Welke moter het beste voor een begineling (Robbe Charter)

• Topicstarter Topicstarter Darkmaster
  • Startdatum Startdatum
D

Darkmaster

Guest
De topic naam vertelt het al
hoeveel cc kan ik het beste kiezen?
ik wil er nog wel een beetje mee stunten

Groeten Nico

Meestal staat dit in het boekje. Hou ook rekening met geluidseisen van de vereniging waar je vliegt.

Groeten Laurens

Re: Welke moter het beste voor een begineling (Robbe Charter

Darkmaster zei:
De topic naam vertelt het al
hoeveel cc kan ik het beste kiezen?
ik wil er nog wel een beetje mee stunten

Groeten Nico
Een beetje mee stunten ? Dat zou ik maar voorlopig uit je hoofd laten :wink:

Kijk ook eens in het topic "rolroer westerley" in dit beginners forum. Je zal zien dat er nogal wat discussies en dus ook verschillende opvattingen over de motorkeuze zijn. Ook zijn er clubs waar bepaalde geluidsnormen meespelen en soms zelfs een viertaktmotor verplicht gesteld wordt omdat de aard vandit geluid gemakkelijker in de omgeving wegvalt. Het uiteindelijke advies moet dus weer luiden: vraag bij de club waar je wilt gaan vliegen hoe zij hiertegenover staan en laat je daar adviseren!

Ik heb gelezen dat ik het beste een 4.0cc a 5.0cc kan nemen
Goeie keuzen?

welke motor

Als je moet starten vanaf een grasveldje zou ik je willen aanraden genoeg power te nemen, een 6,5cc voldoet dat zeker. Daarnaast kun je deze motor ook gebruiken voor een volgend toestel. Als je een kleinere pakt blijf je daar in de toekomst mee zitten. Met de 6,5cc zal je misschien niet meer dan 1/4 tot 1/2 gas vliegen echter met starten heb je power voldoende om ook bij niet helemaal kort gras makkelijk los te komen

Mijn Charter vloog vroeger met 4cc en dat ging prima vanaf gras. Met een 6,5cc zijn alle goedmoedige vliegeigenschappen van een trainer verdwenen. Dat 1/2e gaat gauw naar volgas, en een chartervleugeltje is daar niet echt op gebouwd. De glasmat voegt zeker iets toe aan de stevigheid, maar je vergroot de kans op 'handjeklap' wel.. Ook het verbruik gaat aanzienlijk omhoog, iets om aan te denken. Zeker omdat je als beginner een hoop vlieguren moet maken om eindelijk je papiertje te behalen..

4cc overhouden.. Sounds like a Serval.. 8)

Welke trainers vliegen ze op je club, en met welke motoren? Bij ons (MVA) zijn het in ieder geval allemaal .25 - 4cc motoren en is nog nooit een probleem geweest! Zelfs grondstarten in de sneeuw...

4cc is vermogen zat voor een charter. Zelfs de wat minder krachtige motoren in die klasse als een .25 FP of LA voldoen prima, Vooropgesteld dat het ding niet wordt gemetseld maaar gewoon normaal volgens voorschrift (= redelijk licht) wordt gebouwd

Han Veldhuis zei:
goed zo Billy je leert het nog wel,

zo maar een goed en zinnig antwoord 8)

Uiteraard, Ben je iets anders van mij gewend dan??? :? :) :D :wink:

Ik heb een OS 25fx (4 cc) motor op m'n charter staan. Dit gaat perfect vanaf gras. Persoonlijk vind ik voor een charter een 4 cc beter geschikt om te leren vliegen dan een 6,5 cc. Met een 4 cc kan je het gas veel beter doseren.

Eerst stond er een TT 36Pro op m'n charter, maar dit was redelijk overpowered om te leren vliegen. Het was alsof de motor maar twee "standen" had, alles of niets....

Een 6.5 cc op een charter is geen vliegen, maar achter de motor aan wapperen. Ik vind het absoluut geen vliegen met 6.5cc (geef regelmatig les met charters)
Echt vliegen doe je "op de vleugel". Ter demonstratie vlieg ik dan een looping met motor stationair (beetje aanduiken).

Er is een verschil tussen starten en lanceren.

Regelbaarheid van een 6.5 cc valt tegen (zeker in handen van een beginner). 1 klikje is een te grote stap. Een beginner heeft moeite op het klikje naukeurig gas te houden.

Wil je perse een 6.5 cc gebruiken neem dan een groter vliegtuig.

Een 6.5 cc lijkt me ook nie echt realistich op een charter
geef mij maar een 4 a 5 cc

ai ik heb nu net een 6.5 irvine gekocht voor mijn westerly .
Als ik de gevoeligheid van mijn gas kanaal aanpas door duel rate ,dan moet het toch goed te dozeren zijn of niet?
en ik kan de beweging van de servo ook nog eens beperken ,dus dan heb ik alleen nog maar last van het extra gewicht.
Of zie ik dit allemaal verkeerd? 8)

Nu ik dit allemaal zo zit te bekijken heb ik toch mijn vragen over wat er gezegd word. :?: :roll:
Bij ons op de klup(club), vliegen ze bijna ALLEMAAL(voor zover ik weet), met +\- 6 CC of hoger. :?
IEDEREEN leert hiermee vliegen!! :lol: :lol:
Is het niet gewoon een kwestie van wennen(je moet toch ECHT een keer met een zwaardere moter moeten leren vliege. :x
dusss....?? 8O
Zelf vlieg ik met een 5,9 CC O.S. MAX en dit gaat tot nu toe prima!! :D :D
Zal een keer met het vliegtuig van mijn pa vliegen(die heeft 6,5 CC) en kijken wat voor verschil erin zit. :?
Mijn mening: beter te veel power dan te weinig!! :lol:
-----> ik blijf erbij: met een 6 CC moter vliegt het prima! <----

Ik blijf bij mijn mening (na ruim 50 jaar ervaring in deze hobby, met 2- en 4 takt motoren), dat het heel goed mogelijk is om met een 6,5 cc. motor te leren vliegen, met een model zoals de Taxi, Charter of Westerly. Wel moet dit onder goede begeleiding gebeuren. "Motor management", bij electro vliegen al vrij goed ingeburgerd, is hierbij een noodzaak en volgens mij ook een essentieel onderdeel van de training. Er zijn diverse mogelijkheden (ook afhankelijk van de mogelijkheden vam de gebruikte zender), om het leren vliegen in de beginfase te vergemakkelijken door het motorvermogen te temmen (tijdelijk). Ik denk hierbij aan: het gebruik van "dual rate" of de gasschuif zo af te stellen dat deze niet geheel opent, het "rijk"afstellen van de motor (ook goed bij gebruik van een nieuwe motor) en/of het gebruik van een propeller met kleine spoed. Ook het (tijdelijk) omdraaien van de propeller (bolle kant naar achteren) is een effectieve vermogens-killer. Naarmate de ervaring van de leerling toeneemt en "motor management" technieken beheerst worden, kunnen bovengenoemde maatregelen geleidelijk worden afgeschaft. Omhet zwaartepunt bij gebruik van een grotere motor tecompenseren, is het van belang om het inbouwen van servo's, aansturingen,accu'en ontvanger uit te stellen tot de bouw van het model, inclusief bekleden en afwerken, gereed is. Zo kan het zwaartepunt worden afgesteld zonder met dood gewicht, zoals lood, te moeten werken.

Volgende keer eerst voor advies vragen Duck
is wel zo slim

Darkmaster zei:
Volgende keer eerst voor advies vragen Duck
is wel zo slim

Hoezo???
Duck heeft een 6,5 CC moter gekocht en als hij eenmaal doorheeft hoe het vliegt heeft hij daar meer aan dan een 4/5 CC.
Ik weet natuurlijk niet waar hij vliegt, maar als ze daar bijv. allemaal met 6,5 CC vliegen, weet ik zeker dat jij geen 5 of 4 CC moter koop.
Ik weet zeker dat Duck een goeie moter heeft gekocht.

gegroet,
mathijs

Back