Bouw van een DLG (rompje)

Twee jaar geleden ben ik enthousiast begonnen aan een DLG en heb ik m'n eerste (en tot nu toe enige) DLG vleugels en staartdelen gebouwd. Om verschillende redenen is de modelbouw daarna op een laag pitje komen te staan. Maar de laatste tijd heb ik weer iets meer tijd en kriebelt het weer.

Ik heb de onderdelen weer eens van de plank gepakt en plannen gemaakt voor het rompje.
Het wordt een pod en boom. De boom is een ARC2-plus van EMC-VEGA.
Maar de pod moet gemaakt worden.
Nou ben ik een liefhebber van de 'verloren mal' methode. Het is een snelle, simpele manier om een rompje te bouwen en als je zorgvuldig werkt is het resultaat heel bevredigend.
Ok, in een mal wordt het zeker mooier en strakker, maar het is ook veel meer werk, zeker als je maar 1 rompje maakt.

Ik heb nog nooit met een F3K model gevlogen, alles wat ik ervan weet heb ik van het forum, dus het voelt een beetje als op glad ijs om dit draadje te posten, maar ik doe het toch maar. Beter falen dan nooit geprobeerd zeg maar...

Dit is het idee:
-Een mal van styrodur, zodanig gevormd dat de boom er van achteren in gestoken kan
worden.
-Deze overtrekken met een carbonkous SC 1058 en daarna met kevlar SA 12
-Omwikkelen met tape en daarna in een vacuum zak.
-Styrodur oplossen met aceton

full

Het schuimpodje.
Eventuele gelijkenis met een bekend model van nederlandse bodem is geen toeval...;-)
De neus is 20 cm lang en het vleugelzadel 19 cm.

full

Het malletje, ingepakt in bruin tape en plakband.
Een versteviging in het neusje is al aangebracht met spuitlijm (2 laagjes CAL 66)

full

Het carbonkousje SC 1058, dichtgebonden met garen uit de naaidoos, zodat ik het strak naar achteren kan trekken en..

full

..het kevlarkousje SA12.

Het malletje weegt 8,9 gram. De carbon kous 3 gram en de kevlarkous 6 gram.
Bij een hars/weefsel verhouding van 50% moet ik onder de 18 gram uitkomen. Niet extreem licht maar best acceptabel, denk ik.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Peral

Het zou kunnen werken. Wel moet je er rekening mee houden dat kevlar zich nagenoeg niet laat schuren en is glas aan de buitenkant misschien aan te bevelen. Verder hebben kousjes het nadeel dat je alleen diagonaal weefsel in je romp krijgt en daarmee zal het geheel wel breekbaar worden. De zijdelingsekrachten op een DLG romp zijn enorm en een aantal kool rovings over de lengte of een unidirectineelmat lijkt me wel aan te bevelen.
Hoe wil je dit geheel sluitend krijgen bij de neus?
 
Hoi Alex,

Leuk dat je reageert!

Het feit dat al het weefsel diagonaal in de romp zit heb ik ook even nagedacht.
Maar Berrie bouwt zijn supergee rompjes van kevlar (itt Drela) alles onder 45 graden. Kennelijk gaat dit ook goed.
Alleen op het dikste deel van de romp zit het onder 45 graden, meer naar achter toe gaan de vezels steeds meer in de richting van de boom lopen, tot 25 graden, dus dat is al gunstig.
Als ik het niet vertrouw zal ik evt later nog carbonrovings aan de zijkant toevoegen.

Ik verwacht niet in het kevlar te hoeven schuren. Ik ruw het wat op en wil het 'aflakken' met epoxy.

Het puntje van de neus zaag ik af. Dat zit al dicht, het zijn twee kousen in elkaar geperst en erachter zit nog wat versteviging. Met glasrompen werk dit perfect, die laten zich goed schuren. Met dit kevlarpuntje wordt het nog wel even lastig verwacht ik....
 
Laatst bewerkt:
Maar Berry bouwt zijn supergee rompjes van kevlar (itt Drela) alles onder 45 graden. Kennelijk gaat dit ook goed.


De huid van mijn rompjes is idd onder 45°. Echter, zoals Alex al aangeeft, is dat niet het hele verhaal. Er zitten ook carbon rovings in lengte richting in de rompjes, die, als de servoplank is ingelijmd, voor voldoende buigstijfheid zorgen.
 
Zijn er ook foto´s van de bouw? Of ben ik een van de weinigen die ze niet ziet? Ik zou het erg interessant vinden om foto's van dit project te zien.
 
Mijn fotoalbum stond op prive ipv openbaar...
Tja, dit is ook het eerst draadje dat ik post.
Zo dan??!
 
De beide kousjes zijn tegelijk ruim ingesopt met epoxy. Tussendoor de epoxy met een fohn verwarmd zodat het mooi gaat vloeien. Door voorzichtig te rollen met een schuimroller lukte het zelfs het weefsel wat dichter te krijgen
Hierna afgedept met toiletpapier, ingepakt in meerdere lagen toiletpapier en in de vacuumzak. Het geheel weer verwarmd met de fohn zodat het overtollige epoxy makkelijk door het toiletpapier wordt opgenomen.
Direct hierna weer uit de zak.

Mijn plan om het rompje, net als een staartboom, in te tapen lukte niet goed. Plakband geeft weinig mee en het vormde niet goed om de mal. Dan maar zonder.
Dun schildersfolie eromheen, daaroverheen weer toiletpapier, maar nu als breather, en in de vacuum zak.

Mijn net gebouwde vacuummachine werkte perfect. In 4 uur liep het vacuum van -0,9 naar -0,8 bar. Aanvankelijk schakelde een tijdschakelaar het ding eens per uur 5 minuten aan. Die heb ik later maar gewoon uit gezet.

Het schildersfolie, samen met het vacuum had toch wel enige oneffenheden in het oppervlak gevormd. Die lieten zich toch makkelijk wat gladder schuren. Hierna heb ik het rompje weer ingesopt en omwikkeld met teflontape. Dat is soepel, plakt aan niks en de belangrijkste reden: het lag nog op mijn werkbank (bij de bouw van de vacuummachine heb ik het gebruikt...;-)) Ik wil het oppervlak hiermee wat gladder krijgen

full

Let op de epoxy die tussen de laagjes wordt uitgeperst...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
je had ook krimpkous kunnen gebruiken en deze later weg snijden, deze methode gebruik ik vaak om koolstof pijpen te maken voor resopijpen je oppervlakte is dan mooi glad en teveel aan hars wordt weg geperst.
 
je had ook krimpkous kunnen gebruiken en deze later weg snijden, deze methode gebruik ik vaak om koolstof pijpen te maken voor resopijpen je oppervlakte is dan mooi glad en teveel aan hars wordt weg geperst.

Ha, dat is inderdaad een goed idee!
De diameter van de romp is op het dikste gedeelte 3,5 cm en aan het eind 1,5cm. Ik weet niet of krimpkous zo ver kan krimpen...

Het resultaat tot nu toe:
full

23,5 gram met het schuim er nog in! Er gaat dus nog 8,9 gram vanaf.Dat is lichter dan ik verwachtte.

Ik denk dat de kleine oneffenheden die er nog inzitten met de volgende lakbeurt grotendeels zullen verdwijnen. Maar daar wacht ik nog even mee.
Eerst een toegangsluikje maken en rovings toevoegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had verwacht dat het toegangsluikje een van de laatste dingen is die je moet doen bij de bouw. Kun je misschien uitleggen waarom dat nu moet?
 
Eerst een toegangsluikje maken en rovings toevoegen

Meijlink en ik hebben klapluikjes gemaakt in onze Supergee rompjes. Lekker makkelijk. Op de scharnierlijn van het luikje zitten torsieveren zoals je bij richting en hoogte gebruikt. De scharnierlijn aan de kant van de werppen houden, dan gooi je zo'n luikje niet open.

_qFoF6OKan0[/media] - Luikje Supergee fuselage

Wat betreft aanbrengen van rovings. Je zou ook een of twee rovings onder de vleugelzadel kunnen doen. Net in het "hoekje" als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik had verwacht dat het toegangsluikje een van de laatste dingen is die je moet doen bij de bouw. Kun je misschien uitleggen waarom dat nu moet?
Hoi Jorn,
Ik heb dat toegangsluik nodig om het schuim er uit te kunnen halen.
De bevestigingspunten voor de vleugel, de boom en het servoplakje moeten er hierna in.

Wat betreft aanbrengen van rovings. Je zou ook een of twee rovings onder de vleugelzadel kunnen doen. Net in het "hoekje" als je begrijpt wat ik bedoel.
Ja, ik snap hem. Goed idee. Ik zat op dit moment te denken aan DPPstrips tegen de zijkant omdat een losse roving er waarschijnlijk niet uitziet. Maar dit is een veel elegantere oplossing! Thanx. De rovings in de neus wil ik op een vergelijkbare manier langs het servoplankje leggen.

Scharniert dat klapluikje op het kevlar van de romp, of is ie eerst helemaal losgehaald?

Wat is eigenlijk een gangbare methode om de vleugel aan de romp te bevestigen bij een DLG. Bouten (diameter? nylon of staal?) en (inslag-) moeren in de romp?
 
De destijds door EMC-VEGA geleverde ACR 2 C-plus boompjes blijken geen 'plus' boomjes te zijn. Op de factuur staat letterlijk ACR 2 C-plus, 14.8 gram. Maar natuurlijk wel voor de prijs van een plus boom....
Zou het een optie zijn de boom aan beide zijden te versterken met een flinke capstrip?
Of toch maar nieuwe bestellen? EMC is niet van plan deze fout nog goed te maken.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top