Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Ik heb even een vraagje en dat is of dit modeuul ook op de MC3030(multiplex) functioneerd.
Ik wil n.m.l dit wel gaan gebruiken voor m'n vliegende schaalmodellen zoals de landingslichten,navigatieverlichting,de inboardstarter etc etc.

Mvgr hans

uitgaande dat het al niet op alle modellen van robbe futaba werkt zal dit niet gaan werken op een multiplex zender. Het kan natuurlijk wel werken maar zoals al eerder aangegeven durf ik alleen nog maar garant te staan voor de F14 aangezien deze hierop is getest. Mogelijk dat claus je wel kan informeren of er al bekend is of het werkt op andere zenders? Ik dacht dat er een ombouw mogelijk was naar nog een andere zender, maar dit vind je wel op zijn site.

Update

Mijn geplaatste order
Decoders: 28
Encoders: 14

Nog beschikbaar
Decoders: 24
Encoders: 11

Laatst bewerkt:
Wat ik bedoel met custom is op verzoek 1 exemplaar maken.

Bijvoorbeeld een module met in de bovenste rij 4 stuks schakelaars met 2 standen. Met daaronder een rij van 4 drukknoppen. De bovenste schakelaar naar boven en je lier staat geschakeld om te hijsen wat hij pas doet als je de knop eronder ingedrukt houd. Schakel je de schakelaar naar onderen dan zal de lier zakken zolang je de knop ingedrukt houd.

Of zoals deze:
Een rij van 4 schakelaars met 3 standen die telkens weer in de middelste stand terug komt. Omhoog drukken en beethouden is hijsen, laat je los dan stopt hij. Naar onderen is zakken.

Zo zouden er modules kunnen worden gemaakt die exclusief voor kranen zijn, ik noem maar wat.

Dit zal wellicht duurder worden dan een serie van 25 stuks, maar het zal vast geen godskapitaal gaan kosten zoals de originele Robbe modules. Trouwens ook van de originele modules krab ik me wel eens achter het oor omtrent de indeling die Robbe heeft gekozen.

Ik zou wel, als ik een schema heb zo'n module in elkaar kunnen solderen, maar ik heb lang niet de kennis om een dergelijk ding te ontwerpen. Je zou dus kunnen stellen dat het mij hoofdzakelijk om een duidelijk schema gaat en de printplaat.

Laatst bewerkt door een moderator:
Of zoals deze:
Een rij van 4 schakelaars met 3 standen die telkens weer in de middelste stand terug komt. Omhoog drukken en beethouden is hijsen, laat je los dan stopt hij. Naar onderen is zakken.

Hallo,

Deze opstelling heb ik zelf ook gemaakt, ik heb 6 momentschakelaars op de encoder.
Elke afzonderlijk kanaal kan voorzien worden van een memoryfuctie, maar deze is ook uit te schakelen. Je kunt dus met een momentschakelaar, twee kanalen zonder memory plus twee relais' een winch o.i.d. bedienen. Hiervoor ga ik de set ook gebruiken.

Gr. Kees

ps. Het is (nog) niet mogelijk om de encoder van meer schakelaars te voorzien wegens de beperkte ruimte in de zender. Op de site van Claus vertelt hij er iets over.

In weze zou je als handige knutselaar nog twee drukknoppen in de twee nog open uitsparingen kunnen zetten. Als de inbouwdiepte niet te groot is tenminste want dan zit je boven het IC. Of met folie-druktoetsen gaan werken.

Maar Jahre, is dit eventueel voor in die Mars? Dat gaat namelijk niet werken. Die werkt met een verouderde puls indeling en daar kan de decoder geen chocola van maken. (0,2 ms verschoven tov de moderne zenders)

op verzoek 1 exemplaar maken is simpelweg geen doen. Ik betaal per batch printen opstart kosten a 25 euro. Wat je wel zou kunnen doen mits er ruimte voor is. Is om de schakelaars met draadjes aan de print te bevestigen zo ben je vrij in je schakelaar keuze. Maar weet niet of hier de ruimte voor is.

Update

Mijn geplaatste order

Nog beschikbaar
Decoders: 23
Encoders: 10

In weze zou je als handige knutselaar nog twee drukknoppen in de twee nog open uitsparingen kunnen zetten. Als de inbouwdiepte niet te groot is tenminste want dan zit je boven het IC. Of met folie-druktoetsen gaan werken.

Maar Jahre, is dit eventueel voor in die Mars? Dat gaat namelijk niet werken. Die werkt met een verouderde puls indeling en daar kan de decoder geen chocola van maken. (0,2 ms verschoven tov de moderne zenders)

Nee, het is bedoeld voor mijn Robbe/Futaba F14. Deze wilde ik uitbouwen met veel funkties. (ik ben een uitbouwfreak, daar ben ik voor behandeld)(heeft niets geholpen, de psychiater zit nu met een netwerk inplaats van 1 pc)(Linux natuurlijk) Er is en klein printje die nodig is als voorbereiding voor het uitbouwen. Die zit er in. Maar de rest is er nooit van gekomen wegens de prijzen. De zender units zijn nog wel te doen, maar het ontvangergedeelte (decoder?) is niet meer te betalen en al helemaal geen 3 stuks.

Ik heb de F14 voor helicoptervliegen gekocht. Dat is nog steeds het doel. Het is ook een 35mhz exemplaar. Nu hij nog nieuw leverbaar is wil ik er wel graag een tweede op 40mhz bij hebben, maar dat terzijde.

Ik ben gehecht aan de F14 wegens zijn redelijk sobere uiterlijk, dat vind ik belangrijk. Dit is ook wat mij aantrekt aan de Mars. Er mag wel wat model in zitten en een stukje chroom, maar veel zenders van nu zijn net flipperkasten.

Maar ik vrees dat ik achter het net vis met de hier aangeboden modules, ik heb de draaibank kapot en die moet eerst klaar. Ik kan het niet eerder bekijken dan vermoedelijk eind oktober en dan maar zien of er nog wat over is. Anders pech, het is niet anders.

Vandaar ook mijn custom vraag, dat is dan nog een optie.

Overigens die mars onderdelen gaan gewoon door.

als er veel animo voor is wordt er gewoon een 2de ronde besteld.

dat staat vast dus dan maak je alsnog gewoon kans erop.

ik heb besloten de budget encoder module eruit te halen ivm dat iedereen voor de duurdere gaat. Aangezien ik de goedkopere schakelaars vooruit moet bestellen *buiteland* en het met kleine aantallen niet interessant is heb ik ze geschrapt.

Hierbij een stukje aan informatie over deze print en hoe te bestellen eventueel.

Decoder:
eerste foto direct vanuit china (wordt op 6 okt verz.)
image692oa9.jpg

Encoder:
nog geen foto van. (ligt wel al gereed in china).

Informatie:
het betreft hier een 12 kanaals schakel module voor in de Robbe F-14 zenders (of deze ook werkt in andere zenders is nog onduidelijk dit moet nog getest worden en hier kan ik dus ook nog niks over zeggen. Aangezien de F-14 een van de meest gebruikte zenders onder de truckers is mag dat geen grote problemen opleveren.

met deze print kan je zoals te lezen is in het andere topic 12 kanalen schakelen, op verschillende manieren. Kortstondig en aanblijven tot 2de keer inschakelen. Ik zal tegen de tijd van levering een handleiding proberen gereed te maken.

Technische informatie:
12 kanaals schakel systeem
8 kanalen tot Max. 400mA (continue stroom zou ik aanraden rond 100-200mA te houden)
4 kanalen tot Max. 10A (continue stroom zou ik aanraden tot zo'n 5A daarboven is koeling vereist!)
Voedingspanning: 7 - 12V (hoger vereist een extra print die de spanning naar beneden bijsteld)

Met deze print kun je dus prima verlichting en andere verbruikers schakelen, zelfs motoren zijn mogelijk.

Link naar andere topic:

http://www.modelbouwforum.nl/forums/model-elektronica/64812-zelfbouw-12-kanaals-multiswitch.html

Kosten??
Encoder €26,50
Decoder €23,50
Samen dus €50,00
Verzendkosten voor 1 set = €2,64 TNT tarief.

Bestellen???
Je kan mij het beste een email sturen op het volgende adres:

alwin AIT winius PIT net

als je daar laat weten wat je nodig hebt en hoeveel? Dan maak ik een factuur aan.

Defect wat nu?
Simpel! 3 maanden garantie waarin ik fouten herstel, het enigste dat het je kost is het terugsturen van de spullen. Retourkosten zijn voor mij.

Let wel op! Gebruikersfouten zijn uitgesloten!

Wat na 3 maanden? verzendkosten zijn dan voor de gebruiker, en reparaties onder coulance. *bv alleen kosten van de onderdelen inkoop prijs etc.

Ik wil mijn truck vast voorbereiden is dat mogelijk?
ja, dat is prima mogelijk. Je moet alle verlichting en overige vebruikers als volgt aansluiten. Deze print is zo ontwikkeld dat alles naar de GND(-/zwart) schakelt. Dus alles moet voorzien zijn van hun eigen positieve spanning (+/rood). Spanning die je hiervoor gebruikt is niet van belang. Zorg wel voor de juiste voorschakelweerstanden.

Ook heb je een voedingspanning nodig. deze kun je direct van de accu naar deze module leiden. Mits dat je niet meer dan 20A! trekt uit je accu. Daarboven raad ik een aftakking van je accu met stevige draden aan of eventueel een eigen accu.

Nog vragen?
stel ze gerust, via pm of hier in dit topic. ik zal alles proberen te verzamelen en te beantwoorden.

Laatst bewerkt:
heeft puur te maken met de uitgangen, ingang is allemaal hetzelfde gebleven. uitgangen zijn alleen sterker geworden en kunnen meer hebben.

ah gelukkig maar :P maar das ook het verschil tussen professioneel printen laten maken of zelf printen etsen he ;)

Update

Mijn geplaatste order

Nog beschikbaar
Decoders: 25
Encoders: 11

nog beschikbaar met nog niet betaalde meegerekend.
Decoders: 20
Encoders: 7

zo, nog paar onderdelen die er niet zijn, de rest verwacht ik ieder moment. was al pakketje aan de deur vrijdag. Echter toen lag ik in het ziekenhuis ivm een accute blinde darm ontsteking.

zodoende ben ik de komende tijd dus ook gewoon thuis, zijn er nog mensen die graag uitbreidingsmodules willen gebruiken zoals schakelprintjes voor motoren en dergelijken?

kom maar met ideeen ik zal zien wat uit te werken is en wat ook economisch haalbaar is.

Back