Countryman -> Countr-e-man, van Mike Trew

Jacob, van harte gefeliciteerd met je mooie kist. Helaas kan ik hem zondag niet bewonderen, maar ik zie hem vast nog wel een keer. Waarom kom je de 21e niet naar de elektro sleepmeeting in Dongen, kan je meteen kijken voor een leuk slepertje ;).
 
Jacob, van harte gefeliciteerd met je mooie kist. Helaas kan ik hem zondag niet bewonderen, maar ik zie hem vast nog wel een keer. Waarom kom je de 21e niet naar de elektro sleepmeeting in Dongen, kan je meteen kijken voor een leuk slepertje ;).

Dank je! En kijk eens wie zich lang geleden als 5e heeft ingeschreven voor de sleepmeeting op de 21e . . . :yes: Tot dan!

Jacob
 
Al zou ik het zelf nooit in mijn hoofd halen om zo'n mooi toestel in zo'n rotweer (veraderlijke windstoten) te testen.

Wind was in het begin inderdaad hard, later zakte hij iets weg. Bovendien is het veld waarover de wind kwam aanwaaien volledig vlak, turbulentie was er wel maar niet in verhouding tot de windsterkte. Het waren vooral de vlagen die het lastig maakten.

En aan de helling heeft de Countryman zich al bewezen, ik heb [URL="
YouTube[/URL] al te vaak gezien.

Jacob
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heroverweging

Afgelopen zondag heeft de Countryman 7 heerlijke vluchten gemaakt, waarbij de laatste het meest spectaculair was: met de Ibis van Gerben in no-time naar 450 meter.

Tijdens de meeting ook met veel mensen wat staan kletsen. o.a. met Terence over de nog te maken KTW. Daarbij vertelde hij dat hij in een blad iets had gezien wat op de schets van Johannes leek, even terughalen, t'is een paar posts terug...

Je kan niet ongestraft het hele mechanisme omdraaien. Dit i.v.m. het zwaartepunt verhaal. Toch kan het mits de constructie aangepast wordt. (Dat bedoelde ik met ingewikkelde constructie).
Hier een schets.

ktw.jpg


Johannes

Deze constructie lijkt ingewikkeld maar met de scan die ik van Terence heb ontvangen lijkt het wel een betere keus. Het idee is dat de motor zo ongeveer op zijn plaats blijft en middels een spindel met een speed-400 motor in en uitgedraaid wordt. Dit is de scan:

schmierer_ktw.jpg


Indien het niet goed zichtbaar is dan is hier de originele scan te downloaden

Mijn originele idee ben ik nu om 2 redenen aan het heroverwegen:
1. zwaartepunt: de ruimte in de neus van de Countryman is al behoorlijk gevuld en ik schat in dat het erg lastig wordt om het zwaartepunt goed te krijgen als ik met een achterwaarts klappende motor ga werken.
2. breedte en sterkte van de romp: het wordt nogal krapjes om de motor op de goede plek (bij achterwaarts klappen) in de romp te krijgen. Bovendien gaat het behoorlijk wat verzwakking van de constructie opleveren. Ik schat in dat een spindel constructie een iets kleinere opening oplevert.

Food for thought dus...

Groet,

Jacob
 
En ik dacht een constructie te hebben bedacht welke nog niet eerder is gemaakt. :lol:

Maar dat is wel vaker zo met ideeën.
Deze constructie is op zich niet zo bijzonder.
Mechanisch gezien vind ik het een sterke en betrouwbare oplossing.:cool:

Johannes
 
En ik dacht een constructie te hebben bedacht welke nog niet eerder is gemaakt. :lol:

Maar dat is wel vaker zo met ideeën.
Deze constructie is op zich niet zo bijzonder.
Mechanisch gezien vind ik het een sterke en betrouwbare oplossing.:cool:

Johannes

Nou misschien kun je nog wat leren van de patentenstrijd van Apple/Samsung want jou 'publicatie' was wel voordat dit type KTW uitkwam...

Constructief kan ik het niet beoordelen, maar daar twijfel ik geen moment aan jouw oordeel. Ben zelf steeds meer gecharmeerd van de eenvoud van dit idee, juist ook omdat het hoogstwaarschijnlijk een stuk beter zal gaan passen in de romp. Heb al eens wat zitten schetsen en met gewoon 'bouwmarkt' materialen kom je een heel eind denk ik.

Jacob
 
Nou misschien kun je nog wat leren van de patentenstrijd van Apple/Samsung want jou 'publicatie' was wel voordat dit type KTW uitkwam...

Constructief kan ik het niet beoordelen, maar daar twijfel ik geen moment aan jouw oordeel. Ben zelf steeds meer gecharmeerd van de eenvoud van dit idee, juist ook omdat het hoogstwaarschijnlijk een stuk beter zal gaan passen in de romp. Heb al eens wat zitten schetsen en met gewoon 'bouwmarkt' materialen kom je een heel eind denk ik.

Jacob

Jacob,

Ik vind het wel een erg mooi systeem, ik zal een mailtje naar Schmierer sturen(niets op de site te vinden) en vragen om meer info, zoals
gewicht van het geheel, leveringsomvang(zitten de schakelaars etc ingebouwd?

Ik wil het zelf wel overwegen voor mijn volgende af te bouwen projekten en dan zou je dit systeem natuurlijk goed kunnen bestuderen;)

Ik laat het wel weten als ik meer info heb gekregen


groet


Terence
 
Een zeer interessant idee Jacob,
Alleen vraag ik me wel af hoelang het wel niet duurt om een spindel van dat formaat heen en weer te bewegen. Zou je dan niet beter gebruik kunnen maken van een wormwiel oid? En of een Speed 400 in staat is zo'n koppel te leveren. En hoeveel weegt zo'n constructie wel niet al met al?

Een idee dat me nu te binnen schiet is lucht: is het niet zo dat veel van die retracts op scale vliegtuigen pneumatische systemen gebruiken. Een kleine cilinder (die ik waarschijnlijk nog voor het einde van dit jaar zo voor je uitdraai;)) En een zuiger die de boel omhoog drukt. Aan het begin van de vliegdag de cilinder op druk brengen en de rest van de dag vliegen!

Food for thought:P

Groeten Rick
 
Ik zeg goed bezig Rick! Maar dan heb je wel een behoorlijk lange cilinder nodig volgens mij. Op de speed-400 een klein tandwiel, grotere jongen op de spindel en dan zit ie zo weer in de romp lijkt mij.

Voorstel: als jij dit nu eens al project/voorstel bij je opleiding in brengt, dan doe ik dat met de spindel ... wie weet wat voor moois er uit komt...

Groet,

Jacob
 
Alleen vraag ik me wel af hoelang het wel niet duurt om een spindel van dat formaat heen en weer te bewegen. Zou je dan niet beter gebruik kunnen maken van een wormwiel oid? En of een Speed 400 in staat is zo'n koppel te leveren. En hoeveel weegt zo'n constructie wel niet al met al?

Een van de 1:1 DG-1000's van onze zweefvliegclub heeft een elektrisch intrekbaar landingsgestel. Dat werkt ook met een spindel en een elektromotor die sterk lijkt op een 12 volt speed 600. Ik schat dat het wiel en de overige constructie dicht tegen de 10 kilo aan zit en die wordt in ca 5 tot 7 seconden ingetrokken. Ik zou me best kunnen voorstellen dat, met de juiste overbrenging, een speed 280 motortje ook wel kan volstaan voor dit KTW.

Max
 
Een van de 1:1 DG-1000's van onze zweefvliegclub heeft een elektrisch intrekbaar landingsgestel. Dat werkt ook met een spindel en een elektromotor die sterk lijkt op een 12 volt speed 600. Ik schat dat het wiel en de overige constructie dicht tegen de 10 kilo aan zit en die wordt in ca 5 tot 7 seconden ingetrokken. Ik zou me best kunnen voorstellen dat, met de juiste overbrenging, een speed 280 motortje ook wel kan volstaan voor dit KTW.

Max

Ik geloof je meteen Max, ik moet eerlijk zeggen dat ik totaal geen kaas van de Speed xxx motoren heb gegeten. Idee van de spindel trekt me wel steeds meer aan. Goed uitgelijnd en lichtlopend heb je volgens mij echt geen sterke motoren nodig. Blijkt ook wel weer uit jou verhaal.

Het idee laat ik nog even lekker in mij omgaan en dan zal er wel een proefmodel uit ontstaan denk ik. Komen hier vanzelf de vragen over de details waar ik dan tegen aan loop. 1 van de gedachtenspinsels is dat deze constructie ook relatief eenvoudig in en uit te bouwen is. Volgens mij moet je met 2 boutjes de boel in de romp kunnen vast zetten. Het systeem kan ook buiten de romp prima losstaand functioneren lijkt me. En als dat kan ... dan kan ik het relatief snel in meerdere toestellen inbouwen...

Ik blijf lekker malen, en ga maar eens op zoek naar wat metaalbewerkings-gereedschap. Met figuurzaagjes in aluminium werken schiet niet op kan ik je uit ervaring mededelen..

Jacob
 
het is raadzamer om een nieuwe romp op te bouwen ,aangezien de plaats waar het ktw komt dan verstevigd dient te worden . dit gaat het mmooiste door opnieuw te bouwen en de vanden van balsa fineer balsa fineer te maken(ja 4 lagen )hiermee kreeer je een ijzersterke construktie die niet veel weegt .
 
Goed uitgelijnd en lichtlopend heb je volgens mij echt geen sterke motoren nodig.


Klopt, en daarbij ook nog wat aandacht voor een goede afstelling van de eindstanden. Ik merk bij de DG waar ik het in een eerdere post over had dat de motor het pas zwaar krijgt als hij het wiel in de overcenter lock moet drukken. dat speelt bij een KTW natuurlijk niet of in mindere mate.

Max
 
het is raadzamer om een nieuwe romp op te bouwen ,aangezien de plaats waar het ktw komt dan verstevigd dient te worden . dit gaat het mmooiste door opnieuw te bouwen en de vanden van balsa fineer balsa fineer te maken(ja 4 lagen )hiermee kreeer je een ijzersterke construktie die niet veel weegt .

En als ik je meld dat de binnenzijde al in 50 grams glas is afgewerkt, juist met het oog op de toekomst..;). Ik durf het wel aan om der rug van de romp weer te openen. Langs de dan ontstane randen breng ik dan nog wat vuren latten, eventueel in combinatie met koolstofmat, moet lukken lijkt me.

Groet,

Jacob
 
@Jacob
Ik zal me er ook eens wat in gaan verdiepen;) Vind het erg leuk zulke projecten, heeft veel raakvlak met mijn studie.
Mocht je op een gegeven moment iets getekend hebben op papier, of met een idee in je hoofd zitten dan wil ik dat wel in SolidWorks (Cad) voor je zetten. Ik kan er dan ook een animatie van maken (alles laten bewegen zoals het plan is) En uiteindelijk uitfrezen in aluminium!

@Flymax
Met gewicht doelde ik niet op het koppel dat de motor nodig heeft om dit te verplaatsen. Maar meer wat een speed-400+regelaar extra gaat wegen in het totale vlieggewicht. Toch leuk om te lezen dat men 1:1 zo'n systeem gebruikt.

Groeten Rick
 
Klopt, en daarbij ook nog wat aandacht voor een goede afstelling van de eindstanden. Ik merk bij de DG waar ik het in een eerdere post over had dat de motor het pas zwaar krijgt als hij het wiel in de overcenter lock moet drukken. dat speelt bij een KTW natuurlijk niet of in mindere mate.

Max

Mijn vader is opgeleid voor het fijne machinale metaalbewerken. Hij is helaas niet meer in staat om fysiek te helpen, wel met het mondje. En van hem heb ik geleerd dat goed gereedschap met geduld samen voor een goed eindresultaat zorgt. Dus vandaar de opmerking dat ik naar metaalbewerkings gereedschap ga uitkijken. Een mooi soepel lopend spindeltje betekent dat de aandrijfmotor bijna alleen maar de zwaartekracht moet overwinnen. En dat is wat ik dan wil bereiken natuurlijk.

Groet,

Jacob
 
@Jacob
Ik zal me er ook eens wat in gaan verdiepen;) Vind het erg leuk zulke projecten, heeft veel raakvlak met mijn studie.
Mocht je op een gegeven moment iets getekend hebben op papier, of met een idee in je hoofd zitten dan wil ik dat wel in SolidWorks (Cad) voor je zetten. Ik kan er dan ook een animatie van maken (alles laten bewegen zoals het plan is) En uiteindelijk uitfrezen in aluminium!

Helemaal toppie. Dan moeten we op een koude donkere winterdag maar eens achter de PC kruipen lijkt mij! En als het werkt hebben we een handeltje :wink:

Jacob
 
Een mooi soepel lopend spindeltje betekent dat de aandrijfmotor bijna alleen maar de zwaartekracht moet overwinnen.

Groet,

Jacob

Nou ja, je wil natuurlijk ook graag dat als je in een bocht vliegt en bijvoorbeeld 2G trekt dat de boel ook nog uitklapt. Maar in essentie ben ik het helemaal met jou (en je vader) eens. Door slim te construeren en de boel netjes te maken kun je met hele eenvoudige middelen veel bereiken. En als dat allemaal lukt voor een fractie van de prijs van een gekocht KTW is dat natuurlijk driedubbel kicken.

Max
 
Dit soort mechanismen klap je niet zomaar effe in of uit, zoals je een neuspropellor/-motor inzet. Dit heeft tijd nodig om operationeel te worden. Je kunt dus niet vliegen op een manier van: effe lekker loopen, en dan te bedenken: Ooooh ja, ben nu wel erg dicht bij de grond, gauw de motor aanzetten .... Dan ben je te laat. Je moet het aan- en uitzetten van zo'n motor dus echt plannen.

Alle KTW-systemen die ik tot nu toe gezien heb, hebben tegen de 10 seconden nodig om uit te klappen en operationeel te worden. Pakweg 75% van deze tijd is in gebruik om het mechanisme uit, dan wel in te klappen. Dat betekent dat er een enorm vertragingsmechanisme op zit. Mijn inschatting is dat een aansturende elektro-motor wel 100x vertraagd wordt. En dat betekent ook dat koppel en kracht 100x groter worden. Ik vermoed dat een motortje van 1/10 van een speed 400 het nog makkelijk aankan. Een spindel-mechanisme zal wat dat betreft zonder problemen kunnen opereren.

Een ander probleem dat je moet voorkomen is de volledig ingeklapte situatie. Als in ingeklapte toestand de lange poot en de half-lange poot precies in elkaars verlengde liggen, krijg je hem never nooit meer uitgedraaid. Hij moet een beetje in een driehoeksstand blijven staan. Zo'n 5 graden (elk 2,5 gr) van de 180 gr. stand af.

Het zou me niet verbazen dat je ipv. een spindel-mechanisme ook met een seilwinde-servo van voldoende kracht uit de voeten kunt. 10 kg/cm lijkt me meer dan genoeg. Zolang de hem niet tijdens een duikvlucht vanaf 500m hoogte wilt kunnen uitklappen ...

Gr. Dirk.

Dirk
 
Back
Top