KNRM reddingboot

Hey Botter.

ik heb het ff nagevraagd op Reddingbotenforum • Forumoverzicht en daar kreeg ik als antwoord:

het geld wat gereserveerd was om de Koningin Beatrix een werf beurt te geven, hebben ze gebruikt om de Kapiteins hazewinkel over te spuiten en opnieuw te belletteren

maar waarom de koopmansdank op nieuw gespoten is weet ik ook niet:confused:

Groetjes Dick

Vreemd.. Aangezien de Beatrix vorig jaar nog een werfbeurt heeft gehad.. Dus vraag me af als dit antwoord wel betrouwbaar is ? :confused:

Roelof: Als jij zo'n mechanisme wil maken dat je motor uitgaan bij 90 graden of meer.. Hoe wil je dat precies gaan doen? Zelf heb ik gedacht aan zeg maar een soort pvc buisje met een metalen buisje er in.. Deze staat normaal recht op of iets onder een hoek.. En als deze gaat schuiven hij dan na 90 graden het contact verbreekt.. Maar jij zal vast al wel een oplossing hebben hier voor? Weet overigens niet als jij snapt wat ik bedoel..
 
@Botter:

Bij mijn vorige werk (bungalowpark) hebben we de thermostaten allemaal vervangen voor computergestuurde. Tussen de 245 oude thermostaten waren er nog een heleboel van die oude Honneywell type met een veer en een glazenbuisje met kwikschakelaar.
Die glazenbuisjes met kwikschakelaar heb ik er allemaal tussenuitgehaald en zodoende heb ik nu zo'n 40 van die schakelaartjes liggen.
Deze plaats ik in een houten balkje (90 graden t.o.v. de waterlijn) waar ik een gat in boor waar dat glazenbuisje precies inpast. Zodoende is deze goed beschermd.
Mocht de boot nu meer dan 90 graden slagzij hebben dan gaat het kwik naar de "schakelkant" van het buisje.

Hoop dat je het zo een beetje snapt.
Probeer er morgen nog wel even een foto van te plaatsen.

grt,
Roelof.
 
@Leo,

De foto's upload ik eerst op foto.modelbouwforum.nl en ja dat is wel wat werk maar het werkt wel!
 
Roelof,

ok, maar als ik jou was zou ik wel schuim aanbrengen in de boot want als het pompje niet werk door storing o.i.d. dan zink je boot alsnog en dat zou zonde zijn van het geld en al die uren werk.

Bij mijn eigen boot is de complete tube geschuimd (+/- 11 liter) zodat ook al zou hij vol met water staan nog steeds blijft drijven.

Wordt/is jou boot ook zelfrichtend ???

gr.
leo

Hoe heb jij die tube dan gemaakt?
Heb je daar ook foto's van?
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar i.v.m. de te bouwen volgende boot.
 
Daar heb ik het idee ook van Roelof.. Die kwik schakelaars.. maarja ik ken jou niet goed.. Dus ik wist niet als jij dat wel wist haha.. Maar als je nou boven en onder een plus maakt.. en in het midden een min.. Dan kan je er voor zorgen dat je kantelverlichting gaat branden als de kwik in contact komt met de bovenste plus en de min..
 
Daar heb ik het idee ook van Roelof.. Die kwik schakelaars.. maarja ik ken jou niet goed.. Dus ik wist niet als jij dat wel wist haha.. Maar als je nou boven en onder een plus maakt.. en in het midden een min.. Dan kan je er voor zorgen dat je kantelverlichting gaat branden als de kwik in contact komt met de bovenste plus en de min..

Hieronder de foto's

Ik zet ze dus rechtop, zodoende heb ik of een verbreek- of een maakcontact en ik doe er twee paralel zodat ze beide moeten schakelen.
kwikschakelaar.jpg


kwikschakelaar1.jpg


kwikschakelaar2.jpg
 
Ik bedoelde dit.. Lijkt mij eerlijk gezegt effectiever dan een kwikschakelaar.. :oops:

augurkxq3.png
 
Het voordeel van kwik is dat het zwaar is, dus niet zomaar een "vals alarm" en het geleid de stroom erg goed.
Mocht je dit gaan doen met eigenbouw houdt er dan wel rekening mee dat er oxidatie in het spel komt.
Oxidatie betekent slecht contact, hoge weerstand, kortom: brandgevaar!

Daarom hou ik het bij die kwikschakelaars. Deze sturen 2 autorelais aan die op hun beurt weer de motoren schakelen. (verbreek contact)
 
Hoe heb jij die tube dan gemaakt?
Heb je daar ook foto's van?
Hier ben ik wel nieuwsgierig naar i.v.m. de te bouwen volgende boot.

Roelof,

ik heb van het hele bouwproces (tot nu toe) natuurlijk veel foto's gemaakt.
Deze wil ik graag in mijn topic toevoegen zodat een ieder ze kan zien.
Heb op dit moment alleen het probleem dat ik geen foto's via het modelbouwforum kan uploaden (al een mailtje naar robert gestuurd).
Even afwachten dus.


gr.
leo
 
kunnen die kwikschakelaars die hoge stromen wel aan dan? Normaal zal zo'n kwikschakelaar wel verbonden zijn met een trancistor.. dus hoeft er maar een klein stroompje doorheen..
 
Laatst bewerkt door een moderator:
kunnen die kwikschakelaars die hoge stromen wel aan dan? Normaal zal zo'n kwikschakelaar wel verbonden zijn met een trancistor.. dus hoeft er maar een klein stroompje doorheen..

Daarom laat ik ze ook een relai schakelen.. En een autorelai, althans die ik hier heb liggen, kan tot 30A schakelen. Moet voldoende zijn.

grt,
Roelof
 
Roelof,

ik heb van het hele bouwproces (tot nu toe) natuurlijk veel foto's gemaakt.
Deze wil ik graag in mijn topic toevoegen zodat een ieder ze kan zien.
Heb op dit moment alleen het probleem dat ik geen foto's via het modelbouwforum kan uploaden (al een mailtje naar robert gestuurd).
Even afwachten dus.


gr.
leo

Het is nu eindelijk gelukt de foto's erbij te plaatsen dus ik zou zeggen
lees en kijk.

gr.
leo
 
Het origineel doet dat ook, dus mijn model moet dat dan ook hebben...
Ik denk, en dat weet ik dus niet zeker, dat de motoren anders te hoog toeren gaan draaien ofzo..
Als iemand daar een beter antwoord op heeft dan horen wij dat graag!

grt,
Roelof
 
klopt is om te zorgen dat ze niet te vrij gaan draaien(zonder weerstand) en tevens het niet kunnen koelen tegen gaan
 
Het origineel doet dat ook, dus mijn model moet dat dan ook hebben...
Maak je dan ook de lucht inlaten zo dat de kleppen sluiten en geen water binnen laten ;)
In het model heeft de motorafschakeling geen enkele zin, sterker nog het geeft hoogstwaarschijnlijk alleen maar problemen.
Door dat de modelboten veel bewegelijker zijn kan het zelfs zo zijn dat de kwik contacten verbreken door de heftige bewegingen van de boot.
Gevolg: Onder "vollast" valt het relais koststondig af, regelaars staan ineens zonder stroom, maar een fractie later wordt er weer "vol vermogen" op gezet omdat de kwikschakelaar weer contact heeft.
Ik geloof niet dat de gehele aandrijflijn daar vrolijk van zal worden :nooo:

Als iemand daar een beter antwoord op heeft dan horen wij dat graag!
Oke, hier het betere (en enig juiste) antwoord:
Mocht het orgineel op z'n kop gaan sluiten automatisch de kleppen in het luchtinlaat systeem. Deze kleppen zorgen er voor dat er geen water in de machinekamer kan komen als het schip op z'n kop (of zij) zou gaan.
Zouden de motoren nu door blijven draaien hebben ze geen aanvoer meer van lucht verse lucht, en zouden ze dus het lucht uit de machinekamer en de brug gaan gebruiken.
En deze motoren "lusten" een slokje lucht. Binnen seconden zal er dus een vacuum ontstaan in de opbouw.
De machine kamerkap kan niet tegen dit vacuum, en de bemanning al helemaal niet.
Vandaar dat de motoren afslaan. Ook in het echt gebeurd dit trouwens met een kwikbuis.

Daarom heeft het voor een elektro model geen enkele functie, die gebruiken niet zo veel lucht.
Aangezien gewicht in dit soort modelen vaak een kritisch punt is zo ik afzien van zo'n nutteloze functie die toch gewicht vraagt.
 
Laatst bewerkt:
Oke, hier het betere (en enig juiste) antwoord:
Mocht het orgineel op z'n kop gaan sluiten automatisch de kleppen in het luchtinlaat systeem. Deze kleppen zorgen er voor dat er geen water in de machinekamer kan komen als het schip op z'n kop (of zij) zou gaan.
Zouden de motoren nu door blijven draaien hebben ze geen aanvoer meer van lucht verse lucht, en zouden ze dus het lucht uit de machinekamer en de brug gaan gebruiken.
En deze motoren "lusten" een slokje lucht. Binnen seconden zal er dus een vacuum ontstaan in de opbouw.
De machine kamerkap kan niet tegen dit vacuum, en de bemanning al helemaal niet.
Vandaar dat de motoren afslaan. Ook in het echt gebeurd dit trouwens met een kwikbuis.

Adam: Is dit toen niet fout gegaan bij ik dacht de Jan van Engelenburg? Waar echt de lucht uit de stuurhut gezogen werd omdat de motoren niet afsloegen?
 
Adam: Is dit toen niet fout gegaan bij ik dacht de Jan van Engelenburg? Waar echt de lucht uit de stuurhut gezogen werd omdat de motoren niet afsloegen?

Klopt, de boot was niet op z'n kant gegaan o.i.d., maar de stopknoppen waren niet lang genoeg ingedrukt toen er een storing in het kleppensysteem op trad.
 
Tja als je het zo leest is het wel heel logisch...
Toch ga ik ervoor om de kwikschakelaar te plaatsen, ik weet dat het "dom" is maar wil het toch proberen.
Juist om geen onbedoelde schakelingen te krijgen doe ik er sowieso 2 paralel. Beide moeten dus schakelen om de schakeling in werking te zetten.

Maar zo lees je wel weer dingen die je niet wist en dat is wel weer leerzaam!

grt,
Roelof.

ps: De zoeklichten heb ik vanavond even getest en jawel... geen lichtdoorlating meer aan de achterkant! m.a.w. spuit ze eerst zwart en vervolgens wit....
 
Back
Top