Hij is klaar!
De minus acro is klaar voor zijn eerste vlucht!
In de vleugels wilde ik eigenlijk ook foliescharnieren gebruiken, maar na het gladmaken van de folie trok het zo ver samen dat de uitslagen van de rolroeren naar beneden nogal beperkt werden. Ik kreeg dit niet goed. Toen heb ik de roeren maar weer losgesneden en tape gebruikt. Het ziet er net wat minder goed uit, maar loopt ook prima en nu heb ik tenminste wel sportieve uitslagen.
Toen ik de rolroeren aan wilde sluiten stuitte ik op een fikse tegenvaller:
De servoarm lag direct op de vleugel. Zo kan je er geen stuurstangen op aansluiten. Nogal een fout in het ontwerp. Slordig. De servo zat inmiddels met CA op de triplex plaat gelijmd. Als je dat los wilt halen hoor je soms geluiden die je liever niet hoort uit een ultra-licht houten rompje :???:. Ik heb het houten stukje boven de servo-arm weggesneden en de servo 1,5 mm hoger geplaatst. Dit gaat wel ten koste van de sterkte van de romp, in het bovenste stukje liep nl wel triplex. Jammer, maar het kan niet anders.
De vleugels wil ik goed demonteerbaar houden, want ik heb 2 sets vleugels. Er moest dus iets verzonnen worden op de rolroeraansluitingen. Topmodel doet alles met krimpkous, ik ben daar in meegegaan en heb het volgende bedacht:
Ik heb 2 stangetjes in de krimpkous gezet. Wel even vastlijmen met wat CA, anders zijn ze zo los! De bovenste haakt in de servoarm, de onderste zorgt dat de bovenste er niet zomaar uit kan komen. Als een soort veer die de stuurstang naar beneden blijft trekken. Het lijkt aardig te werken.
De uitslagen haal ik allemaal goed. Op rol heb ik zelfs alles wat ik kan krijgen, nog iets meer dan in de handleiding.
Moet genoeg zijn voor een beetje 'acro' zweven

.
Elektronica indeling:
Ik heb overal Dymond D47 servo's gebruikt, deze passen exact in de voorgesneden uitsparingen. Ontvanger is een 4K Corona synthesizer, accu een 1s200mAh lipo.
Totaalplaatje:
Het totaalgewicht van de kist zonder lood was 85 gram, na balanceren bleek 5g lood nodig, dus vliegklaar gewicht is nu een mindblowing 90 gram. Aangegeven zwaartepunt was 30-35 mm, ligt nu op 31 mm. Lijkt me een mooie startwaarde.
Komende zondag lijken er ideale condities te heersen op Langevelderslag voor dit vliegtuigje. Ruime windkracht 3 recht op de helling, lijkt me perfect voor een eerste vlucht vanaf het duin. Jullie horen nog van mij.