VOLVO F16 470 pk Zwaar Transporttrekker 8x6/4 met Goldhofer Smalbed Dieplader met Interdolly (5x3 )

Het ziet er indrukwekkend uit Pieter zeer natuurgetrouw zoals de assen inveren in alle standen en je kan er ook een behoorlijk hoogte verschil mee overbruggen.
Je hebt het wel over dat de LTM 11200-9.1een beest van een kraan wordt maar deze combinatie wordt nog veel langer dan mijn kraan.
Weet je al wat de lengte van de hele combinatie wordt?

Groet Leo.
 
Het ziet er indrukwekkend uit Pieter zeer natuurgetrouw zoals de assen inveren in alle standen en je kan er ook een behoorlijk hoogte verschil mee overbruggen.
Je hebt het wel over dat de LTM 11200-9.1een beest van een kraan wordt maar deze combinatie wordt nog veel langer dan mijn kraan.
Weet je al wat de lengte van de hele combinatie wordt?

Groet Leo.


Hallo Leo,

Bedankt voor het compliment.
DUIM OMHOOG KLEIN.jpg



Ja, de lengtemaat van de hele combinatie is bekend :
De combinatie is precies op lengte gebouwd naar de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3, volgens de de bouwtekening van Goldhofer.
Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 is : 189 cm.
Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 (1:1) 26.46 meter (op het kenteken staat 26,45 meter)
De Goldhofer is 1:14 is exact gelijk aan de Goldhofer smalbed 5 bij 3 (1:1)

Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 met de 4 assige Volvo F 16 Zwaar Transportrekker is totaal : 212 cm.

Met het uitgeschoven smalbed is de combinatie (1:14) : 252 cm lang (40 cm uitschuifbaar)
Met het uitgeschoven smalbed is de combinatie (1:1) : 35,25 meter lang. (5,6 meter uitschuifbaar)

Dus ja, het is best wel een lange dieplader, als deze is uitgeschoven : 252 cm
Maar ingeschoven is het natuurlijk ook wel een lange dieplader : 212 cm

Maar ja, de Goldhofer Smalbed dieplader 5 bij 3 (1:1) is ook best lang.
Bij deze combinatie is een permanente ontheffing bij aanwezig, om met deze lange en brede combinatie te mogen rijden in DE
De Goldhofer dieplader is 3 meter breed.
Deze dieplader is speciaal gebouwd in opdracht van mijn schoonzoon.

Goldhofer bouwt de diepladers en Semi diepladers in opdracht van de cliënt.
Dit geldt ook voor de Goldhofer platformwagens en alle andere bijzondere voertuigen, die gebouwd worden in opdracht van de cliënt.
 
Update : 0547

Hallo Allemaal,


Nog meer testen uitgevoerd om te kijken of de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 ook daadwerkelijk goed werkt/functioneert, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.

Afgelopen zaterdagmorgen 14 mei 2022 uitgetest of het zwanenhals goed functioneert ten opzichte van de nek en het zwanenhals.

Test 1: Zwanenhals :

Helaas zijn sommige foto's een beetje wazig.
Mijn fotocamera stelt zich niet zelf meer scherp, ik moet dit nu zelf doen, wat niet altijd even goed lukt.

Het zwanenhals met een hoeklijn aan de voorkant ondersteuning gegeven, wat normaal gebeurd op de koppelschotel van de trekker.
Helaas is de kingpin met de stuur-wig nog niet gereed.

Het op en neer bewegen van de zwanenhals gebeurd door middel van een trapezium schroefspindel 12 mm en een RB 35 reductiemotor met een een lagerhuis met 2 axiale en 2 radiale lagers en aan het eind van de schroefspindel ter ondersteuning van de schroefspindel met een lagerhuis met een radiaallager, waardoor het een zeer stabiel systeem is geworden.

Tijdens de test het motorhuis, met de RB 35 reductie motor met het lager huis en de schroefspindel tijdelijk vastgezet met snelspantangen.
Als alles perfect functioneert, wordt het geheel definitief in het zwanenhals gemonteerd.

Het op en neer bewegen van het zwanenhals ten opzichte van de nek werkt perfect.

Het zwanenhals in de hoogste stand :
IMG_0391.jpg


Het zwanenhals in de middenstand, de normale rijstand :
IMG_0399.jpg


Het zwanenhals in de laagste stand :
In de praktijk zal de laagste en de hoogste stand van het zwanenhals niet gebruikt worden
IMG_0364.jpg


Het heffen van de interdolly gaat probleemloos :
IMG_0414.jpg


De interdolly gelift met de 3 assen gelift/omhoog, geblokkeerd met de veiligheid-borgpennen.
Dit wordt toegepast als de dieplader onbeladen is in de normale rijstand.
IMG_0418.jpg


Het smalbed in de normale rijstand
Let inet op MDF strip, de opvulblokken tussen de interdolly en het smalbed zijn nog niet gereed.
IMG_0422.jpg


Met het zwanenhals in het zelfs mogelijk om de interdolly en het smalbed te liften.
Dit is een test in werkelijkheid komt dit niet voor bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
Het gaat mij er puur om wat zijn de mogelijkheden,wat kan wel en wat niet kan.
IMG_0422.jpg


IMG_0426.jpg


IMG_0430.jpg


IMG_0429.jpg


Tot zover ben ik tevreden over de test : 1


De RB 35 reductie maakt geen lawaai en je hoort niet dat de motor kracht moet leveren, het toerental blijft constant. 60 omwentelingen per minuut.
Mogelijk is het toerental nog iets te hoog, volgens mij zou 40 omwentelingen per minuut beter zijn, maar het moet ook weer niet te langzaam gaan, het moet wel reëel zijn met het op en neer bewegen van het 1:1 zwanenhals.


Tot zover deze update.

Er volgen nog meer testen met het zwanenhals, de nek en het smalbed.

Wordt vervolgd.

 
Het zwanenhals in de laagste stand :
In de praktijk zal de laagste en de hoogste stand van het zwanenhals niet gebruikt


Jawel toch laten zakken op de grond en de machines over de zijkant laden.

De meesten hebben een hekel op de hals af te moeten koppelen.


Shovels, mobiele kranen, rups kranen, zeef installaties, heistellinge heb ze allemaal over se zijkant zien gaan...
 
Jawel toch laten zakken op de grond en de machines over de zijkant laden.

De meesten hebben een hekel op de hals af te moeten koppelen.


Shovels, mobiele kranen, rups kranen, zeef installaties, heistellinge heb ze allemaal over se zijkant zien gaan...


Hallo Arjan,

Je kan inderdaad machines over de zijkant laden met een breedbed, maar met een smalbed gaat dit niet lukken, dan zal je toch echt de interdolly moeten afkoppelen.
Of bij een smalbed dieplader zonder interdolly, zal je toch het zwanenhals met de nek moeten afkoppelen, zodat je de machine in de lengte richting kan laden, zodat de rupsen van een Rupskraan of een Bulldozer of de banden van een shovel naast het smalbed komen te hangen, dit is noodzakelijk bij zware en hoge machines.
Dit scheelt qua hoogte behoorlijk als je de rupskraan, bulldozer of shovel op een breedbed neerzet. (30 tot 40 cm)

Het afkoppelen en aankoppelen van de interdolly valt heel erg mee hoor, hooguit een half uur voor het aan en afkoppelen.
Ervaring speelt hier ook een grote rol.

Afgelopen week als invalchauffeur, tijdens 2 nachtritten en 1 dag overstaan, de interdolly twee afgekoppeld en aangekoppeld.
Ik zelf laad nooit machines over de zijkant, ook niet met een breedbed, altijd de interdolly af en aankoppelen.
Het laden en lossen, het vastsjorren en weer losmaken is meer werk.

Ik ben zuinig op de combinatie, de 4 assige Volvo FH 16, 700 pk en de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3.
Het over de zijkant laden gaat nogal eens mis, bovendien beschadig je nogal snel de zijkanten van het breedbed, zeker als je de rupskraan of bulldozer zo tegen het breedbed laat oplopen zonder oprij-bokken.
Dit zie ik regelmatig dat men even heel snel een machine wil laden en zo tegen het breedbed laten oplopen.

Waar jij het over hebt, zijn meestal lichtere machines.
Als je een Rupskraan, of een Bulldozer gaat laden van 100 ton of meer, is het zeker niet bevorderlijk om deze over de zijkant te laden op een breedbed, bovendien verlies je te veel hoogte ten opzichte van een smalbed.

Ach ja, misschien heb ik er ook geen verstand van, ik doe dit werk nog niet zolang, pas 52 jaar, als invalchauffeur, vanaf mijn twintigste jaar.
:) :wave

Rijden en vervoeren van zware machines is geen haastklus, dit moet met beleid en veilig plaatsvinden.
De meeste machines die ik vervoer is meestal met speciale ontheffingsvervoersvergunning, met een verplichte rij-route, waar niet vanaf geweken mag worden, met twee begeleidingsvoertuigen, soms ook nog met Politie-begeleiding in dorpen en in de binnensteden met smalle wegen in Duitsland.
Ik rij en vervoer alleen machines in Deutschland.

P.S.
Even goed naar de foto's kijken, het gaat hier om een 3 assige interdolly, met een uitschuifbaar smalbed en een 5 assig achterdek.
 
Ja o zo ja.


Waar ik het over had is breed bed met een 70 tons vergunning. en net wat jij zegt zijn de wat kleinere machines tot 45 ton. Watmet blokken over de zijkant heen gaat. Wat in principe altijd door de machinist zelf geladen word.
 
Ja o zo ja.


Waar ik het over had is breed bed met een 70 tons vergunning. en net wat jij zegt zijn de wat kleinere machines tot 45 ton. Watmet blokken over de zijkant heen gaat. Wat in principe altijd door de machinist zelf geladen word.

Hallo Arjan,

Doordat ik meestal nachtritten rij, moet ik meestal de machines zelf laden en lossen.
Voor het vastsjorren en weer loskoppelen gat er tegenwoordig een mannetje mee, dit doe ik niet zelf meer, wel controleren of en goed gesjord/gezekerd is.
Want ja, ik ben wel verantwoordelijk voor het veilig vervoeren van de machines.

Het is allemaal eigen vervoer van de machines van mijn schoonzoon.
Het vervoeren vast de mastdelen voor de Windturbines doen wij voor zijn neven en derden, met een ketelbed, ook soms met het breedbed.
Deze mastdelen worden altijd geladen.
 
Hallo Arjan,

Nog even terugkomen over het beladen over de zijkant van een dieplader.
Vroeger, ja vroeger heb ik met de volgende diepladers gereden :
van 1968 tot 1974 :

Even ter informatie :

Zie onderstaande foto :
Dit is een uitschuifbare dieplader met een vaste nek en zwanenhals.
Bij deze dieplader kon je de achterstellen uitklappen naar buiten, door aan de achterkant de koppelingsstang los te koppelen en achteruit te rijden, klappen de bij achterstellen naar buiten.
Als je dit gaat uitvoeren moet je wel op en vlakke ondergrond staan.
Dit ging niet zo heel makkelijk dit wringt geweldig, bovendien nemen de uitgekapte wielstellen veel ruimte in beslag, wat je niet altijd hebt op de bouw.
En ja, bij deze dieplader laadde ik de bulldozers en draglines over de zijkant.
Toen waren de machines nog niet zo zwaar.
De zwaarste CAT D 8 bulldozer woog toen 34 ton.
Een NCK 304 dragline woog 30 ton
En een NCK 305 dragline woog 34 ton.
Laadvermogen dieplader 35 ton.
Deze dieplader had toen al pendelassen.
Bouwjaar : 1960
DIEPLADER OUD..04.jpg



Met de onderstaande Nooteboom dieplader van 1970 tot 1974 mee gereden.
Deze onderstaande dieplader had een laad vermogen van 47 ton met meesturende pendelassen.
Dit was helemaal een gedoe om deze gestuurde assenstel/pendelassen los/af te koppelen, zomaar een 1 uur tot 1.5 uur bezig om af te koppelen en weer aan te koppelen weer anderhalf uur bezig.
Dus ja, hier laadde ik de machines ook over de zijkant, om snel te laden en te lossen.
Bouwjaar : 1965
DIEPLADER OUD.05.jpg


Deze onderstaande dieplader was al een iets modernere Nooteboom dieplader.
Maar nog steeds lastig om het achterstel af en aan te koppelen
Dus ja, ook hier laadde ik de machines over de zijkant.
Ook toen waren de draglines en bulldozers nog niet zo zwaar als tegenwoordig.
Laadvermogen 52 ton.
Bouwjaar : 1969
Met deze dieplader gereden van 1974 tot 1979
DIEPLADER.18.jpg


Ook toen reden met brede lange machines, (draglines met een lange giek) al met ontheffingsvergunning, met een verplichte rij-route, waar niet vanaf geweken mocht worden.

Dus ja, Arjan, vroeger in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw laadde ik ook de machines over de zijkant, dat was toen heel gewoon.

Nu heden ten dage nooit meer, om een aantal redenen :
1.
Ik vind het niet verantwoord om over de zijkant te laden en te lossen.
2.
De huidige zware machines zijn dermate zwaar en hoog, dat ze op een smalbed geladen moeten worden.
3.
Als ik een breedbed gebruik om lichtere machines te vervoeren tot 45 ton, laad ik ze nooit over de zijkant, in verband met beschadigen van het breedbed en dat het nogal eens misgaat,als de machinist niet goed oplet bij het schranken, dat er een rups/rollenwagen naast het breedbed draait.
4.
Altijd het zwanenhals met de interdolly afkoppelen.
5.
Mijn schoonzoon wil niet dat ik /wij de machines over de zijkant laden.

Nogmaals ik vind het prima wat anderen doen, die mogen wat mij betreft best over de zijkant laden en lossen
 
Update : 0548

Hallo Allemaal,


Test : 2

Verder gegaan met meer testen uitvoeren, om te kijken of de Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3 ook daadwerkelijk goed werkt/functioneert, zoals bij de 1:1 Goldhofer smalbed dieplader 5 bij 3. (14-05-2022)

Het zwanenhals omhoog, met de interdolly in laagste stand.
IMG_0434.jpg

Het zwanenhals omhoog, de interdolly in de laagste stand en het smal diepbed ligt op de grond/wegdek en kan afgekoppeldd worden van de interdolly.
IMG_0439.jpg


De bronzen moer bijna aan het eind van de draadspindel aan de voorkant, bij de hoogste stand van het zwanenhals, hier moet nog een eindschakelaar gemonteerd worden.
IMG_0498.jpg


De bronzen moer bijna aan het eind van de draadspindel aan de achterkant ook hier moet nog een eindschakelaar gemonteerd worden.
De bronzen moer heeft een vrij korte uitslag op de draadspindel.
IMG_0447.jpg


De achterkant van de interdolly rust op de oren van het smal diepbed.
De voorkant van de interdolly is maximaal gelift.
Alle pendelassen blijven de grond/het wegdek raken.
Dit is een extreme situatie, die in de praktijk niet vaak zal voorkomen, maar in het geval dat het wel noodzakelijk is, bestaat de mogelijkheid.
IMG_0450.jpg


Het smal diepbed in de normale rij-stand.
IMG_0460.jpg


Gezien van de linker-zijkant :
IMG_0462.jpg


IMG_0465.jpg


Ook deze tweede test is geslaagd.
Tot zover tevreden over het behaalde resultaat.

Tot zover deze update.

Er volgen nog meer testen met het zwanenhals, de nek en het smalbed.

Wordt vervolgd.
 
Geachte MBF forumleden,


Pieter zal (voorlopig) niet meer aanwezig zijn op het MBF forum.
Hij is dinsdagmiddag 17 mei 2022, om 14.00 uur met spoed per ambulance naar het ziekenhuis gebracht.
Zo als het nu lijkt, is het (zeer) ernstig.

Gelieve geen e-mails of P.B.tjes te versturen, deze worden niet beantwoord.
Ook telefonisch contact zoeken is niet zinvol, de telefoon wordt niet opgenomen.
Op het woon/huisadres is op dit moment niemand aanwezig.

Vertrouwende u allen voldoende te hebben geïnformeerd.

Namens Pieter bedanken wij u allen, dat u altijd met heel veel belangstelling en reacties zijn topics hebben gevolgd.

Met vriendelijke groet,
J.G.H.-G.
 
Back
Top