een verandering in je zoekslag. Als je wat ouder bent en je de tijd van de catalogi op modelbouwgebied hebt meegemaakt herken je ook wel het één en ander. Jammer dat Graupner en Robbe verdwenen zijn. Bij hen kon je op het internet ook nog veel vinden. En je moet jezelf de tijd gunnen om te zoeken. En bouwverslagen uitpluizen. Geeft een hoop info en inzicht en is, vind ikzelf een plezieig tijdverdrijf. Maar als pensionado heb ik over vrije tijd niet te klagen. Zie de tekening te krijgen. Dan heb je een goede basis om te zien wat je wilt en kunt veranderen. Waarschijnlijk is de tekening in een andere schaal, maar dat is goed op te lossen. Succes verder! Gr. Klaas.
 
Wat Klaas al schrijft. Juiste termen of mix er van. Vinden van echt goede info heeft tijd nodig. Ik zoek ook vaak in de taal van herkomst, google, hier dus op Google.de en dat geeft net weer andere zoekresultaten.
En dan is het verder kijken op allerlei verkoopsites of er info op popt die je kan aanschaffen.

Eerste stap is het aanschaffen van de tekeningen. Je krijgt dan een kopie van de SMB-Technik plaat van destijds.
Ik vraag me af of het schip nog leeft va zo een +65 jaar? Er kan heel veel gebeuren. Thans is men in Duitsland erg conserverend met al het oude materiaal, culturele/industriële erfgoed. Was ooit niet het geval. Modelbouw heeft daar zeker aan bijgedragen?

Zo zijn veel oude reddingboten van de DGzRS veilig gesteld. De haven van Hamburg ligt vol met museumschepen. Staan er schepen op het droge om ze goed in stand te kunnen houden.
In Nederland is daar amper geld voor, dit land 'wil niet'.

De schepen hebben het geluk bij een schare liefhebbers en sponsoren... en dat ze zijn gemaakt van metaal. Een houten Schnellboot van de S-140 klasse de 'Kranich', was een bodemloze put. Het is gesloopt. De motoren gered om in een S-130 WOII te worden ingebouwd. Ze zijn nagenoeg identiek aan die van destijds.... en extreem krachtig.
http://www.schnellboot-kranich.de/index.html

Trof hier het Nederlandse 'jacht' als uitgefaseerde WSP boot...
http://yachtüberführungen.de/index....w=category&layout=blog&id=9&Itemid=16&lang=en

ueberfuehrung_wsp-23.png


Overigens... kopieer alle plaatjes die je vindt naar een mapje op je PC... ze kunnen morgen verdwenen zijn. Internet is vluchtig. 10 jaar gelee stond er meer over je modelletje.

Ook nog dat schip wat je hebt, als model overwogen om als testmodel voor schaalberekeningen op de voortstuwing te dienen. Is uiteindelijk een FL-8 geworden (nog steeds niet afgebouwd door het modelvliegen, en een modelveld hier om de hoek). Maar varen doet het model uitstekend... en zeer lang.

pics.jpg


Ik trof ook deze afbeelding... geïsoleerd meestal in de verslagen. Ik dacht is het een Photoshop grap, plaatjes te onscherp. Maar nee, het is een te water lating! Heel goed zichtbaar de Teak opbouw. Bijkans had het schip dan ook een houten dek? Zou heel goed kunnen. Scheepstype is een bakdek-kruiser. In het Duits 'Backdeckkreuzer'. Het verhaal hoort er niet bij, stond wellicht op een naastliggende pagina... of het is een geïsoleerde reklameuiting anno 1959 in een nautisch blaadje.
https://www.google.nl/search?q=Back...uy2vbTAhUGJFAKHTgJAPkQsAQIJg&biw=1453&bih=787

Bestudeer aandachtig deze link. Stalen romp en dekspanten, maar houten dek? Scheepstype zeer populair in Duitsland, al van voor WOII, vandaar dat die vorm ook volgehouden werd vanwege praktisch bewezen nut, kennis van bouw bij de overlevende werven (veel was plat gebombardeerd).

Maar de typische vormgeving heeft lang stand gehouden, tot in de modernere schepen aan toe.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Wat een informatie reeds. Eigenlijk denk ik dat je veel verschillende modellen kan bouwen,ze lijken in alle soorten te bestaan.
De beginfoto van dit topic is dan ook niet zo heel verkeerd mits wat aanpassingen?
Mvg

Marc
 
Lig nu in bed
Ben bezig het dek er af te halen
Dek bestaat uit een heel grof triplex,
En weer af gewerkt met epoxy
Verdient niet deschoonheids prijs
De hele binnen kant van de boot is met een vage coating af gewerkt
Ik zal morgen een paar foto's plaatsen
 
Zal ook epoxy kunnen zijn voor het waterdicht maken.
Dek slopen? Is dat nodig? Zou dat goed zijn geweest? Had ik het eerst laten zitten en er toch eerst mee aan het varen gegaan?
Heb je de gehele dek overgetrokken? Zodat je de afmetingen goed in kaart hebt, of ga je het naderhand met een geknipte mal en een rol plakband een sjabloon maken?

Triplex... Dek moet ergens van gemaakt worden, meestal is dat hout, tripex veel voorkomend
Thans is triplex, de dunne soort ook 'berken-edelhout'. Een schier plaatje is namelijk behoorlijk onbetaalbaar aan het worden.

Pas op, voordat je het weet is de boot geheel uiteen en krijg je hem niet meer in elkaar. En als je geen ervaring hebt... opbouwen is nog veel lastiger dan gedacht!

Heb je al tekeningen liggen? Die zijn onmisbaar!!!

Voor inspiratie... een van de mooiste bakdekkruisers met historie in Nederland. Schip heeft veel meegemaakt! Bijna een Duitse Schnellboot! Scheelt niet veel... die is alleen behoorlijk opgerekt geraakt (om +70 km/h te kunnen varen, dat was in 1940 sneller dan menig auto)
http://dickpels.nl/?page_id=32

En beziet en aanschouw dit fenomenalane bouwdraadje...
http://www.modelbouwforum.nl/threads/bakdekker-goliath-van-oorsprong-ercee.197717/

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk zou ik toch ook eerst eens ermee varen in slecht weer en wind en zien wat er mis loopt of niet?
Dat dek uitbreken lijkt toch wel riskant,leek mij toch een erg mooi dek.
Hopelijk wil alles lukken zoals jij het wil.
Leuke links van Bas,dank U!

Mvg

Marc
 
Volgens mij was het dek gemaakt van een soort hardhout triplex
Het versplinterde heel gemakkelijk
En zat epoxy overheen wat op somigeplaatsen nog pikte
image.jpeg
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    134,2 KB · Weergaven: 347
Laatst bewerkt:
Prima dat te lezen. Tekening heb ik je de link voor gegeven. Origineel smb moet je geduld voor betrachten. Wellicht popt deze een keer op :-)
 
Ik hoopt dat hij een keer op popt
Ben vanavond weer druk geweest Ben nu al 4 kleuren tegen gekomen
Zou ik de 4e iegenaar zijn
Rood wit groen bruin?!!
 
Weer een avondje bezig geweest ,ben nu aan het proberen om alle oude verf lagen van de romp af te halen , kwam 5 kleuren tegen . Dit schip heeft al heel wat mee gemaakt
IMG_0087.JPG
 
IMG_0088.JPG
IMG_0098.JPG
IMG_0089.JPG
IMG_0090.JPG
Weer een dagje krabben
Nu blijkt de romp uit verschillend hout te bestaan
Het deel boven de waterlijn lijkt een soort hard hout
Het onderwaterschip vuren of zo iets
Nu blijkt ook dat de schroefkoker. Van aluminium is (niet magnetisch)
Zijn de schroefkokers van 50 jaar geleden wel vaker van aluminium ?
 
Laatst bewerkt:
Back
Top