Minus Acro

Ziet er goed uit Raymond.
En? Viel het mee of viel het tegen om de vleugeltjes in profiel te krijgen?

Gisteren is er weer een nieuw setje Minussen naar een bouwhok vertrokken.
Dus het wordt binnekort tijd voor de "Minus SoarMaster Edtion #1" :D.
Ik wil wel een taken-circuit uit zetten, zoals;
- Limbo race (of door hoepels vliegen):cool:
- Wie draait de kleinste 360° om een pylon
- Doelvangen (afgeleid van doellanding)
- All Up first down :rolling:
- Mini pylon race

Eric

Het viel mij mee. Maar een beginnersklusje is het denk ik niet.

Minus competitie lijkt me leuk, alleen jammer dat iedereen zo ver van elkaar woont. Hillegom, Kortrijk en Wichmont liggen nu niet direct in dezelfde polder.
Vorig jaar heb ik met Wubbe een HLG competitie georganiseerd op een club, erg leuk geweest. Elke kist mocht meedoen, zolang de evt motor maar uitbleef. Verschillende leuke opdrachten gevlogen:
- zoveel mogelijk 360 graden bochten in één worp
- 3x model vangen
- exact 20 seconden vliegen
- doellanden op afstand (doel lag 40 meter verderop)
Men was erg enthousiast.
Nog iets meer minus kitjes verkopen, dan ben ik zeker van de partij!

Lekkere fuckup

Het aanbrengen van de opstaande tippen in de thermic versie:
71334931b40e1c20c.jpg

Vervolgens met schuren van de rolroeren een lekkere fout gemaakt. Ik wilde de kopse kant van het aileron een kleine beetje schuren om aanlopen aan de zijkanten te voorkomen. Dat gaat heel snel te ver met zacht balsa en iets te grof schuurpapier:
71334931b40e6afce.jpg

Stukje hout ertussen maakt weer veel goed. Weer wat geleerd....
71334931b40eabed8.jpg

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ook nog een stukje wegschuren bij de voorlijst... (zie foto 2)
Maar, wat een leuk model is dat.

Nou ook nog een stukje wegschuren bij de voorlijst...
Goed gezien Bart.
Het grote voordeel van secondenlijm is dat het zo snel werkt, het grote nadeel is dat het zo snel werkt. Net iets scheef erop gezet, en geen tijd om te corrigeren. Ik durf hem ook niet meer los te snijden, dan gaat de (schuin afgeschuurde dus flink verdunde) rib er zeker aan. Dit is al mooi vlak geschuurd, zie je niets meer van. Bij de andere zijde zijn deze fouten uiteraard niet meer gemaakt.

Het grote voordeel van secondenlijm is dat het zo snel werkt, het grote nadeel is dat het zo snel werkt.
Om precies die reden zou ik voor een verbinding als deze epoxy gekozen hebben. Kan je nog even schuiven... 't Is wel zwaarder natuurlijk, wat jammer is vooral bij de tippen. Tja elk voordeel heb ze nadeel...

Eigenlijk heb ik niet zoveel nieuws te melden, maar ik ben even enthousiast :).

Ik heb inmiddels één acro vleugel bespannen. De andere was halverwege zo verkreukeld dat ik de folie er weer heb afgehaald. Vervolgens met koken geprobeerd mijn vingertopje te amputeren met een groot (en scherp) mes, dus daarna even weinig zin meer....

7133493644d634694.jpg

Zojuist heb ik wat af is op de weegschaal gehad. Romp incl alle servo's en accu: 51 gram. Bespannen vleugel: 14 gram. 51+14+14 = 79 gram! Zwaartepunt lijkt aardig uit te komen. Er komen nog enkele stuurstangetjes en verbindingen bij, maar het gewicht lijkt ruim onder de opgegeven 100 gram te blijven :D.

Hij is klaar!

De minus acro is klaar voor zijn eerste vlucht!

In de vleugels wilde ik eigenlijk ook foliescharnieren gebruiken, maar na het gladmaken van de folie trok het zo ver samen dat de uitslagen van de rolroeren naar beneden nogal beperkt werden. Ik kreeg dit niet goed. Toen heb ik de roeren maar weer losgesneden en tape gebruikt. Het ziet er net wat minder goed uit, maar loopt ook prima en nu heb ik tenminste wel sportieve uitslagen.

Toen ik de rolroeren aan wilde sluiten stuitte ik op een fikse tegenvaller:
Minus51.JPG

De servoarm lag direct op de vleugel. Zo kan je er geen stuurstangen op aansluiten. Nogal een fout in het ontwerp. Slordig. De servo zat inmiddels met CA op de triplex plaat gelijmd. Als je dat los wilt halen hoor je soms geluiden die je liever niet hoort uit een ultra-licht houten rompje :???:. Ik heb het houten stukje boven de servo-arm weggesneden en de servo 1,5 mm hoger geplaatst. Dit gaat wel ten koste van de sterkte van de romp, in het bovenste stukje liep nl wel triplex. Jammer, maar het kan niet anders.
Minus53.JPG

De vleugels wil ik goed demonteerbaar houden, want ik heb 2 sets vleugels. Er moest dus iets verzonnen worden op de rolroeraansluitingen. Topmodel doet alles met krimpkous, ik ben daar in meegegaan en heb het volgende bedacht:
Minus54.JPG

Ik heb 2 stangetjes in de krimpkous gezet. Wel even vastlijmen met wat CA, anders zijn ze zo los! De bovenste haakt in de servoarm, de onderste zorgt dat de bovenste er niet zomaar uit kan komen. Als een soort veer die de stuurstang naar beneden blijft trekken. Het lijkt aardig te werken.

De uitslagen haal ik allemaal goed. Op rol heb ik zelfs alles wat ik kan krijgen, nog iets meer dan in de handleiding.
Minus55.JPG

Moet genoeg zijn voor een beetje 'acro' zweven :).

Elektronica indeling:
Minus57.JPG

Ik heb overal Dymond D47 servo's gebruikt, deze passen exact in de voorgesneden uitsparingen. Ontvanger is een 4K Corona synthesizer, accu een 1s200mAh lipo.

Totaalplaatje:
Minus58.JPG

Het totaalgewicht van de kist zonder lood was 85 gram, na balanceren bleek 5g lood nodig, dus vliegklaar gewicht is nu een mindblowing 90 gram. Aangegeven zwaartepunt was 30-35 mm, ligt nu op 31 mm. Lijkt me een mooie startwaarde.

Komende zondag lijken er ideale condities te heersen op Langevelderslag voor dit vliegtuigje. Ruime windkracht 3 recht op de helling, lijkt me perfect voor een eerste vlucht vanaf het duin. Jullie horen nog van mij.

Laatst bewerkt:
Robert, dat geldt natuurlijk net zo hard voor de onderste servo (maar dan de andere kant op).
Nee hoor, gaat goed. De uitslagen die nodig zijn zijn vrij beperkt (zowel hoog als richting staan op 30% in de zender). Hiermee verlies je een stuk resolutie, maar echt precisievliegen gaat toch niet aan de helling. De knuppels moeten roeren bij dit kistje! Ik heb nu eenmaal niet meer uitslag beschikbaar in de romp. De D47's hebben voor deze maat servo's een behoorlijke precisie en resolutie, als je hier hele goedkope rommel gaat gebruiken dan krijg je wel 'digitale' roeren (up-ongeveer midden-down, meer niet).

Ik heb nu eenmaal niet meer uitslag beschikbaar in de romp.
Als je beide servo's net andersom had geplaatst, dus met de hevels niet bij elkaar maar aan het andere uiteinde, was er plenty plaats geweest toch?
Maar als het werkt, niks aan de hand. Ik merk het alleen op voor eventuele andere Minus bouwers...

Bart, leuk bedacht, maar dan komt de arm van de achterste servo bijna meteen voor het rompschot te liggen, en daar worden de besturingskabels ook doorheen gevoerd (en gefixeerd). Bij uitslag krijg je dan grote buigingen in de stuurstang. En als je alleen de voorste servo omkeert komen beide stuurstangen op dezelfde breedte....
Het werkt zo, ik vind het prima.

Ik heb de set thermic vleugels ook af kunnen maken vanavond.

Minus60.jpg

Nu kunnen ze morgen beide van het duin worden gegooid :D.

Ik heb niets aan de hoeveelheid lood hoeven doen, ook met deze vleugels valt het cg netjes binnen de opgegeven range (1-2mm verder naar achteren). Gewicht met de 'lange' vleugels: 97 gram, heel ruim onder de opgegeven 120 gram. Vleugelbelasting komt voor de acro uit op 13,6 g/dm2, voor de thermic op 11,4 g/dm2. Waanzin voor een houten zwever.

Een heel mooi kistje geworden! complimenten!

Er is ruimte om de sevo's naast elkaar te monteren, of lijkt dit op de foto maar zo? dan kan je gelijk kijken bij plaatsing servo's of je op het goede zwaartepunt zit, dan heb je die 5 gram ook niet meer nodig.

Laatst bewerkt:
ik ben heel benieuwd naar de eerste vluchten.
als het goed is, komt er ook een setje mijn kant op, clublid Erik heeft ook een setje
dus weer 2 man voor de wedstijd
me huidige projectje(robbe disco) moet maar even plaats maken voor deze, of nog ff snel door bouwen.

Ja hoor, hij heeft gevlogen.
Bij aankomst op het duin was de wind weinig. De acro kon niet bovenblijven, de thermic netaan. Vooral met de thermic vleugels was de minus niet lekker stabiel op pitch. De later toegevoegde lood (nog een gram of 2) losde dit goed op. Later trok de wind goed aan en heeft de acro ook prima gevlogen.

De 2 sets vleugels vliegen behoorlijk verschillend. De thermic versie vliegt rustig, redelijk stabiel en niet heel snel. De acro versie is een stuk vlotter en nerveuzer. Op rol ben ik uiteindelijk op 60% expo uitgekomen voordat hij lekker vloog. Rollen gaat snel, en vooral snap rolls zijn geweldig. Rugvlucht ging aardig, maar voor mooie rugvlucht moet het extra toegevoegde stukje lood er denk ik weer uit. Loopings gaan niet superkrap maar ze gaan.
De thermic minus heeft beduidend minder wind nodig om boven te blijven, maar het houdt natuurlijk ook sneller op bij hardere wind. Hiermee kan je lekker rondtuffen. Ik zie dit kistje zeker wel een belletje pakken en aan een licht elastiek omhoog gaan. De acro minus vraagt meer wind en een stuk ervarener piloot. Fijn sturen is echt nodig, hij ligt zo op zijn kop op de grond. Dit kistje gaat niet aan het elastiek, dat wordt me te tricky.

Al met al is het een leuk pakket. Geinig voor erbij aan de helling, de thermic minus gaat ook nog aan het elastiek geprobeerd worden.

7133493c16c186ae7.jpg

7133493c165ce4fef.jpg

7133493c1619104e2.jpg

7133493c1618df8f1.jpg

7133493c165cba072.jpg

Raymond,
Gefeliciteerd met de geslaagde maiden van beide varianten.
Ik vindt het vleugeltje van de Thermic versie de mooiste (helemaal met dat zonnetje erop:cool:).
De vleugelbelasting is ook helemaal super. Bij windstil op de Waku kan je dus gewoon je rondjes draaien, gewoon iets harder gooien :D.

Eric

Ziet er goed uit Raymond!
Die kleuren komen ook echt goed uit zeg.
Ik krijg de vleugels nog steeds niet bespannen naar mn zin. Ofwel niet strak genoeg ofwel begint het te buigen :mad:

Back