Hallo Arjan,
Nog even terugkomen over het beladen over de zijkant van een dieplader.
Vroeger, ja vroeger heb ik met de volgende diepladers gereden :
van 1968 tot 1974 :
Even ter informatie :
Zie onderstaande foto :
Dit is een uitschuifbare dieplader met een vaste nek en zwanenhals.
Bij deze dieplader kon je de achterstellen uitklappen naar buiten, door aan de achterkant de koppelingsstang los te koppelen en achteruit te rijden, klappen de bij achterstellen naar buiten.
Als je dit gaat uitvoeren moet je wel op en vlakke ondergrond staan.
Dit ging niet zo heel makkelijk dit wringt geweldig, bovendien nemen de uitgekapte wielstellen veel ruimte in beslag, wat je niet altijd hebt op de bouw.
En ja, bij deze dieplader laadde ik de bulldozers en draglines over de zijkant.
Toen waren de machines nog niet zo zwaar.
De zwaarste CAT D 8 bulldozer woog toen 34 ton.
Een NCK 304 dragline woog 30 ton
En een NCK 305 dragline woog 34 ton.
Laadvermogen dieplader 35 ton.
Deze dieplader had toen al pendelassen.
Bouwjaar : 1960
Met de onderstaande Nooteboom dieplader van 1970 tot 1974 mee gereden.
Deze onderstaande dieplader had een laad vermogen van 47 ton met meesturende pendelassen.
Dit was helemaal een gedoe om deze gestuurde assenstel/pendelassen los/af te koppelen, zomaar een 1 uur tot 1.5 uur bezig om af te koppelen en weer aan te koppelen weer anderhalf uur bezig.
Dus ja, hier laadde ik de machines ook over de zijkant, om snel te laden en te lossen.
Bouwjaar : 1965
Deze onderstaande dieplader was al een iets modernere Nooteboom dieplader.
Maar nog steeds lastig om het achterstel af en aan te koppelen
Dus ja, ook hier laadde ik de machines over de zijkant.
Ook toen waren de draglines en bulldozers nog niet zo zwaar als tegenwoordig.
Laadvermogen 52 ton.
Bouwjaar : 1969
Met deze dieplader gereden van 1974 tot 1979
Ook toen reden met brede lange machines, (draglines met een lange giek) al met ontheffingsvergunning, met een verplichte rij-route, waar niet vanaf geweken mocht worden.
Dus ja, Arjan, vroeger in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw laadde ik ook de machines over de zijkant, dat was toen heel gewoon.
Nu heden ten dage nooit meer, om een aantal redenen :
1.
Ik vind het niet verantwoord om over de zijkant te laden en te lossen.
2.
De huidige zware machines zijn dermate zwaar en hoog, dat ze op een smalbed geladen moeten worden.
3.
Als ik een breedbed gebruik om lichtere machines te vervoeren tot 45 ton, laad ik ze nooit over de zijkant, in verband met beschadigen van het breedbed en dat het nogal eens misgaat,als de machinist niet goed oplet bij het schranken, dat er een rups/rollenwagen naast het breedbed draait.
4.
Altijd het zwanenhals met de interdolly afkoppelen.
5.
Mijn schoonzoon wil niet dat ik /wij de machines over de zijkant laden.
Nogmaals ik vind het prima wat anderen doen, die mogen wat mij betreft best over de zijkant laden en lossen