Probleem met het roer van mijn boot

Hans ik woon in Wijchen bij Nijmegen. Bedankt voor de reacties en het interessante verhaal over het hennegat. Ik zal straks proberen het huidige roer te demonteren. Ik begrijp uit jullie reacties, dat het geen technisch hoogstandje is zoals die nu zit. Hoe is de servo het best te plaatsen en hoe kan ik deze het best verbinden met de roerhevel? Stel dat ik de Robbe variant koop, wat moet ik er dan bijkopen?
 
Hans ik woon in Wijchen bij Nijmegen. Bedankt voor de reacties en het interessante verhaal over het hennegat. Ik zal straks proberen het huidige roer te demonteren. Ik begrijp uit jullie reacties, dat het geen technisch hoogstandje is zoals die nu zit. Hoe is de servo het best te plaatsen en hoe kan ik deze het best verbinden met de roerhevel? Stel dat ik de Robbe variant koop, wat moet ik er dan bijkopen?

Als je de Robbe variant koop en je heb er ook een hevel bij\
Dan ben je klaar
Op het inbouwen na dan he
mvg
Frederik :D
 
En natuurlijk lijm.....De hier aanwezige scheepsmodelbouwbouwkundigen weten wel wat je daarvoor het beste kunt gebruiken.
 
Ik ben nog druk googlend bezig, maar op de VOCsite vond ik deze over het hennegat:

doorvoeropening voor de helmstok (roerpen) in het wulf (hekwerk).

Zo, dan weten jullie nu ook wat het wulf is!
 
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Baggeraar, deze tekeningen laten helemaal zien waar het over gaat, duidelijker kan niet.
groetjes piet
 
Als de tekenaar nu ook nog de roerstangpot (bovenste lager van de roerkoning) en de roertaats (onderste lager) had vermeld zou onze kennis volgens google nu tamelijk compleet zijn, dus kunnen we weer verder met de vraag van de draadstarter.
 
de roertaats (onderste lager)

Hebben ze ook niet allemaal, Jan. Bij die constructies met scharnieren (bovenste tekening laatste post van Harm) wordt de axiale kracht door de scharnieren opgenomen. Dit zie je het meest bij de oude antieke zeilschepen. Die van het type in de voorlaatste post van Harm heeft inderdaad een taatslager.

Vraag van topic starter is denk ik al beantwoord, dit valt meer onder de kop "natafelen".

Groet,

Ad
 
Dat is verborgen door het allemansend, helaas.
Maar maak niet de fout om het zaathout in de buurt van de kloten te zoeken... Dan zit je behoorlijk aan de verkeerde kant van het schip!
 
Van de week heb ik het oude roer eruit gesloopt. Ik heb daarna een Graupner 55 mm roer gekocht, en heb deze vandaag ingebouwd.
De servo heb ik omgedraaid om de roerstang zo recht mogelijk van de servo naar de roerhevel te laten lopen. De nieuwe set up is zoveel beter dan de oude. Het roer draait nu heel gemakkelijk, en zit veel degelijker in mekaar. Ik weet echter niet hoe wendbaar de boot is aangezien dit roer kleiner is dan het oude en ik nog niet getest heb.

Hieronder de foto van de nieuwe situatie.

nieuwroer.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top