wildvliegen; ja of nee

ik vloog vroeger heel vaak met een x twin speelgoedvliegtuigje.
maar ik ga me dan toch wel van af vragen wat als er dan iemand dan ook van zijn fiets af valt door dat vliegtuigje wat zou de verzekering dan zeggen?

@bigscale freak

zolang het maar geen bigscale is ;)
 
Zonder het verhaal van Egbertje ook maar enigszins te kort willen te doen, denk ik dat bij zo'n ongeval de verzekeraars altijd moeilijk doen (reden: gaat om een hoop geld). Als een afstand bestuurbaar auto'tje of een losse tegel (schild gemeente) "de boosdoener" was geweest was die strijd ook ontbrandt.

Op zich heeft het m.i. weinig met "wild vliegen" te maken. Indien dit bij een club was gebeurd, was het mogelijk ook een strijd geworden wie de rekening moet betalen. Waar het bij de schuldvraag om draait is wie in hoeverre verwijtbaar is, en dat is voor juristen een heel leuk steekspel waar de rest niets mee opschiet :(

@robertboxhoorn: hangt er van af in hoeverre de fietser kan aantonen dat jij verantwoordelijk bent voor het veroorzaken van het ongeval. Als de fietser niet goed uit zijn doppen heeft gekeken omdat hij het vliegtuigje (dat op zeer veilige afstand vloog ga ik dan van uit) in de gaten hield, ben jij niet verantwoordelijk. In dit soort gevallen is het echter zijn woord tegen het jouwe. Het hangt dus helemaal van de situatie af. Als jij met toestemming van de eigenaar van de grond op veilige afstand van het fietspad vliegt is er niets aan de hand. Als je echter vlak bij het fietspad vliegt zou het best wel eens zo kunnen zijn dat jij de schuld krijgt omdat je niet zorgvuldig gehandeld hebt. Ga er maar van uit dat het privaatrecht niet altijd rechtvaardig is (d.w.z. onschuldig tot het tegendeel bewezen is), je zult je onschuld aan moeten kunnen tonen.
 
Speak for yourself :mrgreen:

Verzekeraar zal wel weer een erg krom beeld hebben van wedstrijdvliegen. Toch iets voor wedstrijdvliegers om goed te checken.

In Egbert's geval was 'zonder toestemming van eigenaar' de killer, verzekering keert niet uit.
 
Even voor de goede orde.. ik=wedstrijdvlieger

Net direct gebeld met verzekering, mijn verzekering heeft die uitsluiting niet, *phew*
 
Als ik het verhaal van Egbertje goed lees was zijn broer niet verzekerd (geen WA-dekking). Daarnaast geen lid meer van de KNVvL die dus ook geen rechtsbijstand verleende.
Zo raar is het niet dat je zelf voor de kosten opdraait als je geen dekkende verzekering hebt. Als dit incident op een club was gebeurt was de afloop precies hetzelfde geweest.
... en hij was verzekerd dacht hij, en de boer was eigenaar van het weiland en ook het fietspad.
....
Mijn broer was geen lid (meer) van de Knvvl,maar heeft om juridische bijstand verzocht, omdat zijn lidmaatschap maar enkele dagen was verlopen.

De polisvoorwaarden zijn later blijkbaar gewijzigd waardoor hij vanaf toen wél dekking zou hebben gehad:
Het wrange is dat de betrokken verzekering enige tijd later met aanpassing van de polis kwam,maar toen was het leed al geschiedt.

Motto van dit verhaal: controleer goed je verzekeringspolis (bel desnoods even met de maatschappij).
 
Volgens mij valt dat best mee. Ik heb zelf (gelukkig) (nog) geen directe ervaring met verzekeringen, maar weet dat nog niet al te lang geleden op mijn club een verzekering is aangesproken, qua toestel niet over een klein bedrag, en dat is voor zover ik weet gewoon uitgekeerd.
 
Waarom noemen jullie dit nou altijd WILD VLIEGEN!

Ik vind het woord alleen al zo hard klinken.

Ik vlieg ook met helikopters, maar noem het "VLIEGEN ZONDER CLUBVERBAND"

Dit klinkt toch een stuk vriendelijker.

Het is en blijft oppassen, maar als je zorgt dat als je aan het vliegen bent, en als je toeschouwers krijgt, hou die altijd achter je!
En ze ook ervoor waarschuwen.
Zodat je altijd overzicht blijft houden op de situatie tijdens het vliegen. Zo niet gelijk stoppen ermee.

En vlieg alleen boven het stuk weiland en niet over voet/fietspaden en autowegen.

Ik denk dat je dan al redelijk save bezig bent dan.

Gr
 
Het 'wild' heeft geen betrekking op vliegstijl. Wilde bond, wilde vaart, wilde staking: niet georganiseerd. Standaard Nederlands.

Tijdens vliegen zou ik omgeving niet willen/kunnen/hoeven in de gaten houden, dan wil ik vliegen.
 
Het heet gewoon wildvliegen. Niet vrij vliegen, niet 'vliegen zonder clubverband', niet 'wild vliegen', maar wildvliegen. That's all there is to it.
 
Autorijden zonder circuit heet ook geen wildrijden.
Noem het zoals je wil, ik noem het gewoon "vliegen".
 
Niek: ja dat zeiden ze :P ;
ik ben uitstekend gedekt om zelfstandig te vliegen, maar die dekking geldt niet als ik
een wedstrijd wil vliegen of geld voor mijn vliegdiensten vraag (bijv. luchtfoto of meting of zo).
wáárom heb ik niet gevraagd.
verder ben ik ook bij de knvvl aangesloten, dus die zal het wedstrijdaspect wel compleet maken, en misschien moet ik een andere verzekering afsluiten voor werkmatig wildvliegen.
 
Hallo,

ik heb deze discussie nu al een tijdje zitten volgen en wil hier toch even op reageren.
Mijns inziens kun je er 2 kanten mee op.
Of je bent een (fervent) wildvlieger zoals ik en neemt de eventuele risico's, of je speelt op zeker en gaat alleen in clubverband vliegen.. Als je wild vliegt en dat op een verantwoorde en veilige manier doet, zie ik er geen kwaad in. Als je voor de tijd de nodige informatie inwint bij je verzekeringsmaatschappij en zeker weet dat eventuele gevolgschades gedekt zijn dan mag je wildvliegen zovaak je wilt.
Het is zelfs zo dat mijn verzekeringmaatschappij (Unive) tot uitbetalen bereid is ook al heb ik geen toestemming van de grondeigenaar. Ik heb vanmiddag hierover een uitgebreid gesprek gehad met de schade-specialisten in hun hoofdkantoor. Mocht je letsel toe brengen aan derden dan ben jezelf, en alleen jezelf, verantwoordelijk voor je daden en nooit de landeigenaar. Van rechtswege uit ben jij dus ook de enigste persoon die verantwoordelijk is voor de schade.. Met een ''normale'' WA verzekering ben je dan voldoende gedekt bij mijn verzekeraar. Ze betalen tot een bedrag van 2.5 miljoen euro uit.

De andere kant van het verhaal is dat er soms wild gevlogen wordt op plaatsen die er niet geschikt voor zijn. De veiligheid voor eventuele toeschouwers of passanten mag nooit in het geding komen en gebeurt dat toch dan laat het gezonde verstand spreken en laat je toestellen aan de grond. Ik neem aan dat iedere vlieger wel weet waar hij mee bezig is en ook de gevaren van het modelvliegen kent. Het zijn gecontroleerde projectielen waar je veel schade mee kunt aanrichten.

Ook de visie van Egbert(tje) kan ik wel inkomen. Toevallig ken ik Egbert goed (hij is voorzitter van ons clubje) en heb hierover vaker een discussie met hem gehad. Tot noch toe zijn we er niet helemaal uitgekomen helaas...... Als je zoiets vreselijks als zijn broer heeft gehad van dichtbij mee hebt gemaakt dan kijk je wel uit voordat jezelf een toestel de lucht in laat buiten de club om, heel begrijpelijk. Vandaar geef ik je groot gelijk Egbert dat je de mensen waarschuwt!

Neemt trouwens niet weg dat vliegen in clubverband per definitie veiliger is dan wildvliegen. Met wildvliegen heb ik mij nog nooit hoeven bukken of mij tussen de auto's moeten verschuilen.. :-).
Maidens maak ik om die reden dan ook bijna nooit in clubverband......

Tot zover mijn preek ;-).

Groeten,

Paul.
 
Laatst bewerkt:
wildvliegen

Hierbij wil ik als (lijdend) voorwerp toch nog even reageren.
Mijn broer was wel Wa verzekerd en ook het modelvliegen was hierin opgenomen,alleen de bottelneck waren de kleine lettertjes onder de aanvullende bepalingen/uitsluitingen.
Naar ik hoop zijn de verzekeringen tegenwoordig beter,maar als TIP zou ik wellen zeggen lees deze eens goed door en ga bij vragen naar je tussenpersoon/verzekering.
Het kan je een hoop ellende besparen.
Verder wens ik een ieder een goed en veilig vliegseizoen.

Egbertje
 
Wat waren dan de kleine lettertjes die je broer de das omdeden Egbert?
En wanneer speelde e.e.a.?


De WA-verzekering van de KNVvL zal ook niet uitkeren als je riskante dingen doet (denk daarbij aan op mensen af vliegen en laat wegdraaien).
 
Laatst bewerkt:
Back
Top