Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Ik ben in principe wel geintereseerd in een "gemodificeerde" set.
Dus zender en ontvanger deel.

Is het trouwens geen optie om het ontvanger deel printtechnisch zo te maken dat er een vast deel is (print met kabelaansluitingen), waar je al je aansluitingen van uit je schip op aan kan sluiten, en waar je het decoder gedeelte dan "in kan steken".
Je kunt dan heel simpel je decoder in een ander model steken zonder dat je alle aansluitingen los hoeft te halen.

Laatst bewerkt:
Je kunt dan heel simpel je decoder in een ander model steken zonder dat je alle aansluitingen los hoeft te halen.

Hoi Adam,

Deze decoders zijn toch goedkoop genoeg om in elk model een andere decoder te steken? Vooral voor de kwalitatief betere modellen (zoals o.a. de jouwe) is dit het wel waard.
Voor mij is dit de rede geweest niet voor Robbe te gaan, maar voor een zelfbouwset. Nooit meer gehannes met overzetten, maar gewoon inbouwen en laten zitten.

Gr. Kees

Ik ben in principe wel geintereseerd in een "gemodificeerde" set.
Dus zender en ontvanger deel.

Is het trouwens geen optie om het ontvanger deel printtechnisch zo te maken dat er een vast deel is (print met kabelaansluitingen), waar je al je aansluitingen van uit je schip op aan kan sluiten, en waar je het decoder gedeelte dan "in kan steken".

kan wel alleen maakt dit de print veel duurder. *trek ontlasting en stekkers die hier geschikt voor zijn.

Dan zou ik zeggen neem gewoon meerdere decoders (kan ze ook los leveren). Of gebruik een stekker verbinding?

Hoi Alwin,

Hier begrijp ik niet veel van, kun je dat misschien uitleggen?
Is de decoder wel gewoon met de encoder van Claus te bedienen?

Gr. Kees
Je ziet het grote rodeblok zitten op de print.

Dit zijn 6 schroef connectors waar je je draden in kunt doen. Omdat veel mensen een directe kabel trekken van accu naar regelaar en daarop niet kunnen aftakken heb ik deze schroefconnector geplaatst. Ook kan je hier de accu spanning vanaf tappen voor de uitgangen.

Alle uitgangen schakelen naar de GND.

Als je dus een led hebt 3V een accu met 12V. Dan neem je een weerstand (voor het spanningsverschil). En kan je dus op 1 van de schroef connectors de + aftappen en de - van de led aansluiten op het kanaal dat je wilt gebruiken.

Kosten:
Decoder komt uit op schrik niet :P (gebouwd en al ;) maar paar kleine dingen nog zelf te doen. Al het SMD soldeer ik. Alleen de connectors niet om mensen vrij te laten kiezen tussen draden direct op de print solderen en connectors gebruiken. (lever de connectors wel mee).

€21,95

Laatst bewerkt:
om wat voor aantallen zal het gaan? wil er minimaal 20 maken. Meer mag natuurlijk altijd.

Beste Alwin.

Ik denk dat je gemakkelijk aan de 20 stuks komt als alles een beetje gaat lopen. Ik wil wel een setje van ecoder/decoder plus nog 2 losse decoders.

Gr. Kees

Vraagje

Kan je met deze set ook motoren tijdelijk laten draaien voor het aansturen van een kraan of de ankers?

En dan bedoel ik dat je de schakelaar overhaalt en beethoud zolang de motor moet draaien om bijvoorbeeld een anker binnen te halen. Scakelaar loslaten en de beweging stopt. Schakelaar de andere kant op en het anker zakt weer.

Of loop ik nu te hard van stapel?

Ik ben op zich wel geinteresseerd in een set omdat de originele van Robbe niet te betalen zijn. Het zendergedeelte gaat nog, maar het ontvangergedeelte loopt een beetje de spuigaten uit vind ik.

Zoals je in de eerdere berichten al hebt kunnen lezen ga ik er zelf ook winches mee bedienen. Het werkt volgens mij heel makkelijk. Met schakelkanaal 1 draait de winch linksom en met schakelkanaal 2 draait hij rechtsom. Doordat je gebruik maakt van momentschakelaars en de memoryfunctie voor die schakelaars uitschakeld kun je de winches kortstondig bedienen.

Gr. Kees

ps. voor wat jij wilt is de schakeling dus goed geschikt

Misschien weten jullie dit allang (dan ten overvloede) maar voor zo'n motorschakeling moet je wel twee relais op twee uitgangen van de decoder gebruiken en die dan de motor laten schakelen. Eén motor rechtstraaks op twee uitgangen aansluiten gaat niet lukken, krijg je kortsluiting. Ze zijn dan wel goedkoop die zelfbouwdecoders, maar dat is dan ook weer niet de bedoeling ..;)

Ik ben zelf trouwens bezig met een 8 kanaals Multiswitch van Claus in een FX-18 zender te bouwen. Dan de 8 kanaals ivm ruimte zowel op de zender als in de onderzeeër, en een aangepaste print voor in de zender. Er zijn wel zes posities voor schakelaars maar daarvan heb ik er al twee in gebruik.:hammer: Ik hou jullie op de hoogte of dit allemaal gaat lukken. Claus was er namelijk niet zeker van dat de decoder met het door de FX-18 gegenereerde signaal tevreden zou zijn. We gaan het zien.

Laatst bewerkt:
Misschien weten jullie dit allang (dan ten overvloede) maar voor zo'n motorschakeling moet je wel twee relais op twee uitgangen van de decoder gebruiken en die dan de motor laten schakelen.

Hoi Lex,

Inderdaad moeten er hier een aantal relais aan te pas komen. Het relaisboard van Claus wordt momenteel door John van Gent aangepast, speciaal voor de winches die wij in onze visserschepen gebruiken.

Leuk dat je ook bezig bent met een decoder, ik zag je naam al voorbij komen op het Claus-forum. Ik weet niet waar je woont, maar als je wilt mag je je Zender wel even los laten op mijn decoder, dan weet je gelijk of het werkt en of er misschien iets aangepast moet worden. Weet Corrien misschien raad?

Gr. Kees

Hoi Kees,

Dank voor je aanbod, maar als ik het goed heb werkt een 12 kanaals encoder niet op een 8 kanaals decoder, en andersom. De decoder verwacht 8 cq 12 schakelpulsen en dan een synchronisatiepuls. Als die aantallen niet kloppen raakt de boel in de war.

Er zit verschil in de pulstijden in het signaal van een F14 en FX18. Ik heb het idee dat de electronika van de FC18 sterk lijkt op die van de FX18, dus we proberen eerst of een decoder met het FC18 programma erin goed werkt. Het gaat dan om de gegenereerde pulstijden. Anders had Claus nog een paar ideeën om het aan de gang te krijgen. Maar eerst moet ik de printjes laten maken en wachten op de PIC's van Claus. Dan ben ik benieuwd!

Inderdaad wat je al meldde, hij is erg behulpzaam en snel in zijn antwoorden!

Laatst bewerkt:
ontwerpen zijn klaar.

Decoder komt op €23,50 *incl kabel voor naar de ontvanger* (bestel er 25 van) (bij meer interesse bestel ik een grotere batch)
Encoder komt op €14,50 *incl kabel (bestel er 15 van) (bij meer interesse bestel ik een grotere batch)
Samen €37,50

Bestellen is mogelijk zodra ik bevestiging heb over de 10A fet's voor de prijs. Hopelijk morgen.

Dit is dus voor een compleet gebouwde set op enkele connectors na. Al het SMD wordt gesoldeerd afgeleverd. Connectors worden los bijgeleverd.Als iemand me ook kan vertellen waar ik de kabel kan vinden die op out aangesloten moet worden?

Laatst bewerkt:
Incl schakelaars ja. *alleen ben er nog niet achter of dit met of zonder veer is. *wacht ook hier op antwoord maar ook al is het zonder veer. voor de prijs is dat het het extra klikje wel waard ;).

Ik lees deze topic al vanaf de eerste posting maar ik vind het ook heel interesant.

Vooral vanwege de prijzen van de originele Robbe producten.

Ik wacht de verdere postings nog af maar als ik dit allemaal lees, heb ook wel interesse in een setje met 2 decoders.

Hoe zit het met garantie?
Voor die prijs kan je niet veel klagen maar hoe zou het zijn om over een jaar of 2 nog een extra decoder te kopen?

Zelf heb ik een Robbe F14 en buiten normale schakelaars en een schuifje voor de extra kanalen nog geen uitbreidingen.

Back