Zin en onzin van power boxen

Momenteel ben ik mijn eerste jet aan het bouwen (zie bouw sting van paf)
Nu is mij vandaag ten gehoren gekomen dat het gebruik van bv een powerbox systeem bij gebruik van meer servo's (in dit geval 8) verplicht is.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Alvast dank.

Gert-Jan Saarberg

Gebruikelijk bij de jetvliegerij maar geen verplichting .

Ik bouw een T.C.Piper , daar kom ook geen in.
Andere vliegen wel met een powerbox in de Piper.

Mvg Johan

Johan,

Hoeveel servo's en hoeveel mah accu.

Ik vond het een sterk verhaal heb er ook nog nooit van gehoord. Deze persoon gaf als reden het vliegen met 2.4 ghz en de problemen met de stroom voorziening die dit oplevert !!!!

gj

In de Piper komen 7 servo,s (hitec)

Ontvanger accu is 2x een 4er Eneloop 2000
Dit om bij het berenvliegen de hele dag te kunnen vliegen.

Ze worden bijde apart in de ontvanger gestoken.

Ik vlieg ook 2,4 FASST .

Deze persoon gaf als reden het vliegen met 2.4 ghz en de problemen met de stroom voorziening die dit oplevert !!!!

Bij 35 mHz valt ook je model naar beneden als de ontvanger accu leeg is. :D

Tegenwoordig word te vaak een te zwakke BEC gebruikt bij elektromodellen , en dat is dan de dader.

Mvg Johan

Dat is de nieuwste NiMh van Sanyo.

Deze verliest maar 15% van de capaciteit in een jaar.

Ze worden net als lipo geladen geleverd , heeft elke modelbouwwinkel .

Ook voor de zender optimaal . :yes:

Mvg Johan

Maar dan gelijk als paketje kopen.

of met soldeerlip.

Ze kunnen schlecht de warmte af van het solderen als je de penlites neemt.

Mvg Johan

Maar goed, ondertussen weet ik nog steeds niet de voor en nadelen van powerbox systemen. Wat ik wel weet is dat het een lul verhaal is dat het verplicht is nl.

gj

Hee Gert-Jan,

Verplicht? hahaha, laat me niet lachen.
Persoonlijke voorkeur vooruit, maar om dat iemand anders op te leggen gaat te ver.

Maar denk dat we de vraag moeten omdraaien zodat jij je antwoord zelf al wel weet.
Voor jouw Sting zou ik geen Powerbox toepassen, zo`n groot model is het nu ook weer niet :nooo:

Je weet wel waar ik mijn F15 mee vlieg?
2x 25kg digitaal voor de taileron,
2x 12kg voor de flaps,
1x normale servo voor het gear en brakes,
1x normale servo voor het neuswiel,
2x mini servo voor cockpitkap/airbrake.

Geen powerbox,
Wel een stroomvoorziening van Jeti die mijn 2x 2200mAh 2S LiPo regelt naar 6V en gelijkmatig leeg trekt (en dan bedoel ik ook echt gelijkmatig).
Deze voorziening zit met 1x en MPXstekker rechtstreeks in mijn ontvanger geplugt.

Lekker makkelijk, simpel en goedkoop ;-)
Tevens betrouwbaar.

In mijn Formost had ik dit allemaal niet, gewoon 1x een 4 cellen blok op de ontvanger en vliegen maar, die had meer servo`s dan jouw Sting.

Denk dat bij grotere kisten een Powerbox nog geen eens nodig is daar de ontvangers van tegenwoordig zeer goed grote stromen kunnen hebben.
Vaak zijn het hebbedingetjes en bij sommige versie makkelijk daar je ze ook als V of Y kabel kan gebruiken.

Mijn mening?
Voor jouw kist niet nodig :nooo:

hoeveel en wat voor servo's ga je gebruiken ??
Als je veel digitale servo's gaat gebruiken zie ik het nut er wel van in om een powerbox te gebruiken.
ik vlieg met mijn beech 2,9m met analoge servo's zonder powerbox wel met 2x 5cellen NiMh2400mAh sub-C , met een spannings regelaar/accuweige.
mijn TC piper met 9 analoge servo's met 1 accu 2400mAh sub-C.
Voor mijn 1:3,5 staggerwing wil ik 2 AR12100* ontvangers gaan gebruiken ook weer zonder powerbox (11 servo's waarvan 1 digitaal)

In mijn 2,6m P51 (10 analoge servo's) had ik een AR9100* ontvanger zitten met 2 pakketten eneloops 5 cellen tot iemand tegen mij zei dat eneloops niet echt grote stromen kunnen leveren toen heb ik 1 paket vervangen door
2400mAh NiMh sub-C pakket,

* de AR9100 en de AR12100(spectrum) hebben ingebouw accu weige en dikke accukabels.

Ik heb 1 keer het nut gezien van een powerbox in een zwever.
hier ging een servo letterlijk in rook op tewijl de rest van de servo's gewoon bleef werken

Laatst bewerkt:
Hee Gert-Jan,

Verplicht? hahaha, laat me niet lachen.
Persoonlijke voorkeur vooruit, maar om dat iemand anders op te leggen gaat te ver.

Maar denk dat we de vraag moeten omdraaien zodat jij je antwoord zelf al wel weet.
Voor jouw Sting zou ik geen Powerbox toepassen, zo`n groot model is het nu ook weer niet :nooo:

Je weet wel waar ik mijn F15 mee vlieg?
2x 25kg digitaal voor de taileron,
2x 12kg voor de flaps,
1x normale servo voor het gear en brakes,
1x normale servo voor het neuswiel,
2x mini servo voor cockpitkap/airbrake.

Geen powerbox,
Wel een stroomvoorziening van Jeti die mijn 2x 2200mAh 2S LiPo regelt naar 6V en gelijkmatig leeg trekt (en dan bedoel ik ook echt gelijkmatig).
Deze voorziening zit met 1x en MPXstekker rechtstreeks in mijn ontvanger geplugt.

Lekker makkelijk, simpel en goedkoop ;-)
Tevens betrouwbaar.

In mijn Formost had ik dit allemaal niet, gewoon 1x een 4 cellen blok op de ontvanger en vliegen maar, die had meer servo`s dan jouw Sting.

Denk dat bij grotere kisten een Powerbox nog geen eens nodig is daar de ontvangers van tegenwoordig zeer goed grote stromen kunnen hebben.
Vaak zijn het hebbedingetjes en bij sommige versie makkelijk daar je ze ook als V of Y kabel kan gebruiken.

Mijn mening?
Voor jouw kist niet nodig :nooo:

Berto,

Dit was ook mijn opzet volgens kiss.
Tot ik tegen dit verhaal aan liep. Eigenlijk is het gewoon een kleine kist.

Die extra servo's zaten zeker op de lucht cylinders?
gj

Laatst bewerkt door een moderator:
hoeveel en wat voor servo's ga je gebruiken ??
Als je veel digitale servo's gaat gebruiken zie ik het nut er wel van in om een powerbox te gebruiken.
ik vlieg met mijn beech 2,9m met analoge servo's zonder powerbox wel met 2x 5cellen NiMh2400mAh sub-C , met een spannings regelaar/accuweige.
mijn TC piper met 9 analoge servo's met 1 accu 2400mAh sub-C.
Voor mijn 1:3,5 staggerwing wil ik 2 AR12100* ontvangers gaan gebruiken ook weer zonder powerbox (11 servo's waarvan 1 digitaal)

In mijn 2,6m P51 (10 analoge servo's) had ik een AR9100* ontvanger zitten met 2 pakketten eneloops 5 cellen tot iemand tegen mij zei dat eneloops niet echt grote stromen kunnen leveren toen heb ik 1 paket vervangen door
2400mAh NiMh sub-C pakket,

* de AR9100 en de AR12100(spectrum) hebben ingebouw accu weige en dikke accukabels.

Ik heb 1 keer het nut gezien van een powerbox in een zwever.
hier ging een servo letterlijk in rook op tewijl de rest van de servo's gewoon bleef werken

Ik ga 3 x digitaal en 4 x analoog gebruiken er koen wel 2 lucht kleppen in digitaal. Maar als 1 servo ermee stopt dan gaat de rest gewoon door toch tenzij er kortsluiting is?
accuu 2500 mah nicad (sup-c)

gj

Bedoel maar, ken grotere kisten met een brandstofmotor ervoor die zonder powerbox vliegen.
Wat je bij grotere modellen ook wel eens ziet is dat ze de servo`s van een eigen stroomvoorziening voorzien zodat de grotere stromen niet door de ontvanger loopt.

Tegenwoordig heb je hier ook mooie opzetstukjes voor je ontvanger voor :yes:

Maar als 1 servo ermee stopt dan gaat de rest gewoon door toch tenzij er kortsluiting is?
Ja, maar als er een korstluitende servo is trekt die wel je akku leeg.

Heb ik 1x meegemaakt met een flapservo van m`n Formost, wat was ik toen blij met m`n telemetrie.
Die ging piepen dat m`n ontvangerakkuspanning onder een voor ingestelde waarde schoot en dat heeft zo m`n kist gered, de spanning was na de landing wel erg ver gezakt.

berto

Dit werk praat je dan over. Dit is nog wel iets wat ik overweeg.

GroteFoto-BHESYRZT.jpg

gj

> Ik heb 1 keer het nut gezien van een powerbox in een zwever.
> hier ging een servo letterlijk in rook op tewijl de rest van de servo's
> gewoon bleef werken

Dat gaat met de AR9100 ook , de bekabeling van de servo was
roodgloeiend en de ontvanger moest vervangen worden maar ik heb de
kist aan de grond gezet. ( let wel de RX acc's moeten de stroom wel
kunnen leveren :-).

full

full

full

de ontvanger is er waarschijnlijk zo uitkomen te zien toen ook ander servo
draaden kortsluiting gingen maken. Doordat deze samen waren verbonden
met de servokabel van de kapotte servo.

Ik gebruik dus nu alleen maar silicone servo kabels, en bind ze niet meer
met tyraps aan elkaar.

Met dit is dus wel het voordeel van Spektrum. de keuzes in onvangers is veel groter als bij ieder ander merk.
Hoog vermogens ontvangers Waarbij je dus niet afhankelijk bent van een servo stekkertje om, de ontvanger van een voeding te voorzien.
- AR7110
- AR9000
- AR9100
- AR9110
- AR9200
- AR9210
- AR12100
- AR12110
- 12k

Bart

Laatst bewerkt door een moderator:
Heren het gaat mij niet om deze te kopen ik had er alleen nog nooit van gehoord. Ik heb een mooi pakketje van 4 cellen 2500 mah nicad voor deze kist.
Wat mij nog altijd verbaast is waarom men nog steeds op 4 cellen vliegt. Nominale spanning is in rust 4,8V en bij zware belasting kan de spanning per cel al rap naar de 0,9V tot 1,1V zakken. Ik zou het toch niet aandurven mijn (digitale) servo's op 4,4V te zetten. Dat is vragen om problemen. Daarnaast is 4 cellen leuk voor de zomermaanden maar als het wat kouder is zal de nuttige capaciteit van de accu snel afnemen. Op de club zijn er de afgelopen jaren genoeg neer gegaan door spanningsproblemen. Pakketje was niets mis mee maar kon het vermogen niet leveren.

Gewoon een beetje 2S of 3S LiPo met geschakelde BEC (UBEC) die voldoende (piek)stroom kan leveren. En daar dan wel een LiPo onderspanningsalarm op zetten. ;) Wil je zekerheid dan neem je alles dubbel en de uitgangen van de BEC's doe je via een dikke diode in de plus bij elkaar. Heb je het dubbele vermogen en bij calamiteiten werkt 50% nog.

Veel powerboxen zijn vooral bedoeld om de stroomvoorziening van de servo's in goede banen te leiden. Op de foto's van XYZ zie je de mogelijke gevolgen van alle servo's voeden via het dunne printspoortje in de ontvanger of problemen met een specifieke servo. Bij het trekken van teveel stroom door alle servo's gelijktijdig of bij bijvoorbeeld sluiting in één servo blaas je alles eruit. Een powerbox heeft per servo dikkere printsporen om hogere stromen aan te kunnen en als je een hele luxe hebt, kunnen daar zelfs zekeringen in opgenomen zijn die doorslaan als één servo bijvoorbeeld sluiting zou maken. In dat geval zal de probleemservo niet meer functioneren maar alle andere elektronica blijft werken.

Dus bij gebruik van veel servo's, vooral digitale en zwaar belaste servo's, is het gebruik van een powerbox voor de spanningsvoorziening een must. Als "fail over" voor de ontvanger is en blijft discutabel. :D

Back