Gert-Jan.
Je bent helaas niet goed geïnformeerd. Ik zal een poging doen een overzicht te geven wat er zich de laatste jaren heeft afgespeeld, vrijwel alles buiten het zicht om van de doorsnee modelvlieger.
Aanvankelijk, idd in de tijd van Dobrindt waren wij al lang met de overheid aan de gang (vanaf ca 2010-2011), het verbaasde ons dusdanig dat deze minister, slecht geïnformeerd als hij was, al zoveel overhoop kon halen in Duitsland. Ik heb toen vele malen, met name in Duitsland, verzucht of dat de DMFV zat te slapen daar? Het leek of ze dachten dat het allemaal wel over zou waaien met die drones.
Er bestaat een organisatie die heet de EAS (
http://www.europe-air-sports.org/) daar is KNVvL als geheel al vele jaren lid van. Deze club "lobby't" al jarenlang in "Brussel" tot het in stand houden van de luchtvaart sport. Want dat schijnt de enige manier te zijn daar om iets op europees niveau nog wat te kunnen bereiken. Niet zelden hebben grote automerken daar een 75 betaalde lobbyisten in full time dienst... Daar kunnen wij als luchtvaarthobby, en dan zeker als modelvliegers, niet aan tippen.
De grote partij waartegen gestreden moet worden is de EASA, sorry voor deze vele afkortingen, maar dat is de groep die bepaalt hoe, met wat en door wie er in Europa gevlogen mag worden. Van maximum vlieguren van vliegend personeel en verkeersleiders, tot hoe een verkeers- of sportvliegtuig gebouwd moet worden. En hoe en met wat en waar je in het luchtruim van Europa mag vliegen.
Daar heeft modelvliegsport nooit hoog op de agenda gestaan, maar veranderde ineens toen de drones opkwamen, en men niet alleen de problemen maar ook de vele mogelijkheden zag .Dat hadden ze al snel door, en veel beter als de gemiddelde modelvlieger.
Dus werden er enkele "experts" door de EASA geselecteerd, die zouden het wel even allemaal regelen, en in korte tijd kwamen daar de meest bizarre voorstellen vandaan. Als die toen hun zin hadden kunnen doordrukken, dan hadden we nu thuis in vergeelde fotoboeken van onze sport kunnen kijken, want de voorwaarden waaronder we hadden kunnen vliegen waren hoger als bvb een bedrijf wat rondvluchten maakt. Want jeemig, zo'n model van wel 25 kg zonder een bestuurder aan boord, dat was toch iets levensgevaarlijks voor de mensheid...
Binnen de EAS waren een stel mensen die het wilden gaan aanpakken en daartoe is er een nieuwe groep samengesteld: de EMFU, zeg maar alle "KNVvL's" van Europa verenigd. Inmiddels vertegenwoordigen die al een 150.000 modelvliegers van Europa. Maar nog steeds onder de EAS vlag.
Daarbinnen heeft KNVvL zelfs een bestuursfunctie. Ook België, Zwitserland en Oostenrijk zijn daar erg actief binnen.We proberen via dit medium, en met succes, de EASA voorstellen te torpederen door met zeer veel tegenvoorstellen te komen, want helaas bleek de EASA nauwelijks op de hoogte van het feit dat de modelvliegsport al meer dan 100 jaar bestaat en hun zaakjes doorgaans al prima geregeld heeft. En het niet eerlijk was die met een pennenstreek even het luchtruim uit te werken, want daar kwam het destijds op neer.
Nadat de EMFU opgericht was kwam schrok ook de DMFV wakker, startte een offensief en volgde er een inhaalslag, tja, en dan sta je als DMFV natuurlijk erg sterk met direct al 90.000 man achter je. Ze vervolgen een eigen koers die echter redelijk synchroon loopt met die van de EMFU, omdat we de dezelfde doelen nastreven.
De EASA kreeg langzamerhand wel door dat hun plannen ernstig bijgesteld moesten worden en de ene na de andere aanpassing volgde. Waar ik al vele jaren over roep, was dat het in mijn ogen ondoenlijk is een regeling te treffen die alle landen zou passen. Kijk maar bvb naar de vlieghoogte (ooit zelfs een voorstel van NL geweest om dat te beperken naar 50m hoogte....) is gelukkig ergens gesneuveld. Want bvb wat is 50m hoogte op een helling waar je staat te "hangzweven"? Hoe zit dat daar?
De EASA heeft uiteindelijk ingezien dat het te complex zou worden met allerlei uitzonderingen per land en heeft nu de regels voor modelvliegclubs in feite terug gegeven aan de nationale overheid. Het vliegen BUITEN modelvliegterreinen krijgt wel wat meer restricties, maar ook wel weer meer mogelijkheden.
In dat proces zitten we nu en er wordt geprobeerd het zou goed mogelijk te regelen.
Ik hoop dat de lezers hier (ook maar een zeer beperkte groep) eindelijk inzien dat dit duizenden man-uren gekost heeft, (plus reiskosten, lidmaatschap EAS) en dit zónder samenwerking nooit plaats kan vinden. De moeizame relatie die KNVvL ooit met de FLRCV had, is een kleine 10 jaar glad gestreken en strijden we nu SAMEN deze strijd tegen al die onrechtvaardigheid jegens onze hobby. Idem met Peter Den, aanvankelijk lagen we ook op ramkoers, maar gaandeweg kregen we respect voor ieder zijn inzicht en hebben we een prima relatie met vertrouwen terug opgebouwd.
Maar het verbaast me dan nog steeds dat er zovele modelvliegers zijn die weigeren om ook maar een klein steentje bij te dragen, en op Peter Den na als eenzame strijder, in feite niemand anders de groep van ca 50 niet-georganiseerde clubs vertegenwoordigd en het allemaal maar afwachten ....En nee, het waait NIET vanzelf over.
GJ, ik wil best een boompje opzetten over een systeem hoe je instructie en examens "beter" zou kunnen regelen in NL, maar vermoedelijk wordt dit een dusdanig zwaar onderwerp dat we dit beter in een ander draadje kunnen doen. Ik voorspel je echter dat dit niet "eventjes" is op te zetten en dat de kosten er van veel hoger zijn dan wat reiskosten. En nog afgezien van de inzet die instructeurs en examinatoren zullen moeten leveren.
Richard