okee, even inpikken... al die zever over lichter vertanden gaat ie sneller mee enzovoorts. logischerwijze maakt dat geen sense, maar zoals ik zei, lees die site die ik gepost heb!
logisch is: zwaarder vertanden gaat je auto sneller
lichter vertanden maakt dat je auto beter trekt, maar minder snelheid heeft
hoe komt men hier dan aan : lichter vertanden, dan gaat ie sneller...
wel: je auto heeft een gewicht, en zoals ik zei is vermogen = koppel * toerental
om snel te gaan heb je VERMOGEN nodig... dus een combinatie van koppel met toerental. als je een motortje hebt dat heel hoog in toeren gaat, ga je snel... MAAAAAR vele motortjes hebben net een laag koppel, zodat je te weinig vermogen hebt om aan dat toerental te geraken. met andere woorden, door te zwaar te vertanden krijgt je motortje het gewoon niet getrokken, te weinig koppel om de overbrenging te doen. waardoor je bijvb ipv 30000rpm slechts 20000rpm haalt. lichter vertanden zal dan zorgen dat je motortje minder koppel nodig heeft, maar wel tot zijn 30000rpm kan gaan.
over het algemeen geldt dus ook: hoe groter de motor (fysiek), hoe groter het koppel, hoe lager het toerental. bijvb: mamba micro gaat gemakkelijk tot 8000kV, maar de 1:8 scale motoren zitten op 2200 a 2650kV. toch kan je met een 1:8 motor veel harder gaan in dezelfde auto... puur en alleen omdat deze motoren een VEEEEL hoger koppel hebben
hoe lichter je overbrenging, hoe meer trekkracht (koppel) op je wielen. vandaar dat je voor trail/crawlen geen vermogen nodig hebt, maar enkel een lichte overbrenging
wil je echter snelheid... dan heb je een zware overbrenging nodig, maar natuurlijk ook het koppel om weg/lucht/lager-weerstanden te overbruggen
dus als je snel wilt gaan, heb je vermogen nodig
vergelijk het met een traktor... een std Ford traktor van 70pk kan veel meer "trekken" dan een bugatti veyron, maar gaat niet vooruit
grtzzzzz...