Welke kies jij? Ik heb gekozen: Climaxx, bouwverslag

Besteld

Als de Duitse beloftes uitkomen ga ik volgend weekend starten met de bouw van de Climaxx voor de F5J in 2012. Niet de ultieme F5J kist, wel passend in mijn straatje: houtbouw, zelf maken, en een mooi allround kistje er bij.

Groet,

Jacob

De Climax lijkt me uitstekend geschikt om mee te doen met de F5J wedstrijden. Daarbij is het een mooi ontwerp en is het mooi bouwen. Goede keus.

Dank

Dank je Raymond. Grappige is dat mijn buurjongen ook lichte verschijnselen van het zweefvirus heeft en zelf als eerste kist een Climaxx gebouwd heeft. En dat heeft ie netjes gedaan! Straks dus binnen 50 meter 2 Climaxxen. En als hij heeft leren vliegen samen omhoog!

Groet,

Jacob

Laatst bewerkt:
Neen

JH, ik heb toch gekozen voor de standaard..

Meerwaarde van het extra sterke carbon in de vleugel vind ik niet opwegen tegen de meerprijs. Temeer omdat ik de Climaxx niet zal gaan vliegen in omstandigheden waar de extra sterke ligger voor nodig is: sterk lieren, verticaal duiken en veel wind.

Daarnaast is het verschil dat ik nu een V-staart heb en niet een T-staart. V-staart is wat handiger bij het landen, haakt wat minder ;)

Groet,

Jacob

Daarnaast is het verschil dat ik nu een V-staart heb en niet een T-staart. V-staart is wat handiger bij het landen, haakt wat minder

Jacob die V-staart heeft wel enige versterking nodig, de standaard bouw wijze is vrij zwak, ook van de staartboom en dat heeft Justus aan den lijve ondervonden... Ik zou daar wel met rovings oid gaan werken om de structuren rond de staart stabieler te maken

Weet ik Maarten! En ik speel nog met de gedachte om de staart ook afneembaar te maken. Is met transport toch net even wat gemakkelijker.

Mijn dank voor het meedenken, ik zal zeker nog eens Justus spreken over wat zijn ervaringen zijn.

Groet,

Jacob Bos

getpic.asp
Allemachtig, wat een mooie model! De Supra-E die ze vast houd is ook heel mooi. Als die afbeelding HD formaat was (1920x1080) dan had ik het op mij desktop geplaatst. Jammer dat er geen site is met rc-glider-backgrounds.

Ik (als mindere hout-bouwer) zou de Reichard Cumulus hebben gekozen omdat ik zeer tevreden ben met de prestaties van de 2m Reichard Maxx, en het is betaalbaar ook nog.

Setup hulp

Jacob die V-staart heeft wel enige versterking nodig, de standaard bouw wijze is vrij zwak, ook van de staartboom en dat heeft Justus aan den lijve ondervonden... Ik zou daar wel met rovings oid gaan werken om de structuren rond de staart stabieler te maken

Inmiddel contact gehad met Justus. Volgens mij is het zo dat de Climaxx in den beginne een te zwakke staart-constructie had. Deze is verbeterd door triplex versterkingen in die staart. Het probleem waar Justus tegenaan liep was flutter in het hoogteroer. Hij heeft me gewaarschuwd om dat 'strak' aan te sturen. Ga ik doen.

Dit bouwverslag is meer een montage-verslag, zo eenvoudig en snel is de Climaxx in elkaar te zetten dat ik steeds te laat er aan denk om foto's te maken. Er zijn er wel een paar, komt binnenkort zeker.

Door de bouwsnelheid ben ik nu toe aan het bepalen van de set-up. De Climaxx wil ik gebruiken bij de F5J wedstrijden, niet met de aspiratie om te gaan winnen, wel om doelgericht met veel plezier te gaan vliegen. Ik wil er geen race-monster van maken maar wel een stevige klimmer om indien nodig snel de 200 meter te halen. Daarom, en vergelijkend met de aanbeveling van Höllein, heb ik deze motor op het oog met een 4S LiPo.

Met stromen/Amperes etc. ben ik niet zo sterk, daarom de rest van de beoogde onderdelen ook maar even langslopen:
Regelaar wordt deze. Heb ik zelf goede ervaringen mee en ik houd er wel van om niet dicht bij het maximum A uit te komen om wat over te hebben.

Wat ik ook lastig vind is het bepalen of je wel of niet een aparte UBEC nodig hebt ipv de ingebouwde vanuit de regelaar. Vanuit veiligheid ben ik dan duaal: als de regelaar er mee op houdt ben je alles kwijt behalve als je wel een aparte UBEC hebt. Maar een aparte UBEC kan ook kapot gaan en dan ben je met een werkende regelaar je kist ook kwijt. Mijn vraag is meer hoe je bepaalt of je een aparte UBEC moet inzetten vanwege een mogelijk te hoog Amperage wat de BEC in de regelaar dan niet trekt.

Alvast bedankt voor de input.

Groet,

Jacob Bos

Heb ik zelf goede ervaringen mee en ik houd er wel van om niet dicht bij het maximum A uit te komen om wat over te hebben.

Wat ik ook lastig vind is het bepalen of je wel of niet een aparte UBEC nodig hebt ipv de ingebouwde vanuit de regelaar. Vanuit veiligheid ben ik dan duaal:

Bij de keuze tussen een aparte ontvanger accu en BEC kies ik graag voor een BEC, die is in de praktijk vaak betrouwbaarder dan een kleine accu.

Bij het voeden uit de motor accu zou ik niet zo snel kiezen voor een aparte UBEC.
De zwakkere schakels zijn vaak toch de accu zelf of de stekkers.
Dan is het mijn overtuiging dat een wat ruimere regelaar met goede schakelende BEC, te prefereren is boven een aparte UBEC.
Als de regelaar het loodje legt is het meestal op de grond, tenzij de regelaar erg krap of zelfs onderbemeten is.

De SBEC van een goede regelaar levert eenvoud op, met minder connectoren zit altijd goed.

Als je op de grond onder de 50A blijft zou in de RC stroom uit de Plush 60 halen.

Behalve wanneer je zes ernstig stroom vretende servo's hebt, dan kan 3 A te weinig zijn.

Rick

PS, Past die motor qua diameter, inclusief de kabels die er voor uit komen, wel in de romp?

Laatst bewerkt:
PS, Past die motor qua diameter, inclusief de kabels die er voor uit komen, wel in de romp?

Rick,

Dank voor de anwoorden. Ja, motor is qua diameter gelijk aan het advies van Höllein, 37 mm. Diameter voor in de romp is 39 mm, dat moet dus passen. ;)

Groet,

Jacob

Jacob,
Als je regelaar uitfikt blijft de BEC het vaak gewoon doen hoor. Dymond heeft mooie regelaars; de Smart serie. Hebben een schakelende 3A BEC. Ik heb er daar een paar van in gebruik, doen het prima. Ook Himodel heeft prima ESC's met een 3A schakelende BEC. Voor mijn Cumulus heb ik er daar een van genomen.

ik denk alleen dat 4 cellen wel erg overbodig is. Toestel weegt vliegklaar 1500 gram,zelfs met 300W/kg (en dat is veel!) heb je dus genoeg aan 450W. Op 3 cellen dus iets meer dan 40A. Persoonlijk zou ik dat véél eerder doen dan 4 cellen.....Bijvoorbeeld 3s1p 2500mAh, daar kun je heel prima mee vliegen en het is veel lichter.

Jacob,
Als je regelaar uitfikt blijft de BEC het vaak gewoon doen hoor. Dymond heeft mooie regelaars; de Smart serie. Hebben een schakelende 3A BEC. Ik heb er daar een paar van in gebruik, doen het prima. Ook Himodel heeft prima ESC's met een 3A schakelende BEC. Voor mijn Cumulus heb ik er daar een van genomen.

ik denk alleen dat 4 cellen wel erg overbodig is. Toestel weegt vliegklaar 1500 gram,zelfs met 300W/kg (en dat is veel!) heb je dus genoeg aan 450W. Op 3 cellen dus iets meer dan 40A. Persoonlijk zou ik dat véél eerder doen dan 4 cellen.....Bijvoorbeeld 3s1p 2500mAh, daar kun je heel prima mee vliegen en het is veel lichter.

Ja, ondertussen al een simpele uitleg gevonden en zelf ook al bedacht dat 4S misschien wat te veel is.. We puzzelen nog efkes verder. En dank voor de reactie, Cumulus al klaar? ;)

Groet,

Jacob

3S is ook m.i. de weg voor deze combinatie, met een 13 x 8" prop kom je inderdaad op een 400 Watt, met iets onder de 40 A.

De door Hoellein aanbevolen motor is een 800 Kv die daar op 3S staat. De HK SK3 heeft 840 Kv draait dus nog iets meer.

Naast de door Arjan genoemde Dymond is de wat zwaardere Torcster Speedcontroller PRO SBEC 65A V2 met 5 A BEC van Hoellein ook een leuke voor niet te veel.

Rick

Leuk!! Moeten we wel even de kleuren afstemmen om niet in verwarring te komen ;)

En heb je de rest van de set-up al in huis? t'is net Lego, beetje doorpakken en je hebt binnen no-time een vliegmasjien er bij.

Groet,

Jacob

nee nog niets in huis op regelaar en accu na

welke servo's doe jij er in?

en hoe ver ben je al

denk niet dat ik hem voor 18 maart klaar heb

gr erik

Ik ben nog aan het stoeien, wordt wel een gewoon HK setupje. Servo's ben ik nog niet helemaal uit, ik denk dat het deze worden, heb ik vaker gebruikt en bevallen me goed.

Over het bouwen zelf hoef je je niet druk te maken, dat moet ruime lukken voor 18 maart, hoewel ik je agenda niet ken natuurlijk. Wat ik anders nooit doe is een logboek bijhouden, maar omdat dit zo mooi snel bouwt ben ik dat wel gaan doen. De teller staat nu op 8:30. En dat is inclusief een dik uur tekening bestuderen, handleiding lezen, draadje hier nog eens doorlezen, etc. Ik schat in dat je bouwtijd binnen de 20 uur moet kunnen blijven.... De foto is van afgelopen zaterdag, zondag er voor besteld, woensdag in huis, donderdag begonnen... Romp is nu op 3/4 van de ruwbouw. Staartdelen zijn klaar. Ik zit nog wat te puzzelen om de staart afneembaar te maken

IMAG0398.jpg

Succes met de montage (bouwen is te veel gezegd...)

Groet,

Jacob

Back