Waarom er regelgeving moet komen [wetgeving discussie]

Pfff...wat heb jij een hoop letters nodig om een nietszeggend betoog te voeren zeg.

Ik beperk mij dan ook maar even tot bovenstaande quote want die behoeft wat extra aandacht...

Een spotter is niet bedoelt als iemand die 'iets' doet als je machine op hol slaat.
Begrijp dan ook niet geheel wat je exact wilt zeggen in relatie tot een 'antieke' regel in welke zin dan ook.

Spotters zijn bedoelt in de zin van het informeren van de Piloot in geval van naderend gevaar. Naderend gevaar in de zin van bijvoorbeeld een HEMS (trauma Heli) die jouw kant op komt.

Wellicht een idee je wat meer te verdiepen in waar het nou echt om gaat zodat er op inhoud gediscussieerd kan worden. Daar is een forum nl voor bedoelt.

Ik heb ook bij een mvc gezeten en daar stond ook niemand op de uitkijk, dus is het gewoon muggenziften om niks en willen jullie allemaal overkomen
als de brave hendrik die nooit iets doet wat niet mag, en dan hier met het belerende vingertje komen zwaaien. Er worden gewoon tienduizenden drones
in nederland alleen al verkocht, en de meesten vliegen gewoon alleen en zonder spotter en zo is het gewoon en daar verander je niks aan.
Daarnaast hoor ik een helikopter al voordat hij te zien is, want geluid gaat sneller dan de helikopter, tenzij er al een is die sneller kan dan 1200kmh,
en mijn oren doen het prima, vooral als m'n drone 200 meter ver weg is, want die hoor ik dan niet eens meer.
 
@retep wat is het doel hiervan eigenlijk?

Wat kan jou dat verrekken? Ik ben toch dwars in jou ogen? Ik ben ooit lid geweest van een mvc, en daar ben ik weggegaan vanwege zeikers zoals in dit draadje
en de rest van de toetsenbord moraalridders hier, want ik heb een schijthekel aan hypocriet volk dat wil overkomen als de brave hendrik,
maar zelf de wet ook niet zo nauw nemen, maar dat hier niet op zullen schrijven, want ja, dan krijg je er van langs door de overige huilebalken.
Welnu, ik vlieg gewoon net als duizenden drone bezitters lekker alleen en zonder spotter en zonder moraalridders en ver ver weg van mvc's
met lieden met belerende vingertjes en het schuim op hun mondhoeken en die de regeltjes tot op het bot nageleefd willen zien.
En ook als de wet zegt zo meteen zegt dat ik maar 50 meter hoog en 100 ver mag, ga ik gewoon poep aan hebben, want daarvoor heb
ik geen 1500 euro uitgegeven, en hadden ze de verkoop van al die spullen dan maar op voorhand moeten verbieden. Verder vlieg ik niet in de
bebouwde kom of bij vliegvelden, maar over de weilanden en akkers waar geen mensen of huizen zijn, dus kan iedereen die daar problemen
mee heeft van mij m'n rug op! Zo simpel is het!
 
Wat kan jou dat verrekken? Ik ben toch dwars in jou ogen? Ik ben ooit lid geweest van een mvc, en daar ben ik weggegaan vanwege zeikers zoals in dit draadje
en de rest van de toetsenbord moraalridders hier, want ik heb een schijthekel aan hypocriet volk dat wil overkomen als de brave hendrik,
maar zelf de wet ook niet zo nauw nemen, maar dat hier niet op zullen schrijven, want ja, dan krijg je er van langs door de overige huilebalken.
Welnu, ik vlieg gewoon net als duizenden drone bezitters lekker alleen en zonder spotter en zonder moraalridders en ver ver weg van mvc's
met lieden met belerende vingertjes en het schuim op hun mondhoeken en die de regeltjes tot op het bot nageleefd willen zien.
En ook als de wet zegt zo meteen zegt dat ik maar 50 meter hoog en 100 ver mag, ga ik gewoon poep aan hebben, want daarvoor heb
ik geen 1500 euro uitgegeven, en hadden ze de verkoop van al die spullen dan maar op voorhand moeten verbieden. Verder vlieg ik niet in de
bebouwde kom of bij vliegvelden, maar over de weilanden en akkers waar geen mensen of huizen zijn, dus kan iedereen die daar problemen
mee heeft van mij m'n rug op! Zo simpel is het!
Wat doe je hier dan eigenlijk?
 
Laten zien dat hij uit zijn nek kletst, eerder koste zijn multitrotor €1300. Nu ineens €1500, of hij rekent voor elk gezien (200) Youtube filmpje een euro, dan komt hij inderdaad aan €1500.
Verder zou ik zijn werkgever willen adviseren om retep zijn salaris eens te halveren, wedden dat hij de volgende dag staat te janken bij zijn werkgever dat dat niet de regels zijn. Regels zijn er voor iedereen, maar niet voor retep.
 
Volgens mij is Recep gewoon gefrustreerd van waar de regelgeving heen gaat, net als ik trouwens. Ik ben ook een weilandvlieger maar dan met een heli van 5.5kg. Die nieuwe regels hebben zeker een doel, maar het voelt alsof ik maar beter op de bank voor mijn TV moet gaan zitten.
 
Volgens mij is Recep gewoon gefrustreerd van waar de regelgeving heen gaat, net als ik trouwens. Ik ben ook een weilandvlieger maar dan met een heli van 5.5kg. Die nieuwe regels hebben zeker een doel, maar het voelt alsof ik maar beter op de bank voor mijn TV moet gaan zitten.

"
knoop je jas dicht doe een das om was eerst je handen
kam je haren recht je schouders denk aan je tanden
blijf niet hangen recht naar huis toe spreek met twee woorden
stel je netjes voor eet zoals het hoort en zeg u!"

Dat is een stukje tekst van Doe Maar, en dat gaat over het keurslijf waaraan iedereen vroeger geacht werd aan te MOETEN voldoen,
en vooral niet afwijken van de regels, want oei oei, dan word je verketterd door de moralfags en die meestal zo hypocriet
als de tering zijn en zelf geen haar beter zijn op andere vlakken.

Hier een filmpje voor de moraalridders

 
...zodat er op inhoud gediscussieerd kan worden. Daar is een forum nl voor bedoelt.


Volgens mij is Recep gewoon gefrustreerd van waar de regelgeving heen gaat, net als ik trouwens. Ik ben ook een weilandvlieger maar dan met een heli van 5.5kg. Die nieuwe regels hebben zeker een doel, maar het voelt alsof ik maar beter op de bank voor mijn TV moet gaan zitten.


Helemaal mee eens, ik snap dat er emotie om de hoek komt kijken, omdat hier en daar de regelgeving flink door lijkt te schieten, zonder dat er extra veiligheid voor terug komt. Maar laten we vooral niet gaan reageren met "wat de regels ook zullen worden, ik heb er geen boodschap aan!" want dan verandert er niets. Maar een goed onderbouwd kritisch tegengeluid, met argumenten aantonen waarom bepaalde aspecten van de regelgeving, en eventueel nog in het verschiet liggende verscherpingen, alleen maar onnodig beperkend zullen werken, kan wellicht nog wat effect hebben.

Dus meer het doel van de regels, het zorgen voor een kader waarin veiligheid een grote rol speelt, benadrukken, en niet puur regels opstellen omdat er regels moeten zijn, zonder goed te letten op het effect van de inhoud van die regels. Want dan kom je uiteindelijk uit bij het compleet verbieden van modelvliegen, immers, dan kan er nooit meer iets gebeuren met een drone, heli of wat maar ook. Maar laten we dan ook meteen auto's verbieden, fietsen, huizen met een trap, elke vorm van sport, keukentrapjes, etc, want die zijn ook allemaal gevaarlijk, en eisen op jaarbasis veel meer slachtoffers dan de modelvlieghobby in haar hele bestaan heeft gemaakt.
 
Helemaal mee eens, ik snap dat er emotie om de hoek komt kijken, omdat hier en daar de regelgeving flink door lijkt te schieten, zonder dat er extra veiligheid voor terug komt. Maar laten we vooral niet gaan reageren met "wat de regels ook zullen worden, ik heb er geen boodschap aan!" want dan verandert er niets. Maar een goed onderbouwd kritisch tegengeluid, met argumenten aantonen waarom bepaalde aspecten van de regelgeving, en eventueel nog in het verschiet liggende verscherpingen, alleen maar onnodig beperkend zullen werken, kan wellicht nog wat effect hebben.

Dus meer het doel van de regels, het zorgen voor een kader waarin veiligheid een grote rol speelt, benadrukken, en niet puur regels opstellen omdat er regels moeten zijn, zonder goed te letten op het effect van de inhoud van die regels. Want dan kom je uiteindelijk uit bij het compleet verbieden van modelvliegen, immers, dan kan er nooit meer iets gebeuren met een drone, heli of wat maar ook. Maar laten we dan ook meteen auto's verbieden, fietsen, huizen met een trap, elke vorm van sport, keukentrapjes, etc, want die zijn ook allemaal gevaarlijk, en eisen op jaarbasis veel meer slachtoffers dan de modelvlieghobby in haar hele bestaan heeft gemaakt.

Ik ben niet gefrustreerd, want als de regels mij niet aanstaan, dan lap ik ze gewoon aan mijn laars, en de enige regels die ik aan m'n laars lap zijn
geen spotter, en verder vliegen dan 50 meter hoog en 100 meter ver, en zit ik op de boerenbuiten, dus waar geen mens last heeft van mij of m'n drone.
Verder heb je helemaal gelijk over dat alles maar verbieden, want er is niks in het leven zonder risico en moet je gewoon bepaalde risico's
gewoon aanvaarden, en we hebben het hier over compleet verwaarloosbare risico's want nog nooit las ik eerder een bericht waarin
een modelvliegtuig voor ongelukken heeft gezorgd, behalve over idioten die dan nu met een drone bij vliegvelden vliegen of over snelwegen
en in bebouwde gebieden, en daar val ik allemaal niet onder, dus word er van een mug een olifant gemaakt en moord en brand geschreeuwd
om niks, en daar moet ik dan ook keihard om lachen, want mij krijgen ze toch niet op de kast waar ze zelf allemaal zelf al op zitten.
 
Kijk en dat is prima, die regels zijn ruk dat is een feit, maar veiligheid is heel belangrijk dat is ook een feit, en als je denkt daar een middenweg in te kunnen vinden dan is het helemaal mooi, dat is namelijk hoe iedereen het liefste wil vliegen
 
...die regels zijn ruk dat is een feit, maar veiligheid is heel belangrijk dat is ook een feit, en als je denkt daar een middenweg in te kunnen vinden dan is het helemaal mooi, dat is namelijk hoe iedereen het liefste wil vliegen

Euh...
Deels waar. De regels zijn niet ruk maar wel, zoals de Engelsen dat zeggen, 'way over the top'.

Ondanks dat hebben we ermee te dealen. Je hebt overigens de mogelijkheid op- of aanmerkingen te plaatsen op wet- & regelgeving als deze in de maak is. Een en ander wordt doorgaans via Internet consultatie aangeboden. Daar kun je dan je mening delen met de beleidsmakers etc...

Andere optie is om lid te worden van DARPAS. Die vertegenwoordigen weliswaar de commerciële vliegers maar adviseren het Ministerie bij het schrijven van het beleid.
 
Kijk en dat is prima, die regels zijn ruk dat is een feit, maar veiligheid is heel belangrijk dat is ook een feit, en als je denkt daar een middenweg in te kunnen vinden dan is het helemaal mooi, dat is namelijk hoe iedereen het liefste wil vliegen

de regels zijn gewoon te betuttelend, want je kunt prima op de boerenbuiten kilometers ver vliegen zonder een gevaar te zijn of voor overlast te zorgen.
Dat de wet het dan verbied, zijn dan van die regels die je op dat soort locaties gewoon aan je laars moet lappen, want dat is hetzelfde
als dat je op een kaarsrechte privinciale weg waar op zondagochtend om 7 uur geen kip te bekennen is, 80 gaat rijden en geen kmh harder
omdat de wet dat zegt. En de wet zegt ook dat je niet mag vloeken, en kun je er dan ook een heuse bekeuring voor krijgen, maar dat soort
wetten worden dan niet gehandhaafd, gewoon omdat ze te onbenullig zijn en de politie wel wat anders te doen heeft.
Als nou de ene drone na de ander voor niks dan ongelukken veroorzaakt met veel letsel en soms ook doden, dan zou ik niet eens een drone
gekocht hebben, want ik wil geen hobby's die levensgevaarlijk zijn. en natuurlijk kan een drone ook levensgevaarlijk zijn, maar
dan wel dankzij de bestuurder, want die zoekt het dan ook gewoon bewust op.
Daarom, 50 meter hoog en 100 meter ver is voor speelgoed drones, en als ik nou heel de tijd alleen maar het veldje naast m'n schuur zou mogen vliegen
dan is de lol er snel vanaf, want het is maar 1 veldje van de duizenden weilanden en akkers, en dit veldje alleen al zou ik niet eens volledig mogen benutten
want het is al 100 bij 200 meter groot. Ik heb een heerlijk stille dji p3 gekocht, en wel om er mee het landschap te filmen, dus geen luidruchtige racer
die de wanderlaars in het aangrenzende bos op hun zenuwen gaat werken en ze dan wellicht gaan klagen. Juist ook voor die mensen heb ik rekening gehouden
want ik wilde ook een racer kopen, totdat ik een filmpje zag en me rot schrok van de herrie, want het leek wel een F1 auto, dus doe maar niet dacht ik toen,
en hou me dan ook wel bij m'n P3. En dan lekker tussen de 50 en 100 meter hoog en dan wel tot 2,4km ver, want dat is m'n record, of eerder het record
van wat het video signaal aankon. En op 50 meter hoogte hoor je slechts een licht gezoem dat van veel verder lijkt te komen, en wat je al niet meer
hoort als je zelf een gesprek voert, en op 100 meter hoogte hoor je niks meer, dus heb ik geen spotter nodig, want ik hoor eventuele helikopters
gewoon zelf wel aankomen, want het geluid gaat sneller dan de heli, dus een spotter is overbodig. Een spotter lijkt mij dan ook in het leven geroepen
toen er modelvliegtuigjes kwamen die zo goed als allemaal op brandstof vlogen, en dus een bak herrie maken waardoor je dus niks aan hoort komen.
En moest je vroeger bij een club en daar vlieg je niet alleen, dus een berg herrie, maar daar heb ik allemaal geen last van, dus de wet
is dan maar te makkelijk, want die maakt geen onderscheid tussen een stille drone of een lawaaierig nitro motortje, en ook niet
tussen dichtbevolkte gebieden en akkers en weilanden, en die bekrompenheid gaat er dan voor zorgen dat men de wet toch gaat overtreden,
alleen is het verschil dat ik persoonlijk de wet dan nog op een acceptabele manier overtreed, want alleen weilanden en akkers, en dat is tot nu toe
alles wat mijn drone te zien heeft gehad, en durf ik niet eens in de stad of dorp te vliegen, want ik ben veel te bang voor een ongeluk, want stel dat hij daar
neerstort. Daarom vlieg ik daar waar dat wel verantwoord is, lege ruimtes buiten de bebouwde kom en uit het zicht en gehoor van eenieder
die daar dan nog in de buurt mocht zijn, en of m'n drone dan nog in mijn veldje naast mij uit de lucht valt of in het veldje een kilometer verderop,
dat zie ik dan nog als acceptabel, ook al zegt de wet van niet, en op dat vlak zeg ik dan, bekijk het eens met je overdreven wetten.
 
Laatst bewerkt:
Euh...
Deels waar. De regels zijn niet ruk maar wel, zoals de Engelsen dat zeggen, 'way over the top'.

Ondanks dat hebben we ermee te dealen.

Je vind het dus over de top en dat je er mee moeten dealen omdat die wet er nou eenmaal is. Jij rijd dan ook vast en zeker
nooit harder dan de maximum snelheid op een zomerse zondagochtend om 6 uur terwijl er geen kip op de weg zit,
want jij houd je strak aan de wet, hoe belachelijk hij ook is, nietwaar?
 
Back
Top