H
hezik
Guest
In dit draadje ontstond de discussie:
En daar is het offtopic, dus dan maar hier verder.
Dit is Plotterwelt's stelling:
Dit is wat NASA schrijft over lift:
What is Lift?
Dus.. wat is lift?
Dit is mijn stelling:
Op een vliegend vliegtuig werken 4 krachten. Een voorwaartse kracht (thrust), een achterwaartse kracht (drag), een neerwaartse kracht (zwaartekracht) en een opwaartse kracht (lift).
Haal je de lift weg, stort het toestel neer. Ook een modelvliegtuig. Immers, dan blijft alleen de zwaartekracht over in verticale richting. De wet van Newton schrijft dan voor dat het ding neerstort.
Lift wordt volgens mij (en ook volgens NASA) door alle onderdelen van het toestel gegenereerd, maar voornamelijk door de vleugels.
De vleugel zelf kan lift genereren door het profiel of door een hoek van inval van de lucht tov. de vleugel, of beide.
Die hoek van inval kan dan weer op 2 manieren gecreerd worden; men kan de vleugel een instelhoek geven (een hoek tov. de hartlijn), of tijdens het vliegen de vleugel een hoek geven.
Zie ook deze:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html
En daar is het offtopic, dus dan maar hier verder.
Dit is Plotterwelt's stelling:
Plotterwelt zei:Lift kan alleen ontstaan door het verschil in lengte van de boven en onderkant van een vleugel .
Dit leert elke pilot bij de eerste studie lessen .
Een modelvliegtuig heeft geen lift nodig om te kunnen vliegen.
Dit is wat NASA schrijft over lift:
Lift is the force that directly opposes the weight of an airplane and holds the airplane in the air. Lift is generated by every part of the airplane, but most of the lift on a normal airliner is generated by the wings.
What is Lift?
Dus.. wat is lift?
Dit is mijn stelling:
Op een vliegend vliegtuig werken 4 krachten. Een voorwaartse kracht (thrust), een achterwaartse kracht (drag), een neerwaartse kracht (zwaartekracht) en een opwaartse kracht (lift).
Haal je de lift weg, stort het toestel neer. Ook een modelvliegtuig. Immers, dan blijft alleen de zwaartekracht over in verticale richting. De wet van Newton schrijft dan voor dat het ding neerstort.
Lift wordt volgens mij (en ook volgens NASA) door alle onderdelen van het toestel gegenereerd, maar voornamelijk door de vleugels.
De vleugel zelf kan lift genereren door het profiel of door een hoek van inval van de lucht tov. de vleugel, of beide.
Die hoek van inval kan dan weer op 2 manieren gecreerd worden; men kan de vleugel een instelhoek geven (een hoek tov. de hartlijn), of tijdens het vliegen de vleugel een hoek geven.
Zie ook deze:
http://www.grc.nasa.gov/WWW/K-12/airplane/wrong1.html
Laatst bewerkt door een moderator: