Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
![]()
Ik heb hetzelfde geintje ook eens losgelaten op het Ultima wortel-profiel:
Dikte 7,98% max op 26%
Welving 2,18%, max op 41%
Polaires:
![]()
Conclusie:
Dit lijkt zeer dicht in de buurt van een DLG profiel te komen.
Bij Re=30.000 vliegt dit volgens XFLR5 nog een fractie beter.
Bij Re=40.000 vliegt het bijna op z'n best.
Bij 60.000 vliegt het ronduit goed.
Die Re-vriendelijkheid zit hem in het behoorlijk vlakke verloop van de bovenzijde achter het dikste punt.
Een sprong van 26% naar 20% maakt kennelijk niet heel veel meer uit.
De iets grotere dikte doet weinig tot niets met de profielweerstand, maar icm. de grotere welving levert het wel duidelijk hogere Cl-max (1,2 tegenover 1,0).
![]()
Ik heb hetzelfde geintje ook eens losgelaten op het Ultima wortel-profiel:
Dikte 7,98% max op 26%
Welving 2,18%, max op 41%
Polaires:
![]()
Conclusie:
Dit lijkt zeer dicht in de buurt van een DLG profiel te komen.
Bij Re=30.000 vliegt dit volgens XFLR5 nog een fractie beter.
Bij Re=40.000 vliegt het bijna op z'n best.
Bij 60.000 vliegt het ronduit goed.
Die Re-vriendelijkheid zit hem in het behoorlijk vlakke verloop van de bovenzijde achter het dikste punt.
Een sprong van 26% naar 20% maakt kennelijk niet heel veel meer uit.
De iets grotere dikte doet weinig tot niets met de profielweerstand, maar icm. de grotere welving levert het wel duidelijk hogere Cl-max (1,2 tegenover 1,0).
Beide profielen moet nauwkeurig gebouwd worden. Anders zeggen deze grafieken (en het daarop gebaseerde advies) niets!Hier even uw besluit over Ultima
Dank je voor de referentie zal er tijdens mijn opkomend verlof op bezoek gaan.Verticale as: Cl. Dit is een getal dat staat voor de lift.
Horizontale as: Cd. Dit is een gelijksoortig getal voor de profiel-weerstand (er spelen nog meer soorten weerstand, maar die zijn afhankelijk van vleugelvorm en -grootte, vliegsnelheid, en de Cl).
Bij de andere grafieken staat horizontaal 'alfa' dit is de hoek waarmee het profiel wordt aangestroomd.
Als die grafieken je weinig zeggen, raad ik je aan eens een paar avonden telkens een uurtje door dit sub-forum te lezen.
Beide profielen moet nauwkeurig gebouwd worden. Anders zeggen deze grafieken (en het daarop gebaseerde advies) niets!
Het X2profiel is een tikkie gevoeliger op Reynolds-getal. Een kist die daarmee is uitgevoerd zal met een iets hogere vleugelbelasting beter tot z'n recht komen. Als je daarentegen zeer licht en nauwkeurig kunt bouwen zal de Ultima net iets beter zijn. Houden we rekening met het feit dat NL een toch wel winderig land is, dan lijkt het Xplorer2 profiel de beste keus.
Bij hele hoge snelheden (>100 km/u ) lijkt de X2 de beste.
Bij cruisen is het Ultima profiel zonder twijfel de winnaar.
Realiseer je dat de verschillen klein zijn, alleen tot uiting komen als er nauwkeurig is gebouwd, en ik denk ook dat er een ander profiel aan de tip moet worden ingezet.
In de rechter grafiek staat Cm over alfa. Cm is het draaimoment over de kwart-koorde-lijn. Die is bij normale profielen negatief (nose-down). Vandaar dat de X-as (Cm=0) bovenaan staat. Daar staan die Cm dan ook genoemd.Dank je voor de referentie zal er tijdens mijn opkomend verlof op bezoek gaan.
Ik weet wel wat cd en cl zijn, en dat de verhouding de sinkrate bepaalt. Maar verder naar rechts staat een grafiek met precies die verhouding. Wat staat daar op de horizontale as aub?
Dank je, ik hoopte op dit antwoord. Het is nl veel makkelijker een Xplorer tweedehands op de kop te tikken.
Je wordt op je winken bediendhttp://www.modelbouwforum.nl/threads/xplorer-2-st-3-5m-f5j-bouwjaar-2014.244322/
Die Ultima is ook echt veel lichter dus lijkt zijn profiel daar wel aan aangepast.
In de rechter grafiek staat Cm over alfa. Cm is het draaimoment over de kwart-koorde-lijn. Die is bij normale profielen negatief (nose-down). Vandaar dat de X-as (Cm=0) bovenaan staat. Daar staan die Cm dan ook genoemd.
De Cl/Cd komt overeen met de glijhoek. Dat is net even iets anders als de sinkrate ...
In de rechter grafiek staat Cm over alfa. Cm is het draaimoment over de kwart-koorde-lijn. Die is bij normale profielen negatief (nose-down). Vandaar dat de X-as (Cm=0) bovenaan staat. Daar staan die Cm dan ook genoemd.
De Cl/Cd komt overeen met de glijhoek. Dat is net even iets anders als de sinkrate ...