Baja 5b topic part 2: (hier verder)

kun jij mij ook de werking uitleggen van deze carburateur. en hoe dat werkt hoe hij benzine aanzuigt? en wat doe je met de stelschroeven, als je deze indraait krijgt hij dan meer of juist minder benzine?
 
Oke mijn orgineel 23cc CY motortje is aan zijn einde gekomen. Heeft ook nu zo'n 11 jerrycans van 5 liter er door gejaagd. Dus ik moet niet klagen. Heb het blokje nu uit elkaar liggen en moet zeggen dat alleen de cilinder en de zuiger af zijn. Voor de rest kan ik geen slijtage of speling vinden.
Nu ligt het toch voor de hand dat ik een nieuw cilinder setje er op zet. Of heb ik dat mis.
Zo ja welke ik zie door het bos de bomen niet meer.
En ja tuurlijk mag het een beetje meer power hebben.

Wie heeft een goede raad wat een goed setje is met een beetje meer power.
 
1 tip: ik zou een zenoah cilinder kopen, daar ga je meer plezier van hebben als een cy!
Want??? :? 8O

Mijn 29cc CY met +2mm krukas en 1:18 dome heeft nu 15 liter gelopen en glimt je tegemoet aan de binnenkant. Geen enkel teken van slijtage waar te nemen. Zuiger, poorten en dome zijn helemaal schoon zonder aanslag. Een mooi oliefilmpje onder in de carter... Dus een beetje meer olie (250cc op 5 liter Shell V-Power) en niet op het randje afstellen (1/6 slag terug als je het maximale hebt weten af te stellen) en je hebt een net zo lange levensduur als met een 23cc. En je kunt niet echt zeggen dat ik er zuinig mee omspring. ;)

Verder moet je in gedachte houden dat meer vermogen meer vergt van de andere onderdelen en dat slijtage nu eenmaal sneller gaat. En wat geeft het als een 29cc CY setje slechts $ 15,00 kost? Je bestelt er 4 en je kunt even vooruit. (ik heb er nog twee liggen omdat ik ooit dacht dat ze snel op zouden zijn maar gebruik dus nog steeds de eerste, ik had er destijds 20 gekocht voor de hele club ;)).
 
Ik krijg toch echt een beetje problemen met mijn lawaai van de hpi tuned pipe. Ik heb er inmiddels een 29cc op en het geluid is echt aso hard. Nou wil ik een andere pijp met minder lawaai maar natuurlijk ook direct één die ook nog meer power levert. Wie heeft raad voor mij? Ik wil wel graag een dominator maar daar kan geen demper op denk ik. Het moet iig wel een uitlaat zijn die naar achteren steekt.

Is een jetpro een verbetering tov de hpi pipe? En welke is beter de gewone of de v3?

Help me
 
Is een jetpro een verbetering tov de hpi pipe? En welke is beter de gewone of de v3?

Help me
De JetPro v3 (met demper) en de HPI Tuned Pipe ontlopen elkaar qua vermogen niet veel. De HPI is ongeveer mid-range qua top en de JetPro meer een top-end. Maar... De JetPro v3 zonder demper is al stiller dan de HPI Tuned Pipe en met de extra demper die mooi onder de achtervleugel zit, is de uitlaat nog stiller. Laatst werd er e.e.a. gemeten in verband met de aanleg van een offroad baan in een sportpark en toen bleek de HPI Tuned Pipe op een standaard 26cc zo'n 107-109dB(A) produceerde tegen slechts 98-100dB(A) voor de JetPro V3 met demper (en 30cc).

De bocht van de HPI Tuned Pipe is dermate veel uitgerekt bij de productie dat deze bij het minste geringste al openbarst. Daarentegen is de JetPro mooi weggewerkt tussen alle plastic veugeltjes achterop. En het gewicht achterop valt enorm mee. Het lijkt, net als de Dominator, een enorm massief ding maar als je hem in je handen hebt, blijkt dat reuze mee te vallen. Je gaat er niet spontaan door op je achterwielen rijden, daar moet je toch wel wat moeite voor doen (qua financieel geld investeren). :D

baja5b_jetpro_big_hose.jpg


Je moet alleen niet na 15 meter vliegen vertikaal op de achterkant op het asfalt parkeren want dan gaat ook een JetPro V3 stuk (gisteravond toevallig geprobeerd :?). ;)

IMG_0827.jpg
 
Want??? :? 8O

Mijn 29cc CY met +2mm krukas en 1:18 dome heeft nu 15 liter gelopen en glimt je tegemoet aan de binnenkant. Geen enkel teken van slijtage waar te nemen. Zuiger, poorten en dome zijn helemaal schoon zonder aanslag. Een mooi oliefilmpje onder in de carter... Dus een beetje meer olie (250cc op 5 liter Shell V-Power) en niet op het randje afstellen (1/6 slag terug als je het maximale hebt weten af te stellen) en je hebt een net zo lange levensduur als met een 23cc. En je kunt niet echt zeggen dat ik er zuinig mee omspring. ;)

Verder moet je in gedachte houden dat meer vermogen meer vergt van de andere onderdelen en dat slijtage nu eenmaal sneller gaat. En wat geeft het als een 29cc CY setje slechts $ 15,00 kost? Je bestelt er 4 en je kunt even vooruit. (ik heb er nog twee liggen omdat ik ooit dacht dat ze snel op zouden zijn maar gebruik dus nog steeds de eerste, ik had er destijds 20 gekocht voor de hele club ;)).


Want ik heb slechte ervaringen met CY cilinders!
Maar ik las net dat CY hun cilinders hebben verbeeterd met een extra geharde coating, dus...
Maar zijn die cilinders al wat gebruikt of zijn ze gewoon nieuw?
Als ze er weer zijn ga ik ze ook bestellen!!
 
Want ik heb slechte ervaringen met CY cilinders!
Maar ik las net dat CY hun cilinders hebben verbeeterd met een extra geharde coating, dus...
Maar zijn die cilinders al wat gebruikt of zijn ze gewoon nieuw?
Als ze er weer zijn ga ik ze ook bestellen!!

Deze cylinders zijn nieuw en zijn zoals Sleur vertelde van prima kwaliteit.
Zeker gezien het prijsverschil met een zenoah lach je jezelf een rotje :rolling: ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb vandaag gereden maar nou is mijn stuurservo armpje door gedraaid. Wie kan mij helpen aan zo'n armpje. Velen van jullie rijden niet met de hpi servo dus dan gebruiken jullie hem vast niet.

Het is het armpje waar ''HPI SFL F 8mm'' op staat
 
Maar zijn die cilinders al wat gebruikt of zijn ze gewoon nieuw?
Als ze er weer zijn ga ik ze ook bestellen!!
Ja, die setjes zijn helemaal nieuw. De vet van CY zit er gewoon nog in. 8O Je kunt het beste even mailen. Meestal hebben ze er wel een paar beschikbaar maar niet direct op de website (ze staat sowieso niet tussen de normale onderdelen).


maar waarom zijn ze zo goedkoop?
en is het echt een cilider set of alleen cilinder+zuiger?
Het is zoals in de tekst staat. Deze komen van standaard 29cc CY motortjes af omdat ze bij DDM een race-ported 30,5cc erop zetten. Dat gaaft al aan dat de carter identiek is aan die van Zenoah anders zouden ze dat bij DDM niet zo doen. Omdat zo'n setje van een bestaande motor gehaald is, mist er in ieder geval een borgclip van de zuigerpen. Maar die kun je uit je bestaande zuiger halen. ;) Verder zit het niet in een mooi doosje maar gewoon in papier gewikkeld.


Want ik heb slechte ervaringen met CY cilinders!
Maar ik las net dat CY hun cilinders hebben verbeeterd met een extra geharde coating, dus...
Er zijn veel factoren die de slijtage kunnen versnellen. Los van een te arm mengsel en te matige smering, kan het ook zijn dat de cilinderkop niet goed uitgelijnd is met de carter. Je hebt ca. 1 mm ruimte die je kunt draaien. De zuiger loopt dan op voorhand al stroever en zal dus de cilinderwand snel beschadigen/weg slijten. En dan is het om het even of je een CY, Zenoah of TS neemt.
 
Ik heb alleen nog maar ervaring met een cy cilinder en die heeft bijna 60liter gedraaid.
En volgens mij is dat best wel veel, je kunt nu wel slijt vlekken zien op de cilinder wand.
Ik weet natuurlijk niet hoeveel een zenoah cilinder draaid maar vind dit netjes.
Ik koop er nu een blokje bij en ga me oude blokje reviseren en voor reserve weg leggen.
Maar volgens mij moet je ook een beetje geluk hebben met de blokjes.
Hier is nog iemand met een baja ss die had het blokje al naar een paar liter naar de kloten. Maar heeft gelukkig dankzij zijn garantie een nieuwe gekregen.
 
Maar volgens mij moet je ook een beetje geluk hebben met de blokjes.
Hier is nog iemand met een baja ss die had het blokje al naar een paar liter naar de kloten. Maar heeft gelukkig dankzij zijn garantie een nieuwe gekregen.
Oh ja, bij ons zijn er gasten die het zelfs gelukt is binnen 1 tankje een Zenoah om zeep te helpen. :?
 
Ha allen, ik lees al een tijdje mee in dit draadje sinds ik in december ook een SS heb gekocht. Maar het volgende heb ik nog niet voorbij zien komen (misschien dat ik het gemist heb hoor):
Piggy Backs voor op de schokdempers van GH Racing.
Zorgt ervoor dat er geen lucht bij de olie kan komen in de dempers, deze zou je op je standaard dempers kunnen monteren.
Heeft 1 van jullie ervaring met zo`n setje?
plaatje ervan:
gh02669_15.JPG
 
wie geeft mijn raad

mijn baja start niet vrijdag nog gereden was niks aan de hand.
giteren wilde ik gaan rijden start hij niet wat heb ik gedaan.

startknop zit niet in
bougie vervangen
hij vonkt ook goed
tank dop eraf en start ook niet
luchtfilter is ook schoon

wat moet ik nu aan pakken bougie wordt wel nat om dat hij niet aanslaat.
compressie heeft hij ook zat.
hen sproeier meer en ook minder gezet maat niks
blijf trekken arm wordt lam van.
wie heeft nog sugesties heeft pas 3 lieter gelopen.
 
mijn baja start niet vrijdag nog gereden was niks aan de hand.
giteren wilde ik gaan rijden start hij niet wat heb ik gedaan.

startknop zit niet in
bougie vervangen
hij vonkt ook goed
tank dop eraf en start ook niet
luchtfilter is ook schoon

wat moet ik nu aan pakken bougie wordt wel nat om dat hij niet aanslaat.
compressie heeft hij ook zat.
hen sproeier meer en ook minder gezet maat niks
blijf trekken arm wordt lam van.
wie heeft nog sugesties heeft pas 3 lieter gelopen.

Probeer eens een nieuwe bougie,
want vaak vonkt een bougie wel maar niet genoeg!
 
blijf trekken arm wordt lam van.
wie heeft nog sugesties heeft pas 3 lieter gelopen.
Een ander laten trekken. :rolling: :? ;)

Het kan vele oorzaken hebben:
- Lekke pakking (carter- ,voet-, isolator of carburateurpakking);
- De twee bouten van de cilinderkop niet goed vast;
- Versleten oliekeerringen;
- Valse lucht door los zittende carburateur of luchtfilter;
- Verkeerde bougie (NGK CRM7A in plaats van de CRM7H, de A is te kort!);
- Versleten ontstekingsspoel;
- Ontstekingsspoel niet goed vast;
- Isolators van de ontstekingsspoel gebroken;
- Doorgesleten draadjes van de stopknop (bougie vonkt dan nog maar niet onder druk);
- Slechte bougiekabel/-dop;
- Uitlaat niet goed vast;
- Afstelling carburateur totaal verkeerd;
- Chokeklep die dicht blijft zitten (heveltje draait los op de as);
- Luchtfilter vuil (tekort zuurstof);
- .........?

Kortom genoeg mogelijkheden en niet zo 1-2-3 te zeggen wat het precies is. Kom anders eens langs op HoogTij (Westzaan), daar zit het vol met techneuten die je allemaal kunnen helpen. ;) We rijden tegenwoordig wmeer op vrijdagavond vanaf 19:00 uur en ook op zondagmiddag vanaf 13:00 uur.
 
ja hoe kom ik hier uit hij is pas nieuw 3 liter gedraaidt
Meest kansrijke probleem (uit praktijkervaring):
- Nieuwe bougie met lange schacht (H-uitvoering);
- Doorgesleten draadjes vn de stopknop die (soms) sluiting maken tegen de cilinderkop;
- Niet goed aangedraaide boutjes van de cilinderkop;
- Niet goed aangedraaide boutjes van de uitlaat;
- Vuil luchtfilter (zeker als je geen pre-filters gebruikt);
- Choke die dicht blijft staan (even controleren of het rode heveltje niet los op de as zit).

Deze opties zijn redelijk snel te controleren.
 
wat het geweest is weet ik niet maar hij loopt weer effe met half gas gestart en wat schoon gemmakt bij het vliegwiel veel gras zat daaar en de bobiene op nieuw afgesteld maat stuk papier er tussen.
staat ongeveer nog op fabrieks afsteling.
 
Back
Top