Modelstoomsleepboot Dockyard V

Ga je 'm echt blank laten? Met lak is hij juist zo mooi!

Al eerder gemeld.
De Dockyard V is aan het onderschip zwart geteerd, de bovenbouw in een soort van oranje.
Indien ik ga schilderen, dan moet ik ook de romp om alle onvolkomenheden te maskeren, plamuren en schilderen.
Bij aanbrengen van een zijdeglans tweecomponenten heldere lak blijft de constructie/bouw zichtbaar. Ik kan geen fouten verbergen.
Buiten dit, geverfd volgens het werkelijke schip, dan had ik haar net zo goed in hout/papier kunnen maken.
Door niet verhullen van de constructie is zij uniek.
 
Update d.d. 28.11.2018
Eindelijk de machine lantaarn, naam op de RDM tekening, ofwel machinekamer bovenlicht kunnen afwerken.
Op de onderstaande foto is deze zoals in werkelijkheid op het schip te zien.

SAM_1642.JPG


Daar ik het basisdeel met de beweegbare luiken reeds gemaakt heb, ben ik begonnen met beschermingsbogen.
Deze heb ik gemaakt uit RVS 316, dik 4 mm.
Ik had gehoopt, deze te buigen met de 4mm pijpenbuiger. Echter, het enige dat boog was de pijpenbuiger. Achteraf logisch want deze is ontworpen voor koperpijp.
Omdat ik geen zin had om een mooi buigapparaat te maken heb ik het RVS op de onderstaande (high-tec) manier gebogen. Gewoon een hoekstaal 30x30 met een vastgeschroefd stuk messing van de juiste diameter en een zware C-klem met lange moer M10. Waarom een lange moer? Door de hoek van 60 gr. kan het te buigen materiaal niet omhoog kruipen..

SAM_2172.JPG


Op de onderstaande foto de 3 stuks beschermingsbogen.

SAM_2173.JPG


Op de onderstaande foto het geheel van beschermingsbogen en langs steun te zien.

SAM_2174.JPG


Ook de luiken kunnen nog steeds open.

SAM_2175.JPG


Aanvullende informatie:
Ik heb in het verleden bewust de machinekamer lantaarn(boven licht) niet op het dekhuis gesoldeerd.
Het solderen (aan de onderzijde) van het RVS op het basisdeel is gedaan met tin/lood soldeer.
Het solderen van het RVS met zilver/tin soldeer, Resist 2. Dit omdat bij zilver hardsolderen er een kleur verschil ontstaat tussen het soldeer, hetgeen niet is bij gebruik van het zilverachtige zilver/tin soldeer.

Het enige, dat ik niet gedaan hebt, is het aanbrengen van de hoekversterkingen. Dit werd zo grof, dat het afbreuk deed.
 
Laatst bewerkt:
Een aantal berichten over beitsen (etsen) na bewerken/solderen:

Beitsen wordt gedaan met een (sterk) zuur op gelijksoortige materialen.
Ik heb in de opbouw gebruikt. messing, (koper Cu/ zink Zn legering), tin/lood soldeer ( tin Sn/lood Pb legering), zilver/tinsoldeer ( zilver Ag/ tin Sn legering) en RVS 316 ( chroom Cr/nikkel Ni/ijzer Fe legering). De bijbehorende sporenelementen heb ik niet genoemd.
Deze materialen reageren ieder verschillend op het zuur.
Vooral zink Zn staat erom bekend, dat dit materiaal zich opoffert t.o.v. andere materialen, denk aan zink elektroden voor de kathodische bescherming.
Daarom heb ik gekozen voor het gebruik van zilver/tin soldeer op het RVS.
Ik moet alleen nog poetsen, dan zie je geen verschil meer.
Opmerking, door het solderen is het RVS roestgevoelig geworden en daarom wordt deze binnenkort met een zijdeglans heldere 2 componenten lak gespoten.
 
Nu de machinekamerlantaarn/bovenlicht gereed is ben ik verder gegaan met het maken van de twee schuifluiken naar de achterkajuit en de machinekamer.
Het schuifluik naar de achterkajuit is enkelvoudig, maar het luik naar de machinekamer bestaat uit 2 delen, die over elkaar schuiven. Hiervoor is een profiel benodigd met twee sleuven. Eenvoudig te maken door twee U-profielen op elkaar te solderen.
Als gepensioneerde heb je: tijd genoeg, budged beperkt.
Omdat ik geen U-profiel wilde bestellen en nog genoeg L 2x2 mm en T 3x3 mm op voorraad had heb ik het benodigde profiel gemaakt uit dit materiaal.
Op de onderstaande foto de gebruikte profielen en het resultaat.

SAM_2176.JPG


Op de onderstaand foto hoe ik deze kleine profielen aan elkaar heb gesoldeerd.
Tussen twee vuurvaste stenen, de ene verzwaard met stukken brons, de ander los verschuifbaar. De drie te solderen delen, vooraf schoongemaakt en vertind op de te solderen plaatsen, geplaatst en met de vlam gesoldeerd. Door verschuiven van de losse steen kon ik de hoekprofielen mooi op hun plaats drukken.
O ja, vandaag mijn vingers niet gebrand.

SAM_2180.JPG
 
Beitsen wordt gedaan met een (sterk) zuur op gelijksoortige materialen.
Ik heb in de opbouw gebruikt. messing, (koper Cu/ zink Zn legering), tin/lood soldeer ( tin Sn/lood Pb legering), zilver/tinsoldeer ( zilver Ag/ tin Sn legering) en RVS 316 ( chroom Cr/nikkel Ni/ijzer Fe legering). De bijbehorende sporenelementen heb ik niet genoemd.
Deze materialen reageren ieder verschillend op het zuur.
Vooral zink Zn staat erom bekend, dat dit materiaal zich opoffert t.o.v. andere materialen, denk aan zink elektroden voor de kathodische bescherming.
Daarom heb ik gekozen voor het gebruik van zilver/tin soldeer op het RVS.
Ik moet alleen nog poetsen, dan zie je geen verschil meer.
Opmerking, door het solderen is het RVS roestgevoelig geworden en daarom wordt deze binnenkort met een zijdeglans heldere 2 componenten lak gespoten.

Besmettelijk RVS:

Als RVS haar beschermlaag (de oxidelaag) kwijt is,
is het rvs gevoelig voor invloed van buiten af.
Het rvs zelf zal niet roesten maar roest aannemen, smet.
Wat het vers schoongemaakte rvs nog mist is het passiveren van de huid.
Met zuur kun je het oxideren/passiveren, dus het opnieuw aanmaken
van een beschermlaag sturen/bevorderen.
Over passiveren vind je veel beschrijvingen "op het net".
Maak je zelf via passiveren die oxidelaag aan of laat je deze groeien op natuurlijke wijze is alles weer okee.

RVS, mooi metaal.
Goed te verspanen, goed hard-en zacht te solderen.
Heel mooi te polijsten.

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Dubbel "U" profiel maken:
Zeer vindingrijk om op deze manier een "W" profiel te maken.

O ja, vandaag mijn vingers niet gebrand.
Maar Stoompomp, je vingers branden aan soldeerwerk?
Jij bent toch zeker een geroutineerd (hard)soldeerder?
Ziet er netjes uit.
En? Nog vijlen of slijpen? Schuurborstels al gestanst.
Als je in de profielgroef moet schoonmaken zou je dat bijvoorbeeld ook met een beiteltje kunnen doen.
Tin gewoon wegsteken, schaven.

Als gepensioneerde heb je: tijd genoeg, budged beperkt.

Misschien zijn er wel sponcers die je willen helpen.
Doe een oproep?

Mooi werk "Stoompomp".

Veel modelbouw plezier,
Willum
 
Foto van een graveersteker/burijn:
upload_2018-12-3_18-43-4.png

upload_2018-12-3_18-43-27.png


Toch maar even een foto gemaakt van de stekers.
Kun je in de vakhandel kant en klaar kopen tussen 10 en 15 euro.
Ik heb ze lang geleden allemaal gemaakt van kapotte cirkelzaagbladen.
HSS kobalt, dus zaagbladen die zelf RVS aan kunnen.
Maak hier zelfs afsteekbeitels voor op de draaibank van.
Altijd wel een stuk op voorraad liggen.

Heb er veel plezier van.

Groet,
Willum
 
Maar Stoompomp, je vingers branden aan soldeerwerk?
.

Ja, soms ben ik te ongeduldig, vooral als de onderdelen tijdens het solderen veranderen van positie. Door het vooraf vertinnen is de tindikte op de beide vlakken niet gelijk en hierdoor kunnen door de klemkracht van de klem de onderdelen verschuiven.

Als je in de profielgroef moet schoonmaken zou je dat bijvoorbeeld ook met een beiteltje kunnen doen.
Tin gewoon wegsteken, schaven.

Zoals ik in een eerder bericht heb aangegeven, gebruik ik dunne Proxxon slijpschijven voor het doorslijpen van messing profiel en plaat.
Deze slijpschijven, dik 0,8 mm passen perfect in de groeven en binnen de kortste keren heb je de groeven vrij van tin. Het is als brildrager wel aan te bevelen om een overzet bril te dragen. (Dit geldt ook voor niet brildragers).
 
Vandaag heb ik de gisteren getoonde rail voor de toegangsluiken op de achterkant van de bovenbouw gesoldeerd.
Eerst een foto van de werkelijkheid.

SAM_1745.JPG


Op de onderstaande foto de rails voor de beide toegangen.
Door de wijze van samenstellen kon ik niet de rail in zijn geheel vastsolderen, door het gevaar van "uit elkaar" vallen.
Daarom heb ik met een stuk brons de plaats gefixeerd, eerst de voor-, dan de achterkant en na afkoelen het middendeel met de vlam gesoldeerd.

SAM_2184.JPG


Onderstaand de foto van de huidige stand. De 4 st rails zijn gemonteerd en het eerste van het tweedelige schuifluik is geplaatst.
De openingen voor de toegang zijn nog niet aangebracht, omdat ik verwachte, dat door het maken van de openingen het dek zou kunnen gaan vervormen.
Nu door de montage van de rails is dit niet meer mogelijk.

SAM_2182.JPG
 
De achterwoning heeft een enkel luik, dus is er geen dubbele rails.

Dat klopt. Op de onderstaande foto is te zien, dat de rail voor de toegang naar de achterkajuit en naar de machinekamer van nagenoeg gelijke hoogte zijn.
Daarom heb ik in hoogte gelijke rails gemaakt.
Het luik komt in de bovenste groef. Overigens, het is eenvoudig om de midden rib weg te slijpen, maar of dit voordeel brengt?
SAM_1620.JPG


Overigens, door je opmerking zie ik nu, dat het luik voor de machinekamer bol moet zijn. Morgen aanpassen.
Bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag, ontdekt door commentaar, de luiken van de machinekamer aangepast.
De dubbele over elkaar schuivende luiken opnieuw gemaakt.
Daarnaast ook het luik gemaakt naar de achterkajuit.
Misschien niet geheel aan de werkelijkheid correct, maar door montage in de bovenste groef schuift het luik mooi.
De gemaakte luiken zijn uit één stuk messing plaat gebogen op de bij het luik behorende breedte van de rails.

SAM_2186.JPG


De getoonde opening beneden het machinekamerluik, wordt in werkelijkheid afgesloten met een losse plaat, zie eerder bericht http://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-14#post-3921968
.
 
In de afgelopen dagen heb ik het achterschip bijna gereed gekregen. Er ontbreken alleen de opstappen naar de bovenbouw en het stuurhuis.
Huidige stand: Ik heb de veiligheidsbeugel over de toegangen naar de machinekamer en de achter kajuit aangebracht. Het probleem was, dat deze onder de sleepdraad moest blijven. De veiligheidsbeugels zijn gemaakt uit RVS 4mm, voor overzicht.

SAM_2194.JPG


Ook het voorschip is bijna gereed. Vandaag de overkasting van de stoomdom gemaakt.

SAM_2192.JPG


De volgende stap is het maken van de uitbouwen bij de stuurwielen, zie in werkelijkheid.

SAM_1649.JPG


Ik heb wel een mooie foto van de stuurwielen, maar ik heb vergeten deze op te meten
SAM_1644.JPG
 
Henk, Lijkt het zo, of heeft de echte boot 2 in elkaar draaiende stuurwielen? En zo ja, weet je dan ook de functie daarvan? Ben heel benieuwd. Gr. Klaas.
 
Back
Top