Zwarte Zee. 1963 Bouwverslag.

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Gerrit van Schaik, 30 jun 2024.

  1. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Marc, Ik zal het proberen met de goot. Het komt vast goed. Wat is de reden om met beplanken nu bij de kiel te beginnen? het is de bedoeling om de langs-spant ook te bekleden met planken. ik zie nog niet hoe ik de hak kan beplanken want hij ligt in lijn met de kiel en daar ligt de plank tegenaan. Groet, Gerrit.
    Klaas, Het gat voor de schroefas zit op zijn plaats en de koker met as zit er in. Ik heb het met de hand geboord, toen de spanten geplaatst waren. De langs-spant is niet heel gebleven. er zit een scheurtje in. Omdat de langs-spant ook bekleed wordt, zal ik dat repareren . wordt vervolgd Achterschip 5.jpg
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  2. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    zelfs als je de planken in warm water weekt ga je merken dat je op een gegeven moment de plank niet meer gebogen krijgt op de spanten zonder dat ze aan 1 kant los komt van de spant.
    Is moeilijk te omschrijven maar het heeft wat weg van torderen, meestal net onder de waterlijn waar de boeg wat scherper word. Dan kan je meestal beter vanaf de kiel opnieuw beginnen zodat de planken een natuurlijke plooi krijgen.
    10.jpg
    hieronder een vb van de kiel, denk dat je dit bedoeld.
    11 (2).jpg
     
    Laatst bewerkt: 1 nov 2024
    Herby63 en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    heb er nog eentje gevonden die meer bij jouw schip aansluit.is wel aan de groffe kant omdat ik op voorhand beslist had dat ik de juiste ronding er later met plamuur zou inbrengen.
    05 (1).jpg
    en dan bijgewerkt met plamuur , en het schroefraam achteraf geplaatst ipv in de kiel zoals bij u.
    07 (3).jpg
    succes met je verdere werk, Marc
     
    Herby63 vindt dit leuk.
  4. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Lagerbus roerkoning 3.jpg
    Marc, De laatste foto's lijken er op . zoals ik nu bezig was ben, vond ik het wel netjes met de planken aan een stuk. Als ik zo door ga, komen de einden van de planken bij de kiel op het eind. Als ik nu verder ga vanaf de kiel is het daar netjes en komen de einden bij elkaar waar ik nu gestopt ben. nu kan de aansluiting op het raam van de schroef netjes plaatsvinden. ook kan ik dan beter omlaag werken in het raam. uiteindelijk kom ik dan uit bij de knik op het achterschip. ik laat dan de planken op het voorschip gaan zoals ze willen. Ik ben benieuwd. Voor de roerkoning heb ik een bus gemaakt in de hak. Groet, Gerrit. Lagerbus roerkoning 3.jpg Op de hak van het achterschip staan ook de twee plankjes die doorlopen naar het voorschip.
     
    Marc w vindt dit leuk.
  5. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Dag Marc, Mooi gebogen het hout van je schepen. Ik kan nog wel even oefenen voor ik zover ben. De eerste planken zijn tegen de kiel gezet en kunnen nu drogen. Er hoefde niet veel aan gebogen te worden. Voor mijn gevoel is het onderwaterschip nogal stomp. Zou het verstandig zijn om de langs-spant van de boeg wat af te schuinen? Als ik de planken verder door laat lopen wordt de steven misschien scheef. ik zal eens kijken hoe het er uit ziet. Dank voor de aanwijzingen.


    Kiel planken 2.jpg Kiel planken 5.jpg Kielplanken 1.jpg
     
    ozy vindt dit leuk.
  6. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Ziet er alvast prima uit.
    Probeer steeds zo nauwkeurig mogelijk te werken, Een beetje aanschuinen is altijd beter voor het lijmen.
    Je werk ziet er helemaal niet slecht uit, Gewoon jezelf vertrouwen en trachten aan te voelen waar de plank wil buigen , veel is afhankelijk van het soort hout en de nerf richting.
    Het grote voordeel is dat je romp later geschilderd word. je kan dus zonder problemen later nog wat bij plamuren mocht het niet helemaal correct zijn.
    Veel bouw plezier, en doe zo verder,
    Marc
     
  7. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gerrit, Die langsspant voor moet je lang aanpunten, anders krijg je een veel te stompe boeg. Van de huidplankjes zou je aan het vooreind de binnenkant kunnen afschaven, zodat je een mooie scherpe boeg krijgt. Anders moet je zoveel van de plankjes wegschuren dat je in de langsspant terecht komt.
    Achter in het schroefraam moet je ruimte houden voor de schroef. Als je toch niet gaat varen dan zou je de askoker los kunnen laten en wat vooruit schuiven om de schroef te monteren. In de lengte is er in het raam niet veel plaats. Bijgaand een link naar de Witte Zee, het zusterschip. Daarin zie je ook een foto van het schip tijdens de stapelloop en zie je hoe scherp de steven onder de waterlijn is. Succes met de bouw! Groeten, Klaas.
    https://www.binnenvaart.eu/motorsleepboot/31620-witte-zee.html#google_vignette
     
    Laatst bewerkt: 2 nov 2024
    Herby63 vindt dit leuk.
  8. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Klaas, Wat is het doel van het stukje triplex op de langs-spant achter. De planken lopen achter over het schroefraam. Met triplex daaronder wordt het achter een stuk dikker. de planken lopen er toch over de langs-spant achter, is dat niet genoeg om de spant te verstevigen. De boeg is nog niet erg scherp. Ik heb niet veel hout meer om daar wat aan te doen. Naar omlaag maak ik hem zo scherp mogelijk. Ik vind een scherpe boeg wel mooi. Er straalt iets van snelheid uit. Tot nu toe nog niet gelukt. Als de planken er op zitten en de romp in de epoxy zit, probeer ik het aan te passen. als ik, het goed doe tenminste.

    20241106_121807.jpg 20241106_121819.jpg

    Tot zover de Sleepboot./Groet, Gerrit.
     
    ozy vindt dit leuk.
  9. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gerrit, De spijl in het schroefraam achter de schroef dient als stroomlijn voor het roer. In wezen praat je dan over een Oertz-patentroer. Zie link en even naar beneden scrollen.
    https://www.debinnenvaart.nl/binnenvaarttaal/index.php?woord=o
    Voor bij de steven had je nog meer (vooral langer) materiaal weg moeten halen. in wezen moet je dat doen eer je het in de epoxy zet, anders schuur je de epoxy daar weer weg. En van boven naar beneden moet de steven ook een vloeiende lijn blijven. Geen idee of je de huidplanken op de voorste 2 spanten vastgelijmd hebt of alleen gespijkerd. Als ze alleen gespijkerd zijn zou ik ze van boven gezien onder het 5e plankje los halen en daar de langsspant bij de steven verder aanscherpen. Desnoods haal je aan de binnenkant van de plankjes ook nog iets weg. Liever niet spijkeren, maar mooi vlak op elkaar lijmen en klemmen. Daar heb je met het schuren alleen maar gemak van. Rond de spijkers blijft bij het schuren altijd materiaal staan en die bultje vind je terug in de epoxylaag. Je moet het in deze fase goed zien te krijgen. Desnoods vul je gaten op met schuurstof en lijm. Succes ermee! Gr. Klaas.

    [​IMG]
     
  10. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Klaas, Dank voor de reactie. Ik begrijp hoe het met het roer zit. De roerkoning staat een beetje hellend achterover. Dat heb ik gedaan om
    goed uit te komen met de eerste spant. In het schip heb ik geen spijkers gebruikt. Alles is gelijmd. tijdens het lijmen heb ik tijdelijk wel punaises gebruikt. Daarvan zijn de gaatjes nog zichtbaar. Omdat de romp geplamuurd en geschilderd wordt zie ik daar geen bezwaar in. Mijn idee is om de romp eerst in de epoxy te zetten voor de stevigte en de plekken waar ik aan het schuren ben geweest later nog een behandeling met epoxy te geven. Wat bedoel je met meer, vooral langer materiaal bij de steven weghalen? Nog een foto van de boeg. De nieuwe rij planken bij de kiel is nu aan het drogen. Morgen verder. Groet, Gerrit.


    Acht planken 2.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Gerit enkel gedachten die in me opkomen als ik naar je foto's kijk en je tekst lees.
    Mogelijk interpreteer ik dingen verkeerd dus vandaar dat ik ze even opsom, we horen wel waar ik mis ben.

    op de foto van 12.40u zitten enkel planken langs de kiel, ik vermoed uit het water en vast gepind
    op de foto van 19.00 u zitten deze niet meer op en schrijf je dat ze aan het drogen zijn.
    Als dit zo is ga je hier wel sterk in de fout, je moet namelijk de gedrenkte planken op de romp vastpinnen en daar laten tot ze volledig gedroogd zijn.
    indien je ze er terug afhaalt voor ze volledig droog zijn trachten ze zich opnieuw te rechten naar de oorspronkelijke vorm en is je werk voor niets geweest.

    je spreekt over eerst epoxy aanbrengen en daarna schuren en eventueel opnieuw epoxy aanbrengen waar je te veel hebt geschuurd.
    Dit is een misverstand dat door menig bouwer word toegepast. Epoxy schuren gaat niet alleen veel moeilijker dan onbewerkt hout schuren, het stof is net als asbest niet goed voor onze longen. Het is daarom belangrijk dat je je romp zover mogelijk, liefst helemaal in vorm schuurt en eventueel wat plamuur gebruikt om de vorm toch voor 90% in orde te krijgen.
    100% is echt niet nodig want je moet na het aanbrengen van de epoxy nog steeds een beetje schuren en plamuur aanbrengen, door dat je de epoxy nooit overal netjes even dik kan aanbrengen en je de keperdoek op sommige plaatsen zal moeten laten overlappen om hem netjes te laten aansluiten.

    over het schuren van je romp voor het aanbrengen van de epoxy, zie je hout als een soort verloren bekisting, het bepaald enkel de vorm, de stevigheid komt van het keperweefsel en epoxy. met andere woorden, als je 2/10mm hout laat staan is het dik genoeg om epoxy aan te brengen. ik bekleed meestal mijn rompen met fineer van 0.5mm en schuur ook voor ik epoxy aanbreng deze in vorm.

    succes met je verder bouw, en het ziet er nog altijd best ok uit ondanks mijn opmerkingen waarvan je hopelijk iets opsteekt.
    ze zijn enkel bedoeld om je een betere bouwer te maken dan je al bent ,
    groetjes Marc
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gerrit, Waar ik bij de steven langer aanpunten schrijf bedoel ik over een grotere lengte. Dus het langsspant niet over 1 cm aanpunten, maar over 3 cm minimaal. Hoop dat het zo duidelijker is. Zelf zou ik voor de behandeling met epoxy en keperweefsel geen plamuur gebruiken. Epoxy hecht zonder plamuur veel beter op hout en het scheelt je een keer plamuren en schuren. Plamuur laat zich op epoxy veel zuiniger aanbrengen dan op hout. Wil je eventuele putjes of gaatjes in het hout toch vullen, gebruik dan schuursel met lijm. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  13. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Dag Marc,
    De fotos die ik gestuurd heb, zijn van verschillende tijdstippen. voor mij maakt dat niet uit omdat ik weet van wanneer. ik stuur nu de laatste versie met elf planken. er komen nog 2 smalle planken naar de boeg.
    Ik heb geen enkele moeite met op of aanmerkingen. Het is heel fijn om er aan te werken. Als de planken er op zitten kan ik toch wel de binnenkant van de romp in de epoxy zetten lijkt me.

    Elf planken 1.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Gerrit, Als de plankjes erop zitten zou ik eerst de buitenkant in model en glad schuren. Wanneer je eerst de binnenkant in de epoxy zet verharden de planken, ook in de naden naar de buitenkant. Schuur je daarna de buitenkant dan krijg je last met de hardere randen bij de naden. En al die oneffenheden moet je later wegwerken met plamuur. Zelf zou ik de binnenkant pas in de epoxy zetten nadat je de buitenkant hebt gedaan. Waarom? Dan kun je een scheutje dunne epoxy in de romp gieten en daarneen laten lopen, waar je met de kwast niet bij kunt. En zo kun je ook restjes epoxy van het lamineren "wegwerken". Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  15. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Dag Klaas, Dank voor je reactie. volgende keer zal ik me wat meer verdiepen in de steven. Er komen nog 2 planken en het heeft naar mijn idee weinig nut om er wat aan te veranderen. Als alle planken er op zitten, zal ik met schuren en plamuren de steven aan te passen. Mijn idee is om eerst de binnenkant in de epoxy te zetten. dat maakt het schip wat steviger lijkt me. Als het niet goed is laat het weten. Voordat de buitenkant in de epoxy gaat lijkt het me goed om eerst te schuren. Wat is keperweefsel, In een ver verleden werd een stof gebruikt, wat men Keper noemde. Voor de voorkant van het stuurhuis en het gebogen deel van de accommodatie heb ik mallen gemaakt. bij het stuurhuis ging het niet naar wens. het deel ging weer in de oorspronkelijke stand staan. ik dacht misschien vocht en weer in de mal gedaan met keukenpapier. Het resultaat heb ik nog niet gezien. De mal voor het onderste gebogen stuk heb ik nog niet gebruikt omdat er aan de zijkant genoeg ruimte moet zijn om het te sluiten zonder schade aan het materiaal. Op het achterschip wordt het schroefraam bekleed met de doorlopende planken. De plank die nu aan de beurt is komt precies over het scheurtje. Voor triplex is er weinig ruimte. Voor de bovenkant van de roerkoning wil ik een lager maken dat verwijderd kan worden. als het lager op zijn plaats zit kan de roerkoning er niet uit. Als het lager verwijderd is, is er ruimte genoeg om de roerkoning te verwijderen. De kraan wil ik in een bus zetten, zodat hij kan draaien. Mallen.jpg


    Elf planken 4.jpg


    Elf planken 7.jpg


    Elf planken 5.jpg

    De planken die er nog in komen probeer ik met schuren de zaak zo netjes mogelijk te maken. Ik ben bezig geweest met de accommodatie en ga eerst verder met de planken. Ik ontkom er niet aan dat er plankeinden in het niets verdwijnen. gelukkig wordt de romp geschilderd en geplamuurd. Groet, Gerrit.
     
    ozy vindt dit leuk.
  16. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.498
    Locatie:
    Turnhout belgie
    laatste foto ziet er veel belovend uit. zoveel ga je niet moeten schuren.
    met keperweefsel voor epoxy word een geweven doek bedoeld die of rechthoekig ( keper) of visgraat motief geweven is. Dit doek kan je de vorm van je schip laten aannemen omdat het elastisch lijkt door de geweven structuur, ze verkopen ook vlies doek welke meestal voor polyester word gebruikt maar hier kan je enkel rechte stukken mee lamineren en moet je in reepjes knippen om een bocht te maken.
    Het spreekt dus eigenlijk al voor zich dat we geweven doek gebruiken op onze modellen, de benaming varieert nog wel eens van land tot land en winkel tot winkel :)
     
  17. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    Nog een paar foto's.

    20241126_093209 kopie.jpg


    20241126_093244 kopie.jpg



    20241126_093350 kopie.jpg


    20241126_093427 kopie.jpg



    De planken zitten er op. Bij het schroefraam heb ik stukjes ingezet om het dicht te krijgen. Nu het schuren. Er zijn plankjes bij die een beetje uitsteken. deze worden dunner door het schuren. Bij het doorschuren buigen ze naar binnen en buigen en er komt geen materiaal meer af. dat zal denk ik verholpen zijn na de epoxy behandeling. De onderdelen van het schip zijn ook bijna af. Ik ga nog wat trapjes maken en een houder, waar het model in kan. De steven probeer ik nog wat scherper te maken. Groet, Gerrit.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ozy en Marc w vinden dit leuk.
  18. Bootjebouwer 2

    Bootjebouwer 2

    Lid geworden:
    23 jul 2019
    Berichten:
    1.755
    Locatie:
    Het noorden van Drenthe
    Gaat de goede kant op.
    Je kunt overwegen er een flinke laag epoxyplamuur op te zetten en dat netjes in de vorm schuren.
    Dat levert een mooi egale romp op die ook gelijk goed waterdicht is.
    Het schuren lijkt een hele klus, maar dat valt best mee.
     
  19. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.912
    Locatie:
    Oostvoorne
    Als er nog iets af moet, dan zou ik er geen plamuur op zetten. Dat werkt averechts. Als je erbij kunt dan zou ik de te dunne latjes aan de binnenkant tussen de spanten dubbelen. Dan buigt het niet meer naar binnen en ontstaat er geen gat mocht je door het buitenste plankje gaan. Succes! Gr. Klaas.
     
  20. Gerrit van Schaik

    Gerrit van Schaik

    Lid geworden:
    29 jun 2024
    Berichten:
    40
    Locatie:
    Maartensdijk
    De Schroef is op zijn plaats geweest. alles past. De geleidestukjes langs de schroefas lijm ik er op als alles geschuurd is en voordat de epoxy er op gaat. Ik heb gemerkt dat er nog veel bijgewerkt kan worden door schuren. Is het de bedoeling dat de twee blokjes op het achterschip passend geschuurd worden voordat de epoxy er op gaat? Het lijkt me het beste om geen plamuur te gebruiken, zolang de romp niet behandeld is. Ik heb nog geen stukjes plank aan de binnenkant gebruikt, maar zal dat doen als het bij het schuren nodig is. Voor het schuren gebruik ik een blokje met opgeplakt schuurlinnen. voor mijn gevoel schuurt dat vlakker en ga ik minder met de lijnen van het schip mee. op stukjes waar dat nodig is gebruik ik een los stukje schuurlinnen. ik wil er wel de tijd voor nemen. Afschuren gaat wel, maar bijschuren is moeilijker. Ik heb nog een paar foto's.


    20241128_144636 kopie.jpg
    De schroef en de blokjes op het achterschip.
    Veel vertrouwen heb ik niet in de schroef. de schroefdraad lijkt me niet erg degelijk. Misschien zet ik er wel een messing schroef op.
    Het ziet er wel mooi uit, zo'n schroef. voor de epoxy behandeling zal er nog wel wat afgedicht moeten worden.



    20241201_101134 kopie.jpg

    Het ziet er al behoorlijk glad uit midscheeps.



    20241201_101057 kopie.jpg

    Het schuren lijkt me wel goed gaan. Het meeste aandacht heeft het voor en achterschip.

    20241201_114521 kopie.jpg


    Het buigen van de onderdelen van de accommodatie zag ik als een berg tegenop. temeer omdat andere dingen al niet erg meewerkten en afbraken of dubbel gingen.
    Voor de bovenste zat het al niet mee, want hij stond weer in de oude stand na het na het loshalen uit de mal die ik voor de zekerheid gemaakt had. dan maar met zachte dwang het stuk gebogen. er zit nu nog wel een stripje achter, wat helpt om hem gebogen te houden. het onderste deel waar ik het meest tegenop zag had ik ook in een mal gezet en tot mijn stomme verbazing kwam ze er prachtig uit, zonder ook maar iets terug te willen veren. voor de zekerheid staat ze op haar toekomstige plaats. Ik vind het prachtig.

    Nog iets over namen en Geslacht. Corrigeer me als ik het fout doe. Men heeft het over een boot als men haar op een schip kan zetten. Een schip kun je niet op een boot zetten. Daar zit nog wel een grijs gedeelte in het midden denk ik. Verder zijn vaartuigen vrouwelijk heb ik geleerd. Hoe zit het met de onderdelen van schepen, zijn die ook vrouwelijk? Fijne dag, Groet, Gerrit.
     
    Herby63 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina