Radio schip Mi Amigo.

Ben momenteel met de ankergaten en giek bezig en wat plamuur werk hier en daar. Moet met het dek beginnen en bovenkant verschansing. Rustig door gaan.
Middendek moet waterdicht worden. Boot ligt diep in het water dus zal er wel een keer water over de dek heen komen.
Bekijk bijlage 587600 Bekijk bijlage 587601
Schiet aardig op. Ik vond de romp lastig om te maken. De boeg vanwege die enorme "ankergat" en ook de achterkant had een lastige vorm vond ik...maar dat zal de onervarenheid geweest zijn. boeg.jpg
boeg.jpg
 

Bijlagen

  • Mi Amigo (125).jpg
    Mi Amigo (125).jpg
    309,4 KB · Weergaven: 92
Laatst bewerkt:
Ik heb al een paar bootjes gebouwd denk zo'n 10 stuks van af tekening en foto's. Maar het is inderdaad een lastige boot. Achter romp hoekig en rond het ankergat midden voor is ook nog niet naar mijn zin. Raar ding trouwens. Met een tekening die niet helemaal klopt. Ook het spantenplan wat er bij hoort klopt niet.
Maar rustig verder prutsen zal ik maar zeggen.
 
Zo weer een beetje gedaan ondangs de warmte. 16 spuigaten en nog 3 touw gaten achter in de verschansing en het midden voor ankergat veranderd. Beetje filler er op , nu zie je de oneven en gaatjes dingen goed.
Zit er nog aan te denken midden onder in het schip 2 boutgaten te polyesteren voor als het nodig is een kiel te kunnen plaatsen. Want er komt ook een mast van 90cm op met een boel tui draden.
Misschien weet iemandeen mooi kliksysteem voor onder de boot.
Gr Hans
20240721_191201.jpg
20240721_191151.jpg
20240721_191145.jpg
20240721_191135.jpg
 
Tip: die touwgaten heten kluizen.
En die touwen heten trossen.;)

Ik zelf heb voor mijn Queen Mary 2 een schuifsysteem gemaakt voor de kiel.

Simpel gezegd: een U profiel rondom dat aan de voorkant open is, waar je de kiel in kan schuiven.

Op deze pagina van mijn bouwverslag krijg je er een idee van.
(Even scrollen)
https://www.modelbouwforum.nl/threads/revells-1-700-queen-mary-2-rc.286888/page-6

Een kiel ga je 100% zeker weten nodig hebben.
Die zendmast gaat het schip top heavy maken.
 
Ben ook bang dat een kiel nodig is. Deze boot is smaller dan mijn Mebo2 met een mast van 104cm. Daar zit geen kiel onder wel elektrische stabilisatie. Die romp is veel forser en stabieler .
Wel interessant idee zo'n in schuif kiel. Ga ik zeker even over nadenken. Met een soort klik vergrendeling op op. Ik vaar ook wel eens achteruit.
Fototje van de bredere Mebo2 met een mast van 104cm best nog stabiel.
20240509_153624.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-20240615-WA0041.jpg
    IMG-20240615-WA0041.jpg
    305,9 KB · Weergaven: 57
Professionele termen daargelaten, het is een duvels mooi rompje geworden.
laten we dat even voorop stellen.
En dan maakt het niet uit of er gaten voor touwen in zitten of kluizen voor trossen.

Ik ken het schip niet goed, maar het lijkt erop dat de ankerkluis in de midscheeps (onder de boegspriet) er zit voor een paddenstoelanker zoals die ook veel aangetroffen werd op lichtschepen.
(Foto: US Lightship Society, Ltv 605)
lightship_mushroom_anchor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat het anker is dat daar hoort.
Deze klapt tegen de boeg als het schip vaart.
Maar misschien moet hij nog verder binnen gehaald worden.
Dat kan.
 
Dat was hen nou net hij ging naar zijn ligplaats en dan voor anker en bleef daar jaren liggen. Ik denk dat als dat anker maar zwaar genoeg dat het al goed was ook met windkracht 12.
 
12 Is wel heel veel, hoor.:D
Maar ik vang uw drift.
De kettingen braken dan ook wel eens.
Daar zijn meerdere spannende verhalen van in omloop.
Maar inderdaad, het was zaak dat het schip achter dat anker bleef hangen, ongeacht wat er gebeurde.
Daarom ook dat zware anker en een berg ketting.
En op de boeg weet je zeker dat het schip recht achter het anker ligt, op de gebruikelijke ankers is dat niet zo.
 
Sorry voor de late bijdragen aan het bouw verslag.
Verder gegaan met wat afwerken van de romp met oa filler spruit plamuur. De boegspriet wat verlengd en daar wat oogjes op gesoldeerd. Iets begonnen aan de opbouw het midden schip en wat van de brug. Zie de foto's deze zeggen meer dan woorden.
Een kiel gemaakt van RVS voor evt mocht de stabiliteit tekort schieten.
Is helaas is deze al bijna 500 gram waardoor ik nog 2kg over heb voordat ik de 4.3 kg haal van de totale boot.
Gr Hans
20240801_171610.jpg
20240801_213108.jpg
20240801_213105.jpg
20240801_213049.jpg
20240801_171617.jpg
20240801_171608.jpg
 
Back
Top