WID ( Water Injection Dredger) MERSEY van Oord. Scratchbouw

Ach, de ‘troep’ hoort er nou ook eenmaal bij. Ik ruim het ook niet altijd op wanneer ik de foto’s maak. Mijn Seawolf is te groot en mij te dierbaar om hem iedere keer beneden te zetten voor update foto’s. Verder weer nette vorderingen!

Bedankt Jeremy. Zonder rommel te maken kun je niet werken, daar ben ik al heel lang achter. Maar normaal ruim ik wel altijd even op. De foto wordt netter en je aandacht wordt niet afgeleid door de rommel er omheen.
 
Bedankt Leontug en Reneke. Dat vind ik een hele logische verklaring. Ik denk dan ook dat jullie gelijk hebben. Bedankt voor de reactie.
 
Zou het S.O.S. systeem twee AIS zenders kunnen zijn? Het lijkt een beetje op zo'n hand zender die je kan pakken als je in nood van boord moet.
Groeten Roelof
image.jpeg
 
Heb nog eens even doorgezocht in archief
Wist dat ik iets moest hebben
Foto van een manuele bediening van een co2 blusgas installatie
IMG_8449.JPG
 
Zou het S.O.S. systeem twee AIS zenders kunnen zijn? Het lijkt een beetje op zo'n hand zender die je kan pakken als je in nood van boord moet.
Groeten Roelof Bekijk bijlage 386113

Hallo Roelof, bedankt voor je reactie, maar de AIS is het volgens mij niet. Volgens mijn minimale kennis van dit soort artikelen, hangen deze AIS apparaten vaak vlakbij een reddingsboei.
 
Heb nog eens even doorgezocht in archief
Wist dat ik iets moest hebben
Foto van een manuele bediening van een co2 blusgas installatieBekijk bijlage 386170

Bedankt weer Reneke. Inmiddels al veel reacties gehad, ook buiten het forum om, die eigenlijk allemaal aangeven dat het een paneel is waar de blusinstallatie ( CO2) mee geactiveerd kan worden.
 
Het zijn denk ik de hydraulische hendels van de SOS afsluiters van de gasolie tanks. Trek er in de praktijk aan en in de machinekamer vallen de kleppen vanaf de bunkers dicht waardoor motoren stoppen. Op de foto van Reneke de linker hendel. Deze zijn altijd (of vaak) samen met de noodstop voor ventilators en activeringskast van de ingebouwde vaste blus installatie weg gewerkt achter een deurtje.
 
Hallo Sjoerd,

Zoals Christian aan geeft zitten daar inderdaad de SOS afsluiters voor de verschillende brandstoftanks.
Voor wat betreft de CO2 activering, die kan ook in de accommodatie zitten bij de ingang naar de machinekamer toe maar dat is niet gezegd.
Hangt een beetje van de werf af en wat Klasse daar over zegt, op het moment dat je die kast open trekt gaan er allerlei toeters en bellen af en worden inderdaad de ventilatoren gestopt van de ruimte waar het CO2 systeem op is aangesloten.

Maar ik begreep dat je buiten het forum om ook al diverse reactie hebt gehad hierover.

Het ziet er verder weer netjes uit zo.

Was het nu ook de bedoeling dat de W.I.D. installatie op je model ook echt ging werken?

Groet,
Mathieu
 
Het zijn denk ik de hydraulische hendels van de SOS afsluiters van de gasolie tanks. Trek er in de praktijk aan en in de machinekamer vallen de kleppen vanaf de bunkers dicht waardoor motoren stoppen. Op de foto van Reneke de linker hendel. Deze zijn altijd (of vaak) samen met de noodstop voor ventilators en activeringskast van de ingebouwde vaste blus installatie weg gewerkt achter een deurtje.

Bedankt Christian. Iedere collega bouwer en kenners geven een bijna gelijkluidend antwoord op mijn vraag. Allemaal super bedankt. Zo wordt een enthousiaste bouwer ( zonder nautische achtergrond ) toch weer wijzer.
 
Hallo Sjoerd,

Zoals Christian aan geeft zitten daar inderdaad de SOS afsluiters voor de verschillende brandstoftanks.
Voor wat betreft de CO2 activering, die kan ook in de accommodatie zitten bij de ingang naar de machinekamer toe maar dat is niet gezegd.
Hangt een beetje van de werf af en wat Klasse daar over zegt, op het moment dat je die kast open trekt gaan er allerlei toeters en bellen af en worden inderdaad de ventilatoren gestopt van de ruimte waar het CO2 systeem op is aangesloten.

Maar ik begreep dat je buiten het forum om ook al diverse reactie hebt gehad hierover.

Het ziet er verder weer netjes uit zo.

Was het nu ook de bedoeling dat de W.I.D. installatie op je model ook echt ging werken?

Groet,
Mathieu

Ook jij nog bedankt Matthieu. En ja, of het allemaal lukt weet ik nog niet, maar het is inderdaad de bedoeling dat er water verpompt gaat worden vanuit de boot, middels de twee buizen aan de zijkant, naar de dwarse pijp aan de achterkant. Zal nog even duren maar blijf kijken zou ik zeggen.
 
Zo te lezen krijg je heel wat advies en toelichtingen, is natuurlijk altijd leuk dat er zoveel active volgers zijn.
Toch nog even wat lovende woorden voor je bouwkunsten zelf neerpennen.
Het word hoelanger hoe meer een prachtig technich bouwprojectje met heel wat uitdagingen, succes met de verdere bouw.
 
Zo te lezen krijg je heel wat advies en toelichtingen, is natuurlijk altijd leuk dat er zoveel active volgers zijn.
Toch nog even wat lovende woorden voor je bouwkunsten zelf neerpennen.
Het word hoelanger hoe meer een prachtig technich bouwprojectje met heel wat uitdagingen, succes met de verdere bouw.
Hallo Marc,
Dat is ook hoe ik het ervaar. Het lezen van de reacties is voor mij heel inspirerend en reden om door te gaan met de verslagen. Kost wel tijd maar ik vind het de moeite waard. Bedankt voor je reactie weer Marc.
 
Hallo allemaal,
Moet me bijna opnieuw voorstellen. Laatste post ergens in Augustus........Eigenlijk niks voor mij. Bouw in principe zomers bijna net zoveel als in andere jaargetijden. Maar soms komen er dingen op je weg die je niet uitzoekt, maar je gewoon overkomen. Laten we het daar maar op houden.
Heb als eerste de aandrijving weer opgepikt en die is nu zo goed als gereed.
Goed te zien hoe klein de thrusters eigenlijk zijn. De schroeven hebben een diameter van 28 mm. Wel een grote spoed er op en motoren met een behoorlijk toeren tal. Mijn maatje Pim heeft de thrusters weer getekend alsmede de schroeven. Een deel van het printwerk is bij Shapeways besteld en het gedeelte in de romp heeft Pim zelf geprint. Ben heel blij met mijn maatje. Aan SB zijde ontbreekt nog een schroef. Helaas door eigen stommiteit gesneuveld. Maar een nieuwe is onderweg.

P1010295.JPG


Het deel van de aandrijving in de romp. Door het ontwerp van Pim kon dit heel laag gehouden worden. Dat dit nodig is blijkt uit de volgende foto's. Hier ingebouwd en aangesloten op de servotester om te zien of het allemaal soepel loopt. Zijn toch altijd kleine dingetjes die wat extra aandacht vragen. Maar kan er nu nog simpel bij, dat is wel lekker( en nodig)
P1010296.JPG


Zoals te zien, komen de motoren door het dek heen. Maar de voorzienigheid heeft er voor gezorgd dat bij de 1:1 ter plekke ook verhoogde luiken zitten. Zal voor onderhoud zijn. De thrusters kunnen bij de 1:1 ook door deze luiken uitgenomen worden. Anders had dit model ook geen thrusters kunnen krijgen.
P1010297.JPG


En met de luiken er op zie je er niks meer van.
P1010299.JPG

En dan nog even een plaatje hoe het er nu voor staat.
P1010300.JPG


De romp is nu geheel 2 x in de grondverf gespoten en is mooi glad. Voor het afspuiten in de kleur(en) nog een keer waterproof schuren met 1200.
De onderdelen voor bescherming van de U-Pipe zijn ook gestraald en in de grondverf gezet. Deze worden geplaatst en in de kleur gespoten. Moet wel eerst de blauwe en oranje verf zien te bemachtigen. Zijn geen RAL kleuren. Maar komt goed.

P1010301.JPG


Ben nu bezig met de lieren die op de vleugels komen te staan. Hiermee wordt de U-Pipe omlaag en omhoog gestuurd. Is ook nog wel een technisch dingetje.
Tot zover deze up-date en op naar de volgende.
 

Bijlagen

  • P1010298.JPG
    P1010298.JPG
    130,3 KB · Weergaven: 162
Oef eindelijk, ik had al schrik dat je er de brui had aan gegeven, hahaha, nee soms is een time out ook gewoon goed.

Hele mooie update, prachtige micro trusters, wat zouden we zonder Pim doen he. Trouwens erg slim en handig voor de modelbouw om die luiken daar te plaatsen, weeral een een oplossing die we niet zelf moeten bedenken denk ik dan...

Cool dat je weer terug bent, ik wacht al op het vervolg!
 
Weer mooi spul sjoert, en de 3d printing is een uitkomst voor de hobby, ik gebruik um veel.
En ja soms zijn er andere dingen die ook moeten gebeuren.
Grt peter.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top