Multiplex Xeno

Inderdaad is EDF totaal niet optimaal op een Xeno; het ziet er leuk uit, klinkt leuk en is mogelijk iets makkelijker qua inbouw (incl. zwaartepunt), maar verder is het hopeloos inefficient.
Ik ga het ook niet doen in principe, maar heb er aan gedacht om eens mee te experimenteren; je hoeft er nl. niets voor te slopen om het een keertje te proberen.

Mijn insteek is nog steeds om er een vlotte allround zwever van te maken met een buitenlopertje van ca. 1200 kv onder de 60 gr; een setup die lichter is dan de Tuning-setup van de fabrikant.
Zie dit linkje; ik wil dus de "Universal-setup" klonen:
http://www.kd-modelltechnik.de/shop...628_Leichtbau-CFK-Motortraeger-fuer-Xeno.html
De Axi 2212/20 is best een bijzonder motortje, want hij heeft een relatief hoog kv voor z'n gewicht en ook de mogelijkheid om wat aan de achterkant op de rotor te bouten (en dat vind ik wel gaaf, om het ook zo te doen).
 
Laatst bewerkt:
Is het niet mogelijk om een verleng-as te maken?
Ik heb me hier nooit in verdiept, maar het lijkt me haalbaar. Een eventuele lichte onbalans zit zo dicht bij de as dat het niet meteen dodelijk zou zijn. Zo'n constructie om een buitenloper achterop te plaatsen zou je ook kunnen gebruiken om de verlengde as achterop nog te lageren om te voorkomen dat het wiebelig wordt.

edit - ik zie dat de verleng-as in de Xeno Tuning-Antriebssatz een eigen bestelnummer heeft:
>1 Fernwelle mit Spannzange (für Wellen-Ø 3 und 4 mm) # 73 3505<
Misschien is dat een goeie optie?
 
Laatst bewerkt:
Is het niet mogelijk om een verleng-as te maken?
Ik heb me hier nooit in verdiept, maar het lijkt me haalbaar. Een eventuele lichte onbalans zit zo dicht bij de as dat het niet meteen dodelijk zou zijn. Zo'n constructie om een buitenloper achterop te plaatsen zou je ook kunnen gebruiken om de verlengde as achterop nog te lageren om te voorkomen dat het wiebelig wordt.

edit - ik zie dat de verleng-as in de Xeno Tuning-Antriebssatz een eigen bestelnummer heeft:
>1 Fernwelle mit Spannzange (für Wellen-Ø 3 und 4 mm) # 73 3505<
Misschien is dat een goeie optie?

Edit!

Inmiddels is het duidelijk dat de standaard 4 mm as van carbon gewoon crappy is. Met andere woorden: als je je eigen motor en regelaar wilt gebruiken, hoef je alleen maar de volgende spullen te bestellen als spareparts:

733504 Mitnehmer, Blatthalter u.Spinner 35mm, X Multiplex 9,81 euro
224108 Antriebsverkleidung Xeno Multiplex 11,61 euro
224109 Kabinenhaube für Antrieb Xeno Multiplex 8,91 euro
224111 Klein- und Kunststoffteile Antrieb Xeno Multiplex 17,91 euro
Totaal dus nog geen 50 euro bij je lokale hobbyboer en daar zit de prop al bij; het setje van KD dat ik eerder postte levert altijd meer geneuzel op met 't zwaartepunt, is duurder, moet ook nog uit Duitsland verzonden worden en is exclusief de prop.

xmp.jpg


dan nog wel:
- je eigen bladen er bij zoeken
- een goede stalen 4 mm pijp zoeken met een koppelingetje voor de motoras

Bij mij wordt 't dus of zelf een steuntje ontwerpen en laten frezen of die spareparts bestellen.
 
Laatst bewerkt:
Zo, vanmiddag weer lekker gevlogen en de klapprop getest. Uitskende oplossing (stiekem toch wel ;)). De 3530-1100kV in combinatie met een Aeronaut Carbon 9x7" op een 42mm houder resulteerden in eindeloos vertikaal bij 19A en een AUW van 971 gram (1 gram meer dan alleen de APC-E 9x6" prop). Samen met de FunJet meer dan genoeg plezier om de hele middag door te komen. :yes: 8)

IMG_1864.jpg
 
Heb je nog een stoppertje gemaakt op de houder of is dat niet nodig?
Zo'n houder zet je toch met een normale propadapter vast?
 
Heb je nog een stoppertje gemaakt op de houder of is dat niet nodig?
Zo'n houder zet je toch met een normale propadapter vast?
Ja, aan de voorkant, dus waar de bladen tegenaan lopen als ze uit slaan, zit een aluminium strip van 3x10mm met een gat van 8,2mm (as is M8). De breedte is zodanig dat de bladen niet meer verder naar voor kunnen vouwen dan wenselijk. De stand wordt dus bepaald door het plaatje. Aan de achterkant heb ik van epoxyplaat (1,5mm printplaat) een zelfde plaatje gemaakt om te voorkomen dat de prop verder op kan vouwen dan wenselijk. Als de bladen te ver vouwen is het mogelijk dat ze bij gas geven de verkeerde kant op open vouwen en dan wordt je hele vlieger één enorme vibrator. 8O :mrgreen: De hele boel zit inderdaad op de propadapter die standaard bij de motor zat, dus die met de 4 boutjes op de trommel van de motor zit (de as zit aan de kant van de motorsteun).

Mooie oplossing zo. Met wat zweven, volgas vliegen en wat figuren doen haal ik nu een dikke 10 minuten vliegtijd. Prima, want na 10 minuten is het weer tijd om te leuteren op het veld. :rolling:
 
Mooi zo... de begrenzing aan de achterkant (tegen te ver dicht vouwen) is het minst essentieel, want als het toestel eenmaal vliegt komen de bladen niet meer in die stand. Dus als je het gas open zet vóór het toestel op te gooien kan het gebeuren dat ze fout zitten, en dan kan je dat corrigeren; eenmaal vliegend gebeurt het niet (want over het midden vouwen zou betekenen tegen de luchtstroom in).

De andere kant op is andere koek... als je het gas in één keer vol zet, zwiepen de bladen wel eens door. Heeft me heel wat happen uit de achterlijst van mijn SportWing gekost. (Waar ik dan vervolgens een blokje depron in lijmde)
 
Mooi zo... de begrenzing aan de achterkant (tegen te ver dicht vouwen) is het minst essentieel, want als het toestel eenmaal vliegt komen de bladen niet meer in die stand. Dus als je het gas open zet vóór het toestel op te gooien kan het gebeuren dat ze fout zitten, en dan kan je dat corrigeren; eenmaal vliegend gebeurt het niet (want over het midden vouwen zou betekenen tegen de luchtstroom in).
Voorkomen is beter dan genezen. Toch zijn er op Duitse fora al diverse die de originele MPX set hebben gebruikt waarbij de bladen verder gingen dan het midden. Misschien als gevolg van turbulentie achter de canopy/spinner? Die gebruik ik niet dus geen last van. ;)
 
Hee Sleur,

ik las een paar posts terug dat je er wel wat meer gang in wilde hebben.

Waarom heb je niet gekozen voor een motor met een hoger Kv (bijv. 2200 of zo) en een wat kleinere (speed) prop op 3S ?

Grtz,
Menno
 
ik las een paar posts terug dat je er wel wat meer gang in wilde hebben.

Waarom heb je niet gekozen voor een motor met een hoger Kv (bijv. 2200 of zo) en een wat kleinere (speed) prop op 3S ?
Nog een paar postststs terug heel in het begin had ik al geschreven dat ik deze spullen allemaal had liggen. Dus nogal uh... Low budget. :mrgreen: De Turnigy 3530-1100 kwam van mijn kleine Graupner Monsun, zo ook de accu's (die eigenlijk nog uit het EasyStar tijdperk van bijna 3 jaar terug stamt maar nog helemaal top is :oops:).

Ondertussen is een 1400kV ergens tussen HK en thuis. En 8x8" blaadjes heb ik al liggen. 8) Voordeel van de huidige setup is dat-ie bij de start al vertikaal kan bij een relatief laag verbruik. Ik had ook al een 2700kV met APC-E 6x6" overwogen maar dat trekt gelijk een onaangename 38A en verkort de vliegduur aanmerkelijk. Laag toeren en een grote prop is dus wat vliegduur betreft wat idealer. ;)
 
Wow; ik lees op RCGroups dat jij bijna 90 gr lood voorin hebt liggen Sleurhutje!
Het zal er niet minder om vliegen, maar omdat ik met veel lichtere lipo's gaat vliegen moet ik toch even goed nadenken wat te doen...

Optie 1
Steuntje frezen met lichte outrunner (max 55-60 gr), lichte prop-hub (GFK), motordraden met koperlakdraad verlengen en de regelaar helemaal voorin. Als het goed is (volgens het duitse forum) heb ik dan een grammetje of 20 in de neus nodig.
Motor wordt dan een AXI Silverline 2212/20; licht, krachtig en de hub kan er direct op gebout worden.
Ik ga er trouwens van uit dat ik dat steuntje uit GFK net zo licht kan maken als die duitsers uit carbon...

Optie 2
De motorkit als losse onderdelen bestellen zonder motor, regelaar en as en een leuke middenmotor uitkiezen. As wordt dan wel van staal.
 
Laatst bewerkt:
Xeno is binnen; kitje ziet er weer prima verzorgd uit!

Ik ga waarschijnlijk niet de motorkit nabouwen uit losse bestellingen, maar achterop een licht cnc-steuntje zetten (eigen ontwerp).
Motortje wordt waarschijnlijk de Hyperion ZS2209-24; erg licht en erg sterk.
Hyperion Catalog

Ben nog niet uit welke klapprop 't gaat worden; iemand tips?

@Sleurhutje: de buitendiameter van die motor is 28 mm. Welk middenstuk van Aeronaut moet ik dan hebben? De lengte zal dusdanig moeten zijn dat de uitgeklapte bladen de motor niet raken.
 
Ik zit een beetje te dubben over een Xeno, of een Sportwing. Mijn eerste toestel (bij mijn herintreding in de modelvliegerij) was een Sportwing, en ik vind het vliegbeeld erg mooi en hij thermiekte goed. De Xeno is wat simpeler van vorm, en die dubbelklap-truc daar zit ik niet zo erg om te springen. Qua prijs, kompleet met aandrijfset (voor de Xeno de Tuning-set) ontlopen ze elkaar een paar tientjes.
Eigenlijk zou ik jullie thermiekberichten willen afwachten maar dan ben ik laat...
 
Ik verwacht een stukje lichter uit te komen met mijn setup dan de tuning-versie. Misschien voor thermieken een overweging; 'scheelt ook een behoorlijke hoeveelheid knaken...
 
Nou ja, als het om de knaken gaat moet ik zowiezo de Sportwing kopen...
Ondanks dat die ook een duwprop heeft, en de outrunner gewoon achterop, hoefde daar maar een bescheiden plakje lood voorin bij de 2S lipo om 'm in balans te krijgen. Maar ik heb 'm nooit gewogen.
Op zich moet voor aandrijving met duwprop, zo'n verleng-as gunstig zijn. Maar de Sportwing heeft denk ik minder pijlstelling dan de Xeno, dus is het minder nodig.
De Sportwing is kaal duurder dan de Xeno, maar de aandrijvingen zijn weer omgekeerd; daardoor komt de Xeno Tuning 35 euro duurder uit dan de Sportwing (bij Hollein). Met standaard aandrijving wordt de Xeno grofweg twee tientjes goedkoper, maar als ik dit soort bedragen uitgeef mag het wel iets meer zijn als de kans bestaat dat ik er dan ook meer pret mee ga hebben...
Een deel van de charme van de Xeno zit, in mijn ogen, in de romp aankleding en het verloop naar de spinner. Dat zijn ook redenen om voor de fabriekssetup te gaan. Bij de Sportwing speelt dat niet (op mijn eerste Sportwing had ik ook de motormount zelf gemaakt)
 
@Zambezi: Ik heb een zware 35mm brommer die voorbij de achterlijst steekt. Vandaar ook extra gewicht in de neus. Dit was nodig om te voorkomen dat de 9x6" APC prop het schuim bij de vinnen kon raken. Met de klapprop is dat risico zelf wat te beperken door het naar voor vouwen eerder te stoppen. Gaat iets ten koste van de efficiëntie maar er is vermogen genoeg. Ondanks de ruim 170 gram overgewicht zweeft de Xeno nog prima en bij een windje kracht 3 blijft-ie stilhangen tegen de wind in. Landen kan prima door hem te vangen.

De bladhouder voor mijn klapprop is een 42mm versie (hartmaat propellorboutjes). Ik heb een 9x7" Aeronauto Carbon erop zitten en nog bijna 2cm vrij tussen de propellortip en de vinnen.
 
Bedankt Sleurhutje! Over die efficientie: is het niet mogelijk die blokkering iets soepeler te maken, zodat de bladen nog iets naar voren kunnen, of is dat te link c.q. niet nodig?

T.a.v. de vorige post:
Die hoge fairing is wel mooi ja, maar er zijn wel een hoop problemen met die as lees ik op RCGroups.
Ik vond het gewoon te gek om het dubbele van 't kistje uit te geven aan de aandrijving, waarbij ik ook nog een veel te dure regelaar moet afnemen, terwijl ik er thuis zat heb liggen. Een keertje goed klappen tegen de helling en je bent echt niet blij; overkomt me dat straks met mijn Xeno, dan koop ik voor 6 tientjes een nieuwe en ben ik weer in de lucht. Of ik zet m'n universele spulletjes over in iets anders.

Ik begrijp je argumentatie overigens prima; het is alleen niet mijn keuze.
 
Laatst bewerkt:
Er is een ideaal punt voor de propellorbladen. Dat is iets voor het punt waar ze nu uitkomen als ze geblokkeerd zijn. Maar... Als ik rustig vlieg en ineens gas geef, flexen die bladen in het begin bijna een centimeter meer naar voor. Dan raken de tips precies de plastic steuntjes voor de vinnen. :? ;)

Een oplossing voor de as zou een flexibele koppeling zijn. Misschien dat bij de bootjesbouwers iemand is met info. Met een flexibele koppeling los je het probleem van resonantie en torsie makkelijker op waardoor de as langer heel blijft. Ach, zo blijven we leuk aan de knutsel en bedenkt iedereen wat anders. Dat is toch een deel van de hobby. :yes: ;)
 
Motortje besteld: Hyperion ZS2209-24.
Prop zelf maar een beetje ingeschat met hulp van Drivecalc; soortgelijk motortje moeten selecteren, want de mijne is nog wat te nieuw voor de database. Het wordt een Aeronaut 9x5 carbon. Ga zelf een middenstuk voor de prop CAD'en en mee laten frezen met 't steuntje.

Als het motortje toch te licht is, kan ie altijd nog in m'n Alfa P51D (daar zit nu een kwalitatief minder motortje in met te hoog kv voor 3S), maar ik verwacht wel een goede keuze te hebben gemaakt.
 
Screendump van de motormount:

xenomount.jpg


Ik zie net dat ik er nog een klein vuiltje uit moet halen; wie ziet het ook?
Het flapje op het langwerpige stuk is om de mount te centreren; als de epoxy droog is, breek ik dat er uit
 
Back
Top