Republic F84F Thunderstreak 1/6

Verder aan de ailerons, nu de scharnier buis en voorlijst balsa lijm hard is het zaakje mooi rond schuren met een beetje timmermans oog;
540.jpg


Paar keer passen, schuren en passen totdat ze strak zitten. Laagje tape erover voor wat clearance. Later kan ik nog kleine aanpassingen doen daar het nog kaal balsa is zodat ik na vastlijmen scharnieren de radius over het hele draaipunt kan checken.
540.jpg


...en de andere kant ook ingelijmd, hopelijk komen ze vanavond weer los...!
540.jpg


Ondertussen ook de flap hevels gemaakt van printplaat. 2 boutjes er door zodat ik ze in de bankschroef allemaal identiek kan schuren.
540.jpg


En ook weer klaar. Ik lijm ze nog niet vast, eerst later de piano scharnieren maken zoals deze ook schaal aan de onderkant van de flap zit.
540.jpg
 
Yesss, ze zijn goed losgekomen! Gelijk eerste testje met de servo drive gedaan en ben 100% blij! Het loopt soepel en spel vrij hoewel de messing lager busjes er nog ingelijmd moeten worden. Soepel naar 25 graden beide kanten op wat méér dan genoeg is voor maximale uitslag. Ik ben verkocht aan dit systeem, zo kun je prachtig sterke aansturingen maken in een relatief dunne vleugel zonder enige niet-schaal horntjes of stangen.

Hier geïnstalleerd zonder tape, over de balsa moet nog een laagje 25gram glasdoek met G4.
540.jpg


Servo installatie met torq aansluiting. Deze heb ik zelf gemaakt met een normale servo horn en een aluminium bus er tegen met 2 M2 stalen boutjes. Er zijn koppel bussen verkrijgbaar en heb er ook een paar in huis maar was niet tevreden met de passing van deze dingen.
540.jpg


540.jpg


En hier een filmpje;
 
Erg interessante aansturing. Heb je wellicht een wat duidelijkere foto of tekening van de aansluiting op de servo./servohorn
 
Erg interessante aansturing. Heb je wellicht een wat duidelijkere foto of tekening van de aansluiting op de servo./servohorn
Hoi, dat onderwerp had ik reeds eerder aan geroerd hier, moest het enkel nog in praktijk brengen. Ik zal morgen eens kijken of ik betere foto's kan maken.

Voor de ailerons ben ik van plan om een verstevigde variant van het "rotary drive system" te gebruiken die ze ook in F3B gebuiken. Zo zie je uitwendig helemaaal geen horn of zo. Iemand ervaring met dit systeem?

 
Tevreden met de ailerons heb ik ze inmiddels geglassed. Opnieuw laagje 25gram met G4;
540.jpg


Spuiten;
540.jpg


En voorlopig klaar;
540.jpg


Verder met de flaps, de onderkant is bij de echte voorzien van een piano scharnier dus dat moeten we dan ook maar namaken. Ik had bij Grumania een messing scharnier strip besteld maar ik vind hem iets té grof en ook nog eens vrij zwaar. Zelf aan de slag dan maar;
540.jpg


540.jpg


Bij de wortel moeten de flaps nog wat aangepast worden, ze lopen iets verder door in de romp fairing. Voordat ik een stukje van de wortel afhaal heb ik eerst een malletje gemaakt voor dat stukje zodat ik een precies passend verlening kan maken;
Edit; kan foto niet meer vinden, heb effe een nieuwe gemaakt, terug geplakt voor het idee. Ik had de vleugels en flaps aan de romp gestoken en over het stukje dikke, glade tape geplakt als basis voor de mal. Daarna pva er over en dan paar laagjes epoxy en glasdoek. Vandaag losgetrokken, moet het nog even opschonen.;
540.jpg


Tijdens harden ook alvast een beginnetje aan de neus sectie gemaakt, de inlaat ducting. Voor de neuspoot moet ik weten welke ruimte ik precies heb voor het intrek mechaniek en dan is het handig als het zaakje er in zit. De ducting zelf had Marijn al gemaakt, mooi startpunt om ze in te bouwen. Het zijn vrij lange tunnels, alleen maar mooi als schaalvorm, in de echte zijn het ook vrij lange tunnels;
540.jpg



Malletje gemaakt om het neus gat goed op vorm uit te slijpen;
540.jpg


En na wat slijpen en schuren past het al een heel eind.
540.jpg


Volgende is het optekenen en uitslijpen van de neuswieldeuren zodat ik meer toegang heb van onderen en waar de retract spanten komen. Voordat ik dat doe maak ik er eerst nog een epoxy afdruk van zodat ik later makkelijker de deuren kan maken.
 
Even met epoxy in de weer geweest, wat malletje en afdrukken maken;
540.jpg


Voordat ik het neuswiel gat er uit snij, eerst afdruk maken zodat ik later altijd nieuwe deuren kan maken. Eerst op schaal uit tekenen en inkrassen met kraspen.
540.jpg


PVA losmiddel er op;
540.jpg


Matten;
540.jpg


Ook gelijk wat ander spul matten, hier de flap binnenscharnier fairing gemaakt van PVC buis door de helft gezaagd;
540.jpg


En de vleugel naar romp fairing gekopieerd en afdruk gemaakt voor de flaps wortel stuk;
540.jpg


Neusdeur mal en flap kast fairing ook goed losgekomen;
540.jpg



Ondertussen de piano scharnieren ingelijmd
540.jpg


Mal aftekenen
540.jpg


En zo zit het nu
540.jpg


Bovenkant moest iets anders zijn, effe puzzelen maar het moet natuurlijk schaal zijn;
540.jpg


Dagen friemelen, deze dingen kosten veel tijd, maar tis hobby hé! :koud:
540.jpg


Verder met flap scharnier fairings;
540.jpg
 
Door met de aileron scharnier fairings zoals ze er bij de echte ook zitten, passen, meten, opschroeven, afschroeven en weer schuren/vijlen net zo lang totdat het mooi past. Ze de strips worden met 1mm schroefjes vast gezet;
540.jpg


540.jpg


540.jpg


En zo lijkt het al weer wat....schaalbouw kost nu eenmaal tijd maar dan maak je ook iets unieks voor je gevoel! :cool:
540.jpg


540.jpg
 
En zo lijkt het al weer wat....schaalbouw kost nu eenmaal tijd maar dan maak je ook iets unieks voor je gevoel! :cool:
Ook dat is zeker waar, mooier dan de dertien in een dozijn arf's die je op elk modelvliegveld tegenkomt.
Je eigen gevoel en passie er in stoppen, onbetaalbaar! (de arf kopers weten niet wat ze missen (ik heb ook wel eens "gezondigd" hoor... ))
Al maak ik bij lange na niet zulke mooie schaalprojecten als jij.
 
ARF kopers weten zeker wel wat ze missen!

Ik zou graag de tijd, ruimte en spullen er voor hebben om het te kunnen doen.
Daarnaast moet je ook de tijd hebben om veel te vliegen met een schaalkist, die vliegen nou eenmaal wat kritischer als een goede ARF sportkist.

Helaas past het nu niet in maar dat wil niet zeggen dat het nooit komt.
Gelukkig kan ik hier wel enorm van meegenieten!

Daarnaast nogsteeds leuk dat ik Gerald en Marijn heb kunnen helpen met hun schaal F-16 destijds, hebben een hoop mensen nog plezier van!
 
Ieder doet het op zijn manier en beleeft er plezier aan zoals diegene dat doet. Ik moet zelf toegeven dat je soms ook wel een beetje koekoek moet zijn om het zo te doen. :hammer:

Soms ben ik ook wel jaloers op de arf vliegers die keer op keer hun vluchtjes kunnen doen. Dit weekend stond ik met mn Oranje F16 met panne op de baan....technisch probleempje die ik nu probeer op te lossen....tsja, keuzes ;)
 
ARFjes hebben ook weleens panne hoor!
Stond laatst ook op Deelen na 50 min rijden, lekker mn hoigteroer vast te schroeven, TAK! Schroefdraad kaput... altijd balen maar het blijft een technische hobby!

Anyways, je levert weer puik werk af met de Streak Gerald!
 
Back
Top