Zenoah of CY?

De Fuellie sticker is een hele goede marketing truc waar nog steeds veel mensen intuinen. Op elke HPI baja zit een ChungYang motor.
De ChungYang motoren zijn helemaal niet duur, maar de shops willen ook winst maken. :razz:

Jep, elke baja zit ChungYang motor, je betaalt maar 50-100 meer voor stickers Fuelie merknaam...

Even een oude topic op halen :

Ik heb een Zenoah motor blokje nog geen 5 liter gelopen en me carter lagers liggen er uit, en ik heb op me andere wagen een cy motor die al meer als 5 liter heeft gelopen en daar is nog niks mee aan de hand ?

En ik lees in deze topic dat zenoah beter is volgens jullie ????? Wat kan bij mij de reden dan zijn ?

Even over die marketing truc,,,,,
Dat verhaal gaat niet helemaal op.
Er zit wel degelijk verschil tussen de CY en de Fuelie motoren.
De motoren onder de naam Fuelie hebben andere carters, clinders en zuigers.
Die verschillen heb ik wel gezien bij revisie van verschillende motoren.

De fuelie motoren zijn toch wel van hele andere kwaliteit als de gewone CY motoren.
Ik heb al vele motoren uit elkaar gehaald voor tuning en/of revisie en bij mij staat de Fuelie 26S motor toch wel boven aan als de mooist afgewerkte motor.
Mooier als een zenoah en gaat net zo lang, zo niet langer mee als een zenoah.
Vroeger had CY problemen met hun cilinderwanden.
Maar deze problemen kom je nu niet meer tegen.
Als ik nu moest kiezen nam ik de nieuwe CY 4-bolt F-260 (26cc) of de F-270 (27cc) met 2mm langere slag krukas.

403105.jpg

The new 4 bolt CY engines are available
F 260 26cc 4 Bolt Engine:
1) 4-Bolt Cylinder
2) New Piston
3) 8000RPM Clutch Spring
4) Lighter Clutch Shoes
5) Big Muffler
6) Star shape bolts

F – 260 Specifications:
Cooling Type Air Cooled
Displacement cc 26cc
Bore mm 34 x 28mm Stroke
Max. Power PS / rpm Unknown
Max. Torque kg-m Unknown
Fuel Recommend Pre-mixed (25 Gasoline : 1 Engine Oil
Oil Recommend FC grade 2 Cycle engine oil
Ignition Type TDI
Spark Plug Std. NGK: CMR7H
Starter Recoil
In rpm Unknown
Clutch Stall rpm 10,500
Length 158mm
Overall Size Width 240mm
Height 199mm
Weight 2.24kg

CYF270-1.jpg

F – 270 Specifications:
Cooling Type Air Cooled
Displacement cc 27cc
Bore mm 34 x 30mm Stroke
Max. Power PS / rpm Unknown
Max. Torque kg-m Unknown
Fuel Recommend Pre-mixed (25 Gasoline : 1 Engine Oil
Oil Recommend FC grade 2 Cycle engine oil
Ignition Type TDI
Carburetor WT-668
Spark Plug Std. NGK: CMR7H
Starter Recoil
In rpm Unknown
Clutch Stall rpm 10,500
Length 158mm
Overall Size Width 240mm
Height 199mm
Weight 2.24kg

Kijk hier maar eens:
Chung Yang F-230 Disassembly | Emjay Ltd.

De grootste motor aanbieder in dit segement is toch wel Chung Yang.

Ikzelf ben overgestapt naar de Fuelie 26S motor

Ik heb met men Fuelie 26 cc een ruime 50 liter gereden, slechts 1x de lagers en zuigerveer vervangen na een 30 liter. Alhoewel de cilinderwand al sporen gaf van afbladerende plating heb ik er toch nog een extra 20 liter doorgejaagd Ondertussen heb ik een Full mod ESP 30.5 Zenoah aangeschaft omdat men baja een pak meer weegt door de vele upgrades maar het originele blokje draait nog steeds naar behoren. Ligt klaar als reserve :p

Even een oude topic op halen :

Ik heb een Zenoah motor blokje nog geen 5 liter gelopen en me carter lagers liggen er uit, en ik heb op me andere wagen een cy motor die al meer als 5 liter heeft gelopen en daar is nog niks mee aan de hand ?

En ik lees in deze topic dat zenoah beter is volgens jullie ????? Wat kan bij mij de reden dan zijn ?

Heb je zelf de motor in elkaar gestoken of compleet gekocht? zou eerst de reden zoeken waarom de lagers eruit komen.
Ik rij ook met een zenoah en heb er geen probleem mee

Heb je zelf de motor in elkaar gestoken of compleet gekocht? zou eerst de reden zoeken waarom de lagers eruit komen.
Ik rij ook met een zenoah en heb er geen probleem mee

Ik heb motor gisteren avond uit elkaar gehaald en het probleem gevonden, er is zand in het blokje gekomen door de luchtfilter heen ( foto's volgen vanvond )

Ik heb net nieuwe lagers gehaald enz en ga die er nu in zetten, en dan kijken of die nog gaat lopen.

Heb gelukkig heel weining schade aan het blokje aan de binnen kant.

Ik heb motor gisteren avond uit elkaar gehaald en het probleem gevonden, er is zand in het blokje gekomen door de luchtfilter heen ( foto's volgen vanvond )

Ik heb net nieuwe lagers gehaald enz en ga die er nu in zetten, en dan kijken of die nog gaat lopen.

Heb gelukkig heel weining schade aan het blokje aan de binnen kant.

Het blokje loopt weer :D

Nieuwe lagers er in, krukas enz vervangen en de seal ringen vervangen door lagers.

Ik ga het dus weer proberen met een zenoah motor.

img20110605011.jpg

img20110605012.jpg

Als je een goed en relatief betrouwbaar blokje wil hebben, neem een Zenoah 4 bouts, 4 lagers en een O'niel volle krukas. een 23cc cilinder die licht geholpen is.
Rij deze 2 a 3 tanken rustig in, en je hebt een superblokje.

Als je een goed en relatief betrouwbaar blokje wil hebben, neem een Zenoah 4 bouts, 4 lagers en een O'niel volle krukas. een 23cc cilinder die licht geholpen is.
Rij deze 2 a 3 tanken rustig in, en je hebt een superblokje.

Ik heb blokje op geknapt maar loopt nog niet meer 100% dusja moet er nog even meer tijd in steken of toch misschien voor een nieuwe blokje gaan kijken.

In dit blokje heb ik meteen ook de sealringen vervangen door lagers, dus het is nu ook een 4 gelagert blokje.

een goede kameraad van me heeft de bala b5c ? geloof ik

en daar zit een 30.5 op Full Mod Zenoah 30.5cc 4 Bolt Engine van O`Neill Brothers en dat ding loopt toch echt wel ff zeg over de kwaliteit is nog niks te zeggen...

Grt

Back