Fieseler Fi-156C Storch | Stick & Tissue

full


Het is van een grote schoonheid.


jan.
 
.
Dank voor de leuke reacties :)

.
Update:
Bij de modelbouwwinkel een flesje spanlak en plaat- en penscharnieren gekocht voor de Storch:

full


De plaatscharniertjes wegen 0.23 gram p/stuk en de penscharniertjes 0.24 gram p/stuk (foto is per 10 stuks gewogen):

full


Ik heb nog niet eerder deze gekleurde tissue gebruikt, dus het eerste stukje onder de buik proberen:

full


Werkt gelukkig exact hetzelfde als de tissue welke ik anders altijd gebruik.
Het krimpt gelukkig niet te sterk zodat de staartvlakken mooi recht en vlak blijven:

full


Grote lappen op de vleugel gelijmd, klaar voor de eerste laag spanlak:

full


Het overtollige tissue schuur je er eenvoudig met een fijn schuurpapiertje af:

full


Verder met de slats, ailerons en flaps.

Groeten, Ramses
.
 
.
De ailerons en flaps zijn net als de vleugel scratch built, staan ook niet op tekening.
Het zijn eigenlijk kleine vleugeltjes an sich geworden, net als de echte:

full


full


Totaal gewicht van de kale ailerons en flaps is 5.9 gram:

full


Bekleden met tissue:

full


Penscharnieren verlijmd:

full


Voor het maken van de slats heb ik een oude TL-balk gebruikt.
Van 1mm balsa slats gesneden, natgemaakt en met tape om de TL-balk gespannen:

full


... en de tissue aangebracht:

full


Balsa steuntjes voor de slats op de vleugelneuslijst gemaakt:

full


... en toen de slats, ailerons en flaps geinstallerd:

full


Groeten, Ramses
.
 
.
Ik vind het ook echt heerlijk, werken met spanlak :kwijl:

.
Update:
Staat van de Storch nu, alles zit er nu op en aan en de kist is bijna helemaal bekleedt met tissue.
Het gekleurde tissue is leuk, maar moet sowieso nog wel geverft worden.
Het schuren van de randen en lijsten maakt het strak maar qua kleurverloop staat het slordig...
Alleen enkele stukken aan de onderzijde van de vleugels en romp waar ik nog bij moet voor rc inbouw zijn nog open gelaten:

full


full


full


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
.
Het britse pilootje in duitse kleuren geschilderd, Tommy is nu Heinrich geworden (daarom kijkt hij ook een beetje sip denk ik)... :D

full


full


full


Groeten, Ramses
.
 
Ziet er al mooi uit, ik zie nu voor het eerst hoe je die penscharnieren moet monteren. Dan krijg dus een mooie opening tussen flap en vleugel, waardoor ook lucht over je flap gaat. Dat is wat je nodig hebt om langzaam te (kunnen) vliegen..
 
Gewicht ?? Of ga je het spannend houden...

En dan... inderdaad... de hamvraag... wat is het gewicht nu totaal?
Zoals de Stoch op bovenstaande foto`s staat weegt hij .... 180 gram...
Net teveel dus om onder de 250 gram vlieggewicht uit te gaan komen...

Balen dus? Nou, eigenlijk niet!
Zoals in het begin van dit verslag staat wilde ik de Storch eigenlijk voorzien van een brandstofmotor.
Daar heb ik tijdens de bouw (zeker in het begin) ook steeds rekening mee gehouden.
Zo zit in deze Storch een brandschot van vliegtuigtriplex, etc wat voor electro aandrijving niet nodig is.
Ik had op de club al geopperd er misschien twee te gaan maken, eentje voor brandstof en eentje sub250.

Wat ikzelf vooral leuk vind is dat ik deze Storch (B van Brandstof) nu toch lekker kan gaan detailleren en meer schaal maken.
Ik heb dus besloten dat deze Storch B de brandstof versie gaat worden.
.... en ik ben al begonnen met Storch (E van Electro) welke ik dus iets lichter moet gaan maken:

.
Update:

Storch E ga ik opbouwen uit 2x2mm balsa latjes i.p.v. de 3x3mm balsa latjes in Storch B:

full


Spantjes gemaakt in het voorste romp deel:

full


Frame weegt 5.6 gram nu:

full


Verder met de spantjes in het achterste rompdeel:

full


En zover is het frame van Storch E nu:

full


Gewicht van dit frame is 9.2 gram, een stuk lichter dan frame B:

full


Voor degene die dachten dat het bijna klaar was... sorry, dit verslag gaat voorlopig nog even verder :D
Ik ga echt voor een sub250 Storch!

Groeten, Ramses
.
 
Laatst bewerkt:
En dan... inderdaad... de hamvraag... wat is het gewicht nu totaal?
Zoals de Stoch op bovenstaande foto`s staat weegt hij .... 180 gram...
Net teveel dus om onder de 250 gram vlieggewicht uit te gaan komen...

Balen dus? Nou, eigenlijk niet!
Zoals in het begin van dit verslag staat wilde ik de Storch eigenlijk voorzien van een brandstofmotor.
Daar heb ik tijdens de bouw (zeker in het begin) ook steeds rekening mee gehouden.
Zo zit in deze Storch een brandschot van vliegtuigtriplex, etc wat voor electro aandrijving niet nodig is.
Ik had op de club al geopperd er misschien twee te gaan maken, eentje voor brandstof en eentje sub250.

Wat ikzelf vooral leuk vind is dat ik deze Storch (B van Brandstof) nu toch lekker kan gaan detailleren en meer schaal maken.
Ik heb dus besloten dat deze Storch B de brandstof versie gaat worden.
.... en ik ben al begonnen met Storch (E van Electro) welke ik dus een stuk lichter ga maken:

.
Update:

Storch E ga ik opbouwen uit 2x2mm balsa latjes i.p.v. de 3x3mm balsa latjes in Storch V1.


full


full


full


full


full


full


Groeten, Ramses
.


De 2e wordt altijd lichter zullen we maar zeggen..... Ik wil me er niet mee bemoeien ;) maar een aantal zaken zou ik anders/niet doen.. Indekking van vleugel is overbodig. Indekking van romp 0.8mm maken i.p.v. 1.5 en uiteraard geen plamuur.. Piloot? dashboard?? Toch maar een viltstift gebruiken... Is nog niet zo'n eenvoudig gevecht hé om onder de 250 gram te blijven.....

Succes... Ik blijf het met belangstelling volgen..
 
.
:thumbsup:

Indekking vleugel ga ik inderdaad anders of niet doen bij deze Storch E.

Indekking van de romp wilde ik inderdaad ook 1mm i.p.v. 1.5mm gaan maken, goede tips!
Plamuur... tja, er zit wat light-weight filler op d neus van Storch B, maar dat is echt verwaarloosbaar.
Piloot en dashboard,.. ik maak het graag schaal, dat is echt een groot deel van mijn hobbybeleving...
Maar daar heb ik nu dus Storch B voor, die krijgt alles wat ik bij Storch E eraf moet laten ;)
De verf voor het cockpitframe woog 1gram, dat vind ik nog wel acceptabel.
Maar eenvoudig is het inderdaad zeker niet om (semischaal) kisten van deze afmeting onder de 250 gram vlieggewicht te krijgen.
Maar wel heel erg leuk, vandaar dat ik enthousiast verder ga met Storch E

Groeten, Ramses
.
 
Waarom zou je er één bouwen als je er twee kunt hebben voor het dubbele bedrag ;) Nee zonder gekheid, weer een leuk projectje en een mooi resultaat.
Als klein ventje vond ik het altijd geweldig om door die dikke catalogussen van Robbe en Graupner te bladeren. Robbe had kleine modellen met een klein motortje op een co² motortje, zou dat iets zijn voor deze Storch?

Mvg,

Bart
 
Robbe had kleine modellen met een klein motortje op een co² motortje, zou dat iets zijn voor deze Storch?

Ik heb vroeger zo`n Testor CO2 motortje gehad, erg leuk spul inderdaad :thumbsup:
Nadeel is wel de zeer korte looptijd, voor vrije vlucht prima maar voor rc niet echt geschikt.
Gasparin CO2 motoren zijn ook erg fraai, maar de prijs daarvan is een stuk hoger nog dan een brandstofmotortje!
Er is zelfs een V-12 cilinder CO2 Gasparin motortje (alhoewel de Storch maar een V-8 motor had):

2014-03-27-10-14-43-img_1478.jpg


Maar de keuze voor de brandstofmotor voor de Storch had ik op pagina 2 van dit verslag eigenlijk al "onbewust" gemaakt:

NV Big Mig 061 R/C

full

Specifications
Displacement - 0.061 cu.in. 0.99 cc
Average performance - 4,000 - 18,500 RPM
Weight - 2.01 oz. 57 grams
Recommended prop - 6x3 Tornado (black only) or APC

ehhh waarom maak je geen 2 E-ooievaars.. Kun je met deze al ervaring opdoen......

Omdat de keuze voor electro aandrijving voor de Storch puur een concessie is... niet een wens... ;)
Aangezien de Storch B nu toch de mogelijkheid biedt komt er zeker een brandstof motortje in

Groeten, Ramses
.
 
Geweldig mooi werk, Ramses! Niet één maar twee "ooievaars"!

Toch een vraagje: zie ik het goed dat je de tissue met UHU Hart lijm hebt vastgemaakt? Dat kan toch meteen met spanlak, niet? Verder breng ik meestal eerst één of twee lagen poriënvuller op balsa aan voor ik met spanlak aan de slag ga ...

Clear skies, Jurgen
 
.
Ja, klopt! Ik strijk inderdaad ook altijd het tissue met een penseel en de spanlak direct op het hout.
Zie bijvoorbeeld in het bouwverslag van m`n Savoia S.13 of andere verslagen waar ik tissue gebruik.
Deze tissue plakte minder bij het opbrengen en verschoof, vandaar dat ik UHU Hart gebruikt heb om te tacken.
Misschien is de tissue iets minder doorlatend vanwege de kleurstof erin, geen idee?
UHU Hart spant tissue trouwens ook erg strak, een leuke bijkomstigheid van deze lijm!
Porienvuller gebruik ik eigenlijk nooit, lijkt me vooral gewicht toevoegen.
Ik schuur het balsa altijd eerst met erg fijn schuurpapier voor het afwerken.

.
Update Storch E:

In post #15 was het kale frame van Storch B gereed en woog 13 gram:

full


Ik heb nu met Storch E ook de 13 gram bereikt...
Alleen is het frame van Storch E bijna ruwbouw klaar :yes:

full


Geen gelamineerd vliegtuigtriplex motorschotschot maar open spanten, een 2x2mm balsa frame en 1mm balsa bekleding:

full


full


.... en @<250 .... geen plamuur op de neus! :D

full


Verder met de stringers op de romp

Groeten, Ramses
.
 
Ramses, jij bent zeker tandarts of iets in die geest, want van je afwerking sta ik toch elke keer weer te kijken. Ik ben meer het type "van dik hout zaagt men planken" en als het maar vliegt. Maar als ik die leuke houtbouw zie van jouw en <250 begint het bij mij ook wel te kriebelen hoor. Ik zal eens rondkijken voor een modelletje dat geschikt is voor een beginnende houtbouwer, of wie weet heb jij een goed idee? Wie weet voor de komende winter een leuk project voor mij om mee te beginnen. Respect voor jouw gedetailleerde afwerkingen. Dat niveau ga ik zeker niet halen, maar ik kan het misschien wel benaderen. Ik geniet van jouw draadje.
 
Back
Top