Wetbike uit The Spy Who Loved Me

Dank voor de input Heren :worship:

Ik zat ook aan veertjes te denken, misschien hoeft de servo-stang dan niet een gaatje dichter bij de servo-as. Zal wel moeten kijken hoeveel marge er is voor een langere servo-stang met veertjes, anders komt de stang als hij naar links draait, door de body heen (waar nu nog een opening is)

Als het model gaat werken (hangt af van de jet/aandrijving) dan zal sturen hoe dan ook lastig worden denk ik, zowel bij hoge snelheden als bij lage.
Bij lage snelheid stuurt hij denk ik totaal niet omdat de body voor het grootste deel in het water ligt, en bij een hoge snelheid gaat een grote stuurslag er waarschijnlijk voor zorgen dat de Wetbike in één keer onderwater verdwijnt, of gelanceerd word uit het water en alsnog zinkt. De 1/3 Wetbike van Robbe stuurt niet via het stuur maar via een roer, dat heeft een reden, waarschijnlijk de reden de ik zojuist genoemd heb.

Maar goed, we zien wel waar het schip strand. Testen testen en nog eens testen :yes:
 
Net een nieuwe test gedaan met een 1 cm langere stang met veertjes, sturen gaat een stuk beter, de servo rukt minder aan de stang en de spelling is ook weg.
Maar de stang is te lang voor de body, naar rechts sturen en het voorste deel word eruit gegooid.


Ik ga twee millimeter van de stang verwijderen, kijken of hij dan nog de body raakt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stuurprobleem is opgelost, voorste deel word er niet meer uitgedrukt.


2 mm van de servo-stang verwijderd en de stang 1 gaatje dichter bij de servo-as gezet, de stang heeft nu twee veertjes waarvan de voorste veer erg kort is. Helaas, het is niet anders.

full

http://www.modelbouwforum.nl/forums/members/robbie-tpc-albums-wetbike-picture113041-cimg9969.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Vreemd, de link naar het fotoalbum had ik neergezet omdat de foto voor mij niet zichtbaar is. (gelukkig voor andere wel)
Link kan ik zien en is aanklikbaar, maar zie geen foto/plaatje in de post.
Zal wel weer zo'n spookpost zijn, die had ik ook in het bouwverslag van de Q-Boat. Lag uiteindelijk aan een titel wijziging van het foto album, heb nu alleen geen titel veranderd.
 
Even een foto van de stang gemaakt, lange veertje komt uit een balpen, de korte is van een batterijhouder.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Even snel een update er doorheen drukken.

Bezig geweest met de jet, de tunnel van de jet is een messing pijp/bocht die normaal gesproken gebruikt word voor gootsteen afvoeren oid.

full


Platform gemaakt van aluminium waar de tunnel op komt en dient gelijk als fundering van de kast, tevens om de ski op de jet te monteren. Het alu kruisje in de nozzle was een bewerkelijk stukje gemaakt van 3mm dik alu, dat onderdeel brengt de tunnel en nozzle bij elkaar met 4 schroefjes. Het kruisje geeft ook ondersteuning voor de schroefas.

full


Onderdeel gemaakt dat in de body van de Wetbike komt, hieraan word de jet bevestigd.

full


Heb daarvoor natuurlijk een gat moeten maken in de body van de Wetbike, het onderdeel zit vastgelijmd met grijze epoxy, komt er nooit meer uit. De 4 schroeven (waarvan ik er maar twee ga gebruiken) in de body zijn voor de bevestiging van de motor.

full


Nadat de epoxy droog was ben ik begonnen een kast te maken voor de jet, gemaakt van alu plaatwerk en een aantal L profielen met de nodige epoxy. Op deze manier sluit de kast perfect aan de romp.

full


Vervolgens weer de epoxy laten drogen om later de kast er vanaf te schroeven zodat de tunnel erop gelijmd kan worden.

full


De tunnel had nog een gat nodig waarin de askoker komt, doordat het in een bocht zit was het lastig te bepalen waar dat gat moest komen. Een laser was de oplossing om ervoor te zorgen dat de nozzle, het gat in het kruisje en het gat in de tunnel allemaal op één lijn komen te liggen. De rode stip gemarkeerd met een stift om vervolgens het gat te kunnen boren.

full


De askokertje is van Graupner net als de 30mm snelheidsschroef, van de schroef heb ik 1mm van de bladen afgehaald zodat hij in de tunnel past zonder er tegenaan te lopen. De tunnel heeft een diameter van 30mm.

full


De jet word aangedreven door middel van een tandriem met de nodige tandriemschijven.

full


De tandriemschijf voor op de motor heeft een gat voor een as van 4mm, de motoras was iets van 2,5mm dus die moest aangepast worden. Gebruik gemaakt van een 4mm messingbuisje die precies over de as van de motor valt, de motoras had al een gaatje waar een pin doorheen kan, enkel nog een gaatje moeten boren in de messing buis en de twee assen zijn met elkaar verbonden zonder dat ze gaan slippen.

full


De motorsteun is gemaakt in twee delen omdat als eenmaal de tandriemschijf erop zit ik niet meer bij de schroeven kan komen die in de motorkast zitten.

full


De tandriemschijf op de schroefas heb ik moeten aanpassen omdat het anders niet in de jet past, het gat in de tandriemschijf was 2,3mm die ik heb uitgeboord naar 4mm zodat de schroefas erin past. Ook 2mm van de dikke schijf af moeten halen zodat hij niet tegen de kast aanloopt, vervolgens een gaatje daarin geboord (net als de schroefas) waarin een pin komt die het geheel borgt.

full


Twee productie foutjes, ikzelf liet per ongeluk de schroef met as op de grond vallen waardoor 1 blad gebroken is. Het polyurethaan waarvan de tandriem is gemaakt heeft een mankement die tijdens de kwaliteitscontrole in de fabriek er tussendoor is geglipt, het lijkt erop dat er lucht in hun mal zat waardoor er gaten in de riem zitten. Ook 1 tand ontbreekt, deze moet ik vervangen samen met de schroef.

full


Voorste onderdeel van de Wetbike overgezet op aluminium,

full


In de body geplaatst met epoxy en geplamuurd,

full


Vervolgens in de grond verf gezet,

full


De jet ook een eerste zwarte laag gegeven, sommige gaatjes in de aluplaat waren overbodig. Dat had ik met opzet gedaan omdat het in de beginfase van de bouw makkelijker is om gaatjes erin te boren dan wanneer de jet helemaal in elkaar zit.

full


De body van de Wetbike is gespoten met hoogglans wit, de onderkant met zijdeglans zwart.

full


Er staat nog een grote afplak klus te wachten om de rode, blauwe, en zwarte lijnen op de body te krijgen, daar zie ik enorm tegenop...

full


De achterste ski moet ook nog gemaakt worden en een oplossing vinden om het deel waar het zadel op zit waterdicht te laten aansluiten op de body.
Next update, zo snel mogelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Robbie,

Een drieblad zoals op de foto zal erg veel slip hebben, een tweeblad, afgetopt (zoals een 'echte' impeller) heeft een veel beter rendement.

Groeten, Jan.
 
Schroef moet ik nog bestellen, als twee bladen beter is dan word het zoiets: Raceschroef voor hoge vermogens (2303.32L) in de Conrad online shop
De Q-Boat heeft ook twee bladen, maar dat is ook meer een echte impeller gemaakt voor die jet, die impeller heeft ook een wokkel vorm.
Als de afmetingen (met name de afstand tussen het schroefdraad en spinner) van die tweeblads schroef niet het zelfde zijn als de schroef die ik nu heb, dan moet de as (als die te kort is) ook vervangen worden.

Het zal een beetje trial en error worden, ik bestel anders de twee en drieblads schroeven allebij zodat ik hem alvast in huis heb.
Weet ook niet wat het vermogen van deze motor is, heb hem nog niet eens getest of hij wel loopt.
 
hallo robby

ik heb hier een tweeblad liggen van graupner het is een 29MM prop
nummer 2344.2
de prop heeft een vlakke achterkant terwijl een schroef daar een konische vorm heeft
deze prop komt in een zelfbouw jetaandrijving
gr raf
 
WOW... weer knap staaltje werk Robbie

de prop van een waterjet heeft vaak zelfs overlappende bladen, dus als je van voor of achter door de jet heen kijkt, kijk je altijd tegen een blad van de schroef aan...

weet niet of het nog kan, maar zou de voorkant van het kruis (waar het water tegenaan blaast, afronden.

ik weet niet of je het gemaakt hebt, maar bij waterjet is ook vaak na de propeller een gelijkrichter (die dus de draaiende waterstrook weer rechtuit laat stromen)
 
Klopt wat je zegt Sjoerd.
Het kruisje (is wat moeilijk te zien op de foto's) heb ik aan de rechterkanten afgerond omdat de impeller naar rechts loopt, afgekeken van de 40mm jet van de Q-Boat. De nozzle uitgang is van deze jet trouwens 13.5mm.

Heb zojuist een foto gezien van de Graupner impeller van Raf, afmetingen zijn vrijwel hetzelfde, misschien moet ik de as hooguit 1mm inkorten.
Morgen even contact opnemen met de modelbouwzaak hier in de buurt zodat zij hem kunnen bestellen.
 
nice.

btw nog een puntje... de inlaat mag aan de voorkant wat vloeiender lopen.... elk randje zorgt voor turbulentie en cavetatie in het water, en met jetpomp wil je dat zo min mogelijk hebben
 
Back
Top