Zelfbouw 12-kanaals multiswitch

Hallo allemaal,

Deze week ben ik begonnen met de bouw van een 12-kanaals multiswitch voor de Futaba F-14. Deze switch is ontwikkeld door een duitser genaamd Claus en hij bied de plannen e.d. die je nodig hebt om het geheel te bouwen gratis aan op zijn site. Elektronik im Modellbau
Via zijn forum kun je vragen stellen, maar ook over de mail is hij zeer snel om te helpen.

De onderdelen zijn deze week binnen gekomen en het zenderdeel (encoder) zit momenteel al in elkaar.

Eerst wat foto´s van de onderdelen

Ziet er best eng uit al die losse onderdeeltjes
P1000900.jpg

De proffesionele printplaten zijn bedrukt zodat je duidelijk ziet welk componentje waar hoort.
P1000899.jpg

P1000898.jpg

De voorgeprogrammeerde PIC´s (een soort microchip)
P1000901.jpg

Schakelaars (6 x moment)
P1000902.jpg

En het beginnetje aan de Encoder voor in de zender
P1000903.jpg

Wat koop je bij hem, want dat kan ik niet helemaal vinden op z'n site?
Koop je nu een compleet (bouw)pakket, of moet je alle onderdelen zelf gaan kopen?
En natuurlijk het belangrijkste............, wat kost een setje ongeveer? :)

De set is (via via) door een lid van mijn club samengesteld. Je kunt Claus benaderen of hij bepaalde zaken wil leveren, maar het is belangrijk te weten dat hij geen commercieel handelaar is, puur een hobby-ist.

Het hele setje kostte me rond 60 euro, maar het zou waarschijnlijk goedkoper kunnen als je zelf wat meer kan op electronicagebied.

Gr. Kees

Twee weerstandjes en een condensator geplaatst.
P1000905.jpg

Maakt het eigenlijk uit hoe ik de weerstandjes soldeer? Volgens mij hebben ze geen + of - kant maar misschien heb ik het fout....

Gr. Kees

voor de weerstand maakt het niet uit
voor het oog is het netter als de weerstanden de zelfde kant op staan
bijvoorbeeld: bij horizontale weerstanden gouden ring rechts en bij vertikale weerstanden gouden ring boven

Hallo allemaal,

De encoder is af
P1000909.jpg

P1000910.jpg

In de zender
P1000912.jpg

Knoppies!
P1000914.jpg

Nu op naar de decoder en testen maar.

@Bol; Bedankt voor je antwoord, stelt me weer gerust.

als dit goed werkt en er is meer animo voor kan ik wel kijken of het mogelijk is om de boel bij een te krijgen om de prijs omlaag te drukken moet mogelijk wezen. Alleen de schakelaars maken het duur.

laat eventueel even weten hoeveel animo hiervoor is.

P.S. Zijn dit momentary switches of blijven ze in positie staan?

Laatst bewerkt:
Bij elco's (elektrolytische condensatoren) is de polariteit wel van belang. Wordt aangegeven met + en/of met een gefelste ring in de aluminium behuizing.

Op het printje zit een tantaal elco en ook daar is de polariteit ( + of - )van belang.

Met groet

Ko

Bedoel je dat blauwe dingetje op de schakelaarprint?
Op de decoder zit wel een elco en die heb ik inderdaad netje plus op plus geplaatst. (ik naam aan dat de witte band met streepjes de min aangeeft. Zo heb ik het ook in mijn zender zien zitten)

Gr. Kees

als dit goed werkt en er is meer animo voor kan ik wel kijken of het mogelijk is om de boel bij een te krijgen om de prijs omlaag te drukken moet mogelijk wezen. Alleen de schakelaars maken het duur.

laat eventueel even weten hoeveel animo hiervoor is.

P.S. Zijn dit momentary switches of blijven ze in positie staan?

Het zijn momentschakelaars, want de kanalen kunnen worden ingesteld met een memoryfunctie. Ik wil graag momentschakelaars omdat ik er vooral winches mee wil bedienen (bij die kanalen kun je de memoryfunctie dan uitlaten)

Gr. Kees

ps. De prijs omlaagdrukken zou kunnen met eigen printplaten en het zelf programmeren van de PIC's. Wij hebben dat laten doen, omdat we gewoon zeker wilden zijn van goede kwaliteit.
Let er wel op dat deze plannen niet commercieel mogen worden gebruikt!

Hallo ik heb dit even aandachtig gelezen mooi , maar hoe gaat het als je dit verder (nodig) voor je ontvanger in een boot of i/d .

groeten Rexonamen

Hoi,

De encoder gaat zoals je ziet in de zender zodat je met de schakelaars kanalen kunt bedienen. De encoder heb ik in de zender aangesloten op een vrij kanaal nr. 8.
Dit kanaalnr. moet dan corresponderen met het kanaalnr. in je ontvanger en hier sluit je dan dmv een servokabel de decoder op aan.

Ik zal de set uitgebreid gaan testen als ik klaar ben en dan wordt vast duidelijker hoe het werkt. Zelf ben ik ook erg benieuwd en vind het best spannend om te maken.

Gr. Kees

is ook niet commercieel wordt tegen kostprijs geleverd met een zeer kleine buffer voor reparaties en werk. ik zal er geen winst opmaken (alleen puur dekkend voor de overhead kosten. Ik heb ook al een mail gestuurd naar de ontwerper hierover of er geen problemen mee zijn. Dus daar wacht ik eerst nog even op.

Printplaten zal ik ook professioneel laten maken en alles in grotere aantallen bestellen. Maar laat ook even weten of dit systeem goed werkt ;).

Inmiddels ben ik weer verder gekomen met de switch. De decoder is bijna af en dan kan ik gaan testen. Helaas is tijdens het verzenden één van de voetjes waar de PIC in komt gebroken en dus moet ik even langs een electroboer voor een nieuwe.

P1000915.jpg

P1000917.jpg

P1000916.jpg

Gr. Kees

1 tip laat je soldeer langer vloeien en gebruik wat minder tin. Ik zie een hoop tin druppels liggen die hierop wijzen namelijk.

Het blauwe ding lijkt op een tantaal elco ja.
Bij een tantaal elco is de langste draad meestal plus of er staat een plus teken op de elco.

Groet

Ko

dat blauwe ding is geen tantaal elco. is een sibatit condensator. hebben geen + werkt net als keramische condensatoren.

Back