Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Tja mijn naam wordt genoemd dan moet ik ook maar van me laten horen en dat is meestal vrij ongezouten
Heren keil die geitenwollen sokken eens weg en hou niet vast een een paar regeltjes die uit de oertijd stammen. Ikzelf rij bijvoorbeeld veel 1:8E hierin waren ook regels die uit de oertijd stamden (max 4S hardcase bijvoorbeeld) nu kan je zeggen 6S gaat harder ... oh is dat zo? Je kan een limiet proberen te stellen van een max rpm op de motor ipv max voltage aan de motor. Ik stook toch echt liever 22v 50A door mijn kabels als 14v 80A ivm eventuele verliezen.
Ook de ROAR is enigzins gezwicht door deze druk van de rijders en heeft voor een aantal wedstrijden dit dan ook losgelaten. Als iemand denkt met een rally wagen met lipo zoveel voordeel te behalen op een offroad baan dan kan ik je redelijk uit die illusie halen slashes zijn welgeteld 1 hele seconde per ronde sneller en hebben alleen maar meer nadeel van het hoge vermogen wat ze hebben.
Oftwel stof dat boek eens af en sta open voor vernieuwing en als je loopt te blaten dat 2 minuten extra rijden zoveel extra geld ivm slijtage kost ben je volgens mij aan de verkeerde hobby begonnen. Als rijde rmoet je juist blij zijn dat je meer mag rijden simpelweg meer waar voor je geld zullen we maar zeggen.
Ik weet het ik schop hier zeker mensen mee tegen hun schenen en dat is precies wat ik wil hopelijk valt dat bak stof van hun schouder.
Slijtage is natuurlijk niet iets waar de rechtgeaarde competitierijder mee zit.....ook met rijden voor de lol slijt je auto....die twee minuten zal echt niet veel uitmaken....ik geef je daarin helemaal gelijk. Wat voor mij persoonlijk een probleem is is dat ik niet meer wil investeren in prehistorische technieken (lees: cellen!!). Sinds mijn eerste lipo (twee jaar geleden) ben ik helemaal verkocht en wil ik niet anders meer (moest voor de NOMAC-klasse helaas nog twee jaar dooretteren met cellen:-(), ook onder barre rally-omstandigheden is een lipo beter gezien het gesloten (hardcase)karakter van de batterij.
Voor mij is het enige probleem dat de oude cellen bij mij allemaal verdwenen zijn en ik graag mee zou doen met twee Zippy lipo's in een opgehoogde TA05 met Suzuki SX4-body. Het liefst zou ik ook een 13.5 met een EZrun-regelaar erin stoppen. Maar dan ben ik toch bang dat ik mij in het Unlimited-veld moet gaan begeven als ik de regels lees.....maarja, ik wil juist met andere WRC-auto's rijden......Ach, dan wachten we gewoon een jaar of drie tot er geen cel meer te krijgen is en alle borstels ook weg zijn....
groet,
Eric
aaaah daarom dat jullie zo goed eindeloos kunnen doorratelen over accu's , regeltjes en andere reutemeteut. Touring rijders, het wordt weeral eens bevestigd.... *zucht*
Kijk jongens, of je nu met lipo of Nimh gaat rijden, het maakt ECHT NIET uit!!!
Je moet dat vermogen kwijtkunnen, je moet kunnen je wagen op't rechte pad houden op slipperige ondergrond en dat gaat niet met teveel power.
Ik dacht eens rallycup te rijden maar om dan tussen zo'n stel miereneukers terecht te komen daar heb ik geen zin in. :sleepy:
Laat me iets weten als je gedaan hebt met kibbelen, dan zal ik dit draadje nog eens opnieuw bekijken.
Ik wil iedereen toch uitnodigen om mee te doen in de rallycup, het is inderdaad een leuke cup om te rijden, ontspannen en gezellig, was voor mij ook en reden om dit naast de tourwagens te doen.
Cooper je hebt helemaal gelijk dat je het vermogen nog wel aan de grond moet krijgen, ik geloof ook zomaar dat het offroad rijden veel minder verbruikt dan onroad.
Vergeet niet dat het merendeel op asfalt banen met schansen gereden wordt, meer grip dus hoger verbruik.
De winterdagen zijn niet zo lang vraag is dus of je met je dagindeling wel uitkomt.
Mischien is het een idee om proberen uit vissen hoeveel rijders er alle wedstrijden meedoen
om zo een inschatting te maken, en te bereken of je inderdaad wel uitkomt.
Voormijzelf heb ik het besluit genomen om dit jaar helaas over te slaan, ik had aardig wat geinvesteerd in mijn MT om deze beter te krijgen.
Na mijn testen van gisteravond is gebleken dat ik met mijn accu's van het zomerseizoen niet
de volle tijd haal op een fatsoenlijke snelheid, ik heb gewoonweg het budget niet om nu in nieuwe accu's te investeren.
Volgend jaar probeer ik zeker weer mee te doen, en zal mijn budget hier ook op aanpassen.
Ik wens iedereen heel veel plezier en succes de komende rallucup.
De titel in de unlimited ligt in iedergeval voor het oprapen.
m.v.g Arnold
Zoals al eerder aangegeven heb ik 4600 5 cel vanuit de tourwagen, deze wilde ik ook als 5 cell gebruiken voor een betere balans in de auto.
Arnold
Mocht blijken dat die 0,2Volt echt zoveel voordeel oplevert, dan kan je nu alvast aangeven in het reglement, dat we dan “extra lood” gaan plakken! Sowieso vooruitlopend daarop, kan je stellen dat een rijder met Lipo aanwijsbaar/vastgesteld/met het oog herkenbaar, Xgram gewicht moet bijplakken, zodat het ongv. gelijk is aan het gewicht van een 6 cellen pakket (of nog extra Xgram meer), dan “hoef je niet eens te wegen”!
Als auteur van het vorige/andere draadje over de rcrallycup, was ik al eerder op de hoogte (“voorkennis” ik moet nl ook mijn stukjes voorbereiden) van het voornemen om de rijtijden aanzienlijk te verlengen, zelfs meer/langer dan nu volgens het reglement wordt voorgesteld, hierover mocht ik verder nog niets publiceren (zoals over nog meer zaken), hierdoor had “ik” al besloten om mijn Unlimited truck niet op te bouwen, of daar in te gaan investeren. Andere zijn helaas niet zo gelukkig, en zien nu mogelijk hun budget verloren gaan, zij zullen inderdaad nu een “andere hobby” gaan kiezen, inderdaad “de verkeerde hobby”, triest!
“Stoffige regelgeving”, zoals iemand het hier wat neerkijkend vermelde, was juist karakteristiek voor de rcrallycup, de modellen/accu’s enz. die hier gebruikt werden, zijn soms wel 5 jaar en + oud, deze werden ieder jaar weer in de winter afgestoft, en kunnen nog steeds goed meekomen. Helaas gaat de regelgeving nu in de richting van club en NK competitie mentaliteit, waarbij veel geld ingepompt wordt om een beetje redelijk mee te kunnen komen, die mentaliteit was gelukkig al die jaren taboe, en hier voelde menig rijder zich prettig mee. Ik hoop dat deze verschuiving naar het “nieuwe rijden” ook weer veel vooral vaste/trouwe rallyrijders voor zich wint, maar dan haak ik af!
Lipo’s, en dan nog wel 3 stuks, hartstikke leuk voor jou, maar voor een heleboel tourwagenrijders “nu nog even niet”, in ieder geval niet speciaal voor de rcrallycup. Volgend seizoen gaat men waarschijnlijk wel in onroad met Lipo rijden, maar nog niemand kent daar het reglement van, stel dat je daar straks een capaciteit limit krijgt, of reglementaire Lipo’s qua merk, mogelijk heb jij nu net even niet de juiste gekocht, pffff!
Lipo niet in de rally klasse, te duur, sorry dit vind ik dus echt onzin van iemand die hier zojuist trots vermeld dat “hij er wel 3 heeft”, en hij dus kennelijk de enige is die zijn hobby serieus neemt. Zou het niet zo kunnen wezen dat er touringcar rijders zijn die ze alvast willen uittesten bij ons, en daarmee kennis op kunnen doen! Volgend seizoen worden ze toch ook bij de rallycup vrijgegeven, naar ik aanneem, kijk dat vindt “ik” nu weer een “stoffige regelgeving”. Mocht blijken dat die 0,2Volt echt zoveel voordeel oplevert, dan kan je nu alvast aangeven in het reglement, dat we dan “extra lood” gaan plakken! Sowieso vooruitlopend daarop, kan je stellen dat een rijder met Lipo aanwijsbaar/vastgesteld/met het oog herkenbaar, Xgram gewicht moet bijplakken, zodat het ongv. gelijk is aan het gewicht van een 6 cellen pakket (of nog extra Xgram meer), dan “hoef je niet eens te wegen”!
Gewicht is niet echt de discussie; in de TC rijden lipo-rijders ook met 120+ gram aan ballast, afgezien van het minimum gewicht waar een 6 cellen/lipo-auto aan moet voldoen heb je de ballast ook nodig om een soort balans te krijgen. De accukant is namelijk extreem licht met lipo.
Verder is het ook zo dat veel TC-rijders dit jaar tegen heug en meug met cellen hebben gereden en deze na de laatste (club-of NK-)race ritueel hebben verbrand (niet doen...gaan ze ploffen).
Uiteindelijk is het voordeel van lipo niet het verhoogde vermogen maar vooral de gebruiksvriendelijkheid. Je kan met twee lipo's de hele dag lekker karren, zeker als je met twee volle begint!!!
Misschien hierover een poll houden onder in deelname geinteresseerde rijders??
groet,
Eric
Misschien is het wel beter om snel de definitieve regels op te stellen en hier te plaatsen. Degene die zich erin kunnen vinden doen dan mee en die zich er niet mee kunnen verenigen rijden niet.
Ik denk dat dat de enige (snelle) manier is om duidelijkheid te scheppen bij een ieder. Iedere hobby kost geld en autosport (hoe klein dan ook) zeer zeker ook, het gebral dat de rijtijden te lang zijn nu mbt slijtage pfffff daar zakt nu m'n broek ECHT van af !!!
Je beoefent deze hobby toch om te rijden? Of alleen maar om een fraai gelakte kap te showen langs de baan? Kom op zeg rijden met die hap, hoe langer hoe beter. Let wel ik schrijf dit nu alleen maar mbt de slijtage zeurders, NIET mbt diegene die het niet halen wat betreft de accu's.
Ik denk dus dat men de regels definitief moeten maken en HEEL SNEL online plaatsen die hap.
De rijders zijn er om hun hobby te beoefenen cq te rijden en de organisatie om de regels te maken en te handhaven. 100 rijders geeft ook vaak zeker 75 andere inzichten dus dat komt nooit goed! Doorhakken die knoop organisatier, de agenda kompleet maken de banen erbij en voila gassen met die karretjes voor diegene die zich kunnen vinden in de regels....
Als het toch maar voor erbij te doen is wat wordt er dan veel gezeurd over 1 en ander!!!
Ben blij dat er georganiseerd wordt en dat je mee MAG rijden, ik lees dan ook nergens dat je mee MOET doen. Eigen keuze toch???