Modelvlieghoogte teruggebracht tot 120 Meter vanwege Drones ?

Het probleem begon idd met de "drones". maar niet door de (mis)bruikers er van. Lang verhuld door onze overheid, wordt nu eindelijk toegegeven dat men het lagere luchtruim, ooit was het het "afvalputje" van de luchtvaart en voor niemand interessant, volledig in beheer wil gaan nemen.
Het grote woord is er uit.
Het publieke domein (openbare ruimte) lucht verkopen als goud.
 
Dat was in Duitsland al vele jaren eerder bekend, de in Duitsland niet erg geliefde minister Dobrindt wilde een paar jaar geleden alle modelvliegerij verbieden tussen de 100 en 300m hoogte.... want dat moest gereserveerd worden voor de pakjesdrones. Dat was het enige in zijn beleid wat ik kon billijken, dat was tenminste eerlijk. Toen werd er hier nog om de hete brij heen gedraaid.
Hier zijn we inmiddels ook al aardig op weg, het gehele lagere vlieggebied raakt verstrikt in beperkingen (doorgaans met "G" aangeduid). Tot nu toe kun je zonder verkeersleiding met een 747 van Groningen naar Maastricht vliegen op 300m hoogte. Alles op eigen risico en zelf zorgen dat je nergens tegenaan vliegt. Zo gaat dat nu nog in dat gebied zo met sport- en zweefvliegerij, Defensie met helikopters tot F16's, politie en Trauma heli's, ballonnen en natuurlijk allerlei onbemand spul.
Er komt steeds meer een roep om electronische positie melding, waar systemen van een ander vliegtuig op kunnen reageren met een melding. Er zijn op dit moment al diverse systemen in omloop, maar die dienen hun eigen vlieggebied, de verkeersvliegtuigen gebruiken hun Transponder samen met een TCAS systeem, zweefvliegers hebben FLARM, ADS-B wordt hier en daar gebruikt. Behalve FLARM doorgaans dure systemen.
De discussie over welk systeem het op lage hoogte moet gaan worden, dus ook voor onbemand, is bij lange na nog niet uitgewoed.
 
Dat was in Duitsland al vele jaren eerder bekend, de in Duitsland niet erg geliefde minister Dobrindt wilde een paar jaar geleden alle modelvliegerij verbieden tussen de 100 en 300m hoogte.... want dat moest gereserveerd worden voor de pakjesdrones. Dat was het enige in zijn beleid wat ik kon billijken, dat was tenminste eerlijk.
Ja dat is ook eerlijke en heldere communicatie.
Toen werd er hier nog om de hete brij heen gedraaid.
Ja hier en in meerdere landen is het fake nieuws wapen ingezet.
Met list en bedrog de spelregelbrij modificeren, het heeft wel iets weg van fraudeleus handelen.
 
Lang verhuld door onze overheid, wordt nu eindelijk toegegeven dat men het lagere luchtruim, ooit was het het "afvalputje" van de luchtvaart en voor niemand interessant, volledig in beheer wil gaan nemen. Dat om het "pakjesdrone" vliegen volledig te kunnen controleren met uiteraard tzt prijzen voor vergunninghouders die zeker richting de Telefonie frequenties gaan.
Precies, en die pakjesmannen heb ik dus nooit gezien tijdens de verschillende overlegsituaties (of vergis ik me er in?)
Ook opvallend: de regels voor drones onder 250gr (en er worden al behoorlijk serieuze drones van ''249''gram aangeboden, zijn eigenlijk veel soepeler dan de vroegere modelvliegregeling.

@Richard Branderhorst : ik had het niet beter kunnen samenvatten
 
Dat was in Duitsland al vele jaren eerder bekend, de in Duitsland niet erg geliefde minister Dobrindt wilde een paar jaar geleden alle modelvliegerij verbieden tussen de 100 en 300m hoogte.... want dat moest gereserveerd worden voor de pakjesdrones

Daarom is men in Duitsland ook zelf aan de bel gaan trekken en gaan samenwerken met Oostenrijk en Zwitserland en hebben ze nu duidelijkheid dat ze nog steeds gewoon kunnen vliegen met zelfopgelegde beperkingen en een controlesysteem (theorie-examen en een id-plaatje in het model).
Naar wat ik gehoord heb op de club is er aan NL en Belgie gevraagd of ze mee wilden doen maar er is geen interesse vanuit Nederland is mij vanmiddag nog verteld. (Belgie weet ik niet).

En een oplossing van brevettering is nooit waterdicht te krijgen, je kan ook een vals ID kopen.
Maar als er een groep mensen zou zijn, eventueel beëdigd, die onafhankelijk van de club brevetten af zouden nemen en daar dan een kleine vergoeding voor krijgen vanuit de KNVvL dan voorkom je al de vriendjespolitiek.
Er komt geld zat binnen bij de KNVvL en er wordt ook wel wat weggegeven aan wedstrijden en organisatoren maar er blijft nog genoeg over om een kleine vergoeding aan brevet-examinatoren te geven.

Wat betreft de pakjesbezorgers, op het platteland werkt dan misschien maar hoe bezorg je een pakje in een appartementencomplex op 3 hoog zonder balkon.
Ze kunnen wel luchtruim gaan veilen maar zal er animo zijn in de regio randstad?


GJ
 
Wat betreft de pakjesbezorgers, op het platteland werkt dan misschien maar hoe bezorg je een pakje in een appartementencomplex op 3 hoog zonder balkon.
Ze kunnen wel luchtruim gaan veilen maar zal er animo zijn in de regio randstad?
Haha er zijn ook niet zoveel modelvliegvelden IN de stad.
Ik ga de dag steeds gelukkiger prijzen dat ik met deze hobby ben gestopt.
Wat een gedoe allemaal zeg.
 
Maar wel in de aanvliegroutes naar de stad.
Juist rond de steden vinden dingen plaats omdat daar de meeste mensen wonen.
Maar daar moeten ook de meeste pakjes heen.
Waar ik woon kunnen ze een pakje in mijn tuin droppen maar als ik bij dhl aangeef, als ik niet thuis ben, leg maar voor de deur, dan mag dat juridisch niet.
Dat moet ook nog opgelost worden.

GJ
 
Gert-Jan.
Je bent helaas niet goed geïnformeerd. Ik zal een poging doen een overzicht te geven wat er zich de laatste jaren heeft afgespeeld, vrijwel alles buiten het zicht om van de doorsnee modelvlieger.

Aanvankelijk, idd in de tijd van Dobrindt waren wij al lang met de overheid aan de gang (vanaf ca 2010-2011), het verbaasde ons dusdanig dat deze minister, slecht geïnformeerd als hij was, al zoveel overhoop kon halen in Duitsland. Ik heb toen vele malen, met name in Duitsland, verzucht of dat de DMFV zat te slapen daar? Het leek of ze dachten dat het allemaal wel over zou waaien met die drones.

Er bestaat een organisatie die heet de EAS ( http://www.europe-air-sports.org/) daar is KNVvL als geheel al vele jaren lid van. Deze club "lobby't" al jarenlang in "Brussel" tot het in stand houden van de luchtvaart sport. Want dat schijnt de enige manier te zijn daar om iets op europees niveau nog wat te kunnen bereiken. Niet zelden hebben grote automerken daar een 75 betaalde lobbyisten in full time dienst... Daar kunnen wij als luchtvaarthobby, en dan zeker als modelvliegers, niet aan tippen.
De grote partij waartegen gestreden moet worden is de EASA, sorry voor deze vele afkortingen, maar dat is de groep die bepaalt hoe, met wat en door wie er in Europa gevlogen mag worden. Van maximum vlieguren van vliegend personeel en verkeersleiders, tot hoe een verkeers- of sportvliegtuig gebouwd moet worden. En hoe en met wat en waar je in het luchtruim van Europa mag vliegen.
Daar heeft modelvliegsport nooit hoog op de agenda gestaan, maar veranderde ineens toen de drones opkwamen, en men niet alleen de problemen maar ook de vele mogelijkheden zag .Dat hadden ze al snel door, en veel beter als de gemiddelde modelvlieger.
Dus werden er enkele "experts" door de EASA geselecteerd, die zouden het wel even allemaal regelen, en in korte tijd kwamen daar de meest bizarre voorstellen vandaan. Als die toen hun zin hadden kunnen doordrukken, dan hadden we nu thuis in vergeelde fotoboeken van onze sport kunnen kijken, want de voorwaarden waaronder we hadden kunnen vliegen waren hoger als bvb een bedrijf wat rondvluchten maakt. Want jeemig, zo'n model van wel 25 kg zonder een bestuurder aan boord, dat was toch iets levensgevaarlijks voor de mensheid...

Binnen de EAS waren een stel mensen die het wilden gaan aanpakken en daartoe is er een nieuwe groep samengesteld: de EMFU, zeg maar alle "KNVvL's" van Europa verenigd. Inmiddels vertegenwoordigen die al een 150.000 modelvliegers van Europa. Maar nog steeds onder de EAS vlag.
Daarbinnen heeft KNVvL zelfs een bestuursfunctie. Ook België, Zwitserland en Oostenrijk zijn daar erg actief binnen.We proberen via dit medium, en met succes, de EASA voorstellen te torpederen door met zeer veel tegenvoorstellen te komen, want helaas bleek de EASA nauwelijks op de hoogte van het feit dat de modelvliegsport al meer dan 100 jaar bestaat en hun zaakjes doorgaans al prima geregeld heeft. En het niet eerlijk was die met een pennenstreek even het luchtruim uit te werken, want daar kwam het destijds op neer.

Nadat de EMFU opgericht was kwam schrok ook de DMFV wakker, startte een offensief en volgde er een inhaalslag, tja, en dan sta je als DMFV natuurlijk erg sterk met direct al 90.000 man achter je. Ze vervolgen een eigen koers die echter redelijk synchroon loopt met die van de EMFU, omdat we de dezelfde doelen nastreven.

De EASA kreeg langzamerhand wel door dat hun plannen ernstig bijgesteld moesten worden en de ene na de andere aanpassing volgde. Waar ik al vele jaren over roep, was dat het in mijn ogen ondoenlijk is een regeling te treffen die alle landen zou passen. Kijk maar bvb naar de vlieghoogte (ooit zelfs een voorstel van NL geweest om dat te beperken naar 50m hoogte....) is gelukkig ergens gesneuveld. Want bvb wat is 50m hoogte op een helling waar je staat te "hangzweven"? Hoe zit dat daar?
De EASA heeft uiteindelijk ingezien dat het te complex zou worden met allerlei uitzonderingen per land en heeft nu de regels voor modelvliegclubs in feite terug gegeven aan de nationale overheid. Het vliegen BUITEN modelvliegterreinen krijgt wel wat meer restricties, maar ook wel weer meer mogelijkheden.
In dat proces zitten we nu en er wordt geprobeerd het zou goed mogelijk te regelen.

Ik hoop dat de lezers hier (ook maar een zeer beperkte groep) eindelijk inzien dat dit duizenden man-uren gekost heeft, (plus reiskosten, lidmaatschap EAS) en dit zónder samenwerking nooit plaats kan vinden. De moeizame relatie die KNVvL ooit met de FLRCV had, is een kleine 10 jaar glad gestreken en strijden we nu SAMEN deze strijd tegen al die onrechtvaardigheid jegens onze hobby. Idem met Peter Den, aanvankelijk lagen we ook op ramkoers, maar gaandeweg kregen we respect voor ieder zijn inzicht en hebben we een prima relatie met vertrouwen terug opgebouwd.
Maar het verbaast me dan nog steeds dat er zovele modelvliegers zijn die weigeren om ook maar een klein steentje bij te dragen, en op Peter Den na als eenzame strijder, in feite niemand anders de groep van ca 50 niet-georganiseerde clubs vertegenwoordigd en het allemaal maar afwachten ....En nee, het waait NIET vanzelf over.

GJ, ik wil best een boompje opzetten over een systeem hoe je instructie en examens "beter" zou kunnen regelen in NL, maar vermoedelijk wordt dit een dusdanig zwaar onderwerp dat we dit beter in een ander draadje kunnen doen. Ik voorspel je echter dat dit niet "eventjes" is op te zetten en dat de kosten er van veel hoger zijn dan wat reiskosten. En nog afgezien van de inzet die instructeurs en examinatoren zullen moeten leveren.

Richard
 
Inmiddels is de naam Mike Patey in de General Aviation (kleine luchtvaart) van de USA en ver daar buiten een begrip geworden. Hij is de bouwer van de "omgebouwde" Wilga, de "Draco".
De video's van de ombouw zijn om van te smullen, ook, of misschien wel juist als modelvlieger. Veel wat hij doet, doen wij ook, maar hij doet het met mandragende vliegtuigen! Met een ongelofelijke energie, durf en vernieuwende blik en ja en uiteraard wel ook een voldoend banksaldo, maar hij is een echte selfmade geslaagde Amerikaan geworden en met niks begonnen. Volgens mij slaapt hij maar een paar uur per nacht...
Het doet me goed dat deze gast een deel van zijn bouwvideo van zijn nieuwe project, de "Scrappy" geweid heeft aan de (US) regulering van de modelvliegerij. Hij breekt echt een lans voor "ons", alhoewel wij niet direct met de US regels te maken hebben:

Het komt er op neer dat ze in de US een inspraakperiode hebben en hij wil dat iedereen reageert tegen die plannen zodat zij (wij) als modelvliegers onze hobby kunnen blijven uitoefenen, zonder al te veel en onnodige "regeltjes", bedacht door juristen die alleen maar het woord RISICO levensgroot voor ogen hebben.

Als je tijd genoeg hebt, bekijk dan de hele serie van de Draco, maar het is wel behoorlijk wat uur kijken!!!! En begrip van de engelse taal is wel nodig, inclusief basis aerodynamische kennis.
 
Inmiddels is de naam Mike Patey in de General Aviation (kleine luchtvaart) van de USA en ver daar buiten een begrip geworden. Hij is de bouwer van de "omgebouwde" Wilga, de "Draco".

Kan steeds niet wachten op zijn volgende video, zo ongeveer. :worship:

Het komt er op neer dat ze in de US een inspraakperiode hebben en hij wil dat iedereen reageert tegen die plannen zodat zij (wij) als modelvliegers onze hobby kunnen blijven uitoefenen, zonder al te veel en onnodige "regeltjes", bedacht door juristen die alleen maar het woord RISICO levensgroot voor ogen hebben.

De periode van reageren was tot/met 2 maart jl.. Het aantal reacties valt wel zwaar tegen want het waren er maar zo'n 50.000. Wat voor een land zo groot is als de VS wel erg weinig is en bovendien waren er veel reacties uit het buitenland...

Een video van Dave Merc met uitleg hoe NPRM tot stand is gekomen en hoe het proces loopt:

En nog eentje van Bruce Simpson (xjet en RCModelReviews) hierover:

Als je tijd genoeg hebt, bekijk dan de hele serie van de Draco, maar het is wel behoorlijk wat uur kijken!!!! En begrip van de engelse taal is wel nodig, inclusief basis aerodynamische kennis.

Aanrader voor wie het nog niet gezien heeft idd. :cool:
 
Als we ouder worden hebben we over het algemeen het probleem dat we niet met de tijd, lees ontwikkelingen mee kunnen gaan. Velen raken verbitterd omdat ze denken de boot te missen. Een enkeling strijd op dit forum om te bewijzen dat het voor hem niet zo is. Zie maar waarop onderwerpen als deze stranden. Zelfs als trekker voor een groep, die ik hier ook aantref, moet je je telkens weer, óók naar de achterban verdedigen.

Beter is het om je daar bewust van te zijn en primair daarmee individueel om te gaan. Je er bewust van zijn dat dit normale ontwikkelingen zijn voortkomend uit de commerciële maatschappij waarin we leven. Simpel loslaten en je richten op je primaire interesses.

Modelvliegen was vroeger een interessante hobby waarbij we min of meer vooruitliepen op de ontwikkelingen, kijk naar het begin, vrije vlucht en ook eropvolgend de combinatie radioamateur/besturing en modelbouwen. Alles was spannend, bouwen en zelf ontwikkelen van modellen, deelname aan bijeenkomsten en wedstrijden, observeren hoe anderen vlogen.

Nu is modelbouw een algemeen goed geworden, theorie is voor velen verzand, modellen kant en klaar gekocht of worden in tekening gebracht, gekopieerd en als lijkend op een jigsaw puzzle/legpuzzle in elkaar gelijmd, er komt echter geen figuurzaag meer aan te pas. Een enkeling bouwt nog als vroeger en gaat ermee door, b.v. schaalmodelbouw.

Interessant?

In geen enkel opzicht meer vergelijkbaar met vroeger.

Voor mij is het inmiddels interessant geworden, naast de wijze waarop ik zelf mijn hobby uitoefen om te observeren hoe forums zich ontwikkelen, deelnemers hun inbreng hebben en welke resultaten worden bereikt. Het is in ieder geval duidelijk, primair gaat het over hoe om te gaan met commerciële artikelen, het er zelf mee om kunnen gaan, ofwel hoe je er tegen te weren als het niet in je straatje past. Dat eerste kenmerkt zich door gebrek aan kennis, dat laatste door gebrek aan samenwerking.
 
Laatst bewerkt:
Je slaat de nagel op de kop :beer:
Zelf ontwikkelen en testen, dat is de ware aard van de hobby.
Moeilijk ? natuurlijk ,maar alles wat de moeite waard is dat is moeilijk. Maar met al de techniek die er voorhanden is en de kennis op het forum gemakkelijker dan vroeger .
Dus gewoon beginnen met te lezen en begrijpen waarom een vliegtuig in de lucht blijf :)
 
Ware het niet dat ik helaas constateer dat de brede dialoog ontbreekt en deze zich beperkt tot een vaste groep van deelnemers aan dit forum en zo dit ook de kennis beperkt.
 
Ware het niet dat ik helaas constateer dat de brede dialoog ontbreekt en deze zich beperkt tot een vaste groep van deelnemers aan dit forum en zo dit ook de kennis beperkt.
Denk dat je daar de plank volledig misslaat: Voorin een collegezaal staat ook iedere keer dezelfde docent, en toch schrijdt de kennis voort.
Vlak de mensen die meelezen, en niet noodzakelijkerwijs mee discussiëren, maar WEL hun eigen ideeën vormen met de kennis die opgedaan wordt, alsjeblieft niet uit.
Vroeg of laat komen ze naar voren en dragen hun eigen steentje bij.
 
En heel toevallig kom ik hier (weer) terecht vanwege een linkje uit een ander draadje....

Ik begin een vaag vermoeden te krijgen wie "Hans1679" eigenlijk is...
 
Denk dat je daar de plank volledig misslaat: Voorin een collegezaal staat ook iedere keer dezelfde docent, en toch schrijdt de kennis voort.
Vlak de mensen die meelezen, en niet noodzakelijkerwijs mee discussiëren, maar WEL hun eigen ideeën vormen met de kennis die opgedaan wordt, alsjeblieft niet uit.
Vroeg of laat komen ze naar voren en dragen hun eigen steentje bij.

Ik heb de indruk dat je een wat te idealistische visie op de gang van zaken hebt, als ik dit bericht eronder zet dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat er wat goed scheef zit met de instroom die je veronderstelt.
Alleen al het taalgebruik stuit mij tegen de borst.

Oh Ja;

Weet je wat; ik ga jou even serieus natrekken, inkoop toch en managementcursussen?

MVG

Max

PS; Man hoepel op!

Is hier sprake van een hetze tegen één bepaald persoon?
Zien we een narcist in actie met zijn flying monkey?
Kan mijn tijd dus wel beter gebruiken.
 
Alleen al het taalgebruik stuit mij tegen de borst.
???? Welk taalgebruik????
Is hier sprake van een hetze tegen één bepaald persoon?
Als het over " hetze tegen een bepaald persoon" gaat, heb jij nul recht van spreken.

Daarnaast: Cross-quoten (het aanhalen van citaten uit andere draadjes) is een typisch kenmerkend iets voor jou.

Mij heb je dat al eens geflikt door iets wat ik op MBF geplaatst had, volledig uit zijn verband te rukken en op RCGroups te posten.
Kan mijn tijd dus wel beter gebruiken.
Inderdaad... Ga draailier oefenen of zo...
 
Back
Top